Το πετρέλαιο κατρακυλά αλλά στην Ελλάδα τα καύσιµα παραμένουν ακριβά
(Eurokinissi/ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ)

Το πετρέλαιο κατρακυλά αλλά στην Ελλάδα τα καύσιµα παραμένουν ακριβά

Τελευταία Ενημέρωση
Η «βουτιά» των διεθνών τιµών του πετρελαίου αγγίζει το 30%. Ωστόσο, στην Ελλάδα µεταφράζεται σε µια µικρή µείωση που κυµαίνεται από 4% έως 8% και δεν έχει γίνει ιδιαίτερα αισθητή

Oι διεθνείς τιµές πετρελαίου το τελευταίο δίµηνο έχουν καταγράψει «βουτιά» σε ποσοστό 30%, χάρη στην υπερβάλλουσα προσφορά από πετρελαιοπαραγωγούς χώρες, όπως είναι οι ΗΠΑ, η Σαουδική Αραβία και η Ρωσία, αλλά και στην εκτιµώµενη πτώση της ζήτησης σε Ευρώπη και Ασία, καθώς ο πήχης της παγκόσµιας ανάπτυξης έχει τοποθετηθεί χαµηλότερα για το 2019 (2,5% από 2,9% φέτος). \

Η τιµή του µπρεντ υποχώρησε κάτω ακόµη και από τα 60 δολάρια/ βαρέλι, όταν στις αρχές Οκτωβρίου βρισκόταν πάνω από τα 86 δολάρια. ∆υστυχώς στην Ελλάδα η πτώση στις τιµές των καυσίµων δεν είναι ιδιαίτερα αισθητή (καθώς κυµαίνονται γύρω στο 4%-8%), µολονότι αναµένεται και νέα αποκλιµάκωση εντός των επόµενων ηµερών.

Ξεκινώντας από τα δεδοµένα της παγκόσµιας πετρελαϊκής αγοράς, ο Νοέµβριος κλείνει µε τη µεγαλύτερη µηνιαία πτώση για τον «µαύρο χρυσό» (άνω του 20%) από τη χρηµατοπιστωτική κρίση του 2008.

Σε ό,τι αφορά στον τοµέα της προσφοράς, στην τελευταία µηνιαία έκθεσή του ο ∆ιεθνής Οργανισµός Ενέργειας (International Energy Agency – IEA) εκτιµά ότι η παγκόσµια προσφορά πετρελαίου θα υπερβεί τη ζήτηση καθ’ όλη τη διάρκεια του 2019, καθώς η συνεχής αύξηση της παραγωγής υπερκαλύπτει την κατανάλωση που κινδυνεύει από την επιβράδυνση της οικονοµίας.

info.jpg

Αύξηση παραγωγής

Ειδικότερα για τις ΗΠΑ σηµειώνει ότι η παραγωγή αργού υπερδιπλασιάστηκε την τελευταία δεκαετία και έτσι η χώρα κατάφερε µέσα στο 2018 να αντλεί περισσότερο πετρέλαιο από οποιαδήποτε χώρα στον κόσµο.

Τονίζει, δε, χαρακτηριστικά ότι η αυξανόµενη παραγωγή πετρελαίου από σχιστόλιθο στις ΗΠΑ είχε ως αποτέλεσµα η χώρα να ξεπεράσει σε παραγωγή τη Ρωσία και τη Σαουδική Αραβία και να σκαρφαλώσει στην κορυφή ως η κορυφαία πετρελαιοπαραγωγός χώρα του πλανήτη για πρώτη φορά από το 1973.

Μάλιστα ο ∆ιεθνής Οργανισµός Ενέργειας προβλέπει ότι η παραγωγή των ΗΠΑ θα έχει αυξηθεί πάνω από 2 εκατοµµύρια βαρέλια ηµερησίως το 2018, ενώ και για την επόµενη χρονιά αναµένεται νέα άνοδος.

Την ίδια στιγµή η επιβράδυνση της παγκόσµιας οικονοµικής ανάπτυξης φαίνεται πως υποβαθµίζει και τη ζήτηση του πετρελαίου. ∆εν είναι τυχαίο ότι ο ∆ιεθνής Οργανισµός Ενέργειας έκρουσε το καµπανάκι για «αδύναµη» ζήτηση στην Ευρώπη και στις αναπτυσσόµενες ασιατικές χώρες.

