Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: 60 χρόνια γεμάτα από αστέρια

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ: 60 ΧΡΟΝΙΑ ΓΕΜΑΤΑ ΑΠΟ ΑΣΤΕΡΙΑ

Η πρώτη αυλαία µε την Αλίκη, το µίνι σκάνδαλο µε την Ανουσάκη, η «χορωδία» µε τον Μάνο Λοΐζο, η αποθέωση του Θανάση Βέγγου, η πορεία του Θ. Αγγελόπουλου, οι αφίξεις των Ρίτα Χέιγουορθ και Κατρίν Ντενέβ και οι επευφηµίες στον Κόπολα

Το Φεστιβάλ Κινηµατογράφου Θεσσαλονίκης γιορτάζει φέτος µια εµβληµατική επέτειο ζωής, σβήνοντας 60 κεράκια στην τούρτα του. Περιµένοντας τον Τζον Γουότερς, τον «πάπα» του trash και θρυλικό εκπρόσωπο του καλτ σινεµά, ο οποίος θα τιµηθεί µε τον Χρυσό Αλέξανδρο για την προσφορά του στον κινηµατογράφο, κοιτάµε µε χρονολογική λογική πίσω στο παρελθόν ξεχωρίζοντας πάνω από 40 προσωπικότητες που µε το έργο και τη λάµψη τους συνέβαλαν στην καθιέρωση του φεστιβάλ σε διεθνές επίπεδο.

Αλίκη Βουγιουκλάκη

Η λαµπερή αυλαία για το εθνικό κινηµατογραφικό φεστιβάλ της Ελλάδας και την Εβδοµάδα Ελληνικού Κινηµατογράφου ανοίγει στις 20 Σεπτεµβρίου 1960 µε την Αλίκη Βουγιουκλάκη, η οποία ως πρωταγωνίστρια της ταινίας «Μανταλένα» του Ντίνου Δηµόπουλου χειροκροτείται από χιλιάδες κόσµου έξω από την προβολή της ταινίας στο «Ολύµπιον» και βραβεύεται µε το βραβείο α’ γυναικείου ρόλου. Στη δεξίωση απονοµής των βραβείων στη Λέσχη Αξιωµατικών διεξάγεται φιλανθρωπικός πλειοδοτικός διαγωνισµός για έναν χορό µαζί της, τον οποίο κερδίζει ο εφοπλιστής Μάριος Νοµικός έναντι 30.000 δραχµών.

Παύλος Ζάννας

Πρόεδρος της Κινηµατογραφικής Λέσχης της Τέχνης και οραµατιστής του σινεµά, ο Ζάννας ήταν ο εµπνευστής-πατέρας του φεστιβάλ. Τον Μάρτιο του ’60 υπέβαλε σχετικό υπόµνηµα στη ∆ΕΘ, στο οποίο προτεινόταν η καθιέρωση Ελληνικού και ∆ιεθνούς Φεστιβάλ, ενώ το ’66 διοργάνωσε το 1ο ∆ιεθνές Φεστιβάλ Κινηµατογράφου Θεσσαλονίκης, µια πρωτοβουλία που πάγωσε λόγω της δικτατορίας, µέχρι την υλοποίησή της δεκαετίες αργότερα.

Τζέιµς Πάρις (1963-1972)

Οι οργιαστικές πρακτικές διαφήµισης των κινηµατογραφικών παραγωγών του Ελληνοαµερικανού παραγωγού Τζέιµς Πάρις, ειδικά κατά την περίοδο της χούντας, έγραψαν ιστορία: ειδικές παραγγελίες εξ Αµερικής µε δώρα για όλους, κιβώτιο-έκπληξη για τον Χατζηχρήστο από όπου ξεπρόβαλε αιθέρια ύπαρξη µε µαγιό, τανκ στον Λευκό Πύργο και διµοιρία στρατιωτικών έξω από την προβολή του «Ξεχασµένοι ήρωες», φασολάδα για τους δηµοσιογράφους στο ξενοδοχείο «Βικτώρια» για την ταινία «Ο 13ος»... Μέγα σκάνδαλο η ανάδειξη του «Ξεχασµένοι ήρωες» σε καλύτερη ταινία το ’66, προκαλεί καταγγελίες για βία και νοθεία στην ψηφοφορία από τους Τσαρούχη και Χατζιδάκι, µέλη της κριτικής επιτροπής, ενώ η Ελλη Λαµπέτη οργίζεται. Η βασιλεία του παραγωγού έληξε άδοξα µέσα σε ένα εκρηκτικό κλίµα αποδοκιµασιών από τον B’ εξώστη, το 1972, που προκάλεσε τη φυγάδευσή του.

