ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ
ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ

ΔΕΥΤΕΡΑ
27 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2017

ΚΑΙΡΟΣ

ΑΘΗΝΑ 12°C

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ »

Μαραμένος έρωτας και μια δολοφονία...

Οι διακοπές ενός ζευγαριού που έχουν ως στόχο την αποτελμάτωση της σχέσης τους καταλήγουν σε προσπάθεια διαλεύκανσης ενός φονικού

  • ΕΘΝΟΣ
  • 11:51, 17/11/2007

Οι ερωτικές σχέσεις, η οικογένεια ως θεσμός, εμμονή και δυνάστης, η απώλεια της ανδρικής κυριαρχίας, η νεοελληνική επαρχία και το νεοελληνικό μυθιστόρημα ως μετάπλαση της πραγματικότητας σε μυθοπλασία απασχολούν το καινούργιο μυθιστόρημα «Η Μεγάλη Αμμος» του Βαγγέλη Ραπτόπουλου. Ολα αυτά αντιμετωπίζονται σαν κινούμενη άμμος, όλα μαζί και τίποτα.

Μεγάλη Αμμο ονομάζει ο συγγραφέας ένα μικρό νησί, τουριστικό κυκλαδονήσι με μεταλλεία και Χώρα στην κορυφή του λόφου, που θυμίζει τη Σέριφο, όπου καταφεύγει ένα ζευγάρι για να αντιμετωπίσει την τελματωμένη σχέση του. Τα σύγχρονα χαρακτηριστικά των προβληματικών ερωτικών σχέσεων, μας λέει κάποια στιγμή ο αφηγητής, «αναδεικνύονται πολύ περισσότερο όταν προβάλλονται πάνω στο παραδοσιακό, το αναχρονιστικό φόντο μιας Ελλάδας που χάνεται και αλλάζει».

Αυτό το αναχρονιστικό πρόσωπο της Ελλάδας σκιαγραφείται με επίκεντρο έναν καβγά στην ταβέρνα «Αρνάκι» της Χώρας, που κατέληξε σε φόνο άλλου προσώπου από εκείνο που ήθελε ο θύτης, ένας απόκληρος της τοπικής κοινωνίας. Μάρτυρες στα γεγονότα είναι ο 37χρονος συγγραφέας παιδικών βιβλίων Νίκος Στεργίου και η σύντροφός του Αμαλία, που αφήνουν στην τύχη τη μαραμένη σχέση τους και στρέφονται στον άδικο χαμό του οικογενειάρχη με τρία παιδιά.

Ο αφηγητής συγγραφέας, που ονειρεύεται, ύστερα από δεκατρία παιδικά βιβλία και τρία για εφήβους, να γράψει ένα μυθιστόρημα για ενήλικες, είχε μπροστά στα μάτια του έτοιμη την ιδέα. Πολύ περισσότερο που η ιστορία του φόνου έφερνε στην επιφάνεια σχέσεις οικογενειακές, όπως λέει. «Αφού Ελλάδα ίσον οικογένεια, τότε και νεοελληνικό μυθιστόρημα ίσον το ίδιο».

Επεσε διάνα και αρχίζει τη συγκέντρωση του υλικού, από την ερωτική ζωή του Γαβρήλου ειδικά με τη σύζυγο του δικαστή, αλλά και από συμπλεγματικές σχέσεις άλλων προσώπων του νησιού. Η σύντροφός του, που καταναλωνόταν στη λήψη φωτογραφιών, ικανοποιώντας το χόμπι της, στράφηκε στη συγκομιδή πληροφοριών για τη ζωή του δράστη Γαβρήλου που έχει καταφύγει, μέχρι να παραδοθεί ο ίδιος, στα βουνά και όπου αλλού μπορούσε να κρυφτεί στο νησί. Ταλαντευόμενος ανάμεσα στον Παπαδιαμάντη και τον Καρυωτάκη, ο ήρωας συγγραφέας καταθέτει τη δική του όψη περί νεοελληνικής επαρχίας, καταλαμβάνοντας τα δύο από τα τέσσερα μέρη (δεύτερο και τρίτο) της «Μεγάλης Αμμου», σε τριτοπρόσωπη αφήγηση.

Στο πρώτο και τέταρτο μέρος, ο ήρωας αφηγείται σε πρώτο πρόσωπο τη δική του οπτική για τον φόνο, τη σχέση του με την Αμαλία, την υπεροχή εκείνης και τη δική του μειωμένη κυριαρχία, την προδοσία της, αφού συνάπτει σχέση με τον Διαμαντή, γιο του μακαρίτη, την επιστροφή της σε αυτόν και τη δύσκολη επανασύνδεσή τους χάρη στο παιδί που αναμένεται να γεννηθεί και παρά τη διατυπωμένη αντίθεσή του στον θεσμό της οικογένειας.

Ο έρωτας, με «τα πολυάριθμα προσωπεία του, σαν τις μπάμπουσκες», και ο θεσμός της οικογένειας -«τρομερό δίχτυ ασφαλείας και αιτία κρίσης»- κυριαρχούν της νεοελληνικής επαρχίας, καθιστώντας άνισο το αποτέλεσμα ως προς τις αρχικές προθέσεις. Ποιο είναι, όμως, το μέλλον του μυθιστορήματος για ενήλικες; Ο ήρωας το καταστρέφει, το σβήνει από τον υπολογιστή του. Οταν έρθει το μωρό, θα γράψει κάτι άλλο, πιο θετικό, μας πληροφορεί, αντλώντας το από την καινούργια ζωή. Τελικά μάλλον «η πραγματική μεγάλη άμμος είναι το ίδιο το γράψιμο».

ΣΕΛΙΔΟΔΕΙΚΤΗΣ
«Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΜΜΟΣ»: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ
Εκδόσεις «Κέδρος»
Σελίδες: 424, Τιμή: 17 ευρώ
«Ζούμε σκαρώνοντας διαρκώς σχέδια, παλεύοντας μάταια να προδιαγράψουμε το μέλλον. Η ψάχνουμε να ανακαλύψουμε πώς φτάσαμε έως εδώ, τι επιλέξαμε και τι μας επιβλήθηκε από τις περιστάσεις. Μαλώνουμε ή αγαπιόμαστε, προδίδουμε ή ευεργετούμε ο ένας τον άλλον, προσπαθώντας σκληρά να ξεχνάμε ότι βαδίζουμε ίσια καταπάνω στον θάνατό μας. Να ξεχνάμε ότι κανείς μας δεν ξέρει τι του ξημερώνει και ότι προχωράμε στα τυφλά.» (σελ. 15)

ΔΗΜΗΤΡΑ ΡΟΥΜΠΟΥΛΑ
dirouboula@pegasus.gr

ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