ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ
ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ

ΤΡΙΤΗ
30 ΜΑΙΟΥ 2017

ΚΑΙΡΟΣ

ΑΘΗΝΑ 24°C

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ »

ΤΑ ΕΝ ΟΙΚΩ ...ΕΝ ΔΗΜΩ / Δ. ΒΕΡΥΚΙΟΣTA EN OIKΩ ...ΕΝ ΔΗΜΩ / Δ. ΒΕΡΥΚΙΟΣ

Αδέσποτα πυρά επί δικαίους και αδίκους για τα εξοπλιστικά προγράμματα

  • 17/4

Προσπαθούν να εγκλωβίσουν τον Γιάννο Παπαντωνίου και σέρνουν στα δικαστήρια πάνω από 100 αξιωματικούς και υπηρεσιακούς παράγοντες μέλη επιτροπών στις επίμαχες συμβάσεις, τους οποίους ο ίδιος ο πρωθυπουργός από το βήμα της Βουλής αποκάλεσε «παρατρεχάμενους». Ακου εκεί «παρατρεχάμενοι»! Ποιοι; Οι επιστημονικοί συνεργάτες και οι σύμβουλοι των υπουργών; Οι επιτελείς που χωρίς επιπρόσθετη αμοιβή εργάζονται νυχθημερόν επί μήνες για την κατάσταση των συμβάσεων! Ε, όχι δεν επιτρέπεται «μαζί με τα ξερά να καίγονται και τα χλωρά»? Εχουν ήδη περάσει 15 χρόνια από την υπογραφή των μεγάλων εξοπλιστικών συμβάσεων και σε κάθε άλλο ευνομούμενο ευρωπαϊκό κράτος θα είχε ολοκληρωθεί ο έλεγχός τους και θα είχαν καταλογιστεί ευθύνες πολιτικές και ποινικές. Εξαίρεση η Ελλάδα.

Ενας πρώτος κύκλος ερευνών ξεκίνησε την περίοδο 2004-2006 επί εισαγγελέως Ζορμπά αλλά δεν κατέληξε σε κανένα αποτέλεσμα και οι δικογραφίες αρχειοθετήθηκαν. Ωστόσο όλα άλλαξαν μετά την υπόθεση των υποβρυχίων όταν στελέχη των γερμανικών εταιρειών που είχαν αναλάβει την κατασκευή των υποβρυχίων ομολόγησαν ότι είχαν πραγματοποιήσει «ωφέλιμες» πληρωμές στην Ελλάδα. Ευκατάστατοι αντιπρόσωποι βρέθηκαν στο μάτι του κυκλώνα. Το άνοιγμα των λογαριασμών τους οδήγησε λίγους επίορκους αξιωματούχους στα ανακριτικά γραφεία και τους επιχειρηματίες έστω και πρόσκαιρα στη φυλακή. Ως σήμερα η διαδικασία διερεύνησης δεν έχει ολοκληρωθεί.

Χρεοκοπία και αμυντικές δαπάνες
Στην Ελλάδα της κρίσης αναπτύσσονται και κυκλοφορούν πολλοί μύθοι. Μεταξύ αυτών και ότι η χρεοκοπία της χώρας οφείλεται στους εξοπλισμούς της δεκαετίας 1996-2006. Κατ' αρχάς θα πρέπει να επισημανθεί ότι οι αμυντικές δαπάνες που κατά 69% πήγαιναν σε μισθούς και συντάξεις ακολούθησαν μια πτωτική πορεία μετά το 2000 και διαμορφώθηκαν στο 2,8% του ΑΕΠ το 2003. Μόνο το 10% του συνόλου των αμυντικών δαπανών κατευθύνθηκε σε εξοπλισμούς το 2003. Ειδικότερα, την περίοδο 2000-2003 με εντολή Σημίτη περικόπηκαν σημαντικά εξοπλιστικά προγράμματα όπως η προμήθεια του Eurofighter στο σύνολό της, το 50% των επιθετικών ελικοπτέρων Apache, το 30% των μεταφορικών ελικοπτέρων ΝΗ-90 και το 25% των αρμάτων Leopard... Δεν θα μπορούσα να παραβλέψω και να μην επισημάνω ότι σε όλες τις εξοπλιστικές συμβάσεις που έγιναν επί υπουργίας Παπαντωνίου πλέον υπάρχει η «σκιά» της μίζας. Ταυτίζονται από άγνοια ή πρόθεση οι αμοιβές των κάθε είδους συμβούλων ή αντιπροσώπων εταιρειών με μίζες. Ομως, μέχρι τώρα οι πολυετείς έρευνες και δικαστικές συνδρομές έχουν καταλήξει σε πενιχρά αποτελέσματα. Η πραγματικότητα είναι ότι βρέθηκαν αρκετοί επιχειρηματίες να διακινούν μεγάλα ποσά αλλά μεταξύ τους ή στις εταιρείες συμφερόντων τους ή σε εταιρείες offshore. Αυτοί μέσω των αμοιβών που έπαιρναν ως αντιπρόσωποι των οπλικών συστημάτων έχτισαν ομίλους ή τα έχασαν στην κρίση.

