Ατζούν Ιλίτζαλι: Ο Μίδας της TV που έχασε το χρυσό του άγγιγμα

ΑΤΖΟΥΝ ΙΛΙΤΖΑΛΙ: Ο ΜΙΔΑΣ ΤΗΣ TV ΠΟΥ ΕΧΑΣΕ ΤΟ ΧΡΥΣΟ ΤΟΥ ΑΓΓΙΓΜΑ

Η µετεξέλιξή του από αθλητικός ρεπόρτερ σε τηλεπερσόνα µε δική του εταιρεία παραγωγής και κανάλι. Το 2016 ο ΣΚΑΪ του «παρέδωσε» την prime time ζώνη και είδε τα ποσοστά του να εκτοξεύονται. Όµως το θαύµα κράτησε τρία χρόνια, καθώς τα προγράµµατα του Τούρκου µιντιάρχη έπαψαν να κυριαρχούν και ο σταθµός πλέον σχεδιάζει ελληνικά το µέλλον του...

Περίεργα παιχνίδια σκαρώνει κάποιες φορές η ζωή. Επιβεβαιώνουν το ρητό για τους κύκλους που κάνει. Στην περίπτωση του περιβόητου µιντιακού επιχειρηµατία Ατζούν Ιλίτζαλι µένει να φανεί αν ολοκληρώνεται στο τέλος της σεζόν ένας κύκλος και κυρίως αν αρχίζει -την επόµενη σεζόν- ένας άλλος, αλλά και ποιος θα είναι αυτός. Το σε αγωνιστικό επίπεδο δίπολο Ελλάδας - Τουρκίας µοιάζει καρµικό για τον δυναµικό επιχειρηµατία, γεννηµένο στην Αδριανούπολη, αλλά µε καταβολές από την ορεινή Ερζερούµ -πρώην Θεοδοσιούπολη- της οµώνυµης επαρχίας στα ανατολικά της γείτονος.

Η κάθοδός του στην εγχώρια τηλεοπτική αγορά είναι προϊόν ενός καλά διαµορφωµένου σχεδίου στο µυαλό του, όπως φάνηκε εκ των υστέρων. Στο περιθώριο της ποδοσφαιρικής αναµέτρησης Τουρκίας - Ελλάδας στο «Φατίχ Τερίµ» της Κωνσταντινούπολης, τον Νοέµβριο του 2015, που έληξε χωρίς γκολ, ο Τούρκος µιντιάρχης «σκόραρε». Με τον τότε πρωθυπουργό της Τουρκίας, Αχµέτ Νταβούτογλου, συνάντησε τον Αλέξη Τσίπρα και φωτογραφήθηκε µαζί τους.

Εκεί ο Ιλίτζαλι φέρεται να εξέφρασε στον Ελληνα πρωθυπουργό το ενδιαφέρον του να δραστηριοποιηθεί στην ελληνική οπτικοακουστική αγορά, µε τον Τσίπρα να δείχνει θετική διάθεση. Τέσσερα χρόνια µετά, µια άλλου τύπου ελληνοτουρκική αναµέτρηση, αυτήν τη φορά στα λασπωµένα τερέν του «Survivor», φαίνεται να θέτει σε δοκιµασία την επόµενη µέρα του ανθρώπου που µοιάζει να έχει το άγγιγµα του Μίδα.

aj4.jpg

Το Success Story

Ο οξυδερκής Ιλίτζαλι, είναι µια έκφανση του όρου success story. Από µεσοαστική οικογένεια της Ιλίτζα (εξ ου και το επίθετό του), προάστιο του Ερζερούµ. Τέλειωσε το δηµοτικό στην Αδριανούπολη και συνέχισε στην Κωνσταντινούπολη τις γυµνασιακές και πανεπιστηµιακές σπουδές του. Είχε από τότε προσβληθεί από το επιχειρηµατικό «µικρόβιο». Αφησε το πανεπιστήµιο και άνοιξε ένα εµπορικό κατάστηµα µε ρούχα. ∆εν φτούρησε. Ηταν µόλις 21 ετών, ήθελε τον κόσµο και τον ήθελε όλο.

