TV ΕΘΝΟΣ ΕΘΝΟΣΠΟΡ CAR AND DRIVER ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΑΙΔΕΙΑ ΥΓΕΙΑ ΤΑΞΙΔΙ ΚΥΝΗΓΙ ΨΑΡΕΜΑ & ΦΟΥΣΚΩΤΟ COOK BOOK
Κυριακή, 20/4/2014

ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: ΕΝΘΕΤΑ > REPORTAGE > ΘΕΜΑΤΑ

Reportage
Reportage 25/5/2011
Μεγαλύτερα ΓράμματαΜικρότερα Γράμματα Μέγεθος γραμμάτων
mail to Email Εκτυπώστε το Αρθρο Εκτύπωση

Καθημερινοί ήρωες

Γεννημένη σε μια εποχή που πρόκρινε την λογική έναντι του πάθους, την περίοδο που οι γονείς προτιμούσαν τα παιδιά τους να ακολουθούν τις επιστήμες αντί για τις τέχνες, η Λίζυ Μανωλά δεν μπορούσε να φανταστεί οτι θα γύριζε κάποτε τον κόσμο αποτυπώνοντας με τη φωτογραφική της μηχανή εικόνες που θα εξιστορούσαν τις πολλές διαφορετικές πραγματικότητες του κόσμου. Το φωτογραφικό της λεύκωμα Certain Realities εκδόθηκε πρόσφατα στην Νέα Υόρκη.

Στις αγορές της Ινδίας, σε βρόμικα στενά, στις μεγάλες πολιτείες της Δύσης, στην εξωτική Απω Ανατολή και στο μυστηριώδες Περού. Ταξίδια χιλιάδων χιλιομέτρων, σε αντιφατικούς τόπους, σαν σειρά «εικονογραφημένων περιπετειών» με τον φωτογραφικό φακό όχι ως όπλο, όπως συνήθως χαρακτηρίζεται, αλλά ως γέφυρα επικοινωνίας. Ως μέσο για να μεταφράσει την κοινή γλώσσα των ανθρώπων που αποτυπώνεται στα πρόσωπά τους. Διαφορετικές γλώσσες, διαφορετικά τα αίτια και τα γεγονότα κάθε φορά. Κοινά όμως τα συναισθήματα: χαρά, λύπη, πόνος, αγωνία, έρωτας, πίστη, ελπίδα.

Λαντάκ. Ανάμεσα στα υψίπεδα του Θιβέτ και στις κοιλάδες του Κασμίρ.
Λαντάκ. Ανάμεσα στα υψίπεδα του Θιβέτ και στις κοιλάδες του Κασμίρ.

Αυτές τις εικόνες αποτύπωσε με τον δικό της τρόπο η κ. Λίζυ Μανωλά στο πρώτο φωτογραφικό άλμπουμ που μόλις παρουσίασε στο κοινό. Ενα μεγάλο ταξίδι με εικόνες και πρόσωπα ανθρώπων. Συγχρόνως, ο γύρος στη μισή υφήλιο ήταν για την ίδια πρωτίστως μια αληθινή εσωτερική περιπλάνηση: Ενδον σκάπτε...

Ο άνθρωπος στο επίκεντρο
Η ιδέα γεννήθηκε το 2005 και το άλμπουμ με τίτλο - θέμα «Certain realities» αποτελεί ενα σαφάρι σε εξωτικούς προορισμούς , μέσα από έγχρωμες και ασπρόμαυρες εικόνες που συνθέτουν ένα πολύ ενδιαφέρον παζλ στον παγκόσμιο χάρτη. Πρόσωπα που επιβεβαιώνουν την ιδέα της ενότητας του κόσμου, ανεξάρτητα από το γεωγραφικό μήκος και πλάτος και από τις πολιτισμικές καταβολές τους.

Γεννημένη στην Αθήνα, η κ. Μανωλά ανακάλυψε από μικρή τον κόσμο των εικόνων και καταδύθηκε αρχικά στη φωτογραφική τέχνη την εποχή του φιλμ, πολύ πριν από την ψηφιακή επανάσταση. Κι όμως, φαίνεται ότι η παλιά Nikon F2 και η θητεία στον σκοτεινό θάλαμο άφησαν έναν σπόρο που ήταν προορισμένος να ανθίσει. Οπως άλλωστε συμβαίνει συχνά στην τρυφερή ηλικία των 15 ετών.

Ινδία. Ακολουθώντας τις κινήσεις των πιστών Σιχ.
Ινδία. Ακολουθώντας τις κινήσεις των πιστών Σιχ.

