ΙΜΕΤ - SKILLFUL: Τα επαγγέλματα του μέλλοντος των τροχών

ΙΜΕΤ - SKILLFUL: Τα επαγγέλματα του μέλλοντος των τροχών

Το ευρωπαϊκό ερευνητικό έργο SKILLFUL έρχεται να συμβάλλει στην ανάγκη διερεύνησης του εργασιακού τοπίου

Σημαντικές εργασιακές μεταβολές αναμένονται τα επόμενα χρόνια στο χώρο των μεταφορών – και του αυτοκινήτου – όπου κάποια επαγγέλματα πρακτικά θα εκλείψουν, ενώ κάποια άλλα θα κάνουν την εμφάνισή τους. Το ερώτημα είναι ποιος κάνει τη σωστή πρόβλεψη και προετοιμάζεται καλύτερα για τις θέσεις εργασίας του αύριο.

Το πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος που παίζουν οι Μεταφορές στην Ευρώπη φαίνεται από το γεγονός ότι ο τομέας αυτός απασχολεί -άμεσα- δέκα εκατομμύρια ανθρώπους κατέχοντας έτσι το 4,5% της συνολικής απασχόλησης και παράγοντας επίσης το 4,6% του συνολικού Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ). Το στοιχείο αυτό είναι και από μόνο του ικανό να δείξει την ανάγκη που υπάρχει να μην αφεθούν στην τύχη τους οι εξελίξεις για τη συνεχή εκπαίδευση και κατάρτιση των εργαζομένων στο χώρο αυτό.

Το πρόγραμμα SKILLFUL

Το ευρωπαϊκό ερευνητικό έργο SKILLFUL (http://skillfulproject.eu/) έρχεται να συμβάλλει στην ανάγκη διερεύνησης του εργασιακού τοπίου. Το έργο SKILLFUL υλοποιείται από μία Ευρωπαϊκή ομάδα με τεράστια εμπειρία σε θέματα Μεταφορών, έχοντας (σε πείσμα όσων επιμένουν ότι στη χώρα μας τίποτα καλό δεν γίνεται) τεχνικό συντονιστή του ένα ελληνικό ίδρυμα, το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) της χώρας μας, με επικεφαλής τον Διευθυντή του Δρ. Ευάγγελο Μπεκιάρη, ενώ σημαντική συμβολή έχει και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ).

Στόχος του project είναι να προσδιορίσει τις δεξιότητες και τις ικανότητες που απαιτούνται από το εργατικό δυναμικό του μέλλοντος (2020, 2030 και 2050 αντίστοιχα) στον τομέα των Μεταφορών και να καθορίσει τα βασικά χαρακτηριστικά των προγραμμάτων κατάρτισης που θα χρειαστούν για να μπορέσουν να ανταποκριθούν οι επαγγελματίες του χώρου στις αλλαγές που έρχονται.

Κάποια επαγγέλματα πρόκειται να αλλάξουν ή ακόμα και να εξαφανιστούν, ενώ κάποιες νέες επαγγελματικές δραστηριότητες θα προκύψουν για να καλύψουν τις νέες ανάγκες του χώρου, καθιστώντας αναγκαία την ικανότητα προσαρμογής όλων των επαγγελματιών στα νέα δεδομένα, με διαρκή παρακολούθηση των εξελίξεων και διαρκή επιμόρφωση.

Παλιές και νέες ειδικότητες

Οι αλλαγές είναι απλώς αναπόφευκτες. Για παράδειγμα η ηλεκτροκίνηση, τα εναλλακτικά καύσιμα, η αυτόνομη οδήγηση, οι νέοι τύποι οχημάτων και τα ρομποτικά συστήματα θα επηρεάσουν, σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό: τους χειριστές σταθμών καυσίμων, διανομείς καυσίμων, αυτούς που ασχολούνται με τον έλεγχο της ποιότητας των καυσίμων, τους εκπαιδευτές οδήγησης και κινητικότητας, τους οδηγούς (λεωφορείων, ταξί, φορτηγών κλπ.) χειριστές στόλων υπηρεσιών κινητικότητας (MaaS). Αν, τώρα, λάβουμε υπόψη την επίδραση της ψηφιοποίησης ευρείας κλίμακας και της συνδεσιμότητας όλων των μέσων μεταφοράς θα δούμε να επηρεάζονται επίσης οι υπάλληλοι ελέγχου της κυκλοφορίας, η αστυνόμευση της κυκλοφορίας, οι προγραμματιστές μεταφορών και οι σχεδιαστές κινητικότητας κ.ά.

Από την άλλη μεριά, λόγω των εξελίξεων που αναφέραμε, αναμένεται να προκύψουν κάποια νέα επαγγέλματα στο χώρο των μεταφορών, όπως οι: διανομείς εναλλακτικών

καυσίμων & οι χειριστές, διαχειριστές και συντηρητές σταθμών φόρτισης, οι εμπειρογνώμονες επαυξημένης πραγματικότητας (Augmented Reality), ψηφιακού μετασχηματισμού και μεγάλων δεδομένων (Big Data), οι ειδικοί σε θέματα κινητικότητας “Infomobility experts” λόγω της ανάπτυξης συστημάτων μεταφοράς κατόπιν ζήτησης (transport on demand), εμπειρογνώμονες αυτοματισμού & ρομποτικής (θα δούμε να αναπτύσσονται οι μη επανδρωμένες μεταφορές), οι μηχανικοί πρόβλεψης (predicting engineers) για αλγόριθμους μηχανικής μάθησης και την πρόβλεψη των μελλοντικών καταστάσεων κ.ά.

ΣΧΟΛΙΑ <% totalComments %>
ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Tο ethnos.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετεί τις απόψεις αυτές. Διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά, υβριστικά, ρατσιστικά ή άλλα σχόλια που προτρέπουν σε άσκηση βίας. Επίσης, σχόλια σε greeklish και κεφαλαία δεν θα δημοσιεύονται ενώ το ethnos.gr, όταν και όπου κρίνει, θα συμμετέχει στον διάλογο.

Δείτε εδώ τους όρους χρήσης.

Προσθήκη Σχολίου
<% replyingComment.name %>
Ακύρωση
Το σχόλιό σας έχει προωθηθεί για έγκριση
Αυτός ο ιστότοπος προστατεύεται από το reCAPTCHA και ισχύουν η Πολιτική Απορρήτου και οι Όροι Παροχής Υπηρεσιών της Google.
ΕΞΥΠΝΗ ΠΛΟΗΓΗΣΗ