ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ
ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
28 ΙΟΥΛΙΟΥ 2017

ΚΑΙΡΟΣ

ΑΘΗΝΑ 20°C

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ »

Ο Πειραιάς, λιμάνι χρυσάφι για την Cosco

Επιδόσεις ρεκόρ παρά την παγκόσμια κρίση στη διακίνηση εμπορευμάτων

  • ΕΘΝΟΣ
  • 12:00, 29/1/2012

Παρά την οικονομική κρίση που πλήττει καίρια το παγκόσμιο εμπόριο, η διακίνηση εμπορευμάτων στον «κινεζικό» προβλήτα στον Πειραιά σημείωσε εντυπωσιακή άνοδο τη χρονιά που πέρασε, αναδεικνύοντας το ελληνικό λιμάνι στον μεγαλύτερο σταθμό εμπορευματοκιβωτίων της Cosco στην Ευρώπη και έναν εκ των σημαντικότερων που ελέγχει η κινεζική εταιρεία σε ολόκληρο τον κόσμο.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Cosco Pacific, το 2011 η εμπορευματική κίνηση στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιώς (ΣΕΠ Α.Ε.), θυγατρική του κινεζικού κολοσσού, κατέγραψε πολύ σημαντική άνοδο της τάξης του 73,5%, φθάνοντας τα 1.188.100 εμπορευματοκιβώτια έναντι 684.900 εμπορευματοκιβωτίων (teu) το 2010.

Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι τον περασμένο Δεκέμβριο η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων κατέγραψε εκρηκτική άνοδο που άγγιξε το 150% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2010.

Η Cosco, στην προσπάθειά της να αυξήσει τη ροή φορτίων στον Πειραιά, ενέταξε στη λίστα των πελατών του ΣΕΜΠΟ ασιατικές εταιρείες μεγάλου διαμετρήματος, όπως η K-Line, η YML και η Hanjin, με τις οποίες συνεργάζεται, ενώ προχώρησε σε συμφωνίες και με άλλες εταιρείες-κολοσσούς διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, όπως η Evergreen, η Maersk κ.ά., για να στρέψουν φορτία τους προς το λιμάνι του Πειραιά.

Αξιοπιστία
Βασική προϋπόθεση βέβαια για να κερδίσει ο Πειραιάς αυτούς τους παγκόσμιους κολοσσούς στον τομέα της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων ήταν να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη προς το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, η αξιοπιστία του οποίου πληγώθηκε καίρια τα τελευταία χρόνια εξαιτίας των διαρκών απεργιακών κινητοποιήσεων.

Η Cosco στην Ευρώπη πέραν του Πειραιά ελέγχει τμήματα και των εμπορικών λιμανιών στη Νάπολη της Ιταλίας, στην Αμβέρσα του Βελγίου, και το νέο λιμάνι που λειτουργεί στην περιοχή του Σουέζ. Σήμερα, ο προβλήτας ΙΙ έχει χωρητικότητα 1,6 εκατ. κοντέινερ, με την Cosco να έχει ξεκινήσει εργασίες αναβάθμισης ώστε να την αυξήσει στα 2,6 εκατ. κιβώτια πριν από τον Απρίλιο του 2014.

Η χωρητικότητα του ΣΕΜΠΟ, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της κινεζικής εταιρείας, πρόκειται να φθάσει τα 3,7 εκατ. κοντέινερ όταν κατασκευαστεί και ο προβλήτας ΙΙΙ το φθινόπωρο του 2015.

Στο τιμόνι της εταιρείας από το 2000
Ο «κόκκινος» Γουέι με τα ακριβά γούστα

Μπορεί η έλευση των Κινέζων στη χώρα μας με τη διαχείριση του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά να δημιούργησε μεγάλες προσδοκίες για εντονότερη επενδυτική δραστηριότητα στην Ελλάδα, ωστόσο το αφεντικό της Cosco, ο κάπτεν Γουέι, ήταν ξεκάθαρος από την πρώτη στιγμή που πάτησε το πόδι του στην Ελλάδα, ότι δηλαδή η εταιρεία ενδιαφέρεται μόνο για τη ναυτιλία και τις θαλάσσιες μεταφορές.

