Ευνοϊκές «ανατροπές» στο νόμο Κατσέλη

Ευνοϊκές «ανατροπές» στο νόμο Κατσέλη

Τελευταία Ενημέρωση

Ευνοϊκές αλλαγές στον Νόμο Κατσέλη-Σταθάκη για τους φτωχούς. Επτά «κόφτες» πετούν εκτός νόμου τους μπαταχτσήδες. Όλες οι νέες ρυθμίσεις θα ψηφιστούν πριν από τις 10 Ιουνίου

Ενισχυμένο πλαίσιο προστασίας για τους αδύναμους δανειολήπτες αλλά και «ράπισμα» στους στρατηγικούς κακοπληρωτές φέρνουν οι αλλαγές του Νόμου Κατσέλη-Σταθάκη, που συμφωνήθηκαν με τους θεσμούς και θα έχουν γίνει νόμος του κράτους πριν από τις 10 Ιουνίου. Ο πρώτος άξονας των αλλαγών στοχεύει στην πλήρη προστασία και διευκόλυνση των δανειοληπτών που βρίσκονται σε οικονομική αδυναμία προκειμένου να σώσουν το σπίτι τους. Ο δεύτερος άξονας εισάγει επτά «κόφτες» που πετούν εκτός νόμου τους μπαταχτσήδες.

Συγκεκριμένα, τις επόμενες μέρες προωθούνται προς ψήφιση στη Βουλή 15 αλλαγές στον νόμο 3869/2010 για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, με τις οκτώ να αφορούν τη διεύρυσνη του πλαισίου προστασίας και υποστήριξης των αδύναμων πολιτών (ανέργων, μισθωτών, συνταξιούχων, ελευθέρων επαγγελματιών και μικροεμπόρων), είτε είναι οφειλέτες είτε αποτελούν εγγυητές δανείων.

Οι υπόλοιπες επτά αλλαγές βάζουν «πάγο» στους στρατηγικούς κακοπληρωτές.

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τους αδύναμους δανειολήπτες θα θεσμοθετηθούν οι ακόλουθες δράσεις: 

  1. Δυνατότητα επιδότησης της δόσης του στεγαστικού δανείου από το κράτος μέσω διενέργειας των σχετικών απαιτούμενων διαδικασιών απευθείας από τις τράπεζες, ακόμη και σε περιπτώσεις που ο οφειλέτης αγνοεί ότι τη δικαιούται. Να σημειωθεί ότι στον κρατικό προϋπολογισμό εγγράφεται κονδύλι για τη σωτηρία της πρώτης κατοικίας δανειοληπτών με χαμηλά εισοδήματα, που έχουν ζητήσει την προστασία του Νόμου Κατσέλη.
  2. Λιγότερη γραφειοκρατία για τους οφειλέτες, καθώς τράπεζες και δημόσιες Αρχές θα προσκομίζουν τα απαραίτητα έγγραφα στο δικαστήριο.
  3. Διευκόλυνση του οφειλέτη για την πληρωμή της διαφοράς μεταξύ της χαμηλότερης δόσης που ορίζεται από το δικαστήριο σε πρώτο βαθμό και της ενδεχόμενης υψηλότερης δόσης που καθορίζεται από το δικαστήριο σε δεύτερο βαθμό.
  4. Παροχή δικαιώματος στους εγγυητές που εκπλήρωσαν την υποχρέωσή τους, όπως προκύπτει από την εγγύηση, να υποκαταστήσουν τον πιστωτή στο σχέδιο αποπληρωμής.
  5. Προστασία της πρώτης κατοικίας βάσει της εμπορικής αξίας της(και όχι της αντικειμενικής), εφόσον υφίσταται έκθεση ανεξάρτητου εκτιμητή ακινήτων που είναι εγγεγραμμένος στο οικείο μητρώο του υπουργείου Οικονομικών. Αν η εκτίμηση της εμπορικής αξίας έχει ως αποτέλεσμα να μην εξαιρεθεί η κύρια κατοικία από τη ρευστοποίηση, τότε η τιμή πρώτης προσφοράς κατά τον πλειστηριασμό της δεν θα μπορεί να είναι κατώτερη από το όριο αξίας κύριας κατοικίας που τίθεται ως προϋπόθεση για την προστασία της.
  6. Το πλάνο αποπληρωμής οφειλών για την προστασία της κύριας κατοικίας θα επιτρέπεται να μεταρρυθμιστεί, σύμφωνα με τις πραγματικές δυνατότητες του οφειλέτη.
  7. Διασφάλιση ότι οι δόσεις για την απαλλαγή από τα χρέη (τριετούς ρύθμισης) και οι δόσεις για την προστασία της κύριας κατοικίας (εικοσαετούς ρύθμισης) δεν θα υπερβαίνουν αθροιστικά την ικανότητα αποπληρωμής του οφειλέτη.
  8. Η προσωρινή διαταγή θα ισχύει έως ότου οποιοσδήποτε διάδικος (οφειλέτης ή τράπεζα) ζητήσει τη μεταρρύθμισή της.

