ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ
ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ

ΚΥΡΙΑΚΗ
20 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2017

ΚΑΙΡΟΣ

ΑΘΗΝΑ 26°C

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ »

H μεγάλη στιγμή για το μουσείο του 21ου αιώνα

Το ερχόμενο Σάββατο εγκαινιάζεται το Νέο Μουσείο της Ακροπόλεως. Το «μυστικό», οι εκπλήξεις και οι υψηλοί προσκεκλημένοι

  • ΕΘΝΟΣ
  • 11:56, 14/6/2009

Η αντίστροφη μέτρηση έχει αρχίσει. Εξι και σήμερα απέμειναν. Και το Νέο Μουσείο Ακρόπολης θα παραδοθεί στα χέρια του κοινού. Οραμα πολλών δεκαετιών, «στοίχημα», ανάγκη, το «Μουσείο όλων των Ελλήνων? με ακτινοβολία που ακουμπάει και τέμνει τις καρδιές όλου του κόσμου» σύμφωνα με τον υπουργό Πολιτισμού, Αντώνη Σαμαρά, είναι γεγονός. «Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης εκπροσωπεί την πεμπτουσία του κλασικού μας πολιτισμού και επομένως το ύφος των εγκαινίων που θα υπάρξει θα προκύψει από τα ίδια τα εκθέματά του» δηλώνει, γι’ αυτό τα εγκαίνιά του «δεν τα αντιλαμβάνομαι ως εγκαίνια πυροτεχνημάτων ούτε ως μια εκδήλωση εφήμερη». Στην τελετή των εγκαινίων το «μυστικό» του Μουσείου είναι η «αποκάλυψη των ίδιων των εκθεμάτων του. Εκείνο που ίσως ήδη ξέρετε, θα το αναγνωρίσετε όπως θα εκτίθεται με τρόπο αναπάντεχο και διαφορετικό.

Η ατμόσφαιρα θα είναι μαγευτική και θα δείτε τα αριστουργήματα της Ακρόπολης να αναπνέουν πλέον σε ένα τελείως ξεχωριστό περιβάλλον» εξηγεί ο ίδιος.

Τα ίδια τα εκθέματα με νέες τεχνολογίες, με μια -αν θέλετε- πρωτοποριακή προσέγγιση, θα προβάλλονται στον περιβάλλοντα χώρο κάνοντας τις αρχαιότητες περισσότερο οικείες στον σύγχρονο άνθρωπο.

Δεξιώσεις
Ασφαλώς και θα υπάρξει και η αναμενόμενη, η κλασική, γνωστή διαδικασία: λόγοι, ξεναγήσεις, δεξιώσεις που θα λάβουν χώρα. Καλλιτεχνική σύμβουλος για την τελετή των εγκαινίων είναι η κυρία Αθηνά Τσαγκάρη, μία εκ των συνεργατών του Δημήτρη Παπαϊωάννου στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας.

Στις 20 Ιουνίου, κατά την τελετή των εγκαινίων, επιφυλάσσονται και δύο μουσειακές εκπλήξεις (η μία έχει να κάνει μάλλον με την κοπή της κορδέλας που θα ξεφεύγει από τα συνηθισμένα) παρουσία των επίσημων προσκεκλημένων (οι πρόεδροι της Κυπριακής Δημοκρατίας Δ. Χριστόφιας και της Αιγύπτου Χόσνι Μουμπάρακ, οι πρωθυπουργοί της Γαλλίας Φρανσουά Φιγιόν, της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, της Αλβανίας Σαλί Μπερίσα, της Βουλγαρίας Σεργκέι Στανίσεφ, ο υπουργός Εξωτερικών της Ιταλίας Φράνκο Φρατίνι) και βέβαια σε παγκόσμια τηλεοπτική κάλυψη (την τηλεοπτική κάλυψη ανέλαβε η ΕΡΤ).

