Το Πανεπιστήμιο Πατρών χτίζει τη νέα Tesla
Ελληνική διεθνής πρωτιά για τους φοιτητές του πανεπιστημίου Πατρών (EUROKINISSI / UOP RACING TEAM/ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΑΣ)

Το Πανεπιστήμιο Πατρών χτίζει τη νέα Tesla

Τελευταία Ενημέρωση
Μια ομάδα 40 φοιτητών δημιουργεί και κατασκευάζει από την αρχή έως το τέλος ηλεκτροκίνητα μονοθέσια οχήματα υψηλής τεχνολογίας που λειτουργούν υπό κλίμακα της Formula 1.

Μια ομάδα 40 φοιτητών κατασκευάζει μονοθέσια  και κερδίζει διακρίσεις σε παγκόσμιους διαγωνισμούς, επιβεβαιώνοντας στην… πίστα το υψηλό επίπεδο των Ελλήνων σπουδαστών. Ίσως αποτελούν μία από τις πιο ηχηρές απαντήσεις στο ερώτημα γιατί ένας παγκόσμιος κολοσσός στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, όπως η Tesla, να επιλέξει την Ελλάδα για τη δημιουργία του πρώτου Τμήματος Έρευνας και Ανάπτυξης εκτός ΗΠΑ.

Μια ομάδα περίπου 40 φοιτητών, η οποία διαρκώς ανανεώνεται, σχεδιάζει, δημιουργεί και κατασκευάζει από την αρχή έως το τέλος ηλεκτροκίνητα μονοθέσια οχήματα υψηλής τεχνολογίας που λειτουργούν υπό κλίμακα της Formula 1, κερδίζοντας συνεχώς διακρίσεις σε παγκόσμιους διαγωνισμούς πολυτεχνικών σχολών και αποδεικνύοντας για άλλη μία φορά το υψηλό επίπεδο του φοιτητικού δυναμικού της Ελλάδας.

Σε πείσμα των καιρών μάλιστα, οι συντονιστές της ομάδας Formula Student «UoP Racing» από την Πολυτεχνική Σχολή του Πανεπιστημίου Πατρών που συμμετέχουν στο Εργαστήριο Συστημάτων Παραγωγής και Αυτοματισμού του Πανεπιστημίου, έχουν αποφασίσει να παραμείνουν στην Ελλάδα παρά την οικονομική κρίση και τις τάσεις φυγής πολλών συνομηλίκων τους.

«Η Ελλάδα έχει τα χαρακτηριστικά που χρειάζονται για να σε κρατήσουν εδώ. Έχει δυσκολίες, αλλά προσφέρει δημιουργήθηκε το 2001 ύστερα από προτροπή του ομότιμου καθηγητή πλέον, Γιώργου Χρυσολούρη, που οι φοιτητές του περιγράφουν ως ένα «πρωτοποριακό και καινοτόμο μυαλό», ο οποίος διετέλεσε επί σειρά ετών και διευθυντής Εργαστηρίου Συστημάτων Παραγωγής και Αυτοματισμού του Τμήματος Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών Μηχανικών.

Αν και τα πρώτα μονοθέσια που κατασκευάστηκαν ήταν εφοδιασμένα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, ο καθηγητής ήδη από το 2011 έστρεψε την ομάδα στην ηλεκτροκίνηση, βλέποντας και τη στροφή που κάνει τα τελευταία χρόνια η αυτοκινητοβιομηχανία. Στα χρόνια που πέρασαν έχουν ήδη σχεδιάσει και κατασκευάσει τρία ηλεκτροκίνητα οχήματα, το UoP4e, το πρώτο πλήρως ηλεκτρικό όχημα, το UoP5e και το UoP5evo, ενώ την περίοδο αυτή ολοκληρώνουν ακόμα ένα μονοθέσιο με σκοπό να δοκιμαστεί το καλοκαίρι και να λάβουν με αυτό μέρος σε δύο νέους διαγωνισμούς στη Γερμανία και την Ουγγαρία.

