ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ
ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ

ΠΕΜΠΤΗ
23 ΜΑΡΤΙΟΥ 2017

ΚΑΙΡΟΣ

ΑΘΗΝΑ 16°C

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ »

Οι ανασκαφές «δείχνουν» την πατρίδα του Δία

Η θεογονία δεν αποτελεί τμήμα της αρχαιολογικής επιστήμης. Ωστόσο, οι ανασκαφές για ακόμη μία φορά αποπειρώνται να απαντήσουν σε ζητήματα που έχει θέσει η μυθολογία

  • ΕΘΝΟΣ
  • 9:58, 25/1/2008

Ποια είναι τελικά η πατρίδα του πατέρα των θεών; Η Κρήτη ή, μήπως, η Αρκαδία; Η θεογονία δεν αποτελεί τμήμα της αρχαιολογικής επιστήμης. Ωστόσο, οι ανασκαφές για ακόμη μία φορά αποπειρώνται να απαντήσουν σε ζητήματα που έχει θέσει η μυθολογία.

Ο βωμός του Διός στο Λύκαιον Ορος είναι αρχαιότερος από όσο πίστευαν μέχρι σήμερα οι αρχαιολόγοι. Οπως δείχνουν τα ευρήματα από τις περσινές ανασκαφές, η λατρεία του θεού, προς τιμήν του οποίου γίνονταν θυσίες στην κορυφή του Λυκαίου, εκτείνεται μέχρι το 3000 π.Χ.

Ετσι, και ενώ ο Κ. Κουρουνιώτης θεωρούσε πως το τέμενος λειτουργούσε από τον 8ο αιώνα π.Χ., οι αρχαιολόγοι έχουν πλέον τη βεβαιότητα πως ο χώρος ήταν ιερός από την πρωτοελλαδική εποχή. Δεν γνωρίζουν, όμως, αν ο θεός που λατρευόταν ήταν μια πρόδρομη μορφή του Δία.

Η ανακάλυψη μαζί με τον εντοπισμό λίθινου σφραγιδόλιθου μινωικής προέλευσης (1500-1400 π.Χ.) τους βάζει σε σκέψεις. Μήπως, τελικά, η λατρεία του Διός ξεκίνησε από εκεί; Αρα, μήπως ο μύθος πως ο Δίας είχε γεννηθεί στη θέση Κρητέα του Λυκαίου Ορους και είχε ανατραφεί από τις νύμφες Αγνώ, Νέδα και Θεισόα έχει βάσεις στην πραγματικότητα;

Ο Ντέιβιντ Γκίλμαν Ρομάνο, που ανασκάπτει για λογαριασμό της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών, και ο έφορος αρχαιοτήτων Αρκαδίας Μιχάλης Πετρόπουλος αναμένουν την επόμενη ανασκαφική περίοδο για να δώσουν περισσότερες απαντήσεις.

Οι ανασκαφές θα συνεχιστούν μέχρι το 2010 και μετά θα γίνουν προσπάθειες για την ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου που περιλαμβάνει τον βωμό, το στάδιο και τον ιππόδρομο.

Σύμφωνα με τον Παυσανία, εκατέρωθεν του βωμού υπήρχαν δύο κίονες με χρυσούς αετούς. Ο βωμός βρισκόταν στο άβατο τέμενος του θεού - μεγάλο υπαίθριο Ιερό (το σπουδαιότερο και σεβαστότερο σε όλη την Αρκαδία), όπου απαγορευόταν η είσοδος των κοινών θνητών. Μόνο οι ιερείς έμπαιναν και υπήρχε η δοξασία ότι αν έμπαινε άλλος, μέσα στη χρονιά θα πέθαινε.

Ο Παυσανίας κάνει νύξη και για ανθρωποθυσίες, οι οποίες, όμως, δεν επιβεβαιώνονται από τα αρχαιολογικά ευρήματα.

Αγγελική Κώττη

ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