Ο IEA µείωσε τις προβλέψεις της ζήτησης κατά 110.000 βαρέλια ηµερησίως τόσο για το 2018 όσο και για το 2019, η οποία διαµορφώνεται σε 1,3 και 1,4 εκατ. βαρέλια την ηµέρα αντίστοιχα.

Σύµφωνα µε τον ΟΠΕΚ, «µολονότι η αγορά πετρελαίου έχει φτάσει πλέον σε ισορροπία, οι προβλέψεις για το 2019 σχετικά µε την προσφορά εκτός ΟΠΕΚ δείχνουν ότι οι όγκοι υπερβαίνουν την αύξηση της ζήτησης πετρελαίου παγκοσµίως, οδηγώντας στη διεύρυνση της πλεονάζουσας προσφοράς στην αγορά».

Επιπλέον, η τελευταία µηνιαία έκθεση αναφέρει ότι «η πρόσφατη επί τα χείρω αναθεώρηση της παγκόσµιας οικονοµικής ανάπτυξης και οι συναφείς αβεβαιότητες επιβεβαιώνουν την αναδυόµενη πίεση στη ζήτηση πετρελαίου που παρατηρήθηκε τους τελευταίους µήνες».

Όσοι επενδύουν στις αγορές εµπορευµάτων στρέφουν τώρα την προσοχή τους στις συναντήσεις που θα έχουν σήµερα και αύριο στο Μπουένος Αϊρες οι ηγέτες του G20, των µεγαλύτερων οικονοµιών του κόσµου, µε τον εµπορικό πόλεµο ΗΠΑ-Κίνας να βρίσκεται στο επίκεντρο.

Κρίσιµη θεωρείται και η επόµενη συνάντηση των χωρών-µελών του ΟΠΕΚ, η οποία είναι προγραµµατισµένη για τις 6 ∆εκεµβρίου στη Βιέννη, προκειµένου να σχεδιάσουν την πολιτική που θα ακολουθήσουν το 2019.

Αναφορικά µε τις επιδράσεις που έχει η πτώση των διεθνών πετρελαϊκών τιµών στη χώρα µας αξίζει να σηµειώσουµε ότι από τα υψηλά Οκτωβρίου µέχρι σήµερα η µείωση στην τιµή της αµόλυβδης ανέρχεται γύρω στο 7,4%, ενώ πολύ µικρότερο είναι το ποσοστό υποχώρησης τόσο στο diesel κίνησης (-3,87%) όσο και στο πετρέλαιο θέρµανσης (-5,32%).

Η εξέλιξη αυτή αποδίδεται αφενός στην καθυστέρηση µε την οποία είθισται να περνούν οι µεταβολές των διεθνών τιµών στον τελικό καταναλωτή, στην πορεία της ισοτιµίας ευρώ/δολαρίου, αλλά και στη διαφορετική τιµολογιακή πολιτική της κάθε εταιρείας και πολύ περισσότερο των πρατηριούχων του κλάδου.

∆εν πρέπει να ξεχνάµε πάντως ότι ένα πολύ µεγάλο ποσοστό στην τιµή των καυσίµων στη χώρα µας αφορά φόρους, τέλη και άλλες επιβαρύνσεις, τα οποία ανέρχονται σε περίπου 64% της τιµής της αµόλυβδης, 48,5% του ντίζελ κίνησης και 45,8% του πετρελαίου θέρµανσης.

ΣΧΟΛΙΑ <% totalComments %>
ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Tο ethnos.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετεί τις απόψεις αυτές. Διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά, υβριστικά, ρατσιστικά ή άλλα σχόλια που προτρέπουν σε άσκηση βίας. Επίσης, σχόλια σε greeklish και κεφαλαία δεν θα δημοσιεύονται ενώ το ethnos.gr, όταν και όπου κρίνει, θα συμμετέχει στον διάλογο.

Δείτε εδώ τους όρους χρήσης.

Προσθήκη Σχολίου
<% replyingComment.name %>
Ακύρωση
Το σχόλιό σας έχει προωθηθεί για έγκριση
Αυτός ο ιστότοπος προστατεύεται από το reCAPTCHA και ισχύουν η Πολιτική Απορρήτου και οι Όροι Παροχής Υπηρεσιών της Google.
ΕΞΥΠΝΗ ΠΛΟΗΓΗΣΗ