Ο 59χρονος σήμερα κάπτεν Γουέι ηγείται από το 2000 του τέταρτου μεγαλύτερου ναυτιλιακού ομίλου στον κόσμο με συμμετοχή στη διαχείριση 18 λιμανιών, 27 τερματικών σταθμών και 600 πλοίων, από τα οποία τα 140 είναι ιδιοκτησίας της.

Ο μίστερ Cosco, όπως συνηθίζουν να αποκαλούν τον κάπτεν Γουέι, δεν είναι απλώς ο «καπετάνιος» ενός κινεζικού κολοσσού που κυριαρχεί στις θαλάσσιες μεταφορές εμπορευμάτων ανά τον κόσμο.

Αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα πρόσωπα του πανίσχυρου κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος, καθώς εκτός από μέλος του είναι και πρόεδρος της Επιτροπής Δεοντολογίας.

Κομματική γραμμή
Με άλλα λόγια, είναι ο άνθρωπος που ελέγχει την τήρηση της σκληρής κομματικής γραμμής.Το προσωνύμιο «κάπτεν» το απέκτησε όντας ένας εκ των κορυφαίων παραγόντων στην παγκόσμια ναυτιλία, αλλά και λόγω των σπουδών του στη Μηχανική, στη Ναυτική Αρχιτεκτονική και στη Ναυτιλιακή Διοίκηση. Πάντως, αν και σκληρός κομμουνιστής, ο κάπτεν Γουέι υποκύπτει στη γοητεία των ακριβών ρούχων και των πολυτελών αξεσουάρ.

Αν και δεν φημίζεται για την εκκεντρικότητά του, η δημιουργία ενός παγκόσμιου στόλου εμπορικών πλοίων που θα κινούνται με πυρηνική ενέργεια αποτελεί πρόταση που διατυπώνει συχνά στις ομιλίες του.

  • 34,6% αυξήθηκε η παραγωγικότητα του ΣΕΜΠΟ, ενώ το transit φορτίο teu έφθασε τα 254.336 εμπορευματοκιβώτια.
  • 1,6 εκατ. κοντέινερ είναι σήμερα η χωρη-τικότητα του προβλήτα ΙΙ. Στόχος της Cosco είναι να αυξήσει την χωρητικότητα σε 2,6 εκατ. κοντέινερ.

Ολική επαναφορά για τον ΟΛΠ

Ανάπτυξη με κινέζικους ρυθμούς...

Ο συνολικός όγκος πωλήσεων σε teu πέρυσι αυξήθηκε σε 500.133 εμπορευματοκιβώτια

Εντυπωσιακή άνοδο εμφανίζουν τα μεγέθη διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του προβλήτα Ι του ΟΛΠ. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία για το έτος 2011, τα οποία παρουσίασε η αρμόδια διεύθυνση του Οργανισμού: Ο συνολικός όγκος πωλήσεων σε teu ανήλθε σε 500.133 εμπορευματοκιβώτια.

Ο σταθμός άρχισε να λειτουργεί τον Ιούνιο 2010, οπότε και όλα τα στοιχεία για τα έτη 2010 και 2011 μπορούν να είναι συγκρίσιμα μόνο για το διάστημα Ιουνίου-Δεκεμβρίου. Η αύξηση εμπορευματοκιβωτίων για το διάστημα αυτό ανήλθε το 2011 σε σχέση με το 2010 σε 54,5%. Το transit φορτίο teu για το ίδιο διάστημα ανήλθε σε 88,2%. Από 135.418 σε 254.336 εμπορευματοκιβώτια. Σε επίπεδο πωλήσεων εμπορευματοκιβωτίων η αύξηση ήταν 64,0% στο γενικό και 97,3% στο transit. 