Στην προβολή των εγκαινίων του Μουσείου συμπεριλαμβάνεται και το εορταστικό ντύσιμο της πόλης, με τρόπο λαμπρό, αλλά όχι κραυγαλέο (ήδη έχουν «ντυθεί» μια σειρά από λεωφορεία του ΟΑΣΑ, τρόλεϊ, συρμοί του ΜΕΤΡΟ με παραστάσεις από τη ζωφόρο του Παρθενώνα, έχουν τοποθετηθεί μπάνερ σε κεντρικές λεωφόρους της Αθήνας, καθώς και καλαίσθητες αφίσες με παραστάσεις από εκθέματα του Μουσείου στις στάσεις λεωφορείων κ.λπ.).

Τα εγκαίνια του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης θα διαρκέσουν ολόκληρη την εβδομάδα. Δηλαδή, στις 17 Ιουνίου, οι πόρτες του Μουσείου πρωτοανοίγουν ειδικά για τους διαπιστευμένους συντάκτες του υπουργείου Πολιτισμού. Την ίδια ημέρα θα επισκεφθούν το Μουσείο οι διευθυντές των ελληνικών ΜΜΕ, πολιτικοί συντάκτες, καθώς και εκδότες του επαρχιακού Τύπου και της τηλεόρασης. Την επομένη το πρωί θα το επισκεφθούν τα υπηρεσιακά στελέχη του ΥΠ.ΠΟ., διευθυντές ελληνικών μουσείων, αρχαιολόγοι καθηγητές, η διοίκηση του ΟΑΝΜΑ, τα μέλη του ΚΑΣ, τα μέλη του ΚΣΝΜ, το Συμβούλιο των Μουσείων, εκπρόσωποι συνδικαλιστικών οργανώσεων. Το απόγευμα της ίδιας ημέρας θα το επισκεφθούν ακαδημαϊκοί, προσωπικότητες του χώρου των γραμμάτων και των τεχνών, οι ξένες Αρχαιολογικές Σχολές στην Ελλάδα, οι Επιτροπές επιστροφής μαρμάρων, ο Σύλλογος των Αμερικανών Φίλων του Μουσείου της Ακρόπολης, αλλά και ευρύτερα προσωπικότητες του χώρου της τέχνης, αλλά και πρόσωπα κύρους από τον διεθνή χώρο.

Στις 19 Ιουνίου το Μουσείο θα επισκεφθούν οι ξένοι δημοσιογράφοι από τα μεγάλα διεθνή Μέσα. Στις 20 Ιουνίου, κατά την ημέρα των επίσημων εγκαινίων, προσκεκλημένοι θα είναι οι αρχηγοί κρατών, οι πρωθυπουργοί, το Υπουργικό Συμβούλιο, οι αρχηγοί των κομμάτων, οι Ευρωπαίοι επίτροποι, ο πρόεδρος της ΔΟΕ κ. Ρογκ, ο γ.γ. της UNESCO κ. Ματσούρα, τέως πρωθυπουργοί και τέως πρόεδροι της Δημοκρατίας, τέως υπουργοί Πολιτισμού, εκπρόσωπος του Ιδρύματος «Μελίνα Μερκούρη», εθνικοί χορηγοί, εκδότες, ιδιοκτήτες τηλεοπτικών σταθμών. Από τις 21 μέχρι και 23 Ιουνίου, δηλαδή την επομένη των κυρίως εγκαινίων, το Μουσείο θα ανοίξει για τους επισκέπτες, με το σύστημα του e-ticketing, που εφαρμόζεται για πρώτη φορά σε ελληνικό μουσείο. Οι κρατήσεις θα γίνουν αποκλειστικά μέσω e-ticketing. Με την παρουσίαση του νέου website του Μουσείου μια εβδομάδα προ των εγκαινίων, το κοινό θα μπορεί μέσω ηλεκτρονικής κράτησης να επισκεφθεί το Μουσείο σε τρεις χρονικές ζώνες, στις 9 το πρωί, στις 11 το πρωί και στις 6 το απόγευμα. Σε κάθε ζώνη θα φιλοξενούνται 250 άτομα, δηλαδή γι’ αυτές τις τρεις ημέρες θα υπάρχει η δυνατότητα από όλη την Ελλάδα, από όλο τον κόσμο, να επισκεφθούν το μουσείο 2.250 άτομα, τα οποία θα ξεναγηθούν με αυτή τη διαδικασία.

