ΕΘΝΟΣ  |  ΗΜΕΡΗΣΙΑ  |  E-GO  |  SENTRAGOAL  |  WOMENONLY  |  ELLE | ΣΙΝΕΜΑ  |  CARANDRIVER  |  SPORTY  |  HOMME  |  COOKBOOK
Τετάρτη, 3/9/2014
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΕΘΝΟΣ
«E» 17/5/2008
Μεγαλύτερα ΓράμματαΜικρότερα Γράμματα Μέγεθος γραμμάτων
mail to Email Εκτυπώστε το Αρθρο Εκτύπωση
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ:
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
123

Δίπλωμα Αυτοκινήτου

στην Σχολή Οδηγών ΜΙΝΙ.

Η ναυμαχία των τεσσάρων

Οι αλλαγές που έχουν συντελεσθεί μέχρι στιγμής στη μετοχική σύνθεση των εταιρειών και οι οποίες συνδυάστηκαν με την έξοδο του Πάνου Λασκαρίδη και του Περικλή Παναγόπουλου από την αγορά είναι σημαντικές τόσο σε ποσοστά όσο και σε ουσία, όπως περιγράφεται στη μελέτη της XRTC.

Τάσεις δημιουργίας ολιγοπωλιακών καταστάσεων στο Αιγαίο προκαλούν οι εκ βάθρων αλλαγές στα μετοχολόγια των ελληνικών ακτοπλοϊκών εταιρειών που έχουν συντελεστεί τον τελευταίο χρόνο.

Οπως προκύπτει από την ετήσια έκθεση της εταιρείας χρηματοοικονομικών συμβούλων XRTC για την πορεία της ελληνικής ακτοπλοϊας, οι ζυμώσεις εδώ και έναν χρόνο για την αναδιάταξη των μετοχικών πακέτων και την προώθηση εξαγορών και συγχωνεύσεων σε έναν τομέα που για πολλά έτη παρέμενε στην αφάνεια και εκτός του επενδυτικού ενδιαφέροντος έχουν προκαλέσει τάσεις δημιουργίας ολιγοπωλίων στην αγορά, χωρίς ωστόσο να επηρεάζεται μέχρι στιγμής το επίπεδο του ανταγωνισμού.

Παράλληλα, όπως υπογραμμίζει στην έκθεση ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας XRTC, Γιώργος Ξηραδάκης, το κράτος, όντας υποχρεωμένο να συνεχίσει τη στήριξη του κλάδου, αναμένεται να έρθει αντιμέτωπο με την αναγκαιότητα της αύξησης των επιδοτήσεων ή και τη συρρίκνωση των έμμεσων κρατήσεων υπέρ τρίτων που επιβάλλονται στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.

Συγχώνευση
Η Attica Group βρίσκεται πλέον σε φάση συγχώνευσης με την Blue Star Ferries, με κύριο μέτοχο τη MIG. Η ΑΝΕΚ και η Hellenic έχουν πλέον βασικό μέτοχο την κυπριακή εισηγμένη εταιρεία συμμετοχών Sea Star, βασικός μέτοχος της οποίας είναι ο Γιάννης Βαρδινογιάννης, οι Μινωικές Γραμμές ελέγχονται πλέον από τον Ιταλό εφοπλιστή Γκριμάλντι. Η ΝΕΛ προέβη σε αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου κατά 16,7 εκ. ευρώ.

Η Hellenic Seaways κατέχει τον μεγαλύτερο σε μέγεθος στόλο στην εγχώρια αγορά. Διαχειρίζεται 33 πλοία -τα 11 είναι ταχύπλοα, τα 7 είναι υδροπτέρυγα, 10 είναι επιβατηγά και 5 οχηματαγωγά- και δραστηριοποιείται στις περιοχές των Κυκλάδων, του Αργοσαρωνικού, των Σποράδων, του Βορείου Αιγαίου και της Κρήτης.

Η Attica Group εξαγοράστηκε από τη MIG, ενώ περιόρισε ακόμα περισσότερο τον στόλο της φτάνοντας τα τέσσερα πλοία, μετά και την πώληση του συνόλου των πλοίων τύπου Ro-Ro. Πλέον, η εταιρεία δραστηριοποιείται στην περιοχή της Αδριατικής με τέσσερα επιβατηγά πλοία και στη Βόρεια Θάλασσα με ένα πλοίο της θυγατρικής Blue Star.

Η σταδιακή έξοδος του ομίλου από τις δύο αυτές αγορές ήταν επιτυχής, αφού τα ποσά εκποιήσεων ήταν ικανοποιητικά αφήνοντας σημαντικά κέρδη ενώ έχει ξεκινήσει η συγχώνευση με την Blue Star.

Νέα πορεία Με τον έλεγχo των Μινωικών Γραμμών να έχουν περιέλθει στα χέρια του Ιταλού εφοπλιστή Γκριμάλντι, η εταιρεία συνεχίζει να δίνει έμφαση στην περιοχή της Αδριατικής, όπου έχει δρομολογημένα τέσσερα πλοία. Στην ελληνική αγορά περιορίζεται στην περιοχή της Κρήτης και συγκεκριμένα στη γραμμή Πειραιάς-Ηράκλειο.

