ΕΘΝΟΣ  |  ΗΜΕΡΗΣΙΑ  |  E-GO  |  SENTRAGOAL  |  WOMENONLY  |  ELLE | ΣΙΝΕΜΑ  |  CARANDRIVER  |  SPORTY  |  HOMME  |  COOKBOOK
Τρίτη, 2/9/2014
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΕΘΝΟΣ
«E» 26/5/2007
Μεγαλύτερα ΓράμματαΜικρότερα Γράμματα Μέγεθος γραμμάτων
mail to Email Εκτυπώστε το Αρθρο Εκτύπωση
ΚΟΙΝΩΝΙΑ:
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
123

Δίπλωμα Αυτοκινήτου

στην Σχολή Οδηγών ΜΙΝΙ.

Το ιστορικό «Βέλος»... ξαναβρήκε τη σημαία του

Κυμάτιζε στο πλοίο που πραγματοποίησε την αντιδικτατορική ανταρσία στις 22/5/1973 και την επέστρεψε ο τότε σημαιοφόρος του Κώστας Γκορτζής

Το ιστορικό «Βέλος»... ξαναβρήκε τη σημαία του

ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΗ
gapostolidis@pegasus.gr

Η σημαία του Αντιτορπιλικού «Βέλος» επέστρεψε στο ιστορικό πλοίο έπειτα από 34 χρόνια. Για πολλά χρόνια έμεινε φυλαγμένη από έναν αξιωματικό μαζί με τα κειμήλια της ιστορικής αντιδικτατορικής ανταρσίας.

Ηταν η ελληνική σημαία η οποία κυμάτιζε στον ιστό όταν ο κυβερνήτης Νίκος Παππάς και το πλήρωμά του έφτασαν στις 25 Μαϊου του 1973 στην Ιταλία για να καταγγείλουν το καθεστώς της δικτατορίας.

«Στην Ιταλία πριν φύγουμε από το αντιτορπιλικό αντικαταστήσαμε τη σημαία που ήταν στον ιστό και την πήραμε μαζί μας για να έχουμε τη μυρωδιά του καραβιού. Να έχουμε μαζί ένα κομμάτι από το σπίτι μας, από την πατρίδα καθώς δεν ξέραμε εάν και πότε θα γυρίσουμε», λέει ο κ. Κώστας Γκορτζής, αντιναύαρχος ε.α. και τότε νεαρός σημαιοφόρος.

«Την είχα σε μια βαλίτσα»
«Ολα αυτά τα χρόνια την είχα μέσα σε μια βαλίτσα με όλο το υλικό και τα ντοκουμέντα, τηλεγραφήματα, φωτογραφίες, αποκόμματα εφημερίδων, επιστολές προς τον Μακάριο, τον Καραμανλή, τον Κωνσταντίνο.

Τα κράταγα εγώ λόγω γνώσεων Αγγλικών και επειδή ο κυβερνήτης μας μετά είχε μπαρκάρει σε πετρελαιοφόρα. Σε 15 σπίτια που έχω από τότε αλλάξει μεταφέρω αυτή τη θαλασσιά βαλίτσα.

Τώρα την επιστρέψαμε στον συμμαθητή μου αρχηγό ΓΕΝ κ. Χ. Γούση, για να την τοποθετήσει στο Βέλος, καθώς το πλοίο διασώθηκε και δεν μετατράπηκε σε παλιοσίδερα, ενώ ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας προθυμοποιήθηκε να παραστεί στην τελετή για να δώσει θεσμικό κύρος αλλά και να αποτίσει φόρο τιμής σε όλες τις Ενοπλες Δυνάμεις».

Τώρα το «Βέλος» αποτελεί πλέον επίσημο μουσειακό χώρο.
«Η ανταρσία του Βέλος και το κίνημα του Ναυτικού έχουν οριστεί πλέον με απόφαση και εγκύκλιο του ΓΕΝ ως επίσημη εορτή, με την υψηλή παρουσία στον εορτασμό για πρώτη φορά του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Καταφέραμε με πιέσεις προς την πολιτική ηγεσία να κάνουμε το Βέλος Μουσείο Αντιδικτατορικού Αγώνα και να συμπεριλάβουμε και όλες τις Ενοπλες Δυνάμεις, στις οποίες ο Παπαδόπουλος είχε προσάψει την ντροπή, ότι είχαν συνταχθεί με τη δικτατορία», λέει ο τότε κυβερνήτης του πλοίου ναύαρχος ε.α. Ν. Παππάς.

Η καινούργια μάχη
Για 13 χρόνια το πλήρωμα του «Βέλος» έδωσε μια καινούργια μάχη για να μην καταστραφεί το παροπλισμένο Α/Τ.

