ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ
ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ

ΤΕΤΑΡΤΗ
29 ΜΑΡΤΙΟΥ 2017

ΚΑΙΡΟΣ

ΑΘΗΝΑ 16°C

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ »

ΒΙΟΝΤΙΖΕΛ ΑΠΟ ΤΗΓΑΝΕΛΑΙΑ

Από το τηγάνι στο... ρεζερβουάρ

Ερευνητική ομάδα ύστερα από τέσσερα χρόνια δουλειάς κατέληξε σε τεχνική που μετατρέπει το χρησιμοποιημένο λάδι σε βιοντίζελ δεύτερης γενιάς σε ποσοστό 100%. Η ομάδα απέσπασε βραβείο στον διαγωνισμό «Η Ελλάδα καινοτομεί»

  • ΕΘΝΟΣ
  • 12:00, 6/8/2011
Σε μία χώρα, όπως η Ελλάδα, που παράγει πολύ λάδι, αλλά λίγο πετρέλαιο, η ερευνητική ομάδα κατάφερε να αναπτύξει μία νέα και πρωτοποριακή τεχνολογία παραγωγής βιοντίζελ δεύτερης γενιάς από καταλυτική υδρογονοεπεξεργασία τηγανέλαιων μΕκτιμάται ότι η αξιοποίηση των διαθέσιμων ποσοτήτων του τηγανέλαιου στην Ελλάδα μπορεί να καλύψει το 10% των αναγκών του ντίζελ

Σε μία χώρα, όπως η Ελλάδα, που παράγει πολύ λάδι, αλλά λίγο πετρέλαιο, η ερευνητική ομάδα κατάφερε να αναπτύξει μία νέα και πρωτοποριακή τεχνολογία παραγωγής βιοντίζελ δεύτερης γενιάς από καταλυτική

Το 10% της συνολικής κατανάλωσης ντίζελ μπορεί να καλύψει η παραγωγή βιοντίζελ από τηγανέλαια. Αυτό υποστηρίζει η ερευνητική ομάδα του Εθνικού Κέντρου Ερευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), η οποία έχει αναπτύξει τεχνολογία για την παραγωγή βιοντίζελ, δεύτερης γενιάς.

Οι ερευνητές του κέντρου δρ Στέλλα Μπεζεργιάννη - Χημικός Μηχανικός, Αθανάσιος Δημητριάδης - Μηχανολόγος Μηχανικός και Αγγελική Καλογιάννη - Χημικός Μηχανικός, οι οποίοι απέσπασαν βραβείο καινοτομίας στον διαγωνισμό «Η Ελλάδα καινοτομεί», χρειάστηκαν τέσσερα χρόνια έρευνας για να καταλήξουν στη συγκεκριμένη παγκοσμίως καινοτόμο τεχνική.

Σε μία χώρα, όπως η Ελλάδα, που παράγει πολύ λάδι, αλλά λίγο πετρέλαιο, η ερευνητική ομάδα κατάφερε να αναπτύξει μία νέα και πρωτοποριακή τεχνολογία παραγωγής βιοντίζελ δεύτερης γενιάς από καταλυτική υδρογονοεπεξεργασία τηγανέλαιων. Το νέο αυτό ντίζελ έχει εντυπωσιακές ιδιότητες, όπως υψηλότερη απόδοση σε σχέση με το συμβατικό ντίζελ, χαμηλό κόστος παραγωγής και ελάχιστη περιβαλλοντική επιβάρυνση.

«Η νέα τεχνολογία, η οποία μπορεί να εκμεταλλευθεί το χρησιμοποιημένο τηγανέλαιο κατά 100%, παράγοντας βιοντίζελ δεύτερης γενιάς, προστατεύει το περιβάλλον, αλλά συγχρόνως αποτελεί και ένα οικονομικό βιοκαύσιμο, το οποίο είναι πολύ επίκαιρο ειδικά αυτή την περίοδο στην Ελλάδα» επισημαίνει η κυρία Στέλλα Μπεζεργιάννη, διδάκτωρ Χημικός Μηχανικός στο ΕΚΕΤΑ και εκπρόσωπος της ερευνητικής ομάδας του.

