Skip to main content

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΥΠΕΝ: Ποια κτίρια γκρεμίζονται, ποια αναβαθμίζονται και γιατί
Κτίρια/Eurokinissi

ΥΠΕΝ: Ποια κτίρια γκρεμίζονται, ποια αναβαθμίζονται και γιατί

Τελευταία Ενημέρωση
Έως την άνοιξη του 2019 σχεδιάζεται να γίνει ο πρώτος αρχιτεκτονικός διαγωνισμός ιδεών για την Αθήνα του 2050, και θα ακολουθήσουν οι επόμενοι

Το υπουργείο Περιβάλλοντος σχεδιάζει κατεδαφίσεις παλαιών κτιρίων -ακόμη και ολόκληρων οικοδομικών τετραγώνων- σε υποβαθμισμένες περιοχές της Αθήνας. Στόχος του υπουργείου είναι να αποσυρθούν τα παλαιά και ενεργοβόρα κτίρια, προκειμένου να δοθεί «ανάσα» στα αστικά κέντρα. Αυτό υποστήριξε ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Γιώργος Δημαράς, με αφορμή την ημερίδα που διοργάνωσε το υπουργείο με το Πράσινο Ταμείο στις 5 Δεκεμβρίου με θέμα «Πλαίσιο αναζωογόνησης και αναπλάσεων αστικού χώρου».

Ποια είναι όμως τα κτίρια που θα γκρεμιστούν και ποια απλώς θα αναβαθμιστούν και με ποια κριτήρια θα γίνει αυτή η διαλογή; 

Στην εν λόγω ημερίδα που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος Γιώργος Δημαράς δήλωσε ότι για να βελτιωθεί η Αθήνα, θα πρέπει να πολλαπλασιαστεί η επιφάνεια πρασίνου που αντιστοιχεί σε κάθε κάτοικο. «Δεν υπάρχει άλλος τρόπος επίλυσης του προβλήματος, από το μακροχρόνιο πρόγραμμα απόσυρσης κτιρίων και κατεδάφισης μέρους ή ολόκληρων οικοδομικών τετραγώνων», σημείωσε. Όπως αναφέρθηκε, «θα υπάρξει ούτως ή άλλως κατεδάφιση παλαιών κτιρίων, που δεν έχουν επάρκεια στατικής αντοχής σύμφωνα με τους κανονισμούς και δεν υπάρχουν άλλοι λόγοι να διατηρηθούν».

Παράλληλα σχεδιάζεται να τρέξει πρόγραμμα για την αποκατάσταση της στατικής αντοχής παλαιών κτιρίων, το οποίο θα κρίνει αν πρέπει να κατεδαφιστούν, με παράλληλη βελτίωση της ενεργειακής τους συμπεριφοράς. Δράσεις προβλέπονται επίσης και για την αισθητική αναβάθμιση σε γειτονιές της πόλης με ανάπλαση αξιόλογων δρόμων, ενοποίηση ακάλυπτων χώρων, αύξηση του πρασίνου, εικαστικές παρεμβάσεις καλλιτεχνών κλπ.  Ο κ. Δημαράς μίλησε ακόμη για ανάπλαση κομβικών σημείων της πόλης, όπως είναι η περιοχή της σιδηροδρομικής εισόδου  της πρωτεύουσας (Σιδηροδρομικοί Σταθμοί Λαρίσης – Πελοποννήσου).

Για να γίνει εφικτό αυτό, απαιτείται νέο θεσμικό πλαίσιο, ίσως και αναθεώρηση κάποιων άρθρων του Συντάγματος. «Το πιο δύσκολο είναι το ζήτημα των πολλών μικρών ιδιοκτησιών και των εξ αδιαιρέτου οικοπέδων όπου είναι αδύνατη η κοινή απόφαση για τέτοιες αλλαγές προκειμένου να γίνει παρέμβαση σε κλίμακα οικοδομικού τετραγώνου», τόνισε ο υπουργός. 

Το νομοσχέδιο που ετοιμάζει επιστημονική ομάδα του ΥΠΕΝ, θα ρυθμίζει και ζητήματα που αφορούν στη χρηματοδότηση των έργων. Όπως εξήγησε ο υφυπουργός, η αποζημίωση των ιδιοκτητών ακινήτων που θα απαλλοτριωθούν θα πρέπει να είναι μεγαλύτερη από την πραγματική τιμή που έχουν σήμερα οι ιδιοκτησίες τους. Οι αποζημιώσεις σχεδιάζεται να είναι 50% αυξημένες σε σχέση με τις αντικειμενικές τιμές, ή θα δίνεται η δυνατότητα μετακίνησης σε κατοικίες με ίση ή μεγαλύτερη επιφάνεια και καλύτερη ποιότητα από εκείνη στην οποία διέμεναν οι πολίτες, μέσω μιας Τράπεζας Γης, με αξιοποίηση ακινήτων του Δημοσίου, ή του ευρύτερου δημόσιου τομέα (στρατιωτικά ακίνητα, ασφαλιστικά ταμεία κλπ).

Έως την άνοιξη του 2019 σχεδιάζεται να γίνει ο πρώτος αρχιτεκτονικός διαγωνισμός ιδεών για την Αθήνα του 2050, και θα ακολουθήσουν οι επόμενοι. 

ΕΞΥΠΝΗ ΠΛΟΗΓΗΣΗ