Τα χρόνια πέρασαν και η επιστήμη για την τέχνη της διοίκησης επιχειρήσεων επικράτησε ως «λογική επιλογή». Ωστόσο, τα εφηβικά «τοπία» με τη Nikon την οδήγησαν σε παράλληλες φωτογραφικές σπουδές και σε ετοιμότητα: σε κάθε ευκαιρία, με την κάμερα, για πτήση. «H ενηλικίωση έφερε μαζί της εργασία και αργότερα οικογένεια. Η φωτογραφία έπρεπε να περιμένει», αφηγείται η ίδια στο εισαγωγικό της σημείωμα. Μερικά χρόνια αργότερα, θα την ακολουθούσαν στις περιπλανήσεις της τα λόγια του περίφημου Ελβετού φωτογράφου Ρόμπερτ Φρανκ. «Τhe humanity of the moment».

Ινδία. Ο φακός αγνοεί το επιβλητικό μοναστήρι του Thiksey και προτιμά τον μοναχό επάνω στη στέγη. Ανάμεσα στα σύννεφα.
Ινδία. Ο φακός αγνοεί το επιβλητικό μοναστήρι του Thiksey και προτιμά τον μοναχό επάνω στη στέγη. Ανάμεσα στα σύννεφα.

Και η λίστα των προορισμών δεν έχει τέλος: Ισπανία, Ουγγαρία, Ιταλία και Ομάν. Η Καραϊβική και η Ρουμανία, οι ρωσικές πόλεις και η ατμόσφαιρα της Κούβας. «Πάντοτε με επίκεντρο τον άνθρωπο. Η έλλειψη της ανθρώπινης παρουσίας στο κάδρο δεν με αντιπροσωπεύει». Στον κόσμο που παρουσιάζει η κ. Μανωλά πρωταγωνιστούν οι ήρωες της καθημερινής ζωής.

Καζουράχο. Ενας άνδρας πλένει τα δόντια του. Οδοντόβουρτσα, μια ρίζα από φυτό.
Καζουράχο. Ενας άνδρας πλένει τα δόντια του. Οδοντόβουρτσα, μια ρίζα από φυτό.

Η ανθρωπότητα, όπως καταγράφεται κάθε στιγμή, η στάση του σώματος, οι εικόνες μέσα από τη σκόνη του δρόμου, η σύνθεση τόπου, ανθρώπων και συναισθημάτων. «Στον κόσμο μου, η φωτογραφία ειναι συνώνυμη με τα όνειρα και μια έκφραση παραλογισμού. Ειναι μια ευκαιρία να μιλήσω για το πώς ειναι τα πράγματα, αλλά και η αναζήτηση της ομορφιάς και της ελπίδας», γράφει η ίδια. «Mε την κάμερα μπορούμε να διασχίζουμε τα σύνορα του χρόνου, του τόπου και της πολιτικής». Είναι σαν να απαντά στο ερώτημα ενος παλαιού φίλου, ενος συμμαθητή: «Λοιπόν, Λίζυ, πού πήγες, ποιους είδες, τι έγινε στον κόσμο;».

  • Η επίσημη παρουσίαση του λευκώματος θα γίνει την Τρίτη 24 Μαΐου στις 8.30 μ.μ. στο Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138.

Γιώργος Aποστολίδης
gapostolidis@pegasus.gr

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

  • Λαντάκ. Ανάμεσα στα υψίπεδα του Θιβέτ και στις κοιλάδες του Κασμίρ.
  • Ινδία. Ακολουθώντας τις κινήσεις των πιστών Σιχ.
  • Ινδία. Ο φακός αγνοεί το επιβλητικό μοναστήρι του Thiksey και προτιμά τον μοναχό επάνω στη στέγη. Ανάμεσα στα σύννεφα.
  • Καζουράχο. Ενας άνδρας πλένει τα δόντια του. Οδοντόβουρτσα, μια ρίζα από φυτό.
  • Ινδία. Ο κόσμος του χρήματος, κάπου στην Ινδία. Ρουπίες και δολάρια.
  • Μαρόκο. Μια νοικοκυρά στο Μαρακές, κάπου στην καρδιά της αποκαλούμενης και «κόκκινης πόλης».
  • Ινδία. Πίσω από τον πίνακα του σχολείου στη λίμνη Νταλ.
  • Ρατζαστάν. Ανακτορικό συγκρότημα στην Ουνταϊπούρ, στο Ρατζαστάν. Τόσο μακριά  κι όμως, τόσο κοντά.
  • Θιβέτ. Το εξώφυλλο του λευκώματος της «Certain Realities». Ιερέας σε βουδιστικό μοναστήρι του Θιβέτ. Μερικοί απλώς αγνοούν τον φακό.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Απόκτηση παλαιότερων τευχών, φύλλων & προσφορών chrisoulam@pegasus.gr Πληροφορίες για διαφήμιση στην έντυπη έκδοση mdiamantaki@pegasus.gr
Αποστολή βιογραφικών emavroudi@pegasus.gr Πληροφορίες για διαφήμιση στην ηλεκτρονική έκδοση advertising@pegasusinteractive.gr

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΔΙΕΘΝΗ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - OIKONOMIA

  • ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