Επιασε δουλειά στο «Show TV» ως αθλητικός ρεπόρτερ καλύπτοντας την Μπεσίκτας. Το αστέρι του Ιλίτζαλι είχε µπει σε τροχιά εκτόξευσης. «Έγραφε στο γυαλί», τα έλεγε, ήταν άµεσος, εξελίχθηκε σε παρουσιαστή ταξιδιωτικής εκποµπής, κερδίζοντας ευρύτερη αναγνωσιµότητα. Τον Σεπτέµβριο του 2006 ίδρυσε την Acun Medya (µε τρία εκατ. τουρκικές λίρες µετοχικό κεφάλαιο) και σύντοµα εκτός από την ταξιδιωτική εκποµπή, αποκτώντας δικαιώµατα εκµετάλλευσης για την Ανατολική Ευρώπη, προσέθεσε τηλεριάλιτι και τηλεπαιχνίδια («Voice», «Dancing with the Stars», «Got Talent», «Survivor», «Rising Star», «Exathlon» κ.ά.).

To 2013 απέκτησε τον τηλεοπτικό ενηµερωτικό σταθµό TV8, µικροµεσαίου µεγέθους, άλλαξε τα χαρακτηριστικά του σε ψυχαγωγικά και άρχισε τις µπίζνες. Μετεξελίχθηκε σε τηλεπερσόνα πρώτου µεγέθους στην Τουρκία, αφού ήταν το «πρόσωπο» τηλεπαιχνιδιών, τηλεριάλιτι και διαγωνισµών («The Voice», «Εχεις ταλέντο», «Survivor», «Deal», «Dancing with the Stars») που κατέγραφαν υψηλές τηλεθεάσεις. Φέρεται να είναι το «αγαπηµένο παιδί» του Τούρκου προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, κατέχει το 70% των µετοχών της Acun Medya, µε το υπόλοιπο 30% να έχει περάσει στην εταιρεία Dogus Yayin Grubu, έναν κολοσσό στον χώρο των ΜΜΕ στην Τουρκία που συνεργάζεται µε το NTV και µε τα CNBC, NBA, Billboard, Virgin, National Geographic.

acunilicali.jpg

Εως το καλοκαίρι του 2015 ο µέσος Ελληνας δεν είχε ούτε ακουστά τον Ιλίτζαλι. Εκείνη την εποχή, ο γεννηµένος στις 29 Μαΐου 1969 βολιδοσκόπησε -«πολιόρκησε» κατ’ άλλους που αρέσκονται σε παραλληλισµούςδύο τότε µεγάλα ελληνικά κανάλια εθνικής εµβέλειας, αναζητώντας τρόπους διείσδυσης στη σε καθίζηση εκείνη τη χρονική περίοδο τηλεοπτική αγορά. Είχε άλλωστε κερδίσει την προσοχή του Αλέξη Τσίπρα, η κυβέρνηση του οποίου ενδιαφερόταν για να προσελκύσει ξένους επενδυτές

Πρώτη κρούση στον ΑΝΤ1

Έπειτα από έναν χρόνο και ενώ το κυβερνητικό σχέδιο ρύθµισης του άναρχου τηλεοπτικού τοπίου ήταν σε εξέλιξη, ο Ατζούν, ως παραγωγός, εµφανίζεται -και συζητείται σχεδόν αµέσως- µε παραλλαγή του αρχετυπικού ριάλιτι επιβίωσης «Survivor», κάνοντας κρούση αρχικώς στον AΝΤ1 και απαιτώντας ο σταθµός να το πάρει «πακέτο» µε το «The Voice». Το τηλεριάλιτι κατέληξε στον ΣΚΑΪ. Τα ενδιάµεσα είναι γνωστή ιστορία. Στον Ατζούν προσέδωσαν κανάλια και Τύπος διαστάσεις τηλεοπτικού Μεσσία. Ισως όχι άδικα. Ο πέµπτος στη γενική κατάταξη σταθµός του Φαλήρου µε κινητήρια δύναµη το τηλεριάλιτι εκτοξεύθηκε σαν πύραυλος στον γαλαξία της τηλεθέασης. Με το Mega, δε, να ψυχορραγεί, τους άλλους τρεις να κάνουν συντηρητικές κινήσεις, αντιµετωπίζοντας το φάσµα του «µαύρου» και την αβεβαιότητα της µετα-διαγωνιστικής διαδικασίας, Ατζούν και ΣΚΑΪ έφεραν µε την πρώτη ζαριά «εξάρες».

