Μπαμπά τι κάνουν τα αεροπλάνα όταν δεν πετούν;
Καθηλωμένα τα αεροπλάνα λόγω κορονοϊού/AP Images

Μπαμπά τι κάνουν τα αεροπλάνα όταν δεν πετούν;

Από την αρχή της πανδημίας μέχρι σήμερα τα 2/3 του παγκοσμίου αεροπορικού στόλου βρίσκονται στο έδαφος

Παιδιάστικο; Μπορεί … Είναι πάντως το βασικό ερώτημα (χωρίς το μπαμπά στην αφετηρία της ερώτησης) που κάνουν μεταξύ τους τα στελέχη των μεγαλύτερων αεροπορικών εταιρειών του πλανήτη από τις αρχές Μαρτίου.

Η πανδημία έχει πλήξει με τρόπους ποικίλους και πολλές φορές εξαιρετικά δυσνόητους, αν ειδικά προσπαθήσει κανείς να διαβάσει ιατρικές μελέτες (διαστροφή κι αυτή, ειδικά αν το κάνεις για να μάθεις να προφέρεις σωστά την ρεμδεσιβίρη) την ανθρωπότητα. Η οικονομία υποφέρει έστω και σιωπηλά προς το παρόν (σίγουρα όχι το 14,5% του εργατικού δυναμικού των ΗΠΑ που σε τρεις μόλις μήνες βρίσκεται στην ανεργία).

Μίας και πιάσαμε τα περί σιωπής, τα αεροδρόμια σε ολόκληρο τον πλανήτη έχουν λιγότερο κόσμο και από την εξαιρετικά αποτυχημένη προσπάθεια του γράφοντος να τραγουδήσει στην πενθήμερη (το μακρινό 1998). Λογικό … Παρά ταύτα, στοιχεία που δόθηκαν πολύ πρόσφατα στην δημοσιότητα εμφανίζουν κάτι το οποίο μία από τις πιο επικερδείς βιομηχανίες του πλανήτη αντιμετωπίζει για πρώτη φορά…

Ο Παγκόσμιος στόλος όλων των εταιρειών που ασχολούνται με την εξαιρετικά «βαριά» αν και με φτερά (σε καλό μου) βιομηχανία των αερομεταφορών αποτελείται από περισσότερα από 24.000 αεροσκάφη. Σε αυτά η IATA (η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών) δεν περιλαμβάνει τις πτήσεις φορτίων (Cargo) και τα Lear jets (να και μία λίστα που δεν περιλαμβάνει ζάμπλουτους). Από αυτά τα 24.000 αεροσκάφη από την αρχή της πανδημίας και την εφαρμογή αυστηρών απαγορεύσεων στις μετακινήσεις και τα ταξίδια στους ουρανούς του κόσμου ταξιδεύουν μόλις τα 7.600. Και το ερώτημα μας ξαναφέρνει στον τίτλο ή περίπου. Τι κάνει μία εταιρεία του μεγέθους της DELTA, της American Airlines ή ακόμη και οι εταιρείες Charter οι οποίες συχνά δεν διαθέτουν περισσότερα από ένα αεροσκάφη στο δυναμικό τους όταν πρέπει να κρατήσουν το 80% του στόλου τους στο έδαφος; Που και με ποιο τρόπο μπορεί να «παρκάρει» κάποιος ένα αεροσκάφος;

Στο συγκεκριμένο ερώτημα απάντηση δεν έχουν ούτε οι κορυφαίοι… ούτε καν οι πιο πλούσιοι. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα της Etihad η οποία έχει καταφέρει με πολύ μεγάλο κόπο και αρκετά εκατομμύρια δολάρια να συγκεντρώσει στο αεροδρόμιο του Άμπου Ντάμπι τα 160 από τα συνολικά 200 αεροσκάφη της…

Στις Ηνωμένες Πολιτείες οι δύο μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου οι American Airlines και η DELTA με τα 871 και τα 864 αεροσκάφη αντίστοιχα αρχικά απευθύνθηκαν στα τρία «νεκροταφεία» αεροσκαφών της χώρας… Το μεγαλύτερα από αυτά στην έρημο στο Νέο Μεξικό έχει δυνατότητα να «φιλοξενήσει» στους «αφιλόξενους» χώρους με τις εξαιρετικά υψηλές θερμοκρασίες μετά βίας 200 αεροσκάφη. Το δεύτερο στην Καλιφόρνια έχει δυνατότητα φιλοξενίας 150 αεροσκαφών ενώ τέλος το μικρότερο στην Αριζόνα διαθέτει υποδομές για 80 με 90 αεροσκάφη… Το κενό μέχρι τα 1735 αεροσκάφη (μόνο των δύο μεγάλων) τεράστιο… Οι εταιρείες αδυνατώντας να απαντήσουν στην ερώτηση με τρόπο άμεσο απευθύνθηκαν στην Airbus …

Οι ειδικοί της Airbus, ενός εκ των δύο μεγαλύτερων κατασκευαστών αεροσκαφών, (ο έτερος είναι η Boeing. Airbus και Boeing έχουν κατασκευάσει το 91% των αεροσκαφών του πλανήτη) με «τρόμο» συνειδητοποίησαν πως τόσα πολλά αεροσκάφη στον πλανήτη για πρώτη φορά στα χρονικά της αεροπλοΐας έπρεπε να μείνουν καθηλωμένα για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα στην γη… το χειρότερο ήταν πως δεν υπάρχουν ούτε στο ελάχιστο οι χώροι για να τα φιλοξενήσουν… Σε συνεννόηση με όλα τα αεροδρόμια του πλανήτη (όταν λέμε όλα εννοούμε ακόμη και της μικρής νήσου Ρεουνιόν) η Airbus ζήτησε και διατέθηκαν διάδρομοι προσγείωση (ή απογείωσης όπως το βλέπει κανείς με τα ταξίδια) στους οποίους οι εταιρείες έχουν στοιχίσει το ένα πίσω από το άλλο τα «στολίδια» των ουρανών…