Η εμμονή σε διώξεις αξιωματούχων που απλά έκαναν τη δουλειά τους έχει πλέον μετατραπεί σε έναν εμπαθή διωγμό. Επιστρατεύονται «εμπειρογνώμονες» με περιορισμένη γνώση του αντικειμένου, παραγνωρίζονται γνωμοδοτήσεις του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους ενώ παράλληλα έχουν τοποθετηθεί στο απυρόβλητο οι ξένοι προμηθευτές. Αντί για στοιχεία χρηματισμού και δόλου αναπτύσσονται στα ανακριτικά γραφεία «θεολογικές» συζητήσεις για το τι είναι αντισταθμιστικό. Παραγνωρίζονται τα σημαντικά οφέλη για την αμυντική βιομηχανία και επιχειρείται μια αναθεώρηση της ερμηνείας των Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων σε μια προσπάθεια να προκύψουν αδικήματα. Διερωτάται κανείς: Πώς τα «ύποπτα» Αντισταθμιστικά Ωφελήματα έχουν εφαρμοστεί μεταγενέστερα μέχρι και το 2014 χωρίς τροποποιήσεις αλλά οι διώξεις περιορίζονται έως το 2004; Εάν υπήρχε κάποια συνωμοσία και προσπάθεια εξαπάτησης του Δημοσίου πώς δεν το κατάλαβαν οι επόμενοι που παρέλαβαν τα συγκεκριμένα ΑΩ; Εάν το Δημόσιο τα θεωρούσε τόσο σημαντικά, γιατί απεμπόλησε το δικαίωμα να εισπράξει τις ποινικές ρήτρες από τις εταιρείες που δεν τα υλοποίησαν και αρχίζει τώρα να τα ξαναμοιράζει;

Σκοπιμότητες
Η αδυναμία των ελεγκτικών υπηρεσιών να αποδεχθούν την πραγματικότητα προκαλεί ερωτηματικά και δημιουργεί υπόνοιες για εξυπηρέτηση πολιτικών σκοπιμοτήτων. Και γιατί συνάγω αυτό το συμπέρασμα. Για παράδειγμα από γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους 37/2017 (15-2-2017) προκύπτει ότι έχουν περιέλθει στην Εισαγγελία Πρωτοδικών και στο Πρωτοδικείο (Εισαγγελία Διαφθοράς) δύο εκθέσεις της ελεγκτικής εταιρείας PWC AG που αφορούν στον εσωτερικό έλεγχο της εταιρείας KMW. Η εν λόγω ελεγκτική εταιρεία μετά από έλεγχο που διεξήγαγε στην KMW έχει καταλήξει ότι: «Δεν προκύπτει θέμα δωροδοκίας υπό τη μορφή πληρωμών» για την προμήθεια των Leopard. Τα συμπεράσματα αυτά αναφέρονται σε έγγραφο του Γενικού Προξενείου Μονάχου προς το Γραφείο Νομικού Συμβουλίου του Κράτους στο υπ. Εθνικής Αμυνας με ημερομηνία 19/5/2016. Το μείζον θέμα που προκύπτει είναι ότι οι εν λόγω εκθέσεις δεν είχαν συμπεριληφθεί στη δικογραφία που έχει τώρα καταλήξει στο Εφετείο και δεν τέθηκαν υπόψη των κατηγορουμένων για απιστία αξιωματούχων ως προς τη σύμβαση των ΑΩ. Το ερώτημα είναι ποιος αξιωματικός θα αναλάβει ευθύνη να προσυπογράψει την οποιαδήποτε εισήγηση για προμήθεια μέσα σε αυτό το κλίμα.

*Αξιωματικοί με τον βαθμό του ταγματάρχη έως και ταξίαρχου μέλη επιτροπών επί υπουργίας Παπαντωνίου βρίσκονται αντιμέτωποι με βαριές κατηγορίες περί καταχραστών του Δημοσίου για υποθέσεις Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων.

* Είναι άδικο λαμπροί επιστήμονες με ακέραιο χαρακτήρα και εγνωσμένη εντιμότητα να ταλαιπωρούνται δικαστικά επειδή υπήρξαν συνεργάτες υπουργών, όπως ο Σπύρος Τραυλός του Γιάννου

demos@pegasus.gr