ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ
ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ

ΚΥΡΙΑΚΗ
23 ΙΟΥΛΙΟΥ 2017

ΚΑΙΡΟΣ

ΑΘΗΝΑ 25°C

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ »

ΣΕ ΡΟΤΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

Ο κάπτεν Γουέι υπέγραψε το πρώτο super deal ...και για την Ελλάδα

Σταθμός για τις εμπορευματικές μεταφορές, αλλά και ψήφος εμπιστοσύνης στη χώρα από εταιρείες που προέρχονται από χώρες με υψηλό γεωπολιτικό ενδιαφέρον θεωρείται η συμφωνία της Cosco του κάπτεν Γουέι με τον αμερικανικό κολοσσό Hewlett-Packard και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για μεταφορά των προϊόντων της πολυεθνικής εταιρείας υπολογιστών σε ολόκληρη την Ευρώπη, μέσω Πειραιά.

  • ΕΘΝΟΣ
  • 14:00, 18/11/2012

Ενδεικτικό της σημασίας της συμφωνίας αυτής, που φέρει την υπογραφή του ισχυρού άνδρα της Cosco, κάπτεν Γουέι, είναι ότι η εφοδιαστική και μεταφορική δραστηριότητα της Hewlett-Packard ανέρχεται συνολικά σε 50 δισ. δολάρια, με τη μερίδα του λέοντος να αφορά την Ευρώπη, τη Βόρεια Αφρική και τη Μέση Ανατολή.

Είναι εντυπωσιακό αν μη τι άλλο το γεγονός ότι μόλις τρία χρόνια μετά την έλευσή τους στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας και την υπογραφή σύμβασης παραχώρησης δύο προβλητών με την εκχώρηση δικαιώματος μακροχρόνιας εκμετάλλευσης, οι Κινέζοι της Cosco όχι μόνο κατάφεραν να μετατρέψουν τον Πειραιά στον μεγαλύτερο σταθμό εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη μεταξύ αυτών που διαχειρίζεται η εταιρεία στη Γηραιά Ηπειρο, αλλά και καθιερώνουν την Ελλάδα ως το κύριο διαμετακομιστικό κέντρο για την ευρύτερη περιοχή μέσω της οποίας θα διακινούνται φορτία από και προς την Απω Ανατολή.

Πύλη εισόδου
Ετσι, μία από τις μεγαλύτερες αμερικανικές εταιρείες και ο εδώ και τρία χρόνια βασικός εμπορικός εταίρος του ΟΛΠ, η κρατική κινεζική εταιρεία Cosco, επιλέγουν σε μια δύσκολη συγκυρία να συνεργαστούν με το ελληνικό Δημόσιο.

Είναι ουσιαστικά μια τριπλή συμφωνία συνεργασίας μεταξύ των Cosco, Hewlett-Packard και ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τη μεταφορά των εμπορευμάτων της Hewlett-Packard με τον στόλο της Cosco στον Πειραιά και από εκεί με τα τρένα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε όλη την Ευρώπη.

Το λιμάνι του Πειραιά επελέγη ως πύλη εισόδου στην Ευρωπαϊκή Ενωση για τα προϊόντα της Hewlett-Packard, ενώ μέχρι σήμερα είχε συμφωνίες με λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης.

Το κείμενο της συμφωνίας, που θα τεθεί σε ισχύ εντός του ερχόμενου Δεκεμβρίου, προβλέπει τη μεταφορά των προϊόντων της εταιρείας, μέσω της Cosco, στο λιμάνι του Πειραιά και τη μεταφορά τους σε όλη την Κεντρική Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή, τη Βόρεια Αφρική, τις χώρες της Μεσογείου και της πρώην Σοβιετικής Ενωσης. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο περιεχόμενο της σημαντικής αυτής συμφωνίας αναφέρεται πως κάθε μέρα θα αναχωρούν τουλάχιστον δύο τρένα από τον Πειραιά προς τις χώρες της Ευρώπης μεταφέροντας τα προϊόντα της Hewlett-Packard.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, εκτιμάται ότι σε ετήσια βάση θα διακινούνται περί τα 20.000 εμπορευματοκιβώτια που θα περιέχουν υπολογιστές, laptops και εκτυπωτές που κατασκευάζονται στην Ασία.

Ο βασικός λόγος που ο αμερικανικός κολοσσός Hewlett-Packard επέλεξε το λιμάνι του Πειραιά είναι η συντόμευση του χρόνου παράδοσης των εμπορευμάτων (υπολογιστές, laptops, εκτυπωτές) κατά 4-6 ημέρες σε σχέση με το λιμάνι του Ρότερνταμ.

