ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ
ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ

ΣΑΒΒΑΤΟ
19 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2017

ΚΑΙΡΟΣ

ΑΘΗΝΑ 26°C

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ »

Εξασφαλίζουν ρεφενέ σπίτι και αυτοκίνητο

Η οικονομική δυσπραγία οδηγεί όλο και περισσότερους νέους στην απόφαση να μοιραστούν βασικά έξοδα όπως το ενοίκιο, τους λογαριασμούς, τα ψώνια, ακόμη και τις μετακινήσεις με το αυτοκίνητο

  • ΕΘΝΟΣ
  • 11:53, 6/6/2010
Η 26χρονη Βάλια και η 27χρονη Κατερίνα μοιράζονται τον ίδιο χώρο εργασίας. Τους τελευταίους 3 μήνες αποφάσισαν να μοιραστούν και το ίδιο σπίτι. "Με αυτές τις συνθήκες μπορεί κανείς να ζήσει χωρίς το άγχος για το αν θα έχει χρήματα να πληρώσει το ενοίκιο του επόμενου μήνα", λένε χαρακτηριστικά.
Η 26χρονη Βάλια και η 27χρονη Κατερίνα μοιράζονται τον ίδιο χώρο εργασίας. Τους τελευταίους 3 μήνες αποφάσισαν να μοιραστούν και το ίδιο σπίτι.  Με αυτές τις συνθήκες μπορεί κανείς να ζήσει χωρίς το ά

Θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι η παρατεταμένη και εντεινόμενη οικονομική κρίση στη χώρα ευνοεί... τη σύσφιξη των κοινωνικών σχέσεων. Το σίγουρο είναι ότι εξαιτίας της κρίσης όλο και περισσότεροι αποφασίζουν να μοιραστούν βασικά έξοδα του μήνα, όπως είναι το ενοίκιο, οι οικιακοί λογαριασμοί, ακόμη και τα έξοδα καθημερινής μετακίνησης με αυτοκίνητο.

Οι αναζητήσεις συγκάτοικου από νέους κυρίως ανθρώπους έχουν αυξηθεί σημαντικά και δεν γίνονται πλέον από «άποψη», αλλά από ανάγκη να μοιράσουν στα δύο τα έξοδα του σπιτιού. «Ζητείται συγκάτοικος λόγω κρίσης». Με τον τίτλο αυτό δεκάδες αγγελίες εμφανίζονται καθημερινά στις εφημερίδες και στο ελληνικό Διαδίκτυο.

Νέοι, αλλά και μεγαλύτεροι, οι οποίοι βλέπουν το πορτοφόλι τους να? αδειάζει είναι διατεθειμένοι να μοιραστούν το σπίτι τους ακόμα και με κάποιον ξένο προκειμένου να αντεπεξέλθουν στο κόστος ζωής. Η Βάλια Λέκκα 26 χρονών και η Κατερίνα Κούρτη 27 χρονών μοιράζονται τον ίδιο χώρο εργασίας. Τους τελευταίους 3 μήνες αποφάσισαν να μοιραστούν και το ίδιο σπίτι. Τα έξοδα όπως οι ίδιες λένε είναι πολλά και οι υποχρεώσεις καθημερινά «τρέχουν».

Ολα αυτά σε συνδυασμό με την παρούσα οικονομική κατάσταση και τις δυσκολίες που έχει προκαλέσει στην πλειοψηφία των ιδιωτικών επιχειρήσεων, τις έκανε καταφύγουν στη λύση της συγκατοίκησης.

Το «carpooling»
Την ίδια ώρα, αύξηση παρουσιάζει και η αναζήτηση συνεπιβατών από ίδιες γειτονιές που κατευθύνονται προς το ίδιο σημείο της πρωτεύουσας για δουλειά, ώστε να μοιράζονται τα έξοδα της βενζίνης. Το λεγόμενο «car-pooling», που άρχισε δειλά δειλά να εμφανίζεται στην Αθήνα προ πενταετίας, τώρα μαζικοποιείται για λόγους οικονομικούς.

«Για τα πάγια έξοδα, μαζί με το ενοίκιο, αναλογούν στον καθένα μας από 550 ευρώ τον μήνα. Μόνος μου φυσικά δεν θα μπορούσα να αντεπεξέλθω», λέει ο ο 29χρονος Σοφοκλής.
«Για τα πάγια έξοδα, μαζί με το ενοίκιο, αναλογούν στον καθένα μας από 550 ευρώ τον μήνα. Μόνος μου φυσικά δεν θα μπορούσα να αντεπεξέλθω», λέει ο ο 29χρονος Σοφοκλής.

