ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ
ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ

ΤΕΤΑΡΤΗ
29 ΜΑΡΤΙΟΥ 2017

ΚΑΙΡΟΣ

ΑΘΗΝΑ 17°C

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ »

ΑΙ ΓΟΥΕΙ ΓΟΥΕΙ:

Η Ελλάδα έχει μεγάλη ιστορία ανθρωπιάς

«Τρέφω μεγάλο σεβασμό για την Ελλάδα που άνοιξε την αγκαλιά της στους πρόσφυγες. Σεβάστηκε όλους αυτούς τους ανθρώπους, δεν τους πέταξε στη θάλασσα, κάτι που προσπαθούν να κάνουν πολλά κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης, κατηγορώντας μάλιστα την Ελλάδα για τη στάση της. Η Ελλάδα έχει μεγάλη ιστορία ανθρωπιάς και κουλτούρας. Πιστεύω ότι, σε αυτή την κρίσιμη στιγμή, πήρε την καλύτερη απόφαση, απόφαση που θα μείνει στην Ιστορία και θα τη θυμόμαστε».

  • ΕΘΝΟΣ
  • 10:00, 20/5/2016
Ο Αϊ Γουέι Γουέι με το «Standing Figure», ένα γλυπτό σε φυσικό μέγεθος, εξ ολοκλήρου από μάρμα­ρο, που δημιούργησε ειδικά για την έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Ο Αϊ Γουέι Γουέι με το «Standing Figure», ένα γλυπτό σε φυσικό μέγεθος, εξ ολοκλήρου από μάρμα­ρο, που δημιούργησε ειδικά για την έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Ο Αϊ Γουέι Γουέι, καλλιτεχνική μορφή του 21ου αιώνα, μιλάει με αφορμή την πρώτη του μεγάλη έκθεση στην Ελλάδα, με τίτλο «Ai Weiwei at Cycladic», που εγκαινιάζεται απόψε στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, και δεν «μασάει» τα λόγια του.

«Οι Ευρωπαίοι είναι ψυχροί κι αδιάφοροι. Μιλούν για τους πρόσφυγες με μίσος. Προσποιούνται ότι το Προσφυγικό δεν τους απασχολεί, ούτε τους ενδιαφέρει. Προσποιούνται ότι θέλουν να μοιραστούν το φαγητό τους με τους άλλους, όταν τους έχουν φερθεί τόσο απάνθρωπα. Μια αηδιαστική πολιτική έχει ασκηθεί από πολλές χώρες στην Ευρώπη, απέναντι σε μια πολύ σύνθετη κατάσταση, ιδιαίτερα περίπλοκη» λέει, σχολιάζοντας τη στάση τη Ευρώπης απέναντι στο προσφυγικό ζήτημα.

Ο ίδιος τους τελευταίους πέντε μήνες... «πέρασε, είδε, έμαθε πολλά», αντιμετώπισε καταστάσεις κυρίως στη «Λέσβο, στην Ειδομένη, στα σύνορα με την Τουρκία, τη Συρία, το Λίβανο, την Ιορδανία, στο Ισραήλ και στη Λωρίδα της Γάζας». Ο κατάλογος είναι αρκετά μακρύς.

«Επισκέφθηκα πάρα πολλούς χώρους συγκέντρωσης, στρατόπεδα, συνάντησα πολλούς ανθρώπους, προσπάθησα να καταλάβω την κατάσταση μέσω της δικής μας έρευνας και τεκμηρίωσης, μαθαίνοντας γι' αυτά τα ζητήματα» τονίζει, για να προσθέσει ότι, μαζί με την ομάδα του έχει τραβήξει πάνω από 600 ώρες κινηματογραφικού υλικού, συνεντεύξεις, σε δύσκολες συνθήκες, με κόπο, χωρίς «ούτε ένα διάλειμμα για καφέ στη μέση του πουθενά». Διαπίστωσε ότι «αυτοί οι άνθρωποι δεν έχουν τίποτα. Μία κουβέρτα μόνο μπορούν να κουβαλήσουν. Δεν ήταν προετοιμασμένοι. Κανείς δεν είναι προετοιμασμένος, για να γίνει πρόσφυγας».