Μετράνε ηδη δύο πρωτιές

Η ομάδα, στην οποία συμμετέχουν και φοιτητές από άλλα τμήματα, έχει κερδίσει ήδη δύο πρωτιές, μία στον διαγωνισμό της Τσεχίας το 2014 και μία το περασμένο καλοκαίρι στον διαγωνισμό Formula Student της Μεγάλης Βρετανίας μεταξύ των ομάδων ηλεκτροκίνητων μονοθεσίων. Πλέον ετοιμάζουν τη συμμετοχή τους στις επόμενες διοργανώσεις, έχοντας ως αρχή να... αποφεύγουν τα εύκολα. «Ο αριθμός των ομάδων στους διαγωνισμούς student formula έχει αυξηθεί κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια. Κάθε χρόνο επιλέγουμε πού θα πάμε, συνήθως πάμε εκεί που τα πράγματα είναι... δύσκολα» σημειώνει ο κ. Μπίκας.

Η διάκριση είναι σαφέστατα ευπρόσδεκτη, αλλά μεγαλύτερη σημασία δίνουν στην αναγνώριση της ποιότητας της δουλειάς, όπως εξηγεί ο δεύτερος συντονιστής της ομάδας, Πάνος Σταυρόπουλος: «Το επίπεδο είναι υψηλό. Δεν υπολείπεται σε τίποτα αντίστοιχων τμημάτων του εξωτερικού. Συγκαταλεγόμαστε στις καλές ομάδες σε παγκόσμιο επίπεδο». Άλλωστε η υψηλή κατάρτιση των αποφοίτων που έχουν συμμετάσχει στο Εργαστήριο αποτελεί έναν από τους βασικότερους λόγους που πολλοί έχουν ήδη βρει τη θέση τους στις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες, μεταξύ των οποίων η Ford και η Porsche. Ωστόσο η απασχόληση στον κλάδο αυτό δεν είναι μονόδρομος, όπως εξηγούν τα μέλη της ομάδας. 

Λειτουργεί και ως... προϋπηρεσία

Η ενασχόλησή τους με την κατασκευή μονοθεσίων εκτός από τον εκπαιδευτικό της ρόλο σχεδόν λειτουργεί και ως μια μορφή... προϋπηρεσίας: «Δεν πρόκειται μόνο για κατασκευή οχημάτων. Όλη η προσπάθεια αποτελεί ουσιαστικά μια πλατφόρμα μάθησης, ένα προϊόν ομαδικής εργασίας, μια διαδικασία κατά την οποία τίθενται συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα που είναι κρίσιμο να τηρούνται. Θετικό είναι ότι στο Εργαστήριο δεν υπάρχουν αποκλεισμοί. Αντίθετα γίνονται δεκτοί φοιτητές ακόμα και από το πρώτο έτος» λέει ο Κωνσταντίνος Μπαρής. 

Οι προπτυχιακοί φοιτητές συμμετέχουν στην ομάδα εθελοντικά στον ελεύθερο χρόνο τους, ενώ μέχρι τώρα σε αυτήν έχουν «εκπαιδευτεί» περισσότεροι από 200 φοιτητές. Το «έμψυχο δυναμικό» είναι αυτό που έχει σημασία, όπως λένε και οι συμμετέχοντες στην ομάδα, προσθέτοντας ότι αυτό είναι και το βασικό συστατικό της... μακροζωίας της:

«Ήδη μετράμε πάνω από 16 χρόνια λειτουργίας. Δεν είναι ζήτημα προσώπων, αλλά ζήτημα του Εργαστηρίου που τη στηρίζει από την πρώτη μέρα. Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε να παράγουμε επιστημονικό δυναμικό υψηλής ποιότητας. Δεν είναι τυχαίο ότι τα παιδιά που έχουν θητεύσει στο Εργαστήριο φεύγουν από την ομάδα και είναι ήδη έτοιμα να δουλέψουν, να δώσουν λύσεις και να αντιμετωπίσουν προκλήσεις όπου και αν απασχοληθούν» λένε.