Μετά το επενδυτικό πρόγραμμα που οδήγησε στην απόκτηση νέων πλοίων, η ανάγκή εξορθολογισμού της διαχείρισης των παγίων οδήγησε σε πωλήσεις πλοίων με πιο πρόσφατη την πώληση του επιβατηγού «Αριάδνη» το 2006.

Η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου την τελευταία τριετία, μετά και την ανάληψη των καθηκόντων του διευθύνοντος συμβούλου από τον κ. Αθανάσιο Βεντούρη, έχει ακολουθήσει ένα πρόγραμμα εξυγίανσης, το οποίο περιλαμβάνει μια σειρά κινήσεων, μεταξύ των οποίων και η αναδιάταξη των δανείων, η εξαγορά της C-Link, οι αναδιαπραγματεύσεις με τα γαλλικά ναυπηγεία για την τοποθέτηση νέων μηχανών στα ταχύπλοα και η πώληση πλοίων των οποίων η λειτουργία χαρακτηρίστηκε ασύμφορη.

ΑΝΕΚ
Πρωταγωνιστής με αντεπίθεση διαρκείας

Σε πρωταγωνιστή της εγχώριας ακτοπλοϊκής αγοράς, έχει μετεξελιχθεί η χανιώτικη εταιρεία συμφερόντων Γιάννη Βαρδινογιάννη. Το τελευταίο διάστημα χαρακτηρίζει την εταιρεία μια έντονη κινητικότητα σε θέματα εξαγορών, οι οποίες ουσιαστικά πυροδοτήθηκαν με τη συμμετοχή του Ιταλού Γκριμάλντι στη μετοχική της σύνθεση πέρυσι με περίπου 14%.

Η εταιρεία συνεχίζει την πολιτική της ανανέωσης και ανάπτυξης του στόλου της.

Με εξαίρεση το επενδυτικό πρόγραμμα που περιελάμβανε τη ναυπήγηση νέων πλοίων στις αρχές της δεκαετίας, η εταιρεία έχει επικεντρωθεί στην αγορά μεταχειρισμένων μικρής ηλικίας.

Το τελευταίο απόκτημα της εταιρείας είναι το πλοίο «Ελυρος» από την Ιαπωνία.

Σήμερα η εταιρεία έχει στην κατοχή της 11 πλοία, όλα επιβατηγά-οχηματαγωγά, από τα οποία 5 δραστηριοποιούνται στην περιοχή της Αδριατικής, τέσσερα στην Κρήτη και ένα είναι ναυλωμένο στην τυνησιακή εταιρεία Cotavan.

Saos Ferris
Θέλει να κολυμπήσει στα βαθιά

Η Saos συστάθηκε το 1975 ως εταιρεία περιορισμένης ευθύνης από τους κατοίκους και τους μετανάστες της Σαμοθράκης με σκοπό τη σύνδεση του νησιού με τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας.

Το 2001 η οικογένεια Φ. Μανούση εισήλθε ως στρατηγικός επενδυτής.

Στρατηγική της είναι η εκμετάλλευση μεταχειρισμένων πλοίων επιβατηγών/οχηματαγωγών και Ro-Ro. Στα μέσα του 2007 συγχωνεύτηκε με την εταιρεία «Νίκος Γκάλης». Η εταιρεία δραστηριοποιείται με 11 πλοία στις περιοχές των Κυκλάδων, των Σποράδων και του Βορείου Αιγαίου. Αν και μέχρι το 2005 επικεντρωνόταν στις επιδοτήσεις των άγονων γραμμών, η στρατηγική της εταιρείας έχει πλέον αλλάξει διεκδικώντας μερίδια στο ανταγωνιστικό κομμάτι της αγοράς.

Αgoudimos Lines - GA Ferris
Οικογενειακή υπόθεση

Η Agoudimos Lines είναι μια παραδοσιακή οικογενειακή ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία, που αποτελεί θυγατρική του ναυτιλιακού ομίλου Flanmare Shipping, ενός ομίλου που επεκτείνει τις δραστηριότητές του στον τομέα του ξηρού φορτίου. Διαθέτει στόλο 5 επιβατηγών πλοίων που εξυπηρετούν τρεις γραμμές εξωτερικού από Ιταλία για Ελλάδα και μία για Αλβανία και δύο γραμμές ακτοπλοϊας εσωτερικού από Ραφήνα για Κυκλάδες και από Θεσσαλονίκη/Καβάλα προς νησιά Βορείου Αιγαίου.

Η εταιρεία ανήκει στην οικογένεια Μίμη Αγούδημου.

Η G.A. Ferries ιδρύθηκε από τον Γεράσιμο Αγούδημο το 1988. Ο στόλος της εταιρείας απαριθμεί σήμερα 7 επιβατηγά πλοία και ένα ταχύπλοο, εξυπηρετώντας σχεδόν ολόκληρο το Αιγαίο.