Ποια είναι η λύση, σύμφωνα με τη δική του εκτίμηση για το Προσφυγικό; «Ολοι όσοι κατανοούν την κατάσταση θα πρέπει να αναλάβουν δράση. Γιατί δεν μπορούμε, ποτέ, να εμπιστευόμαστε τους πολιτικούς. Το σημαντικό είναι να τους κάνουμε να εργαστούν για λογαριασμό μας. Επειδή όμως δεν θα το πράξουν με τη θέλησή τους, ούτε τώρα ούτε ποτέ, θα πρέπει να τους πιέσουμε, ασκώντας κριτική, γινόμενοι ενεργοί ως πολίτες κι ακτιβιστές. Απώτερος στόχος είναι να συνειδητοποιήσουν όλοι ότι υπάρχει πόνος και ότι πρέπει αυτούς τους ανθρώπους να τους προστατέψουμε. Χρειάζεται αγώνας, που είναι όμως, αέναος. Εάν όμως δεν πολεμήσουμε, δεν δώσουμε αυτόν τον αγώνα, θα χρειαστεί να το κάνουν τα παιδιά μας».

Το έργο του καλλιτέχνη, «Divina Proportione»
Το έργο του καλλιτέχνη, «Divina Proportione»

Η έκθεση «Ai Weiwei at Cycladic» θα διαρκέσει έως τις 30 Οκτωβρίου κι εστιάζει στην επαναλαμβανόμενη χρήση από τον καλλιτέχνη υλικών όπως το ξύλο και το μάρμαρο, τα οποία βρίσκουμε και στην ελληνική Τέχνη.

Ενα από τα νέα έργα που δημιουργήθηκαν ειδικά για την έκθεση είναι το «Standing Figure» (2016), ένα γλυπτό σε φυσικό μέγεθος, εξ ολοκλήρου από μάρμα­ρο, το οποίο παραπέμπει άμεσα στα ειδώλια τύπου Σπεδού που κυριαρχούσαν κατά την Πρωτοκυκλαδική Περίοδο (2800-2300 π.Χ). Σε μια προσωπική ερμηνεία της Κυκλαδικής Τέχνης, ο Aϊ Γουέι Γουέι έχει μεταβάλει την κλίμακα, μετατρέποντας το μικρό κυκλαδικό ειδώλιο σε μια πανύψηλη θεότητα.

Το «Δακρύδοχο και Δακρυγόνο» (2016) είναι μια ακόμη πολιτική τοποθέτηση: Εδώ φυσίγγια από δακρυγόνα που χρησιμοποίησε η αστυνομία της ΠΓΔΜ κατά των προσφύγων εκτίθενται δίπλα σε αρχαία δακρυδόχα, λεπτεπίλεπτα αγγεία στα οποία συνέλεγαν τα δάκρυα των πενθούντων για τον χαμό των αγαπημένων τους.

Επίσης, το «Iphone Wallpaper» (2016) είναι ένα κολάζ με πάνω από 12.030 εικόνες που τράβηξε ο καλλιτέχνης με το κινητό του μεταξύ Ιανουαρίου 2016 και Απριλίου 2016 κατά την παραμονή του στη Λέσβο.

Στο μπαλκόνι του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης φιλοξενείται μία ακόμη εικαστική παρέμβαση που εμπνεύστηκε ο καλλιτέχνης ειδικά για την έκθεση: Καθ’ όλη τη διάρκεια της έκθεσης τα «Flag (Greece), Flag (Europe) και Flag (Shadow)» -η τελευταία σημαία έχει σαν «σύμβολο» το κορμάκι του νεκρού Αϊλάν- αναρτημένα πάνω από την είσοδο του Μουσείου αποτελούν έναν σχολιασμό στις έννοιες της εθνικής ταυτότητας και της μετακίνησης πληθυσμών που συνδέονται με την προσφυγική κρίση.

Τέλος, μεταξύ των πολλών δημοφιλών έργων του που φιλοξενούνται, συμπεριλαμβάνονται τα «Divina Proportione» (2012), «Mask» (2011), «Cao» (2014) και «Grapes» (2011).

ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ
akarali@pegasus.gr