Η παραγωγικότητα στο ΣΕΜΠΟ. του ΟΛΠ κατά το 2011 αυξήθηκε κατά 34,6 % σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2010. Το λιμάνι του Πειραιά -όπως δήλωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ, Γιώργος Ανωμερίτης- παρά τη διεθνή οικονομική κρίση, ξαναβρίσκει τους παλιούς του ρυθμούς. Και στους δύο προβλήτες Ι και ΙΙ, τους οποίους πλέον διαχειρίζεται ο ΟΛΠ και η ΣΕΠ, τα εμπορευματοκιβώτια το 2011 ανήλθαν σε 1.680.133 (500.133 σε ΟΛΠ και 1.180.000 σε ΣΕΠ) το 2011 έναντι 878.083 του 2010 (194.083 ΟΛΠ και 684.000 ΣΕΠ), μεγέθη τα οποία επαναφέρουν τα terminals των εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά σε διεθνή επίπεδα για τη Μεσόγειο και την Ευρώπη. Τα μεγέθη αυτά επαναφέρουν τον Πειραιά στη χρονιά-ρεκόρ του 2003, με σημαντικές τάσεις ανόδου και για τους δύο παρόχους για το 2012.

Το τριετές πλάνο
Νέες επενδύσεις 300 εκ. δολαρίων

Τα επόμενα τρία χρόνια ο κινεζικός όμιλος έχει σκοπό να δαπανήσει περί τα 300 εκατ. δολάρια για την αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων και την κατασκευή του νέου προβλήτα, με σκοπό να υπερδιπλασιαστεί ο όγκος του φορτίου στο λιμάνι του Πειραιά.

Η κίνηση αυτή είναι πλέον σαφές ότι αποτελεί μέρος μιας επιχείρησης για τη δημιουργία ενός δικτύου λιμένων, κέντρων logistics και σιδηροδρόμων για τη διανομή των ασιατικών προϊόντων σε όλη την Ευρώπη, που μπορεί να αποτελέσει τον σύγχρονο δρόμο του μεταξιού.

Στο λιμάνι σήμερα μπορούν να φορτώσουν και να ξεφορτώσουν 1,6 εκατ. κιβώτια ετησίως. Με μια στρατηγικής σημασίας θέση κοντά στα Στενά του Βοσπόρου, το λιμάνι του Πειραιά παρέχει πρόσβαση και στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας.

Το Πεκίνο, επιδιώκοντας ο Πειραιάς να γίνει πύλη εισόδου που θα συνδέει τα κινεζικά εργοστάσια με τους Ευρωπαίους καταναλωτές, θέλει να καταστήσει το ελληνικό λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων κομβικό σημείο, που θα ενώνει την Ανατολική Μεσόγειο, τη Μαύρη Θάλασσα και τη Δυτική Αφρική. Δεν είναι λίγοι εξάλλου αυτοί που υποστηρίζουν ότι η επένδυση της Cosco στον Πειραιά δεν είναι παρά η αρχή ενός πολύ ευρύτερου σχεδίου για την πρόσβασή της στις ευρωπαϊκές και όχι μόνο αγορές.

Νέο κέντρο
Μπορεί βέβαια το σχέδιο για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο τελικά να ναυάγησε, με τους Κινέζους να έχουν αποσύρει το ενδιαφέρον τους, ωστόσο η στρατηγική της διακίνησης προϊόντων από την Ασία προς τα Βαλκάνια και την υπόλοιπη ήπειρο παραμένει ως έχει.

Εξάλλου, σύμφωνα με πληροφορίες, οι Κινέζοι έχουν προχωρήσει μόνοι τους στη δημιουργία ενός εν μέρει διαμετακομιστικού κέντρου στον χώρο του λιμανιού, έχοντας λειτουργήσει έναν σταθμό διαλογής, που αποτελεί μία από τις δραστηριότητες του εμπορευματικού κέντρου που θα γινόταν στο Θριάσιο.

ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ
nanos@pegasus.gr

ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