Οι αεροφωτογραφίες από την έρημο στο νέο Μεξικό πραγματικά σε αφήνουν άφωνο καθώς συνειδητοποιείς με δέος (σχεδόν) πως η βιομηχανία των αερομεταφορών αγοράζει αεροσκάφη τα οποία οι εταιρείες παράγουν αλλά δεν υπάρχει πουθενά στον κόσμο χώρος για να τα «παρκάρεις»… (κάτι ανάλογο βέβαια μου συνέβαινε για χρόνια στον Πειραιά με το αυτοκίνητο). Η Airbus δημιούργησε επίσης σε χρόνο ρεκόρ μία εφαρμογή με την οποία οι συνεργάτες της έχουν σε Real time εικόνα για το πόσες διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης υπάρχουν στον κόσμο, σε ποιο αεροδρόμιο και με ποιον τρόπο μπορούν να το προσεγγίσουν.

Μετά το πρώτο «ουφ» ανακούφισης προέκυψε όμως ακόμη ένα ζήτημα… αυτή την φορά ακόμη σοβαρότερο… Κανένας ποτέ δεν είχε δοκιμάσει το τι πραγματικά συμβαίνει σε ένα αεροσκάφος το οποίο παραμένει για περισσότερες από 48 ώρες στο έδαφος… Τα τεράστια και πανάκριβα «μεταλλικά» πτηνά κατασκευάζονται με τις προδιαγραφές τους να αναφέρουν πως θα περάσουν το 99,6% της «ζήσης» τους στον αέρα … Κανένα αεροσκάφος που ανήκει σε στόλο και δεν έχει μηχανική βλάβη δεν παραμένει σε ένα αεροδρόμιο για περισσότερο από δύο ημέρες … Η παρατεταμένη παραμονή στο έδαφος σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Air France κοστίζει πολύ ακριβά. Μόνο τα κόστη συντήρησης (τακτικοί έλεγχοι, ελαστικά, τυπική συντήρηση) κοστίζουν στις εταιρείες «ο κούκος αηδόνι». Ενδεικτικό του κόστους το γεγονός πως υπάρχουν εταιρείες οι οποίες επιλέγουν να εκτελούν πτήσεις σήμερα (υπάρχουν ακόμη εσωτερικές πτήσεις ναι) με έναν και μόνο επιβάτη καθώς το κόστος συντήρησης είναι χαμηλότερο…

Οι αριθμοί που δεν λένε πάντα την αλήθεια αλλά μα την αλήθεια τρομάζουν

Από την αρχή της πανδημίας μέχρι σήμερα τα 2/3 του παγκοσμίου αεροπορικού στόλου βρίσκονται στο έδαφος. Η American Airlines τον Ιανουάριο του 2020 ανακοίνωσε κέρδη ρεκόρ 1,6 δις δολαρίων, το 1% εκ των οποίων μοιράστηκαν οι 90.000 εργαζόμενοι της. Σήμερα τέσσερις μήνες μετά καταγράφει πτώση της τάξης του 90% σε έσοδα και κέρδη.

Η DELTA Airlines ανακοίνωσε πως κάθε ημέρα χάνει 300 με 400 εκατομμύρια μόνο για μισθοδοσία υπαλλήλων, ενοίκια και συντήρηση των «παρακαρισμένων» αεροσκαφών της…

Σύμφωνα με τα στοιχεία της IATA το πρώτο τρίμηνο του 2020 συνολικά ο χώρος των αερομεταφορών έχει απωλέσει περί 252 δισεκατομμύρια δολάρια συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, με τα κέρδη να καταγράφουν ελεύθερη πτώση της τάξης του 44%.

Η άχρηστη πληροφορία της ημέρας

Από τον πανικό που έχει προξενήσει στους ιπτάμενους η πανδημία εξάγονται και κάποια χρήσιμα συμπεράσματα, με μία πρώτη ματιά άχρηστα αλλά ποτέ δεν ξέρεις. Έρευνα της σχολής μηχανικών της Νέας Υόρκης δημοσίευσε μελέτη σύμφωνα με την οποία το ιδανικό μέρος για να «παρκάρει» κανείς ένα αεροσκάφος είναι η έρημος… Οι υψηλές θερμοκρασίες σε συνδυασμό με την χαμηλή υγρασία προκαλούν τις μικρότερες φθορές στα μηχανικά μέρη των αεροσκαφών…

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΡΟΝΟΙΟ

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ ΝΕΟ APP ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ Ethnos.gr - App Store Ethnos.gr - Google Play
ΣΧΟΛΙΑ <% totalComments %>
ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Tο ethnos.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετεί τις απόψεις αυτές. Διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά, υβριστικά, ρατσιστικά ή άλλα σχόλια που προτρέπουν σε άσκηση βίας. Επίσης, σχόλια σε greeklish και κεφαλαία δεν θα δημοσιεύονται ενώ το ethnos.gr, όταν και όπου κρίνει, θα συμμετέχει στον διάλογο.

Δείτε εδώ τους όρους χρήσης.

Προσθήκη Σχολίου
<% replyingComment.name %>
Ακύρωση
Το σχόλιό σας έχει προωθηθεί για έγκριση
Αυτός ο ιστότοπος προστατεύεται από το reCAPTCHA και ισχύουν η Πολιτική Απορρήτου και οι Όροι Παροχής Υπηρεσιών της Google.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΕΞΥΠΝΗ ΠΛΟΗΓΗΣΗ