ΕΘΝΟΣ  |  ΗΜΕΡΗΣΙΑ  |  E-GO  |  SENTRAGOAL  |  WOMENONLY  |  ELLE | ΣΙΝΕΜΑ  |  CAR&DRIVER  |  SPORTY  |  HOMME  |  COOKBOOK
Παρασκευή, 31/10/2014

ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: ΕΝΘΕΤΑ > ΥΓΕΙΑ > ΑΡΘΡΑ

ΥΓΕΙΑ
ΥΓΕΙΑ 22/8/2013
Μεγαλύτερα ΓράμματαΜικρότερα Γράμματα Μέγεθος γραμμάτων
mail to Email Εκτυπώστε το Αρθρο Εκτύπωση
ΟΥΣΙΕΣ ΠΟΥ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΥΝ ΤΑ ΚΥΤΤΑΡΑ

«Ασπίδα» στον οργανισμό οι αντιοξειδωτικές τροφές

Τα σημαντικότερα φυσικά αντιοξειδωτικά είναι οι βιταμίνες C και Ε, η β-καροτίνη, το σελήνιο, το λυκοπένιο, το συνένζυμο Q-10, τα φλαβονοειδή και άλλα τα οποία βρίσκονται στις τροφές

Τα αντιοξειδωτικά είναι ουσίες που προστατεύουν τον οργανισμό μπλοκάροντας τις ελεύθερες ρίζες του οξυγόνου οι οποίες δρουν καταστροφικά σε βάρος υγιών κυττάρων. Αν και οι ελεύθερες ρίζες αποτελούν μέρος της φυσιολογικής λειτουργίας του οργανισμού, η αυξημένη συγκέντρωσή τους προκαλεί βλάβες στα κύτταρα και στο DNA, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται εκφυλιστικές ασθένειες και κάποια είδη καρκίνου, ενώ επιταχύνεται η διαδικασία της γήρανσης.

Ενας φυσικός χυμός πορτοκαλιού ή λεμονιού την ημέρα είναι αρκετός για να δώσει στον οργανισμό την ποσότητα βιταμίνης C που χρειάζεται.
Ενας φυσικός χυμός πορτοκαλιού ή λεμονιού την ημέρα είναι αρκετός για να δώσει στον οργανισμό την ποσότητα βιταμίνης C που χρειάζεται.


Αν και ο οργανισμός έχει τη δυνατότητα να παράγει δικά του αντιοξειδωτικά, αυτά δεν αρκούν για να αντιμετωπίσουν εχθρούς του οργανισμού όπως η ατμοσφαιρική ρύπανση, η κακή διατροφή, το άγχος, το κάπνισμα, η ηλιακή ακτινοβολία και άλλοι που αυξάνουν τη συγκέντρωση των ελευθέρων ριζών. Ετσι, η λήψη αντιοξειδωτικών μέσω της διατροφής γίνεται επιβεβλημένη. Τα σημαντικότερα φυσικά αντιοξειδωτικά είναι οι βιταμίνες C και Ε, η β-καροτίνη, το σελήνιο, το λυκοπένιο, το συνένζυμο Q-10, τα φλαβονοειδή και άλλα τα οποία βρίσκονται στις τροφές που παρουσιάζει σήμερα το «Εθνος - Υγεία».

Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι ένας τρόπος για να θυμάται κάποιος ποιες είναι οι τροφές με την καλύτερη αντιοξειδωτική δράση είναι να βλέπει το χρώμα τους. Σε γενικές γραμμές, όσο πιο σκούρο και έντονο είναι το χρώμα μιας τροφής τόσο περισσότερο προστατεύει από τη δράση των ελευθέρων ριζών.

