ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ
ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ

ΔΕΥΤΕΡΑ
26 ΙΟΥΝΙΟΥ 2017

ΚΑΙΡΟΣ

ΑΘΗΝΑ 29°C

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ »

ΝΕΟ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟ

Παρεκκλίσεις τέλος στα εκτός σχεδίου της Αττικής

Καταργούνται οι παρεκκλίσεις αρτιότητας για οικόπεδα μικρότερα των 4 στρεμμάτων.

  • ΕΘΝΟΣ
  • 9:00, 21/7/2011
Το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο παρουσίασαν χθες ο υπ. Περιβάλλοντος Γ. Παπακωνσταντίνου και ο αναπληρωτής υπουργός Ν. Σηφουνάκης
Το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο παρουσίασαν χθες ο υπ. Περιβάλλοντος Γ. Παπακωνσταντίνου και ο αναπληρωτής υπουργός Ν. Σηφουνάκης

Αντικίνητρα» για την εκτός σχεδίου δόμηση, κατάργηση των παρεκκλίσεων αρτιότητας σε οικόπεδα μικρότερα των 4 στρεμμάτων και οικονομικά δέλεαρ για την επιστροφή των πολιτών στο κέντρο της Αθήνας προβλέπει, μεταξύ άλλων, το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας - Αττικής, που παρουσιάστηκε χθες από τον υπουργό Περιβάλλοντος, κ. Γ. Παπακωνσταντίνου, και τον αναπληρωτή υπουργό, κ. Ν. Σηφουνάκη.

Το Σχέδιο, το οποίο εκπονείται 25 χρόνια μετά το τελευταίο Ρυθμιστικό, έχει ορίζοντα δεκαετίας και τίθεται σε δημόσια διαβούλευση από σήμερα μέχρι την 1η Νοεμβρίου. Βασικό του χαρακτηριστικό είναι ότι δίνει έμφαση στην ανάδειξη του πολιτιστικού και τουριστικού προφίλ της πρωτεύουσας και στην προβολή του θαλάσσιου μετώπου της, με τη δημιουργία χώρου πρασίνου 4,5 χιλιάδων στρεμμάτων από το Ελληνικό έως το ΣΕΦ.

Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, ο κ. Παπακωνσταντίνου άφησε ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα για τις επεκτάσεις των αυτοκινητοδρόμων της Αττικής, διευκρινίζοντας ότι οι τελικές αποφάσεις για το ποιες επεκτάσεις θα γίνουν θα προκύψουν μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης.

Ιδιαίτερη βαρύτητα, όπως επισημάνθηκε, δίνεται στα συγκοινωνιακά μέσα σταθερής τροχιάς, με τον σχεδιασμό να περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την κατασκευή μίας γραμμής 4 του μετρό και τη θεσμοθέτηση νέων διαδρομών του τραμ. Τέλος, το Ρυθμιστικό Σχέδιο προβλέπει την κατασκευή εμπορικών κέντρων εντός του αστικού ιστού, τη θεσμοθέτηση πολιτιστικών διαδρομών, εναλλακτικές χρήσεις γης κυρίως στον γεωργικό τομέα της Αττικής, αξιοποίηση πολεοδομημένης γης με επαναχρησιμοποίηση κτιρίων στο υποβαθμισμένο κέντρο της πόλης, αλλά και... κατάργηση ολόκληρων οικοδομικών τετραγώνων σε περιπτώσεις εγκαταλελειμμένων κτιρίων.

Μετακινήσεις
Επεκτάσεις αυτοκινητόδρομων και νέες γραμμές μετρό

Ανοιχτά άφησε ο υπουργός όλα τα ενδεχόμενα για τις επεκτάσεις της Αττικής οδού, διευκρινίζοντας ότι οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης με τους αρμόδιους φορείς.

Σε αυτήν τη φάση δεδομένη θεωρείται η επέκταση της Περιφερειακής Υμηττού από την Καισαριανή μέχρι τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης και η κατασκευή τμήματος συνδετηρίου τμήματος της Αττικής οδού με την Εθνική οδό από τη Λεωφόρο Κύμης μέχρι την Κάτω Κηφισιά. Παράλληλα, θα αναβαθμιστεί η Βάρης - Κορωπίου. Προβλέπεται ακόμη η κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα - Θήβα - Υλίκη.