Το «Survivor» έκανε 60άρια (µερίδιο) τηλεθέασης, καθώς το µάθαιναν δύο γενιές που έως τότε ίσως να το είχαν ακουστά από τους µεγαλύτερους, οι οποίοι το είχαν δει για πρώτη φορά το 2003 στο Mega. Ο Ατζούν έτριβε τα χέρια του ικανοποιηµένος από τη διαφηµιστική απόδοση του προγράµµατος. ∆εν συνέβαινε κάτι ανάλογο και µε τα στελέχη του καναλιού, αλλά «κανείς δεν περίµενε ότι το «Survivor» θα πήγαινε «τρένο», λέει άνθρωπος του τηλεοπτικού χώρου.

Στο µεταξύ, η προγραµµατική δοµή του ΣΚΑΪ, µε συνειδητή επιλογή των στελεχών του, ανέδειξε σε κύριο πυλώνα του το τηλεριάλιτι και άρχισε να γράφεται ότι η ιδιοκτησία του καναλιού «παρέδωσε γη και ύδωρ στον Τούρκο», ενώ κάποιες ακραίες «φωνές» µιλούσαν για «παράδοση άνευ όρων του καναλιού» στον Τούρκο µιντιακό επιχειρηµατία. Το κανάλι στο µεταξύ διαφοροποίησε την έως τότε φυσιογνωµία του. Στο prime time της περασµένης σεζόν ήταν έντονη η σφραγίδα του Ιλίτζαλι. «Survivor», «Ελλάδα έχεις ταλέντο», «Power of Love» είχαν κάνει «κατάληψη» και νωρίτερα τον προγραµµατισµό καθόριζε το «My Style Rocks».

Η συµφωνία -τριετούς ορίζονταµετά το πρώτο ξάφνιασµα τροποποιήθηκε για να αποκατασταθούν οι ισορροπίες στη µοιρασιά εσόδων ανάµεσα στην Acun Medya και τον ΣΚΑΪ και όλα έδειχναν πως όλοι ήταν ευχαριστηµένοι. Ωστόσο τα πρώτα σηµάδια κάµψης του ακρογωνιαίου τηλεοπτικού πυλώνα του σταθµού είχαν εµφανιστεί στον ορίζοντα.

Πλην όµως, µεθυσµένοι όλοι από την ανέλπιστη επιτυχία δεν τα αξιολόγησαν όσο θα έπρεπε. Στο µεταξύ, ο ανταγωνισµός, ξεπερνώντας τον αρχικό αιφνιδιασµό, φέτος εµφανίστηκε καλύτερα προετοιµασµένος και δεν µπήκε στη διαδικασία να «κυνηγά» το κανάλι του Φαλήρου. Σε µια κίνηση να εξάψει τα εθνικοπατριωτικά ένστικτα των τηλεθεατών (και από τις δύο πλευρές του Αιγαίου) στο πρόγραµµα, προς άγρα τηλεθέασης, εµφυτεύτηκε το αναχρονιστικό στοιχείο της προαιώνιας έχθρας µεταξύ των δύο λαών. ∆ιόλου τυχαία φαίνεται ότι ήταν η επιλογή παίκτη από την Κύπρο, ο οποίος στο πρώτο επεισόδιο έκανε αναφορά στα Κατεχόµενα. Οµως πολλά είχαν αµβλυνθεί στην πάροδο των ετών και όπως παρατήρησε στέλεχος της ακαδηµαϊκής κοινότητας, οι φονικοί σεισµοί του 1997 στην Κωνσταντινούπολη συνετέλεσαν στη διαµόρφωση κλίµατος αλληλοαποδοχής, αλληλοκατανόησης και αλληλεγγύης µεταξύ των δύο λαών.