Η Μανταλένα» στην επίσηµη πρεµιέρα της: Οι ηθοποιοί Παντελής Ζερβός, Αλίκη Βουγιουκλάκη, ο συνθέτης Μάνος Χατζιδάκις, ο ηθοποιός ∆ηµήτρης Παπαµιχαήλ, ο σκηνοθέτης Ντίνος ∆ηµόπουλος και η ηθοποιός Καίτη Λαµπροπούλου

Ελένη Ανουσάκη

Το 1964 η ενζενί ηθοποιός δηµιουργεί µίνι σκάνδαλο αναστατώνοντας µε το αποκαλυπτικό ντεκολτέ της την αίθουσα της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, ενώ δηλώνει στους δηµοσιογράφους ότι θα γυρίσει ταινία µε τον Φρανκ Σινάτρα. Ο Τύπος καταγράφει ατµόσφαιρα που θυµίζει Φεστιβάλ Καννών, «µε εύθυµο και χαλαρό κλίµα στις δεξιώσεις και µε προκλητικές εµφανίσεις επίδοξων στάρλετ της εποχής». Η σκανδαλιστική εµφάνιση της Ανουσάκη προκαλεί απειλή «εισαγγελικής εντολής και σύλληψης λόγω προσβολής δηµοσίας αιδούς».

Μάνος Λοΐζος

Το 1971, την ηµέρα που κηδεύτηκε ο ποιητής Γιώργος Σεφέρης και βραβεύτηκε στο φεστιβάλ η «Ευδοκία» του Αλέξη ∆αµιανού, ο Λοΐζος τραγούδησε µε την ξεσηκωµένη νεολαία του Β’ Eξώστη τραγούδια του απαγορευµένου τότε Μίκη Θεοδωράκη, παρουσία αστυνοµικών, στα σκαλιά της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών. Ολοι µαζί, σαν χορωδία.

Θανάσης Βέγγος

Ο αγαπητός κωµικός αποθεώνεται από τον κόσµο και βραβεύεται για δύο συνεχόµενες χρονιές (1971-1972). Είναι ο απόλυτος θριαµβευτής του φεστιβάλ µε το «Τι έκανες στο πόλεµο, Θανάση;» του Ντίνου Κατσουρίδη και στη συνέχεια µε το «Θανάση πάρε τ’ όπλο σου». Το πλήθος τον σηκώνει στα χέρια κατά την έξοδό του από την ΕΜΣ, ενώ εκείνος ξεσπά σε κλάµατα. Στιγµές συγκίνησης και λατρείας, µε τον Θανάση Βέγγο να έχει κερδίσει για πάντα την αγάπη του κοινού.

Θόδωρος Αγγελόπουλος

Ο εµβληµατικός δηµιουργός του Νέου Ελληνικού Κινηµατογράφου διέγραψε µια πορεία συνυφασµένη µε την εξέλιξη του φεστιβάλ. Κάθε ταινία του -από την «Αναπαράσταση» (1970) έως και την τελευταία του, τη «Σκόνη του χρόνου»- ήταν ένα κορυφαίο γεγονός. Ο «Τεό» σάρωνε βραβεία όταν ο Γάλλος σκηνοθέτης Ανρί Βερνέιγ δήλωνε ότι «αν η “Αναπαράσταση” βραβευθεί, θα κάνει κακό στον ελληνικό κινηµατογράφο», δηµιουργούσε συνωστισµό µε τις «Μέρες του ’36» (1972) εισπράττοντας µηνύσεις (1972) από την Αστυνοµία και ξεσήκωνε πλήθος κόσµου για τον «Θίασο» που υποµονετικά στεκόταν όρθιος επί τέσσερις ώρες στη sold out προβολή της ταινίας στην ΕΜΣ. Ο Αγγελόπουλος, πολυβραβευµένος από το φεστιβάλ, δεν δίστασε να στηρίξει το Αντιφεστιβάλ ταινιών µικρού µήκους το 1989, µε ηχηρό µήνυµα κατά των Ελλήνων σκηνοθετών, και να δηµιουργήσει «γεγονότα» καθώς οι δηµοσιογράφοι έτρεχαν να καλύψουν τα γυρίσµατα του «Μια αιωνιότητα και µια µέρα» στο λιµάνι της Θεσσαλονίκης. Πρόεδρος του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης από το 1998 µέχρι και το 2004, παραβρέθηκε στην τελευταία του πρεµιέρα στο 49ο Φεστιβάλ (2008) µε τη «Σκόνη του χρόνου».