ΟΙ ΣΥΓΚΑΤΟΙΚΟΙ
Σε καλύτερο σπίτι, αλλά με λιγότερα έξοδα

Δεν μεμψιμοιρούμε
Η Βάλια πριν αποφασίσει να συγκατοικήσει έμενε με τους γονείς της. Η ίδια, φανερά προβληματισμένη, παρακολουθεί με αγωνία τις οικονομικές εξελίξεις και δείχνει ιδιαίτερη προσοχή στη διαχείριση των χρημάτων της. «Η κρίση δεν γίνεται να μη μας επηρεάσει. Ιδιαίτερα οι νέοι άνθρωποι που τώρα ξεκινούν τη ζωή και την καριέρα τους είναι ανήσυχοι για το τι πρόκειται να επακολουθήσει. Προσπαθούμε να κάνουμε όσο το δυνατόν καλύτερα τη δουλειά μας, χωρίς να μεμψιμοιρούμε. Είναι το μόνο που μπορούμε να κάνουμε αυτή τη στιγμή».

Κόντρα στο ρεύμα
«Βρήκαμε ένα σπίτι στο κέντρο της Αθήνας, στην περιοχή του Μετς με 600 ευρώ ενοίκιο. Δηλαδή η καθεμία μας δίνει τον μήνα 300 ευρώ. Με αυτό το ποσό στην Αθήνα είναι δύσκολο να βρεις σπίτι σε καλή κατάσταση. Συνολικά, αν προσθέσουμε και τους λογαριασμούς που πληρώνουμε για το ρεύμα, το νερό και τις αγορές από το σούπερ μάρκετ, αναλογούν στην καθεμία μας 500 ευρώ τον μήνα. Ευτυχώς ταιριάζουμε σαν χαρακτήρες και εκτός από συνάδελφοι και συγκάτοικοι είμαστε και φίλες». Η Κατερίνα είναι Ελληνίδα του εξωτερικού.

Μεγάλωσε στη Στουτγκάρδη της Γερμανίας μαζί με την οικογένειά της και ήρθε στην Ελλάδα πριν από μισό χρόνο, παρόλο που πολλοί Ελληνες «μεταναστεύουν» στο εξωτερικό προκειμένου να βρουν καλύτερες συνθήκες εργασίας. «Αν ήξερα ότι θα υπάρξει τόσο μεγάλο πρόβλημα στην Ελλάδα, η αλήθεια είναι ότι θα το σκεφτόμουν καλύτερα πριν εγκατασταθώ εδώ. Προσπαθώ έως τώρα να είμαι συνεπής στις υποχρεώσεις μου και να βγάζω τα έξοδά μου, παρόλο που οι τιμές στην Ελλάδα είναι πολύ πιο υψηλές απ’ ό,τι στη Γερμανία. ».

«Κόβουμε τα περιττά έξοδα»
O Σοφοκλής Κωστούλας είναι 29 χρονών, ηθοποιός στο Εθνικό Θέατρο και συγκατοικεί εδώ και 2 χρόνια. Η συγκατοίκηση δεν είναι εύκολη υπόθεση, όπως ο ίδιος λέει, αλλά η οικονομική κρίση επιβάλλει το μοίρασμα των εξόδων. «Το σπίτι είναι 107 τετραγωνικά και το ενοίκιο που πληρώνουμε είναι 500 ευρώ. Με τη συγκατοίκηση μάς βγαίνει τον μήνα από 250 ευρώ στον καθένα. Με τόσα χρήματα βέβαια μόνο μία υπόγεια τρύπα θα βρει κανείς να νοικιάσει. Κοινόχρηστα δεν έχουμε, μόνο τους λογαριασμούς μοιραζόμαστε, ΔΕΗ, ΟΤΕ, νερό και φυσικά τα ψώνια από το σούπερ μάρκετ. Κατά μέσο όρο, για τα πάγια έξοδα, μαζί με το ενοίκιο, αναλογούν στον καθένα μας από 550 ευρώ τον μήνα. Μόνος μου φυσικά δεν θα μπορούσα να αντεπεξέλθω, καθώς ο μισθός μου είναι περίπου 950 ευρώ».

Ο Σοφοκλής και ο συγκάτοικός του έχουν συμφωνήσει να περιορίσουν τα περιττά. «Αντί να αγοράσουμε τρεις 6άδες μπίρες απλά για να υπάρχουν, τώρα παίρνουμε μία και, αν έρθει κάποιος καλεσμένος, τότε αγοράζουμε επιπλέον. Εχουμε κόψει πολύ τις εξόδους, ακόμα και τις πολλές μετακινήσεις με αυτοκίνητο. Η νέα κατάσταση με επηρεάζει, αλλά δεν με τρομάζει».

