Μαύρος Θάνατος: Από πού ξεκίνησε η πανώλη που θέρισε την Ευρώπη; (vid)

Τα λείψανα 34 ανθρώπων, που πέθαναν σε 10 διαφορετικές χώρες, έδωσαν απαντήσεις

Μια διεθνής ομάδα επιστημόνων κατόρθωσε πρόσφατα να ταυτοποιήσει το πιθανό εναρκτήριο σημείο για την πανδημία πανώλης που αποδεκάτισε τον πληθυσμό της Ευρώπης κατά τον 14ο αιώνα.

Οι ερευνητές τοποθετούν την έναρξη του Μεγάλου Λοιμού στη Ρωσία, στην πόλη Λαΐσεβο.

Κατέληξαν σ’ αυτό το συμπέρασμα αναδομώντας 34 γονιδιώματα του βακτηριδίου Yersinia pestis – που προκαλεί τη βουβωνική πανώλη – από τα λείψανα 34 ανθρώπων που πέθαναν σε 10 διαφορετικές χώρες, προκειμένου να εντοπίσουν το γενετικό δέντρο της ασθένειας.

«Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι το δείγμα από το Λαΐσεβο είναι προγενέστερο από τα δείγματα σε νότια, κεντρική, δυτική και βόρεια Ευρώπη, αλλά και από τα δείγματα από το Λονδίνο και την πόλη Μπόλγκαρ», αναφέρουν οι ερευνητές στην εργασία τους που δημοσιεύτηκε στο Nature Communications.

Πώς έφθασε το βακτήριο στην Ευρώπη

Η Μαρία Σπύρου, αρχαιογενετίστρια του Ινστιτούτου Max Planck εξήγησε περαιτέρω ότι: «αυτά τα ευρήματα υποδεικνύουν ότι το βακτήριο μπήκε στην Ευρώπη διαμέσου μιας μοναδικής διόδου από την Ανατολή», μιας και το συγκεκριμένο γονιδίωμα που η ομάδα ταυτοποίησε μοιάζει να είναι ο πρόγονος και των υπολοίπων γονιδιωμάτων της πανδημίας, σύμφωνα με το Science Alert.

Ο «Μαύρος Θάνατος» όπως καλείται πρόκειται για τη μεγαλύτερη πανδημία στην ιστορία της ανθρωπότητας που αποδεκάτισε τον πληθυσμό της Ευρώπης κατά τον 14ο αιώνα.

Αξίζει, ωστόσο, να σημειώσουμε ότι δεδομένου ότι τα ευρήματα των επιστημόνων εξαρτώνται από τα σκελετικά λείψανα που ανακαλύπτονται και τίθενται υπό εξέταση, υπάρχει πάντοτε το ενδεχόμενο να ανακαλυφθούν κι άλλοι σκελετοί που να φέρουν το βακτήριο της πανώλης, σε άλλες περιοχές και να έχουν στελέχη του παθογόνου μικροοργανισμού προγενέστερα των ήδη εξετασμένων.

«Είναι πιθανόν επιπρόσθετες ερμηνείες ν’ αποκαλυφθούν από μελλοντικές ανακαλύψεις στη δυτική Ευρασία», τόνισε η δρ Σπύρου.