Στο θεωρείο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών οι Μελίνα Μερκούρη, Αντώνης Κούρτης, Ζυλ Ντασσέν, Μάνος Ζαχαρίας και, πίσω, η Μανουέλα Παυλίδου

Ο Ελληνας σκηνοθέτης

Αυτόµατα, µε την ίδρυσή του το 1960 έως σήµερα, το Φεστιβάλ Κινηµατογράφου Θεσσαλονίκης είναι η κατεξοχήν κοιτίδα των Ελλήνων σκηνοθετών και ένα πολυτάραχο πεδίο αντιπαραθέσεων µέσα στο οποίο γεννιέται, πεθαίνει και ανασταίνεται κάθε χρονιά το ελληνικό σινεµά. Από την εποχή των Νίκου Κούνδουρου, Παντελή Βούλγαρη, Θόδωρου Αγγελόπουλου και Αλέξη ∆αµιανού και την αντάρα που έσπερνε ο ∆ηµήτρης Κολλάτος («Ο θάνατος του Αλέξανδρου») έως τον εκρηκτικό Κωνσταντίνο Γιάνναρη («Από την άκρη της πόλης»), τον Γιάννη Οικονοµίδη («Σπιρτόκουτο»), το Greek Weird Wave που έσκασε µύτη µε τον Γιώργο Λάνθιµο («Κινέττα», 2005) και την Αθηνά Τσαγγάρη («Η διαρκής αναχώρηση της Petra Going», «Attenberg») ή την κίνηση των Κινηµατογραφιστών στην Οµίχλη που απείχαν από το επετειακό 50ό Φεστι - βάλ το 2009, ζητώντας την άµεση ψήφιση του νέου νόµου για τον κινηµατογράφο, ο Ελληνας σκηνοθέτης είναι όλος ένα πολυπρόσωπο (και πολυτάραχο) δηµιουργικό σχήµα. Οσο για την παρουσία των γυναικών στη σκηνοθεσία (Φρίντα Λιάππα - Τώνια Μαρκετάκη), παρέµενε µικρή, αλλά πολύ ξεχωριστή.

Τζιν Σέιµουρ

Το «κορίτσι του Τζέιµς Μποντ» («Ζήσε κι άσε τους άλλους να πεθάνουν») εκφράζει το ’73 ενθουσιασµό για την παραµονή της στη Θεσσαλονίκη, δηλώνοντας χαρακτηριστικά: «Είµαι δύο µέρες στην Ελλάδα, αλλά µπορώ να πω ότι αυτό που µε εντυπωσίασε περισσότερο ήταν το Φεστιβάλ Κινηµατογράφου, παρά ο ήλιος που περίµενα να απολαύσω».

Ζυλ Ντασσέν

Ο φιλέλληνας δηµιουργός φτάνει στο φεστιβάλ το ’74, κατά τη διάρκεια της πιο επεισοδιακής διοργάνωσης στην ιστορία του θεσµού, µετά την πτώση της χούντας, που έχει επιφέρει κλίµα διεκδικήσεων αιτηµάτων για κατάργηση της λογοκρισίας. Ο Β’ Eξώστης ζητά την αποµάκρυνση των αστυνοµικών από τις αίθουσες, γίνονται επεισόδια και πραγµατοποιείται µία σύλληψη φοιτητή, ενώ σύσσωµη η κριτική επιτροπή, µε πρόεδρο τον Ζυλ Ντασσέν, παραιτείται µία µέρα πριν από τη λήξη του φεστιβάλ.

Φρανκ Κάπρα

 Ως πρόεδρος της κριτικής επιτροπής, ο διάσηµος Αµερικανός σκηνοθέτης και παραγωγός καταφθάνει καθυστερηµένα στη Θεσσαλονίκη, µόλις την τελευταία ηµέρα του ∆ιεθνούς Φεστιβάλ Κινηµατογράφου, που το ’75 πραγµατοποιήθηκε πολύ νωρίτερα από την κεντρική διοργάνωση, επικαλούµενος ασθένεια της συζύγου του. Το τελευταίο βράδυ του φεστιβάλ ο Φρανκ Κάπρα θα σταθεί επί σκηνής µαζί µε τον διεθνή ηθοποιό Γιώργο Βογιατζή και θα κερδίσουν το χειροκρότηµα του κοινού.