Μέσα Μαζικής Μεταφοράς: Τα έργα που θα υλοποιηθούν την επόμενη δεκαετία σε Μέσα Μαζικής Μεταφοράς προβλέπει το Ρυθμιστικό Σχέδιο για την Αττική. Μεταξύ άλλων αναμένονται:

  • Η κατασκευή της γραμμής 4 του μετρό που θα συνδέει Περισσό, Γαλάτσι, Κυψέλη, Πολύγωνο, Εξάρχεια, Πανεπιστήμιο, Ευαγγελισμό, Παγκράτι, Ζωγράφου, Γουδή, Κατεχάκη, Ψυχικό, Φιλοθέη, Παράδεισο, Μαρούσι, Πεύκη, Λυκόβρυση.
  • Η επέκταση των γραμμών μετρό προς Καματερό και Γλυφάδα.
  • Η επέκταση του τραμ από το Σύνταγμα μέχρι τα Ανω Πατήσια.
  • Οι νέες γραμμές τραμ:

- Σταθμός Λαρίσης - Νοσοκομείο Παίδων/Γουδή

- Καμίνια - Φρεαττύδα/Χατζηκυριάκειο

- Πειραιάς - Κερατσίνι - Πέραμα

- Ελληνικό - Σταθμός μετρό Αργυρούπολης

- Πειραιάς - Τζιτζιφιές - Λεωφ. Θησέως - Φιξ

- Λιμένας Κρουαζιερόπλοιων - Ακτή Ξαβερίου - Ακτή Κονδύλη - Ηετιώνεια Ακτή - Δραπετσώνα

  • Η κατασκευή ελαφρού μετρό που θα συνδέει το Ελληνικό με το αεροδρόμιο.

Παράλληλα, θα ολοκληρωθεί η Σιδηροδρομική Γραμμή Υψηλής Ταχύτητας Αθηνών - Θεσσαλονίκης με την κατασκευή του κλάδου Ελευσίνα - Θήβα και θα φτιαχτεί ο Νέος Κεντρικός Σταθμός ΚΤΕΛ πλησίον της στάσης του μετρό «Ελαιώνας». 

Κέντρο Αθήνας
Πεζόδρομος η Πανεπιστημίου

Η ανασυγκρότηση του κέντρου στηρίζεται σε έναν αρχιτεκτονικό «δακτύλιο» που θα έχει ως άξονα την πεζοδρομημένη οδό Πανεπιστημίου και θα συνδέει τους αρχαιολογικούς χώρους με τα μουσεία και τα εμπορικά καταστήματα. Παράλληλα, θα προσφερθούν κίνητρα, όπως φτηνότερα δημοτικά τέλη, χαμηλότεροι φορολογικοί συντελεστές και επιδοτήσεις δανείων για αγορά πρώτης κατοικίας σε περιοχές όπως τα Κάτω Πατήσια, ο Αγιος Νικόλαος, η Πλατεία Βάθη καθώς και η Κυψέλη.

Τι αλλάζει στη δόμηση
«Αλμυρό» το σπίτι εκτός σχεδίου

Προωθείται ο περιορισμός της εκτός σχεδίου δόμησης, με την οικονομική επιβάρυνση όσων αποφασίσουν να χτίσουν σε εκτός σχεδίου οικόπεδο. Συγκεκριμένα, θεσπίζονται αντισταθμιστικά οφέλη με ενίσχυση του Πράσινου Ταμείου, προκειμένου να «εξισορροπηθεί» η επιβάρυνση που θα επιφέρει το εκτός σχεδίου ακίνητο στις αστικές υποδομές και στο περιβάλλον.

Επίσης, καταργούνται οι παρεκκλίσεις αρτιότητας σε οικόπεδα κάτω των 4 στρεμμάτων και περιορίζονται οι παρεκκλίσεις στη δόμηση σε όλες τις εκτός σχεδίου περιοχές. Το σχέδιο προβλέπει νέα «εργαλεία» πολεοδόμησης και χωροταξίας, όπως η αγορά δικαιωμάτων γης, η ανακύκλωση γης κ.λπ.

Πράσινο τόξο
Σχεδιάζεται η ανάδειξη των ορεινών όγκων της Αττικής ως αδιάκοπης συνέχειας πρασίνου υπό τη μορφή «πράσινου τόξου», το οποίο ξεκινά από τον Σαρωνικό και τον Κορινθιακό κόλπο και θα καταλήγει στον Ευβοϊκό. Με το τόξο πρασίνου, αλλά και μεταξύ τους θα συνδέονται οι ορεινοί όγκοι Κιθαιρώνας, Γεράνειο, Πατέρας, Πάστρας της Δυτικής Αττικής και τα όρη Αιγάλεω, Πεντέλη, Υμηττός, Πάρνηθα.

