ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ
ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ

ΤΡΙΤΗ
27 ΙΟΥΝΙΟΥ 2017

ΚΑΙΡΟΣ

ΑΘΗΝΑ 29°C

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ »

Εισαγγελέας «μπλοκάρει» τα μαθητοδικεία

Την ανατροπή της δικαστικής απόφασης που έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων στον εκπαιδευτικό (και όχι μόνο) κόσμο, με την επιβολή κοινωνικής εργασίας 80 ωρών σε μαθητές που συμμετείχαν στις καταλήψεις του σχολείου τους στο Ρέθυμνο, ζητεί μέσα από σχετικές δικαστικές διαδικασίες η εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Ξένη Δημητρίου.

  • ΕΘΝΟΣ
  • 8:59, 1/6
Σύμφωνα με την εισαγγελέα ΑΠ, η επιβολή του μέτρου αυτού σε ανήλικους μαθητές καταστρατηγεί τη συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή της αναλογικότητας
Σύμφωνα με την εισαγγελέα ΑΠ, η επιβολή του μέτρου αυτού σε ανήλικους μαθητές καταστρατηγεί τη συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή της αναλογικότητας

Παρεμβαίνοντας στην υπόθεση, που έχει αναστατώσει και την τοπική κοινωνία, η εισαγγελέας ΑΠ έδωσε προφορικές οδηγίες και σχετική παραγγελία προς την Εισαγγελία Πρωτοδικών Ρεθύμνης, προκειμένου να ζητηθεί από το Δικαστήριο Ανηλίκων να προχωρήσει σε άρση ή σε μετατροπή του μέτρου της κοινωνικής εργασίας, προβάλλοντας νομικούς ισχυρισμούς εναντίον του, που στηρίζονται κυρίως στο Σύνταγμα.

Σύμφωνα με την εισαγγελέα ΑΠ, η επιβολή του μέτρου αυτού σε ανήλικους μαθητές καταστρατηγεί τη συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή της αναλογικότητας, εφόσον ληφθούν υπόψη όχι μόνον οι συνθήκες υπό τις οποίες φέρεται να τελέστηκε η συγκεκριμένη πράξη τον περασμένο Σεπτέμβριο αλλά και η προσωπικότητα και η ηλικία των παιδιών.

Ετσι η Εισαγγελία Ρεθύμνης θα υποβάλει άμεσα σχετικό ένδικο μέσο προς το Δικαστήριο Ανηλίκων, στηρίζοντας την άποψη ότι πρόκειται για μια δυσανάλογα βαριά ποινή, αφού το παράπτωμα που καταλογίζεται στους τρεις μαθητές είναι το ότι πήραν μέρος στις στις διαδικασίες της συντονιστικής επιτροπής για τις σχετικές καταλήψεις στο 1ο Γυμνάσιο της πόλης.

«Μαθητικό ιδιώνυμο»
Από την πλευρά του το υπουργείο υποστηρίζει ότι με περσινή νομοθετική ρύθμιση είχε καταργηθεί το αποκαλούμενο «μαθητικό ιδιώνυμο» που απειλούσε με ποινές φυλάκισης όσους μαθητές συμμετείχαν σε καταλήψεις, αφού διαπιστώθηκε ότι η εφαρμογή των σχετικών ρυθμίσεων είχε εμπλέξει πολλούς ανήλικους «στα γρανάζια» της Δικαιοσύνης, οδηγώντας τους στο να απολογούνται για υποθέσεις καταλήψεων σε σχολεία, ακόμα και σε περιπτώσεις όπου δεν είχαν προκληθεί φθορές στις κτιριακές και κάθε άλλου είδους εγκαταστάσεις.