Ο πρόεδρος της ∆ΕΘ, Γιώργος Γεωργιάδης, ανάβει το τσιγάρο της ηθοποιού Μάρως Κοντού. Σε πρώτο πλάνο η Καίτη Λαµπροπούλου

Ρίτα Χέιγουορθ

Η Αµερικανίδα σταρ του Χόλιγουντ έκλεψε το ’77 όλες τις εντυπώσεις. Εµφανίστηκε σε δεξίωση που παρατέθηκε προς τιµήν της από τη διοίκηση της διοργανώτριας ΔΕΘ στο ξενοδοχείο «Ηλέκτρα Παλλάς», ενώ η ΔΕΘ και το υπουργείο Βορείου Ελλάδος τής προσέφεραν συµβολικά ειδική τιµητική διάκριση (αντίγραφο της προτοµής της θεάς Ηρας) και δίπλωµα για την προσφορά της στην 7η Τέχνη! Την ίδια ώρα, η ελληνική πραγµατικότητα, πάντα σε κατάσταση αναβρασµού λόγω µεταβατικής περιόδου, γεννά το Αντιφεστιβάλ µετά τη λήξη του 18ου Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηµατογράφου, στον κινηµατογράφο Ράδιο Σίτι.

Αντονι Κουίν

 Το 1981 δεν είναι µόνο χρονιά… Αλλαγής αλλά και ανάτα - σης, µε την αφρόκρεµα του Χόλιγουντ να πραγµατοποιεί... απόβαση στο λιµάνι. Επίσηµοι προσκεκληµένοι του φεστιβάλ ήταν οι Βρετανοί ηθοποιοί Τρέβορ Χάουαρντ και Τέρενς Σταµπ, ενώ ο Αµερικανός Ντένις Χόπερ κα - τέφθασε µε επαναστατική διάθεση. Η άφιξη του φιλέλληνα Αντονι Κουίν, ταυτισµένου µε τον «Ζορµπά» της µεγάλης οθόνης, ξεπέρασε κάθε προ - ηγούµενο «καλλιτεχνικό γεγονός», το ίδιο και η παρουσία του στην τελετή απονοµής των βραβείων.

Μελίνα Μερκούρη

 Το 1982, το 23ο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηµατογράφου είναι το πρώτο που γίνεται µε υπουργό Πολιτισµού τη Μελίνα Μερκούρη. Η ίδια επηρέασε την εξέλιξη του θεσµού καταλυτικά, αφότου το 1974, µετά την πτώση της χούντας, επα - νήλθε στη Θεσσαλονίκη δηλώνοντας «τροµακτικά συγκινηµένη». Ως υπουργός κατέθεσε το νέο κινηµατογραφικό νοµοσχέδιο (Απρίλιος 1986), το οποίο έδωσε στο φεστιβάλ νέα οργανωτική δοµή. Η εικόνα της Μελίνας να διασχίζει το ’93 την κατάµεστη αίθουσα της ΕΜΣ κρατώντας από το χέρι τους νεαρούς σκηνοθέτες Περικλή Χούρσογλου και Σωτήρη Γκορίτσα, µπροστά σε ένα όρθιο κοινό που τους επευφηµούσε, συνιστά µια χαρακτηριστική εικόνα υπόσχεσης και ευφορίας.

Μισέλ Δηµόπουλος

Το 1991 ο κριτικός κινηµατογράφου Μισέλ ∆ηµόπουλος, από τους πρωτεργάτες του περίφηµου Αντιφεστιβάλ, αναλαµβάνει το πόστο του διευθυντή, το οποίο θα κρατήσει µέχρι και το 2004. Ο ∆ηµόπουλος εδραίωσε τον διεθνοποιηµένο προσανατολισµό του φεστιβάλ, κατήργησε τον Β’ εξώστη και σύστησε δηµιουργούς στο ευρύ κοινό (πολλοί από τους οποίους µεσουρανούν σήµερα) µέσα από το διεθνές διαγωνιστικό τµήµα.

