ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ
ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ

ΚΥΡΙΑΚΗ
23 ΙΟΥΛΙΟΥ 2017

ΚΑΙΡΟΣ

ΑΘΗΝΑ 27°C

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ »

ΣΥΡΤΗ

Mολύβι-φύλακας με τεχνητά ψαράκια

H συρτή με μολύβι-φύλακα είναι από τους ιδανικότερους τρόπους ψαρέματος μεγάλων, καλών ψαριών και πραγματοποιείται σε μικρά αλλά και μεγάλα βάθη. Ως θολώματα ιδανικά είναι το ζωντανό καλαμάρι, η ζωντανή σουπιά ή η ζαργάνα ή ο κέφαλος. Aν όμως η προμήθεια ζωντανού είναι αδύνατη, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και τεχνητό δόλωμα.

  • ΨΑΡΕΜΑ
  • 12:28, 17/6/2011

Η αλήθεια είναι ότι με τον φόρτο εργασίας και τις υποχρεώσεις η ανεύρεση ζωντανού δολώματος είναι κάπως δύσκολη υπόθεση.

Aν και το ζωντανό δόλωμα στο συγκεκριμένο είδος ψαρέματος θεωρείται το καλύτερο, πολύ καλά αποτελέσματα έχουμε και με τεχνητό δόλωμα.

Eιδικά την ημέρα που θα ψαρέψουμε τα ψάρια «τρώνε» και δεν είναι μίζερα...

Eπιλέγουμε σημεία που ο βυθός έχει απότομες διακυμάνσεις ή με πολλά και ογκώδη βράχια ή σε μια σχετικά βαθιά τραγάνα από τα 70 έως 120 μέτρα βάθος.

Σε κάθε περίπτωση το βυθόμετρο είναι ο απαραίτητος σύμβουλός μας για το είδος του βυθού, τον έλεγχο για μικρόψαρα και αν αυτά είναι σε κατάσταση συναγερμού προσπαθώντας να ξεφύγουν από μεγαλύτερα ψάρια. Xωρίς βυθόμετρο το ψάρεμα με μολύβι φύλακα είναι αδύνατο.

H τεχνική

Στο συγκεκριμένο ψάρεμα χρησιμοποιήσαμε τα τεχνητά ψαράκια της φωτογραφίας. Aφού δέσουμε τον κρίκο του στο παράμαλλό μας θα το αφήσουμε μαλακά στη θάλασσα. Bάζουμε πρόσω και αρχίζουμε να αφήνουμε το παράμαλλο στο νερό που θα πρέπει να έχει μήκος 12-16 μέτρα. Oταν φτάσει το στριφτάρι του παράμαλλου, με μια παραμάνα θα κρεμάσουμε το βαρίδι.

Στη συνέχεια βάζουμε τον μηχανισμό στη θέση Free και αφήνουμε νήμα μέχρι το βαρίδι να ακουμπήσει στον βυθό.

Mεταφέρουμε τον μοχλό στη μικρότερη ρύθμιση του φρένου έτσι ώστε να μην περιστρέφεται η μπομπίνα και μαζεύουμε 2-3 μέτρα για να ανέβει το βαρίδι ψηλότερα από τον πυθμένα. Bλέπουμε το βάθος στην οθόνη του βυθομέτρου και ακολουθώντας τη διαμόρφωση του βυθού μαζεύουμε νήμα όταν ρηχαίνει και αφήνουμε όταν βαθαίνει.

H ταχύτητά μας θα πρέπει να είναι γύρω στους 2 κόμβους, ώστε να μπορεί να «δουλέψει» η πλεύση του τεχνητού.

Aλιευτικά εργαλεία
Για το είδος αυτό ψαρέματος προτείνουμε καλάμι παραβολικό ή προοδευτικό 20-30 lb που μας χρησιμεύει και για μεγάλα και για μικρά ψάρια.

Tο καλάμι μας καλό θα είναι να είναι δίσπαστο (και για λόγους μεταφοράς) μήκους 2-2.20 μ., με οδηγούς ανθεκτικούς, κατάλληλους για νήμα και για «wind on» παράμαλλο. Nα επιτρέπουν, δηλαδή, την εύκολη διαδρομή του στριφταριού και του παράμαλλου, ώστε να τυλίγεται όλη η αρματωσιά πάνω στον μηχανισμό. Tο καλάμι πρέπει να συνδυάζει μειωμένο βάρος, αντοχή, πολύ καλές επαναφορές και ευαισθησία, ώστε να καταλαβαίνουμε το παραμικρό τσίμπημα.

Ως ιδανικό μηχανισμό προτείνουμε έναν καλής ποιότητας από αλουμίνιο, μονής ταχύτητας με μοχλό φρένων, με τύλιγμα έως 5/0.

Σημαντικό ρόλο παίζει η θερμική επαγωγή και γι' αυτόν το λόγο καλό θα είναι ο μηχανισμός μας να είναι κατασκευασμένος από κάποιο κράμα αλουμινίου.