Ως «πράσινες αστικές νησίδες» που χρήζουν περισσότερου σχεδιασμού και προστασίας ορίζονται το Κτήμα Συγγρού, οι λόφοι Αρδηττού, Φιλοπάππου, Λυκαβηττού, Σεπίτσαρι, Νίκαιας, Κορυδαλλού, Ιππείου Κολωνού, Στρέφη, Φινοπούλου και Σκουζέ, οι μεταξύ Καρέα - Βύρωνα - Υμηττού αδόμητες περιοχές, ο λόφος της Ηλιούπολης στο Χαλικάκι και ο Λόφος Πανί Αλίμου.

Ελαιώνας

Προωθείται η διατήρηση και η ενίσχυση της μεταποιητικής δραστηριότητας, η εγκατάσταση και η λειτουργία του νέου σταθμού των ΚΤΕΛ, αμαξοστασίων μετρό, τρόλεϊ και λεωφορείων, της Κεντρικής Αγοράς Αθηνών και του Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων. Επανεξετάζεται το πρόγραμμα μετεγκατάστασης του γηπέδου του Παναθηναϊκού, με στόχο τη συμμόρφωση με τη σχετική νομολογία του ΣτΕ.

Χώροι πρασίνου
Πάρκο το Ελληνικό

Αναπτύσσεται ως Μητροπολιτικό Πάρκο Πρασίνου το Ελληνικό σε συνδυασμό με την ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας και κατοικίας σε περιορισμένη έκταση. Ενισχύεται η πρόσβασή σε αυτό με Μέσα Σταθερής Τροχιάς και απαγορεύεται σε αυτό η διαμπερής κυκλοφορία αυτοκινήτων. Επίσης, ενισχύονται οι φυσικές συνδέσεις -μέσω διαδρομών πρασίνου και ρεμάτων- με τον Υμηττό και το θαλάσσιο μέτωπο.

Μητροπολιτικά πάρκα: Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται τα μητροπολιτικά πάρκα «Γουδή - Ιλισίων», «Τουρκοβουνίων - Αττικού Αλσους», «Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης Πύργου Βασιλίσσης», «Φαληρικού Ορμου», «Σελεπίτσαρι». Το πάρκο «Γουδή - Ιλισίων» θα αποτελείται από μία ζώνη πρασίνου και από μία δεύτερη που θα φιλοξενεί χρήσεις υγείας, εκπαίδευσης, δημόσιας διοίκησης και πολιτισμού. Στον σχεδιασμό περιλαμβάνεται η άρση της διχοτόμησης από τους οδικούς άξονες, ο περιορισμός της χρήσης ΙΧ περιμετρικά του πάρκου και η χωροθέτηση θέσεων στάθμευσης. Παράλληλα θεσμοθετούνται ως μητροπολιτικά πάρκα τα περιαστικά πάρκα Τατοΐου, Αρχαίων Λατομείων Πεντέλης, Αρχαίων Μεταλλείων Σουνίου, Σχινιά Μαραθώνα, Βραώνας Μεσογείων.

Καλλιέργειες
«Ασπίδα» στη γεωργική γη

Προσπάθεια να «μπει φρένο» στην ολοένα και αυξανόμενη επέκταση του αστικού ιστού και να διατηρηθεί η γεωργική γη, που συρρικνώνεται στα περίχωρα των δήμων, γίνεται μέσω του Ρυθμιστικού Σχεδίου. Μεταξύ άλλων προβλέπεται να θεσμοθετηθούν «Γεωργικές Περιοχές Α’ Προτεραιότητας» -δηλαδή περιοχές που θα φιλοξενούν καλλιέργειες που συγκροτούν φυσικές ενότητες, όπως ελαιώνες, αμπελώνες- στις οποίες θα περιορίζεται η δόμηση κατοικιών. Σε αυτές θα επιτρέπεται η εγκατάσταση παραγωγικών δραστηριοτήτων συνδεδεμένων με την αντίστοιχη καλλιέργεια. Επίσης, καθορίζονται «Γεωργικά Πάρκα Περιβαλλοντικής Διαχείρισης» στην Παιανία, στα Μέγαρα, στις Ερυθρές και στη Βόρεια Αττική.

Κατερίνα Ροββά
rovva@pegasus.gr

ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