Παράλληλα έρχονται επτά «κόφτες» για τον εντοπισμό των στρατηγικών κακοπληρωτών και αυτοί είναι:

  • Η άρση του τραπεζικού απορρήτου των οφειλετών. Οι τράπεζες θα έχουν πρόσβαση στην πλήρη πληροφόρηση για τα εισοδήματα και την περιουσία του οφειλέτη.
  • Όσοι παραποίησαν σκοπίμως την περιουσιακή τους κατάσταση, μεταβιβάζοντας την περιουσία τους σε τρίτους, ή χρεοκόπησαν, ή απέκρυψαν μετρητά και ακίνητα (σε Ελλάδα και εξωτερικό) δεν μπορούν να υπαχθούν στο προστατευτικό πλαίσιο του νόμου.
  • Η γραμματεία των δικαστηρίων θα κάνει το πρώτο «σκανάρισμα» των αιτήσεων, αν ο οφειλέτης δηλαδή έχει ξαναζητήσει την προστασία του νόμου, αν δηλώνει εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα και το είδος αυτής.
  • Χάνει την προστασία του νόμου όποιος καθυστερεί την καταβολή των δόσεων που ορίζονται με τη δικαστι-
  • κή απόφαση. Ωστόσο θα ληφθεί μέριμνα ώστε ο οφειλέτης να έχει τη δυνατότητα να υποβάλει εκ νέου αίτηση αναβίωσης της ρύθμισης, σε περίπτωση ανωτέρας βίας ή κατάχρησης δικαιώματος από τους πιστωτές (π.χ. τράπεζες).
  • Χάνουν την προστασία από μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης όσοι οφειλέτες έχουν παραιτηθεί από δύο προηγούμενες αιτήσεις και υποβάλουν εκ νέου αίτηση.
  • Προβλέπεται, ωστόσο, ότι εάν η δίκη ματαιωθεί κατόπιν αίτησης του οφειλέτη και δεν ζητήσει νέα ημερομηνία εκδίκασης εντός 30 ημερών, τότε θα θεωρείται ότι ο οφειλέτης παραιτήθηκε της αίτησής του για υπαγωγή στον νόμο.
  • Αναδρομική κατάργηση της παύσης ή του περιορισμού της τοκογονίας, σε περιπτώσεις αιτήσεων που απορρίφθηκαν από το δικαστήριο. Δηλαδή οι τόκοι υπερημερίας θα «τρέχουν» κανονικά 
     
ΣΧΟΛΙΑ <% totalComments %>
ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Tο ethnos.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετεί τις απόψεις αυτές. Διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά, υβριστικά, ρατσιστικά ή άλλα σχόλια που προτρέπουν σε άσκηση βίας. Επίσης, σχόλια σε greeklish και κεφαλαία δεν θα δημοσιεύονται ενώ το ethnos.gr, όταν και όπου κρίνει, θα συμμετέχει στον διάλογο.

Δείτε εδώ τους όρους χρήσης.

Προσθήκη Σχολίου
<% replyingComment.name %>
Ακύρωση
Το σχόλιό σας έχει προωθηθεί για έγκριση
Αυτός ο ιστότοπος προστατεύεται από το reCAPTCHA και ισχύουν η Πολιτική Απορρήτου και οι Όροι Παροχής Υπηρεσιών της Google.
ΕΞΥΠΝΗ ΠΛΟΗΓΗΣΗ