Νιλ ΜακΓκρέγκορ, διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου
«Θεαματική προσθήκη στον ήδη πλούσιο μουσειακό πολιτισμό της Αθήνας»

Μαστίγιο - καρότο. Αυτή είναι η στάση του Βρετανικού Μουσείου απέναντι στο θέμα των Μαρμάρων του Παρθενώνα. Τώρα που το Νέο Μουσείο Ακροπόλεως έχει ολοκληρωθεί, το Βρετανικό Μουσείο βρίσκεται με την πλάτη στον τοίχο και το δείχνει, χωρίς μάλιστα να υπάρχει κανένας απολύτως λόγος.

«Είμαι ευχαριστημένος από την προσδοκία των εγκαινίων στο Νέο Μουσείο Ακροπόλεως, τα οποία θα επιτρέψουν για πρώτη φορά τη δημόσια παρουσίαση όλων των γλυπτών που βρίσκονται στην Αθήνα» δηλώνει στο «Εθνος Αουτ» του «Εθνους της Κυριακής» ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, Νιλ ΜακΓκρέγκορ. «Το μουσείο θα είναι μια θεαματική προσθήκη στον ήδη πλούσιο μουσειακό πολιτισμό των Αθηνών», προσθέτει.

Γαλαντόμος προς τις εφημερίδες ο κ. ΜακΓκρέγκορ, όχι όμως τόσο και προς το Νέο Μουσείο Ακροπόλεως. Οι πληροφορίες τον θέλουν να μην είναι στα εγκαίνια, αν και έχει προσκληθεί, όπως και άλλοι ομόλογοί του ανά τον κόσμο. Θα στείλει δύο αντιπροέδρους, λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων. ΄Η προφάσεων ότι έχει ανειλημμένες υποχρεώσεις. Βλέπετε, ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου επισκέφθηκε πέρσι κρυφά το δικό μας μουσείο και, αν μη τι άλλο, έχει δει την κατασκευή και τα μεγέθη.

Καρότο από τον διευθυντή, μαστίγιο όμως από το Διοικητικό Συμβούλιο. Στην αρχή, ως απάντηση στο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που στάλθηκε από την εφημερίδα μας, ήρθε μια δήλωση του Διοικητικού Συμβουλίου, των trustees δηλαδή. Μια δήλωση που δεν είχε ζητηθεί και που αναφερόταν ευθέως στο ζήτημα των παρθενώνιων γλυπτών. Αυτό, παρ’ ότι είχαμε ζητήσει μια δήλωση από τον κ. ΜακΓκρέγκορ (ονομαστικά) με τη σημείωση «όχι απαραιτήτως για τα γλυπτά του Παρθενώνα».

Το (απρόσκλητο) Διοικητικό Συμβούλιο λέει: «Οι trustees του Βρετανικού Μουσείου καλωσορίζουν θερμά το άνοιγμα του Νέου Μουσείου Ακροπόλεως το οποίο θα επιτρέψει στα γλυπτά του Παρθενώνα που είναι στην Αθήνα να εκτιμηθούν στο υπόβαθρο της αρχαίας ελληνικής και αθηναϊκής Ιστορίας. Το Νέο Μουσείο, ωστόσο, δεν μεταβάλλει την άποψη του Διοικητικού Συμβουλίου ότι τα γλυπτά είναι μέρος της κοινής κληρονομιάς όλων μας και υπερβαίνουν πολιτιστικά σύνορα. Το Διοικητικό Συμβούλιο παραμένει πεπεισμένο πως η τωρινή διαίρεση επιτρέπει να ειπωθούν διαφορετικές και αλληλοσυμπληρωνόμενες ιστορίες περί της διάσωσης των γλυπτών, προβάλλοντας ιδιαίτερα τη σημασία τους για τον παγκόσμιο πολιτισμό και επιβεβαιώνοντας την καθολική κληρονομιά της αρχαίας Ελλάδας».