Επιπλέον, σημαντικό ρόλο παίζουν και οι διαδικασίες καλλιέργειας και ωρίμανσης και για τον λόγο αυτόν οι καταναλωτές θα πρέπει να προτιμούν φρούτα και λαχανικά εποχής και, αν είναι δυνατό, βιολογικής καλλιέργειας. Εκτός από τις τροφές που παρουσιάζονται παρακάτω, εξαιρετική αντιοξειδωτική δράση έχουν επίσης τα μούρα, η πιπεριά, το κεράσι, η φράουλα, το σπανάκι, το παντζάρι, το κρεμμύδι, η μελιτζάνα, η αγκινάρα, το ρόδι, το σουσάμι και η μαύρη σοκολάτα.

H ντομάτα είναι το λαχανικό με τη μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε λυκοπένιο, ένα ισχυρότατο αντιοξειδωτικό.
H ντομάτα είναι το λαχανικό με τη μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε λυκοπένιο, ένα ισχυρότατο αντιοξειδωτικό.

ΕΣΠΕΡΙΔΟΕΙΔΗ
Το πορτοκάλι αλλά και άλλα εσπεριδοειδή, όπως το λεμόνι και το μανταρίνι αποτελούν τις πιο σημαντικές πηγές βιταμίνης C. Αν και το πορτοκάλι και το μανταρίνι είναι χειμερινά φρούτα, και είναι δύσκολο να τα βρει κάποιος το καλοκαίρι, ένας δροσιστικός φυσικός χυμός λεμονιού την ημέρα είναι αρκετός για να δώσει στον οργανισμό την ποσότητα βιταμίνης C που είναι απαραίτητη.

ΓΑΡΙΦΑΛΟ - ΚΑΝΕΛΑ
Είναι τα δύο καρυκεύματα που, όταν καταναλώνονται σε σκόνη, κατέχουν από τις υψηλότερες θέσεις στη λίστα ORAC (όσο πιο ψηλά βρίσκεται μια τροφή σε αυτή τη λίστα τόσο πιο μεγάλη είναι η αντιοξειδωτική της ικανότητα). Από έρευνα του Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια προέκυψε επίσης ότι όταν καταναλώνουμε γεύμα με καρυκεύματα, οι ποσότητες αντιοξειδωτικών στον οργανισμό μας αυξάνονται κατά 13%.

ΔΑΜΑΣΚΗΝΟ
Σύμφωνα με το υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ, τα αποξηραμένα δαμάσκηνα βρίσκονται στην υψηλότερη θέση της λίστας ORAC με εξαπλάσια αντιοξειδωτική ικανότητα από τα φρέσκα δαμάσκηνα. Κύρια αντιοξειδωτική πηγή των αποξηραμένων δαμάσκηνων είναι οι φαινόλες, οι οποίες έχουν συγκέντρωση 1.840 mg/kg. Οι φαινόλες των δαμάσκηνων προστατεύουν την καρδιά, καθώς αποτρέπουν την οξείδωση της κακής χοληστερόλης στο αίμα.

ΜΠΡΟΚΟΛΟ
Το μπρόκολο είναι μία από τις πιο δημοφιλείς τροφές που έχουν σπουδαίες αντιοξειδωτικές ικανότητες. Αυτό συμβαίνει γιατί αποτελεί εξαιρετική πηγή βιταμίνης C, ανθοκυανινών και φαινολών. Το μπρόκολο χρειάζεται μεγάλη προσοχή στο βράσιμο για να έχει πιο αποτελεσματική αντιοξειδωτική δράση. Οι αντιοξειδωτικές ουσίες είναι έως και τρεις φορές περισσότερες στο ελαφρά βρασμένο μπρόκολο ή στο μπρόκολο που έχει παρασκευαστεί στον ατμό σε σχέση με το μπρόκολο που έχει αφεθεί να βράσει για πολλή ώρα.