Η HP κατέληξε σε συμφωνία με το terminal της Cosco στον Πειραιά (PCT) για την εγκατάσταση σημαντικών δραστηριοτήτων της παγκόσμιας εφοδιαστικής της αλυσίδας στην Ελλάδα. Με τη συμφωνία αυτή εγκαθίσταται στο μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας ο κεντρικός κόμβος διανομής των προϊόντων της για την Κεντρική Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή, τη Βόρεια Αφρική, τις ευρωπαϊκές χώρες της Μεσογείου και χώρες της πρώην Σοβιετικής Ενωσης.

Η γραμμή στο Ικόνιο
Μάλιστα, η συμφωνία συμπίπτει με την ολοκλήρωση της γραμμής του Ικονίου που συνδέει το λιμάνι του Πειραιά με τα διευρωπαϊκά σιδηροδρομικά δίκτυα και θα επιτρέψει στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ να δημιουργήσει ολοκληρωμένες εφοδιαστικές αλυσίδες από τον Πειραιά προς την Κεντρική Ευρώπη.

Η επιλογή του Πειραιά από την Cosco και τη ΗΡ ως κεντρικού λιμανιού διανομής των προϊόντων της εταιρείας θα έχει πολύπλευρες θετικές επιπτώσεις στη δραστηριότητα του λιμανιού, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, των οδικών μεταφορών και της ελληνικής οικονομίας στο σύνολό της.

Οπως εξάλλου είχε δηλώσει εξαρχής ο πρόεδρος της Cosco, κάπτεν Τζιαφού Γουέι, ένας από τους ισχυρότερους άνδρες στην Κίνα, η εταιρεία ήρθε στην Ελλάδα για να μείνει, και το αποδεικνύει συνεχώς. Αλλωστε, ο μίστερ Cosco, όπως συνηθίζουν να αποκαλούν τον κάπτεν Γουέι, δεν είναι απλώς ο «καπετάνιος» ενός κινεζικού κολοσσού που κυριαρχεί στις θαλάσσιες μεταφορές εμπορευμάτων ανά τον κόσμο, καθώς αποτελεί ένα σημαντικό πρόσωπο στις τάξεις του κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος.

Το «big deal» στην Ελλάδα συνεπάγεται αυτομάτως αύξηση στα φορολογικά έσοδα του κράτους αλλά και της ελληνικής εταιρείας. Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ ο τζίρος σήμερα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ φτάνει μόλις τα 24 εκατ. ευρώ ετησίως, εκτιμάται πως θα εκτοξευθεί από τη συμφωνία αυτή. Βάσει του επιχειρησιακού σχεδίου της εταιρείας, τα έσοδα της μπορούν ακόμη και να υπερδιπλασιαστούν. Η εκτίμηση αυτή βασίζεται στους υπολογισμούς που αναφέρουν ότι το σύνολο των εμπορευμάτων που φτάνουν στο λιμάνι του Πειραιά καθημερινά μπορεί να καλύψει δυναμικότητα 20-40 τρένων.

Η εταιρεία ΣΕΠ, θυγατρική της Cosco που διαχειρίζεται τον προβλήτα ΙΙ και σύντομα και τον προβλήτα ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά, θα συλλέγει τα κοντέινερ, τα οποία με τρένα της TΡΑΙΝΟΣΕ θα διακινούνται προς τον τελικό προορισμό τους.

Τα ελληνικά τρένα θα μεταφέρουν τα εμπορεύματα στο Sopron, σημαντικό διευρωπαϊκό διαμετακομιστικό σιδηροδρομικό κέντρο στα αυστροουγγρικά σύνορα. Επίσης, από τον Ιανουάριο που θα δοθεί σε χρήση η εμπορική σιδηροδρομική γραμμή που θα συνδέει τον Πειραιά με το Θριάσιο, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ σχεδιάζει την έναρξη εμπορικών δρομολογίων.

Η λειτουργία της γραμμής Ικόνιο-Θριάσιο εξυπηρετεί τη διοίκηση της εταιρείας στο να υλοποιήσει τους σχεδιασμούς της για τις εμπορευματικές μεταφορές. Θέτοντας σε λειτουργία το σιδηροδρομικό αυτό δίκτυο, το αποτέλεσμα θα είναι να περιοριστεί σημαντικά ο χρόνος παράδοσης των εμπορευμάτων, από τις 15 στις 5 μέρες, συρρικνώνοντας βέβαια και το κόστος μεταφοράς.

Η εξέλιξη αυτή δημιουργεί πολλαπλά οφέλη, αφού με την είσοδό της στον χώρο των εμπορευματικών μεταφορών θα καταστεί ιδιαίτερα ελκυστική στους υποψήφιους μνηστήρες, καθώς η κυβέρνηση έχει εντάξει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στις υπό αποκρατικοποίηση εταιρείες του Δημοσίου. Την συμφωνία με τον αμερικανικό κολοσσό Hewlett-Packard αναμένεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να ακολουθήσουν και άλλες πολυεθνικές εταιρείες αντίστοιχου μεγέθους.