Αegean Speed - Kallisti - SeaJets
Οι τρεις... ποντοπόροι

Η Aegean Speed Lines δραστηριοποιείται στην αγορά με τρία ταχύπλοα μετά και την αγορά των Superseacut ΙΙΙ και IV, εξυπηρετώντας την περιοχή των Κυκλάδων. Κύριος μέτοχος είναι ο εφοπλιστής κ. Λεωνίδας Ευγενίδης-Δημητριάδης.

Η Kallisti Ferries ιδρύθηκε το 2007 και είναι το αποτέλεσμα της συνεργασίας των εφοπλιστών Γιώργου Σπανού και Pascal Lota. Από φέτος δραστηριοποιείται με δύο πλοία στη γραμμή Πειραιάς-Σάμος-Ικαρία. Τέλος η Iliopoulos Group ξεκίνησε τη δραστηριότητά της στην ακτοπλοϊα το 1977. Το 2003 αγόρασε δύο ταχύπλοα, το «Seajet 2» και το «Superjet» και σήμερα δρομολογεί 9 πλοία (τα 7 υδροπτέρυγα), κυρίως σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα.

Κύριος μέτοχος της είναι ο Μάριος Ηλιόπουλος, εφοπλιστής δεξαμενόπλοιων.

ΕΩΣ 20%
Οι εφοπλιστές έτοιμοι για νέες αυξήσεις

Η συνεχής επιβάρυνση των λειτουργικών εξόδων από την αύξηση του κόστους των καυσίμων έχει σημάνει συναγερμό στις τάξεις των ακτοπλόων εφοπλιστών, οι οποίοι προσανατολίζονται σε νέες αυξήσεις στα εισιτήρια των επιβατηγών πλοίων.

Παρά το γεγονός ότι πριν από έναν περίπου μήνα, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες προχώρησαν σε αυξήσεις της τάξεως του 12% κατά μέσο όρο στα ναύλα των πλοίων, οι ακτοπλόοι σε συνάντηση που είχαν τις προηγούμενες ημέρες με τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Γιώργο Βουλγαράκη, ζήτησαν «να καταργηθούν τα μη ανταποδοτικά τέλη υπέρ τρίτων, καθώς η συνεχιζόμενη άνοδος των διεθνών τιμών του πετρελαίου έχει οδηγήσει κάποιες εταιρείες σε οριακό σημείο».

Σε αντίθετη περίπτωση, οι εταιρείες θα προχωρήσουν άμεσα σε νέες αυξήσεις έως και 20% στα ναύλα.

«Τα κόστη» «Μέσα σε διάστημα 10 ημερών αυξήθηκαν κατά 11% τα λειτουργικά κόστη των πλοίων εξαιτίας της διαρκούς αύξησης των τιμών των καυσίμων», επισημαίνει στην «Οικονομία» ο πρόεδρος της Ενωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοϊας, Μιχάλης Σακέλλης, υπογραμμίζοντας πως «κάποιες εταιρείες αντιμετωπίζουν πλέον σοβαρά προβλήματα, όντας σε οριακό σημείο». Ο πρόεδρος της ΕΕΑ κ. Σακέλλης, στέλνοντας μήνυμα προς την κυβέρνηση, τονίζει πως οι εταιρείες μπορούν από μόνες τους να προχωρήσουν σε αυξήσεις, αν και κάτι τέτοιο δεν συνιστά λύση για κανέναν και επισημαίνει πως η κατάργηση των μη ανταποδοτικών τελών υπέρ τρίτων στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, η επιβάρυνση των οποίων ανέρχεται σε 10,5% στα ναύλα, μπορεί να τους βγάλει από το αδιέξοδο.

Μόνο 2% Οπως περιγράφεται και στη μελέτη της XRTC, η αύξηση της τιμής των καυσίμων έχει επιβαρύνει τα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών και ιδιαίτερα όσων διαχειρίζονται ταχύπλοα, των οποίων η κατανάλωση.

Παρά όμως την αισθητή αύξηση των τιμών του πετρελαίου η οποία το 2007 ξεπέρασε το 12% σε σχέση με το 2006, η επιβάρυνση για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες ήταν αισθητά χαμηλότερη λόγω της ισχυροποίησης του ευρώ έναντι του δολαρίου.

Συγκεκριμένα, η επιβάρυνση από την αύξηση της τιμής του πετρελαίου δεν ξεπέρασε το 2% για το σύνολο του κλάδου, κάτι που οφείλεται εκτός από το ισχυρό ευρώ και στη μείωση του στόλου από την πώληση πλοίων.

Κ. ΝΑΝΟΣ
nanos@pegasus.gr

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Απόκτηση παλαιότερων τευχών, φύλλων & προσφορών chrisoulam@pegasus.gr Πληροφορίες για διαφήμιση στην έντυπη έκδοση mdiamantaki@pegasus.gr
Αποστολή βιογραφικών emavroudi@pegasus.gr Πληροφορίες για διαφήμιση στην ηλεκτρονική έκδοση advertising@pegasusinteractive.gr

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΔΙΕΘΝΗ

ΕΘΝΟΣΠΟΡ

  • ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