ΠΡΑΣΙΝΟ ΤΣΑΪ
Από όλα τα είδη τσαγιού το πράσινο τσάι είναι αυτό με την ισχυρότερη αντιοξειδωτική δράση. Οι Κινέζοι το χρησιμοποιούν, μάλιστα, στην Ιατρική εδώ και περίπου 4.000 χρόνια. Είναι πλούσιο σε πολυφαινόλες που βοηθούν στην απομάκρυνση των ελευθέρων ριζών. Τα αντιοξειδωτικά του πράσινου τσαγιού μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης θρόμβων στο αίμα, υψηλής αρτηριακής πίεσης, αυξημένου σακχάρου και αύξησης της κακής LDL χοληστερόλης, προστατεύοντας την καρδιά. Λόγω της αντιοξειδωτικής του δράσης είναι και μια φυσική λύση αντιγήρανσης της επιδερμίδας. Οι ειδικοί υπογραμμίζουν ότι η ημερήσια κατανάλωση δεν πρέπει να ξεπερνά τα τρία φλιτζάνια.

ΕΛΙΑ
Η αντιοξειδωτική δράση της ελιάς είναι γνωστή εδώ και χρόνια. Πρόσφατη έρευνα του Εργαστηρίου Χημείας - Βιοχημείας - Φυσικοχημείας Τροφίμων του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου αποκάλυψε κάποιες πολύ σημαντικές λεπτομέρειες: Βασικότερη όλων είναι η ελιά, έχει 10 φορές περισσότερα αντιοξειδωτικά από το ελαιόλαδο, οπότε είναι προτιμότερο να τρώμε την ελιά από τη σαλάτα παρά να βουτάμε το ψωμί στο λάδι. Επίσης, οι κρητικές ελιές έχουν 19 είδη αντιοξειδωτικών ουσιών, ενώ μεγαλύτερη αντιοξειδωτική δράση έχουν οι ελιές Καλαμών, Αμφισσας και οι τσακιστές. Τέλος, η άλμη στην οποία τοποθετούνται οι ελιές είναι καλή πηγή πολυφαινολών. Για τον λόγο αυτόν η άλμη δεν πρέπει να πετιέται αλλά να χρησιμοποιείται στο μαγείρεμα.

ΣΑΡΔΕΛΑ
Μαζί με άλλα ψάρια όπως ο γαύρος, το σκουμπρί, ο σολομός και ο κολιός, η σαρδέλα έχει σπουδαία αντιοξειδωτική δράση. Αυτή οφείλεται στα ω-3 λιπαρά οξέα που περιέχει, στο λυκοπένιο, αλλά και στο συνένζυμο Q10. Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι πρέπει να προτιμούμε τη σαρδέλα που αλιεύεται τον Σεπτέμβριο γιατί περιέχει 23% λιπαρά και όχι αυτή που αλιεύεται τον Μάρτιο και έχει περιεκτικότητα σε λιπαρά μόλις 2%.

ΚΟΚΚΙΝΟ ΚΡΑΣΙ
Οι πολυφαινόλες του κόκκινου κρασιού βοηθούν τα αιμοφόρα αγγεία μειώνοντας τον κίνδυνο της πήξης. Η φλούδα των κόκκινων σταφυλιών περιέχει μια αντιοξειδωτική ουσία, τη ρεσβερατρόλη, που χαρίζει στο κόκκινο κρασί την πλούσια αντιοξειδωτική δράση του. Βοηθά στον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα, μειώνει τα επίπεδα χοληστερίνης, ενώ ελέγχει και τη συστολική πίεση. Οταν μιλάμε για αλκοόλ, ωστόσο, οι επιστήμονες επισημαίνουν ότι το μέτρο είναι απαραίτητο και ότι η υπερκατανάλωση καταστρέφει τις όποιες θετικές επιπτώσεις μπορεί να έχει ένα ποτήρι την ημέρα.

ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ
Αν και τα περισσότερα θαλασσινά έχουν αποδεδειγμένα καλή αντιοξειδωτική δράση, τα καλαμάρια βρίσκονται στην κορυφή μαζί με τα ψάρια που είναι πλούσια σε λιπαρά. Και τα καλαμάρια περιέχουν ω-3 λιπαρά, ενώ είναι πλούσια σε βιταμίνες Β2, Β3 και Β12. Επίσης, είναι εξαιρετική πηγή σεληνίου, το οποίο θεωρείται πολύ σημαντικό για την αντιοξειδωτική άμυνα του οργανισμού μας. Είναι χαρακτηριστικό ότι 100 γρ. καλαμαριού καλύπτουν το 64% των καθημερινών αναγκών του ανθρώπου σε σελήνιο.

ΝΤΟΜΑΤΑ
Η ντομάτα είναι το λαχανικό του καλοκαιριού. Πολλοί τη θεωρούν απλά γευστική χωρίς να είναι ιδιαίτερα σημαντική για την υγεία μας. Στην πραγματικότητα, όμως, η ντομάτα είναι το λαχανικό με τη μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε λυκοπένιο, το οποίο είναι ισχυρότατο αντιοξειδωτικό και προστατεύει από τη δράση των ελευθέρων ριζών, ενώ έχει και αντικαρκινική δράση.

ΚΑΡΟΤΟ
Το καρότο θεωρείται ένα εξαιρετικό φάρμακο της φύσης και μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη πολλών ασθενειών. Η μεγάλη περιεκτικότητα σε βιταμίνη Β που περιέχει το μετατρέπει σε ισχυρό αντιοξειδωτικό, που βοηθά το σώμα στην καταπολέμηση διάφορων κυτταρικών βλαβών, ενώ επιβραδύνει τη γήρανση των κυττάρων. Επίσης, λόγω της αντιοξειδωτικής ουσίας φαλκαρινόλης μειώνεται ο κίνδυνος προσβολής από καρκίνο του παχέος εντέρου, ενώ, την ίδια στιγμή, ενισχύεται η υγεία ολόκληρου του εντερικού συστήματος. Από την άλλη, τα καρότα έχουν υψηλό γλυκαιμικό δείκτη και μπορούν να αυξήσουν τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα.

ΚΑΡΥΔΙ
Πλούσια σε αντιοξειδωτικά είναι τα αμύγδαλα και τα φουντούκια, αλλά τα καρύδια είναι οι ξηροί καρποί με την ισχυρότερη δράση. Εκτός από την υψηλή περιεκτικότητά τους σε αντιοξειδωτικές ουσίες, αποτελούν πηγή πολλών βιταμινών, μετάλλων και φυτικών ινών. Περιέχουν επίσης σημαντικές ποσότητες μονοακόρεστων και πολυακόρεστων λιπαρών οξέων. Γι' αυτό και παίζουν σημαντικό ρόλο στην πρόληψη πολλών παθήσεων. Επιπλέον, τα αποτελέσματα μελέτης που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση του Αμερικανικού Κολεγίου Διατροφής έδειξαν ότι τα καρύδια και το λάδι που προέρχεται από αυτά βελτιώνουν την αντίδραση στο στρες.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

  • Ενας φυσικός χυμός πορτοκαλιού ή λεμονιού την ημέρα είναι αρκετός για να δώσει στον οργανισμό την ποσότητα βιταμίνης C που χρειάζεται.
  • H ντομάτα είναι το λαχανικό με τη μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε λυκοπένιο, ένα ισχυρότατο αντιοξειδωτικό.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Απόκτηση παλαιότερων τευχών, φύλλων & προσφορών chrisoulam@pegasus.gr Πληροφορίες για διαφήμιση στην έντυπη έκδοση mdiamantaki@pegasus.gr
Αποστολή βιογραφικών emavroudi@pegasus.gr Πληροφορίες για διαφήμιση στην ηλεκτρονική έκδοση advertising@pegasusinteractive.gr

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΔΙΕΘΝΗ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - OIKONOMIA

  • ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