Συζητήσεις της κινεζικής Cosco και μάλιστα σε προχωρημένο στάδιο υπάρχουν και για τη σύναψη συμφωνίας με τον κορεατικό κολοσσό Hundai, έναν επιχειρηματικό όμιλο με πολυσχιδή δραστηριότητα, που θα δώσει ακόμη μεγαλύτερη ώθηση στις εμπορευματικές μεταφορές εφόσον επιλέξει την Ελλάδα ως πύλη εισόδου για την Ευρώπη.

20.000 εμπορευματοκιβώτια τα οποία θα περιέχουν υπολογιστές, laptops και εκτυπωτές που κατασκευάζονται στην Ασία θα διακινούνται σε ετήσια βάση

  • 50 δισ. δολάρια υπολογίζεται η εφοδιαστική και μεταφορική δραστηριότητα της HP, με τη μερίδα του λέοντος να αφορά την Ευρώπη, τη Βόρεια Αφρική και τη Μέση Ανατολή

ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΤΡΙΕΤΙΑ
300 εκ. $ θα επενδύσουν οι Κινέζοι στον Πειραιά

Η δραστηριοποίηση της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά θεωρείται, αναμφίβολα, κομβικής σημασίας για την προσέλκυση μεγάλων πολυεθνικών. Ο Πειραιάς αναδεικνύεται σε κέντρο της δραστηριότητας των Κινέζων στην Ευρώπη, καθώς καταλαμβάνει πλέον τη θέση του μεγαλύτερου κοντέινερ-τέρμιναλ για το 2012, σημειώνοντας αύξηση των διακινούμενων εμπορευμάτων κατά 98,4%.

Το Πεκίνο είναι πλέον ξεκάθαρο ότι επιδιώκει ο Πειραιάς να γίνει πύλη εισόδου που θα συνδέει τα ασιατικά εργοστάσια με τους Ευρωπαίους καταναλωτές, θέλει να καταστήσει το ελληνικό λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων κομβικό σημείο που θα ενώνει την Ανατολική Μεσόγειο, τη Μαύρη Θάλασσα και τη Δυτική Αφρική.

Τα επόμενα τρία χρόνια ο κινεζικός όμιλος έχει σκοπό να δαπανήσει περί τα 300 εκατ. δολάρια για την αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων και την κατασκευή του νέου προβλήτα, με σκοπό να υπερδιπλασιαστεί ο όγκος του φορτίου στο λιμάνι του Πειραιά.

Η κίνηση αυτή είναι πλέον σαφές ότι αποτελεί μέρος μιας επιχείρησης για τη δημιουργία δικτύου λιμένων, κέντρων logistics και σιδηροδρόμων για τη διανομή των ασιατικών προϊόντων σε όλη την Ευρώπη, που μπορεί να αποτελέσει τον σύγχρονο δρόμο του μεταξιού.

Στο λιμάνι σήμερα μπορούν να φορτωθούν και να ξεφορτωθούν 1,6 εκατ. κιβώτια ετησίως. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι η εμπορευματική κίνηση από τη συμφωνία της HP με την Cosco μπορεί να επιφέρει αύξηση του τοπικού φορτίου ως και 50% για το λιμάνι του Πειραιά και αναμένεται να δημιουργήσει εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας.

2,2 εκατ. ευρώ τον μήνα
Πέρα όμως από τα προβλεπόμενα έσοδα του Δημοσίου από την κινέζικη εκμετάλλευση των σταθμών εμπορευματοκιβωτίων που ανέρχονται σε 2,2 εκατ. ευρώ τον μήνα, η αύξηση της διακίνησης των φορτίων μεταφράζεται σε μεγαλύτερα έσοδα για τα ταμεία του κράτους. Η βελτίωση που φέρνει η λειτουργία της γραμμής Ικόνιο-Θριάσιο στα δεδομένα του λιμανιού του Πειραιά αναμένεται ότι θα αναβαθμίσει ακόμη περισσότερο το ελληνικό λιμάνι στην αξιολόγηση της κινεζικής εταιρείας, η οποία σήμερα, στις περισσότερες περιπτώσεις, υποχρεώνεται σε μεταφόρτωση των εμπορευμάτων που φτάνουν στον Πειραιά σε μικρότερα πλοία, ώστε να προσεγγίσουν άλλα λιμάνια της Ευρώπης και από εκεί να καταλήξουν στον τελικό προορισμό τους.

KΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ

ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