«Το 1994 ήρθε η απόφαση να γίνει παλιοσίδερα. Στο γραφείο του υφυπουργού ήταν διευθυντής ο Π. Χατζηπέρος, σημαιοφόρος τότε στο Βέλος και κατάφερε να μην εκποιηθεί. Στην αρχή πήγε στον Πόρο», λέει ο κ. Ν. Παππάς.

Στη συνέχεια ιδρύθηκε ο Σύλλογος Αξιωματικών και Φίλων του Α/Τ «Βέλος», συγκεντρώθηκε αρχειακό υλικό και ντοκουμέντα. «Ενας αξιωματικός, επιτυχημένος επιχειρηματίας μετέπειτα, ο κ. Κώστας Ματαράγκας, υποστήριξε οικονομικά το εγχείρημα, ενώ νυν ανώτατοι αξιωματικοί υιοθέτησαν την ιδέα να γίνει μουσείο μετά από πολλές περιπέτειες», λέει ο κ. Κ. Γκορτζής.

Επειτα απο 34 χρίνια

  • Την ελληνική σημαία, η οποία κυμάτιζε στον ιστό του «Βέλος», ο κυβερνήτης Ν. Παππάς και το πλήρωμά του την πήραν μαζί τους όταν έφτασαν στις 25/5/1973 στην Ιταλία.
  • Ο Κώστας Γκορτζής,σημαιοφόρος του αντιτορπιλικού «Βέλος» συνομιλεί με τον κυβερνήτη του Νίκο Παππά λίγο μετά την εκδήλωση του αντιδικτατορικού Ναυτικού Κινήματος.
  • Ναύτες πανηγυρίζουν στο κατάστρωμα του πλοίου μετά την εκδήλωση της ανταρσίας, η οποία έφερε ηχηρό χτύπημα κατά της δικτατορίας.

Το χρονικό του Ναυτικού Κινήματος

Στις 22 Μάιου 1973, το Α/Τ «Βέλος» βρισκόταν σε νατοϊκή άσκηση όταν ο κυβερνήτης Ν. Παππάς έλαβε τη συνθηματική λέξη «Θεμιστοκλής» από πλοίο που βρισκόταν στον Κάβο Μαλιά.

Το Κίνημα του Ναυτικού είχε προδοθεί και μαζί του χάθηκαν οι κόποι έξι ετών προετοιμασίας. Λίγο μετά η ιταλική τηλεόραση μετέδωσε ότι οι αξιωματικοί που μετείχαν στο Κίνημα είχαν συλληφθεί από τη χούντα. Η άμεση απόφασή τους ήταν να φύγουν στην Ιταλία.

Η Ανταρσία του «Βέλος» έφερε ένα ηχηρό πλήγμα στη δικτατορία που ισχυριζόταν διεθνώς ότι στο κίνημα μετείχαν ελάχιστοι αξιωματικοί.

Στο λιμάνι του Φιουμιτσίνο τα φώτα της διεθνούς κοινής γνώμης στράφηκαν στους 31 Ελληνες, που κατήγγειλαν το καθεστώς και αποκάλυψαν την έκταση της αντίδρασης μέσα στις Ενοπλες Δυνάμεις.

Την ημέρα της Μεταπολίτευσης ο αντιπλοίαρχος Ν. Παππάς και 29 μέλη του πληρώματος βρέθηκαν από τα πέρατα του κόσμου στη Ρώμη.

Ηταν οι πρώτοι που επέστρεψαν μετά τον Κ. Καραμανλή, ζητώντας να πολεμήσουν στην Κύπρο. Λίγο καιρό μετά ο κ. Γκορτζής εκπαίδευε νέους ναύτες προετοιμάζοντάς τους να αντιμετωπίσουν -εάν χρειαστεί- τους κομάντος της δικτατορίας. Αρκετά χρόνια μετά λέει: «Φυσικά δεν δέχτηκα να καταθέσω τις βεβαιώσεις, που μου έδωσε το ΓΕΝ για την αντιστασιακή μου δράση, στη Νομαρχία Αττικής όπου επιτροπή υπαλλήλων θα έλεγχε τη... δράση μου για να εγκρίνει ή να απορρίψει την εγγραφή μου στους αντιστασιακούς καταλόγους (!) και την απονομή χαλκοτσίγκινου παράσημου με την περικεφαλαία του Κολοκοτρώνη, αν θυμάμαι καλά».

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Απόκτηση παλαιότερων τευχών, φύλλων & προσφορών chrisoulam@pegasus.gr Πληροφορίες για διαφήμιση στην έντυπη έκδοση mdiamantaki@pegasus.gr
Αποστολή βιογραφικών emavroudi@pegasus.gr Πληροφορίες για διαφήμιση στην ηλεκτρονική έκδοση advertising@pegasusinteractive.gr

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - OIKONOMIA

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΔΙΕΘΝΗ

ΕΘΝΟΣΠΟΡ

  • ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