Οι συνοδηγοί
Η «εναλλακτική  στάση» μετατράπηκε σε... στάση ζωής

Η χρήση του car pooling ξεκίνησε πριν από πέντε χρόνια ως εναλλακτικός, οικολογικός τρόπος μετακίνησης, με βασικό στόχο να συμβάλει στη μείωση του κυκλοφοριακού «φόρτου» και συνακόλουθα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Μία 5ετία μετά τα δεδομένα έχουν αλλάξει.

Η αυξανόμενη τιμή της βενζίνης και η μείωση των εισοδημάτων μετατρέπουν πια την? «εναλλακτική στάση» σε ανάγκη για «μοίρασμα» της καθημερινής διαδρομής από το σπίτι στη δουλειά. Εν μέσω κρίσης το carpooling, η κοινή δηλαδή χρήση ενός αυτοκινήτου προς μία διαδρομή, φαίνεται ότι είναι η λύση για τη μείωση των εξόδων. Εργαζόμενοι που καθημερινά για να πάνε από το σπίτι στη δουλειά μετακινούνται, για παράδειγμα, από το Φάληρο στη Νέα Κηφισιά, συνεννοούνται αρχικά μέσω της ιστοσελίδας και χρησιμοποιούν δύο και τρεις μαζί καθημερινά ένα Ι.Χ αυτοκίνητο.

Το τελευταίο διάστημα παρουσιάζει αύξηση η ζήτηση «συνεπιβατών» μέσα από την ιστοσελίδα. «Η ζήτηση για τις διαδρομές μέσα στην πόλη έχει αυξηθεί κατά 30%. Χαρακτηριστικό είναι, επίσης, ότι οι επισκέψεις στο site www. carpooling. gr έχουν διπλασιαστεί τους τελευταίους έξι μήνες. Συγκεκριμένα, την ιστοσελίδα επισκέπτονται 10 με 15.000 άτομα μηνιαίως», λέει στο «Εθνος της Κυριακής» ο Γιώργος Σακελλάρης, υπεύθυνος της ιστοσελίδας.

«Πάντα πιστεύαμε ότι εκείνο που θα ωθήσει τον κόσμο να μπει στο αμάξι του και να «συνταξιδέψει» με τον γείτονα του ή τον συνάδελφο του μέχρι τη δουλειά είναι η ανάγκη. Τώρα που όλοι βρισκόμαστε σε μεγάλη ανάγκη, είναι λογικό ο κόσμος να θελήσει να κόψει τα πάγια έξοδα μετακίνησης».

Ο Χάρης Φιλάνδρας ξεκινάει κάθε πρωί από τη Νέα Φιλαδέλφεια για τη δουλειά. Οταν φτάνει στη Ν. Ιωνία, κάνει μία στάση για να επιβιβαστεί στο αυτοκίνητο του η Νίκη και μετά περίπου μισή ώρα φτάνουν στη Νέα Κηφισιά όπου εργάζονται. Το απόγευμα, όταν τελειώσουν τη δουλειά, συναντιούνται για να επιστρέψουν μαζί.

Διπλό το κέρδος
«Είναι η μοναδική λύση αυτήν την εποχή, γιατί γλιτώνουμε χρήματα. Μειώνουμε το κόστος της μετακίνησης και χρησιμοποιούμε εναλλάξ τα αυτοκίνητά μας για να αποφεύγουμε τη φθορά. Η διαδρομή δεν είναι και τεράστια, παρ' όλα αυτά χρειάζεται συνήθως μισή ώρα μέχρι να φτάσουμε. Εξαρτάται βέβαια από την κίνηση», αναφέρει ο 31χρονος.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η Νίκη Μάρκου αποφασίζει να μοιραστεί τη διαδρομή από και προς τη δουλειά. «Οταν ξεκίνησα το carpooling έμενα στο κέντρο της Αθήνας, στην Πατησίων, και χάρηκα ιδιαίτερα όταν βρέθηκε μια κοπέλα με την οποία μέναμε κοντά και δουλεύαμε στην ίδια περιοχή. Πέρυσι μετακόμισα στη Νέα Ιωνία και μπορεί η διαδρομή μέχρι τη Νέα Κηφισιά, που εργάζομαι, να είναι μικρότερη, όμως η αύξηση στην τιμή της βενζίνης με οδήγησε να αναζητήσω νέο? συνεπιβάτη. Χρειάζομαι 50 ευρώ την εβδομάδα για τη μετακίνησή μου, οπότε θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό που βρήκα πάλι κάποιον να μοιράζομαι τα έξοδα», μας λέει η Νίκη.

ΚΛΑΡΑ ΓΕΝΙΤΣΑΡΙΩΤΗ - ΓΕΩΡΓΙΑΝΝΑ ΚΑΛΑΪΤΖΟΓΛΟΥ

ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