Ηχηρό ήταν το «χαστούκι» που δέχθηκε το κανάλι από τους τηλεθεατές µε την προβολή των πρώτων επεισοδίων. Από τα 60άρια της πρώτης σεζόν έχει περιοριστεί σε µερίδια που κυµαίνονται µεταξύ 15% και 17%. Εως και το τηλεραντεβού σεβαστού αριθµού τηλεθεατών µε το «Στην υγειά µας» και τον Σπύρο Παπαδόπουλο άλλαξε από Σάββατο σε Παρασκευή (για δύο εβδοµάδες µόνο) ο σταθµός για χάρη του τηλεριάλιτι επιβίωσης, µε το επιχείρηµα της ταυτόχρονης µετάδοσης του (εβδοµαδιαίου) τελικού, χωρίς να αποδώσει τουλάχιστον στην ελληνική µετάδοση τα προσδοκόµενα. «Κανείς δεν είναι ικανοποιηµένος µε την τροπή που έχουν πάρει τα πράγµατα» έλεγε άνθρωπος της τηλεοπτικής αγοράς που είναι σε θέση να γνωρίζει. Γρήγορα βγήκαν φήµες ότι δεν θα συνεχιστεί η συνεργασία µε την Acun Medya την επόµενη σεζόν, όµως κύκλοι του καναλιού διαβεβαιώνουν ότι θα τηρηθεί το προβλεπόµενο από τη συµφωνία χρονικό πλαίσιο (τριετούς διάρκειας).

Το κανάλι «έπαθε και έµαθε», σηµείωναν τηλεοπτικές πηγές, και καταστρώνει σχεδιασµούς για πιο ισορροπηµένο πρόγραµµα του χρόνου µε τουλάχιστον τρεις σειρές µυθοπλασίας στη ζώνη υψηλής τηλεθέασης, τα σίκουελ των «Λόγω τιµής», «Κόκκινο δωµάτιο» και «Πολυκατοικία» (αλλά µε άλλους τίτλους και παραλλαγµένα τα δύο σε σχέση µε τα αρχικά, όπως υποστηρίζεται), και πιθανόν µια καθηµερινή σειρά στην απογευµατινή ζώνη. Ο προγραµµατικός επεκτατισµός του Αζούν Ιλίτζαλι συρρικνώνεται ανέφεραν οι ίδιες πηγές. Του χρόνου δεν θα υπάρχει το «Power of Love», ενώ παραγωγή του Τούρκου επιχειρηµατία θα υπάρχει µία φορά την εβδοµάδα, σύµφωνα µε τους µέχρι τώρα σχεδιασµούς. Αν η νέα σεζόν σηµατοδοτήσει την αρχή κλεισίµατος του κύκλου Ατζούν µένει να φανεί.

Στην αγκαλιά της Μις Τουρκία µετά το τρίτο διαζύγιο

Όσο απασχόλησε την κοινή γνώµη µε το «Survivor» και τα άλλα τηλεριάλιτι ο Ατζούν Ιλίτζαλι, άλλο τόσο τροφοδότησε... σουσουδίστικες συζητήσεις µε τα προσωπικά του. Εκτός από µυαλό έχει και καρδιά. ∆εν είναι γνωστό αν έχει όντως «Τσιγγάνα καρδιά» που τραγουδούσε στο µακρινό 1971 ο Τζίµης Μακούλης, αλλά ασχολήθηκε µε έρωτες, γάµους και επιτυχηµένα διαζύγια...

aj1.jpg
aj3.jpg

Το... τρίτο στεφάνι στο κεφάλι του Ιλίτζαλι που νυµφεύθηκε τη Σεϊµά Σούµπασι διήρκεσε µόλις έναν χρόνο, και το (συναινετικό) διαζύγιο εξασφάλισε 21.000 ευρώ διατροφή µηνιαίως στη Σεϊµά µε τη δέσµευση να µην ξαναπαντρευτεί (διαφορετικά διατροφή τέλος). Η γνωριµία του και ο έρωτάς του µε τη Σεϊµά ήταν ένα σκάνδαλο, αφού ακόµα ήταν παντρεµένος µε την προηγούµενη σύζυγό του. Εφαρµόζοντας τη ρήση «ο έρωτας µε έρωτα περνάει», ο Τούρκος επιχειρηµατίας εµφανίστηκε µε νέα σύντροφο, την 28 ετών Ιτίρ Εσέν, Μις Τουρκία 2017, µόλις δύο µήνες µετά τον χωρισµό µε τη Σεϊµά.

ΕΞΥΠΝΗ ΠΛΟΗΓΗΣΗ