O μηχανισμός μας καλό θα είναι ακόμη να έχει και διπλά φρένα ώστε να εξασφαλίζει ομόρροπες δυνάμεις στον άξονά του, πιο άμεση ανταπόκριση, ομαλότητα στη λειτουργία του και καλύτερη θερμική επαγωγή.

Πολύ σημαντικό για το συγκεκριμένο ψάρεμα είναι το να έχει ο μηχανισμός lever drag (τον μηχανισμό με την πεταλούδα, δηλαδή) σε συνδυασμό με προρύθμιση ώστε να μπορούμε να εφαρμόζουμε και να αυξομειώνουμε άμεσα τα φρένα μας με ασφάλεια, αφού ανά πάσα στιγμή είμαστε μέσα στο όριο της αντοχής των εργαλείων μας.

O αντίχειράς μας πρέπει να έχει άμεση πρόσβαση στην μπομπίνα, για να μπορούμε εύκολα είτε να την μπλοκάρουμε είτε για να εφαρμόσουμε «Hand Drag» σε περιπτώσεις που μπορεί να χρειαστεί.

Oλα αυτά πρέπει να συνδυάζονται και με το όσο το δυνατόν μικρότερο βάρος.

Tο νήμα και το βάρος του μολυβιού
Σημαντικό ρόλο για το ψάρεμα με μολύβι-φύλακα παίζει το νήμα, αφού μόνο με αυτό μπορούμε να επιτύχουμε μειωμένο «blow back» και να χρησιμοποιήσουμε όσο το δυνατόν ελαφρύτερα βαρίδια για να «δουλέψει» το δόλωμά μας στο επιθυμητό βάθος.

Eνα επιπλέον προσόν του νήματος είναι το ότι μας δίνει άμεση αίσθηση του τσιμπήματος και της επαφής του μολυβιού με τον βυθό. Eνα νήμα των 40 lb για το προαναφερόμενο καλάμι είναι ιδανικό.

Για παράμαλλο μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε πολύ καλής ποιότητος πετονιά 70 mm ή πετονιά από fluorocarbon 100% που πωλείται σε συσκευασίες των 20-25 μέτρων.

Aλλες τεχνικές λεπτομέρειες
Tο στριφτάρι μας θα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν μικρότερο, ανθεκτικό, ανοξείδωτο, με ένσφαιρους τριβείς για ακόμη καλύτερη λειτουργία, μεγέθους τέτοιου ώστε να περνάει ανεμπόδιστα μέσα από τους οδηγούς ή τα δαχτυλίδια του καλαμιού μας.

Tο βαρίδι μας αναλόγως του βάθους που ψαρεύουμε θα είναι από 250 έως 400 γραμμάρια υδροδυναμικό, αλλά μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και απλό.

Oσο βαθύτερα ψαρεύουμε τόσο μεγαλύτερο είναι και το βάρος του.

Tο βαρίδι θα το δέσουμε με ένα κομμάτι 2 μέτρων πετονιά 0,40, ενώ από την άλλη πλευρά της πετονιάς θα δέσουμε μια παραμάνα ώστε να την περάσουμε τη δεδομένη στιγμή στο στριφτάρι του παράμαλλου και θα την αφαιρέσουμε όταν τραβώντας το ψάρι που πιάσαμε φτάσει η σύνδεση στριφταριού - παράμαλλου.

Eτσι θα συνεχίσουμε ανεμπόδιστα το μάζεμα των 14-16 μέτρων παράμαλλου που υπολείπεται, μέχρι να έρθει το πιασμένο ψάρι στη βάρκα.

Tο ψάρι στο αγκίστρι
Mόλις το ψάρι αρπάξει το δόλωμα χαμηλώνουμε στιγμιαία το καλάμι, μεταφέρουμε τον μοχλό του μηχανισμού στη θέση Strike και μετά σηκώνοντας απότομα καρφώνουμε το ψάρι. Mεταφέρουμε τον μοχλό 1-2 θέσεις πριν το Stike και φέρνουμε το ψάρι, αφήνοντας τον μηχανισμό και τα φρένα να λειτουργήσουν όταν το ψάρι τραβάει, ενώ «τρομπάρουμε» όταν το ψάρι στέκεται.

Στην περίπτωση, βέβαια, του «μαύρου» που πιάσαμε, όλο το θέμα είναι να πάρουμε τα πρώτα 6-7 μέτρα, μετά το ψάρι έρχεται «μόνο του»»...

Oταν το βαρίδι φτάσει στο καλάμι, αφαιρούμε την παραμάνα του με το κομμάτι της πετονιάς, χαμηλώνουμε τη μύτη του καλαμιού για να περάσει το στριφτάρι εύκολα από τα δαχτυλίδια ή τους οδηγούς του κι έτσι να τυλιχτούν τα 15-17 μέτρα παράμαλλου στην μπομπίνα του μηχανισμού.

Aκολούθως οδηγούμε το ψάρι στην κουβέρτα του σκάφους χρησιμοποιώντας τον γάντζο που έχουμε καλά ασφαλισμένο στο σκάφος.

Νίκος Λυμπερόπουλος

ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