Στα οφέλη από τη συμμετοχή στην UoP Racing Team, που παρουσίασαν κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης οι ίδιοι οι φοιτητές, συγκαταλέγουν την ομαδική εργασία, τη συνέπεια σε αυστηρά χρονοδιαγράμματα, τη λειτουργία υπό πίεση, τις δεξιότητες προφορικής παρουσίασης, την εφαρμογή της γνώσης στην πράξη αλλά και τις μη τεχνικές-κατασκευαστικές δεξιότητες, την προετοιμασία των νέων μηχανικών για την αληθινή παγκόσμια αγορά και τη διαμόρφωση ισχυρών δεσμών μεταξύ του πανεπιστημίου και της βιομηχανίας.

Αυτήν τη φιλοσοφία έχουν και οι διαγωνισμοί, οι οποίοι δεν περιέχουν μόνο αγωνιστικό κομμάτι, αλλά και «στατικό», κατά το οποίο η ομάδα βαθμολογείται στον σχεδιασμό και την κατασκευή του μονοθεσίου, το κόστος του, καθώς και την ικανότητα να παρουσιάσει ένα ικανοποιητικό επιχειρηματικό πλάνο για την παραγωγή του. Κύριος στόχος της προσπάθειας αυτής είναι η καινοτόμος έρευνα, αλλά κυρίως η μάθηση μέσα από την πράξη και η αναζήτηση ταλέντων μέσα στα πανεπιστήμια.

«Είναι επιλογή μας να παραμείνουμε εδώ, να εκμεταλλευτούμε όποιες ευκαιρίες υπάρχουν και να συμβάλουμε ώστε να δημιουργηθούν κι άλλες» τονίζει ο Χάρης Μπίκας, διδακτορικός φοιτητής και ένας από τους πρώτους σπουδαστές που συμμετείχαν στην ομάδα. Άλλωστε για τους συμμετέχοντες σε αυτήν, έχει ιδιαίτερη σημασία η απόκτηση πρακτικής εμπειρίας στον πλέον αναπτυσσόμενο κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, αυτόν της ηλεκτροκίνησης. Κι αυτό γιατί είναι ραγδαία αυξανόμενη και η ζήτηση σε μηχανικούς με εξειδικευμένες γνώσεις και πρωτοποριακές ιδέες.

Αύξηση των ηλεκτρικών οχημάτων

Την εικόνα αντανακλούν και τα διεθνή στοιχεία βάσει των οποίων υπολογίζεται ότι οι νέες ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 70% μεταξύ 2014-2015, ενώ εκτιμάται ότι μόνο το 2015 πουλήθηκαν περισσότερα από 550.000 ηλεκτρικά οχήματα, με την αγορά να αναμένεται να περιλαμβάνει περίπου 1,7 εκατομμύριο οχήματα έως το 2020.  Στο πλαίσιο αυτό, οι φοιτητές της ομάδας βρέθηκαν στην Αθήνα για να παρουσιάσουν στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών δύο από τα μονοθέσια οχήματα που σχεδιάζουν, κατασκευάζουν και οδηγούν και αποτελούν δικά τους δημιουργήματα σε ποσοστό που ξεπερνά το 90%!

ΣΧΟΛΙΑ <% totalComments %>
ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Tο ethnos.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετεί τις απόψεις αυτές. Διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά, υβριστικά, ρατσιστικά ή άλλα σχόλια που προτρέπουν σε άσκηση βίας. Επίσης, σχόλια σε greeklish και κεφαλαία δεν θα δημοσιεύονται ενώ το ethnos.gr, όταν και όπου κρίνει, θα συμμετέχει στον διάλογο.

Δείτε εδώ τους όρους χρήσης.

Προσθήκη Σχολίου
<% replyingComment.name %>
Ακύρωση
Το σχόλιό σας έχει προωθηθεί για έγκριση
Αυτός ο ιστότοπος προστατεύεται από το reCAPTCHA και ισχύουν η Πολιτική Απορρήτου και οι Όροι Παροχής Υπηρεσιών της Google.
ΕΞΥΠΝΗ ΠΛΟΗΓΗΣΗ