Σύμφωνα με την ίδια, «πρόκειται για μια καινοτόμο τεχνολογία για την Ελλάδα αλλά και παγκοσμίως, που πραγματοποιήθηκε με την ουσιαστική συνεισφορά του Εργαστηρίου Περιβαλλοντικών Καυσίμων και Υδρογονανθράκων και του Εργαστηρίου Ανάπτυξης Ολοκληρωμένων Συστημάτων Διεργασιών του Ινστιτούτου Τεχνικής Χημικών Διεργασιών του Εθνικού Κέντρου Ερευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης, την οποία έχουμε δημοσιεύσει και σκοπεύουμε να κάνουμε και πατέντα».

Πλεονεκτήματα
Συγκριτικά με το βιοντίζελ πρώτης γενιάς, η νέα τεχνολογία είναι «πιο οικονομική και ανθεκτική», αφού «μπορεί να αξιοποιήσει τις μεγάλες ποσότητες διαθέσιμου τηγανέλαιου για την παραγωγή ενός οικονομικού βιοκαυσίμου σταθερών προδιαγραφών, που δεν απαιτεί μετατροπή σε κινητήρα».

Εκτιμάται ότι η αξιοποίηση των διαθέσιμων ποσοτήτων του τηγανέλαιου στην Ελλάδα μπορεί να καλύψει το 10% των αναγκών του ντίζελ, που αποτελεί τον στόχο του 2020, σύμφωνα με την αντίστοιχη ευρωπαϊκή οδηγία. Ενδεικτικό είναι το γεγονός, σύμφωνα με τους ερευνητές, πως για ένα «προβληματικό, αστικό απόβλητο» όπως είναι το τηγανέλαιο βρέθηκε μια βιώσιμη λύση και περιβαλλοντικά επικερδής.

Διαφορετικά, το τηγανέλαιο από τον νεροχύτη θα μεταφερόταν στον υδροφόρο ορίζοντα με αποτέλεσμα την επιμόλυνσή του. «Ενα λίτρο τηγανέλαιου στον υδροφόρο ορίζοντα καταστρέφει 1.000.000 λίτρα νερού, που αντιστοιχεί στην ποσότητα που καταναλώνει κατά μέσο όρο ένας άνθρωπος μέσα σε 14 χρόνια», επισημαίνει η κ. Μπεζεργιάννη.

Στόχος η καθιέρωση του καυσίμου σε οχήματα που κινούνται με ντίζελ
Πιλοτική εφαρμογή στη Θεσσαλονίκη

Προς το παρόν το έργο βρίσκεται σε φάση παραγωγής και η τεχνολογία θα εφαρμοστεί πιλοτικά για την παραγωγή 2 τόνων του νέου καυσίμου σε απορριμματοφόρο του Δήμου Θεσσαλονίκης το καλοκαίρι του 2012 που συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα LIFE+, ενώ στόχος της ερευνητικής ομάδας του ΕΚΕΤΑ είναι να χρησιμοποιείται αυτή η τεχνολογία σε όλα τα ντιζελοκίνητα οχήματα, όπως λεωφορεία, ταξί, απορριμματοφόραμ

«Στόχος μας είναι τον προσεχή Φλεβάρη-Μάρτη να έχουν παραχθεί οι 2 τόνοι για την κίνηση του απορριμματοφόρου εφόσον μέχρι τώρα έχουμε 1,2 τόνους και από τον Μάιο να αρχίσει πλέον να κινείται με βιοντίζελ. Αυτό θα γίνει για περίπου 4-5 μήνες και χωρίς μετατροπή του κινητήρα».

Οπως τονίζει η κυρία Μπεζεργιάννη, στην Ελλάδα υπάρχει ανθρώπινο δυναμικό με σημαντικές προοπτικές για έρευνα και ανάπτυξη καινοτόμων προτάσεων, και γι’ αυτό οι ελληνικές βιομηχανίες πρέπει να συνεργάζονται περισσότερο με τα πανεπιστήμια και τα ερευνητικά κέντρα.

Στέλλα Κεμανετζή

ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