Πάντως, το γεγονός ότι το Διοικητικό Συμβούλιο δεν αναφέρεται στα «ελγίνεια μάρμαρα» αλλά στα «Παρθενώνια γλυπτά» έχει τη δική του σημασία.

- Αγγελική Κώττη

Αγγελος Δεληβοριάς, διευθυντής Μουσείου Μπενάκη
«Τιμά το υλικό που στεγάζει»

«To Νέο Μουσείο της Ακροπόλεως τιμά πρωτίστως το υλικό που στεγάζει: την Ιστορία και την Τέχνη μιας εποχής, η οποία εξακολουθεί να προσφέρει στην ανθρωπότητα τα μέτρα των αξιών της. Ταυτόχρονα όμως τιμά όσους εμπνεύστηκαν τη δημιουργία του, τον Κωνσταντίνο Καραμανλή και τη Μελίνα Μερκούρη, αλλά και εκείνους που μόχθησαν για την ανέγερσή του ξοδεύοντας μια ουσιαστικά απλήρωτη δεκαπενταετία σε συνεχείς προσπάθειες να παρακάμψουν διοικητικά και γραφειοκρατικά εμπόδια, αγωγές και μηνύσεις, ανακριτές και δικαστήρια. Αναφέρομαι βέβαια εντελώς υπαινικτικά στην αντιμετώπιση της εν Ελλάδι έντεχνης εξίσωσης του δημόσιου με το ιδιωτικό συμφέρον και των επίσης έντεχνα καλλιεργημένων αντιδράσεων της κοινής γνώμης.

Αυτά ως προς το παρελθόν που συνήθως έχουμε την τάση να το θυμόμαστε μόνο επιλεκτικά. Σχετικά με το μέλλον του νέου μουσειακού οργανισμού θα ήθελα να εκφράσω την ελπίδα ότι η λειτουργία του θα στηριχτεί σε διεθνώς καταξιωμένα πρότυπα, χωρίς να προσαρμοστεί στις προκρούστειες κλίνες της ενδογενούς πραγματικότητας.

ΜΑΝΟΥΕΛΑ ΠΑΥΛΙΔΟΥ, γενική γραμματέας Ιδρύματος Μελίνα Μερκούρη
«Είναι πρωτοποριακό»

«Το Νέο Μουσείο της Ακροπόλεω σ' σημαίνει πάρα πολλά πράγματα. Είναι το σημαντικότερο μουσείο στον κόσμο. Και καταρρίπτεται το επιχείρημα των Aγγλων ότι δεν υπάρχει χώρος να εκτεθούν τα Μάρμαρα. Πιστεύω ότι έχει άμεση σχέση με το μνημείο για το οποίο κατασκευάστηκε. Είναι το τελειότερο μουσείο. Είναι πρωτοποριακό και φωτίζεται το περισσότερο από φυσικό φως και έχει κάποιος τη δυνατότητα να δει τα εκθέματα από όλες τους τις πλευρές. Εχει μια πρωτοποριακή αίθουσα όπου παρουσιάζονται τα εκμαγεία με τα αυθεντικά».