Τις περισσότερες επικριτικές βολές έχει δεχθεί ο διευθυντής του Γυμνασίου, που κίνησε τη σχετική δικαστική διαδικασία, διαμαρτυρόμενος για την κατάληψη. Σύμφωνα με τη δικαστική απόφαση, οι τρεις μαθητές, μόλις τελειώσει η σχολική χρονιά, πρέπει να έλθουν σε επικοινωνία με την κοινωνική λειτουργό που έχει ορίσει το Δικαστήριο, προκειμένου στη συνέχεια να αρχίσουν να παρέχουν κοινωνική εργασία σε κάποια υπηρεσία του δήμου για 4 ώρες σε κάθε εργάσιμη μέρα και για διάστημα ενός μηνός.

Ωστόσο, τις αμέσως επόμενες ημέρες θα φανεί αν η εισαγγελική παρέμβαση «πιάσει τόπο» και «μπλοκαριστεί» τελικά η εφαρμογή του δυσμενούς μέτρου ή αν προκύψει κάποια άλλη εναλλακτική διέξοδος-λύση.

Αντιδράσεις
Η πρωτοφανής απόφαση του δικαστηρίου, που ανέδειξε στο χθεσινό του πρωτοσέλιδο το «Εθνος», προκάλεσε σφοδρότατες αντιδράσεις, που ξεκίνησαν από την τοπική κοινωνία του Ρεθύμνου και επεκτάθηκαν στην εκπαιδευτική κοινότητα. Την ίδια ώρα οι γονείς των παιδιών που καταδικάστηκαν σε κοινωνική εργασία, παρότι κρατούν χαμηλούς τόνους, εκφράζουν τη δική τους αγωνία για τις επιπτώσεις της απόφασης στα παιδιά τους.

«Δεν θεωρώ ότι είναι η ενδεδειγμένη μέθοδος. Δεν βάζεις παιδιά 14-15 ετών σε μια τέτοια δοκιμασία», δήλωσε τηλεφωνικά στο «Εθνος» ο πατέρας ενός εκ των τριών παιδιών που καταδικάστηκαν για τη συμμετοχή τους στις καταλήψεις του Ρεθύμνου τον περασμένο Σεπτέμβριο. «Στο παρελθόν κατά τη διάρκεια καταλήψεων έχουν γίνει έκτροπα. Παρ' όλα αυτά δεν αντιμετωπίστηκαν με τέτοιον τρόπο. Θεωρώ ότι αυτήν τη φορά υπήρξε μια ιδιαίτερη αυστηρότητα», επισημαίνει.

Ο ίδιος εκφράζει πικρία κυρίως για τους χειρισμούς του διευθυντή. «Δεν θέλω να κρίνω τη Δικαιοσύνη, αλλά διαφωνώ με την απόφαση του διευθυντή να λύσει το θέμα με αυτό τον τρόπο. Προσωπικά θεωρώ ότι ένας διευθυντής οφείλει να κρατά λεπτές ισορροπίες και οι αποφάσεις του να έχουν εκπαιδευτικό χαρακτήρα προς τους μαθητές», τόνισε.

«Η κατάληψη», εξηγεί, «δεν έγινε μεμονωμένα από κάποιους μαθητές, αλλά ήταν μια απόφαση του δεκαπενταμελούς του σχολείου». Οι αυστηρές διαδικασίες που ακολούθησαν ξάφνιασαν τον ίδιο και την οικογένειά του. «Το παιδί στενοχωρήθηκε πολύ. Ως οικογένεια τον στηρίζουμε και προσπαθούμε να μην τον ακουμπά, να ελαφρύνουμε τις επιπτώσεις», σημειώνει. Εκφράζει μάλιστα την ανησυχία του για το ενδεχόμενο στιγματισμού, καθώς «η κοινωνία του Ρεθύμνου είναι κλειστή και τα πάντα συζητιούνται».

Σε κάθε περίπτωση ο πατέρας θεωρεί ότι προέχει να τηρηθούν χαμηλοί τόνοι. «Πρέπει να υπάρξει ηρεμία, λογική και όχι τυμπανοκρουσίες. Μιλάμε για παιδιά, συνεπώς προέχει να τα προστατεύσουμε».

ΑΛ. ΑΥΛΩΝΙΤΗΣ - ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΤΖΟΥΜΕΡΚΙΩΤΗ