ΘΑΝΟΣ ΜΙΚΡΟΥΤΣΙΚΟΣ, πρώην υπουργός Πολιτισμού
«Ας ελπίσουμε ότι θα επιστρέψουν και τα Μάρμαρα»

«Κάλλιο αργά παρά ποτέ! Είναι κρίμα στην Ελλάδα να τραβολογιόμαστε είκοσι ολόκληρα χρόνια με ένα μουσείο, ένα έργο. Είναι πολύς ο χρόνος. Παρά ταύτα η χρησιμότητά του είναι πολύ μεγάλη όχι μόνον ως πιθανού υποδοχέα των Μαρμάρων. Είναι σημαντικό που ένα μουσείο σύγχρονων προδιαγραφών θα στεγάσει τους θησαυρούς της Ακρόπολης και ας ελπίσουμε ότι κάποια στιγμή θα επιστρέψουν με κάποιον τρόπο και τα Μάρμαρα».

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΥΤΑΡΑΣ, ζωγράφος
«Το σημαντικότερο στον κόσμο»

«Πιστεύω ότι είναι το σημαντικότερο μουσείο στον κόσμο. Οπου όλη η ευρωπαϊκή οικογένεια έχει την καταγωγή της. Βέβαια δεν το έχω δει ακόμα, αλλά θεωρώ ότι θα είναι μόνιμα πληγωμένο εάν δεν μεταφερθούν εδώ τα γλυπτά του Φειδία. Του μεγαλύτερου γλύπτη που έχει εμφανιστεί ποτέ στον κόσμο».

Ιστορικό

1976 και 1979 Ακαρποι αποβαίνουν οι δύο πρώτοι (ελληνικοί) αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί για το οικόπεδο Μακρυγιάννη.

1989 Η Μελίνα Μερκούρη προκηρύσσει διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό με τη συμμετοχή περίπου 500 αρχιτεκτονικών γραφείων από όλο τον κόσμο και τρεις θέσεις για το μουσείο (οικόπεδο Μακρυγιάννη, εστιατόριο «Διόνυσος» στο τρίγωνο Πικιώνη και κοίλη Φιλιπάππου). Επελέγη η λύση των Ιταλών Μανφρέντι Νικολέτι και Λούτσιο Πασαρέλι με δεδομένο το οικόπεδο Μακρυγιάννη. Για γραφειοκρατικούς λόγους και εξαιτίας των προσφυγών η λύση δεν υλοποιήθηκε - επρόκειτο για ένα μεγάλο σε όγκο μουσείο, τους ζητήθηκε να το μειώσουν στο μισό, ενώ οι Ελληνες αρχιτέκτονες προσφεύγουν στο ΣτΕ ζητώντας να ακυρώσουν τον διαγωνισμό.

1994 Ιδρύεται ο Οργανισμός Ανέγερσης Νέου Μουσείου Ακρόπολης.

1997 Οι ανασκαφές στο οικόπεδο Μακρυγιάννη αποκαλύπτουν μια γειτονιά της αρχαίας Αθήνας.

1999 Τα ευρήματα κρίνονται σημαντικά και διατηρητέα. Αντιδράσεις περιοίκων για τις απαλλοτριώσεις σπιτιών και προσφυγές στο ΣτΕ.

2000 Καλοκαίρι. Προετοιμασία της πρώτης φάσης του διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμού.

2000 Νοέμβριος. Πραγματοποίηση της πρώτης φάσης του διαγωνισμού για προεπιλογή.

2001 Σεπτέμβριος. Η διεθνής επιτροπή αξιολόγησης επιλέγει τη λύση Μπερνάρ Τσουμί - Δημήτρη Φωτιάδη για το πρώτο βραβείο. Οι αντιδράσεις κορυφώνονται και φτάνουν στο Ευρωκοινοβούλιο με το αιτιολογικό ότι στα θεμέλια του μουσείου καταστρέφονται αρχαία.

2002 Απρίλιος. Εγκρίνεται η προμελέτη του μουσείου.

2003 Ιούνιος. Εγκρίνεται η οριστική μελέτη για το μουσείο.

2003 Καλοκαίρι. Αρχίζουν οι εργασίες εκσκαφών και αντιστηρίξεων από την εταιρεία Θεμελιοδομή ΑΕ.

2003 Ιούλιος. Το ΣτΕ αναστέλλει τις εργασίες ύστερα από προσφυγή του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων (ελληνικό τμήμα).

2004 Ιανουάριος. Χυτεύεται το πρώτο σκυρόδεμα για τη θεμελίωση του μουσείου.

2004 Ιούνιος. Το ΣτΕ βγάζει την οριστική του απόφαση και δίνει το πράσινο φως για την κατασκευή του ΝΜΑ.

2004 Νοέμβριος. Υπογράφεται η σύμβαση με την κατασκευαστική εταιρεία ΑΛΤΕ. Η εταιρεία δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της για δικούς της οικονομικούς λόγους. Γίνεται υποκατάστασή της.

2005 Αύγουστος. Η εταιρεία ΑΚΤΩΡ αναλαμβάνει να συνεχίσει το έργο, με τους ίδιους όρους που το είχε αναλάβει η ΑΛΤΕ.

2007. Ολοκληρώνονται οι σημαντικές εργασίες κατασκευών.

2007, 14 Οκτωβρίου. Ξεκινά η ιστορική μεταφορά των έργων της Ακρόπολης από τον Βράχο στο ΝΜΑ. Διαρκεί έως τον Μάιο του 2008.

2008 Οκτώβριος. Αρχίζουν οι εκθεσιακές εργασίες στο ΝΜΑ.

Σε αριθμούς

14.000 τ.μ. καλύπτει ο εκθεσιακός χώρος του ΝΜΑ, ενώ το συνολικό εμβαδόν του ανέρχεται στα 21.000 τ.μ.

5.000 περίπου ήταν τα μέλη που μεταφέρθηκαν από το παλαιό Μουσείο Ακρόπολης στο ΝΜΑ. Από αυτά 400 ήταν τα μεγάλα αγάλματα και περισσότερα από 4.500 ήταν τα μικρότερα εκθέματα.

1,60 μ. μήκος και 1,02 μ. ύψος είναι η ζωφόρος του Παρθενώνα, την οποία ο επισκέπτης θα μπορεί να απολαύσει σε ύψος 1,50 μ.

14 αυθεντικές ανατολικές μετώπες, συντηρημένες με λέιζερ και τοποθετημένες στα πλαίσιά τους βρίσκονται στην ανατολική πλευρά της αίθουσας του Παρθενώνα.

32 νότιες μετώπες του Παρθενώνα, όπου κυριαρχούν τα εκμαγεία αυτών που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο, έχουν αποκατασταθεί.

400 άτομα χωράει η αίθουσα του Παρθενώνα.

15λεπτη βιντεοπροβολή για τον Παρθενώνα συναντά ο επισκέπτης στην αίθουσα του Παρθενώνα, στην οποία αναφέρονται οι καταστροφές που έχει δεχθεί το μνημείο έως σήμερα.

10 Ρίχτερ σεισμό μπορεί να αντέξει το μουσείο.

2,5 εκατομμύρια επισκέπτες υπολογίζονται ότι θα το επισκέπτονται ανά έτος.

2.250 επισκέπτες (750 ημερησίως) θα επισκεφθούν το ΝΜΑ της τρεις πρώτες ημέρες λειτουργίας του (21, 22 και 23 Ιουνίου).

1 ευρώ θα κοστίζει το εισιτήριο έως το τέλος του 2009 και 5 ευρώ το 2010.

100 περίπου φύλακες και νυχτοφύλακες θα απασχοληθούν στη φύλαξη του μουσείου.

80 άτομα θα προσληφθούν για τις ανάγκες του εστιατορίου και του αναψυκτηρίου.

8 π.μ. με 8 μ.μ. θα είναι το ωράριο λειτουργίας του ΝΜΑ.

ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ
@pegasus.gr

ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