Αναµνηστική φωτογραφία των βραβευµένων του 1972

Δηµήτρης Εϊπίδης

Καλλιτεχνικός διευθυντής του τµήµατος Νέοι Ορίζοντες από το 1992 µέχρι το 2005, διευθυντής του ∆ιεθνούς Φεστιβάλ Κινηµατογράφου Θεσσαλονίκης από το 2011 έως το 2016 στην καρδιά της οικονοµικής κρίσης στην Ελλάδα (καθώς και ιδρυτής του Φεστιβάλ Ντοκιµαντέρ Θεσσαλονίκης) ήταν αυτός που, προτάσσοντας ταινίες από το πανόραµα της σύγχρονης κινηµατογραφικής παραγωγής στους Ορίζοντες, έδωσε έµφαση σε ό,τι πιο ριζοσπαστικό επεδείκνυε ο παγκόσµιος κινηµατογράφος, κερδίζοντας το νεανικό κοινό.

Ναγκίσα Οσίµα

Κυρίαρχη µορφή του 35ου Φεστιβάλ το 1994, ο Ιάπωνας δηµιουργός της «Αυτοκρατορίας των αισθήσεων» έρχεται για λίγες ηµέρες στη Θεσσαλονίκη και προλογίζει τις ταινίες του στις κατάµεστες αίθουσες. Συναντιέται µε τον φίλο του Θόδωρο Αγγελόπουλο και διασκεδάζει στο κέντρο που τραγουδά η ∆ήµητρα Γαλάνη.

Νάνι Μορέτι

Ο Ιταλός δηµιουργός είναι ο επίσηµος προσκεκληµένος της 36ης διοργάνωσης του Φεστιβάλ το 1995. Ο ίδιος ήρθε για το αφιέρωµα στο έργο του και στάθηκε πιστός θεατής στις αίθουσες. Καθόλου τυχαία βρίσκεται στις σελίδες του κόµικ για την 60ή επέτειο του Φεστιβάλ Κινηµατογράφου Θεσσαλονίκης.

Μπερνάρντο Μπερτολούτσι

Ο Μπερτολούτσι στα 56 του, ακµαίος και ένας από τους ζωντανούς θρύ - λους του ευρωπαϊκού σινεµά, περιδιαβαίνει τους χώρους του φεστιβάλ το 1996 µε ένα χαρακτηρι - στικό δερµάτινο µπουφάν. Το πλήρες αφιέρωµα στο έργο του περιλαµβάνει, µεταξύ άλλων, την προ - βολή του «1900» (1976) στην πλήρη του µορφή, χωρίς τις περικοπές που είχαν επιβληθεί από τη λογοκρισία της εποχής.

Ο συνθέτης Διονύσης Σαββόπουλος του 17ου Φεστιβάλ το 1977 στην τελετή λήξης

Χιροκάζου Κόρε - Εντα

Ο Ιάπωνας σκηνοθέτης που µας κατέπληξε µε τους «Κλέφτες καταστηµάτων» κερδίζοντας τον Χρυσό Φοίνικα των Καννών, το 2018, είχε πρωτοσυστηθεί στο ελληνικό κοινό µέσα από τους Νέους Ορίζοντες και την «Ψευδαίσθηση», πρώτη ταινία του τότε, όταν ήταν άσηµος.

Γιώργος Χωραφάς

Πρόεδρος του φεστιβάλ από το 2005 µέχρι και το 2010, ο Γάλλος ηθοποιός ελληνικής καταγωγής βραβεύτηκε στο ελληνικό διαγωνιστικό πρόγραµµα για την ερµηνεία του στη «Σφαγή του κόκορα» (1996). Η αεικίνητη φιγούρα του στο πλαίσιο των αρµοδιοτήτων του ως προέδρου παραµένει ένα από τα πιο απολαυστικά στιγµιότυπα.

Αµπάς Κιαροστάµι 

Συνεπής θαµώνας του φεστιβάλ, ο Ιρανός δηµιουργός που δεν ζει πια είχε «κλείσει» την παραλιακή λεωφόρο το 1997, ενώ πλήθος θεατών περίµενε να µπει στην προβολή της ταινίας του «Η γεύση του κερασιού» στον κινηµατογράφο Παλλάς. Υπήρξε τακτικός επισκέπτης του φεστιβάλ, το οποίο τον τίµησε µε τον Χρυσό Αλέξανδρο το 1999 και µε ένα ολοκληρωµένο αφιέρωµα στο έργο του 2004 κατά τη διάρκεια της πέµπτης επίσκεψής του.

Κεν Λόουτς

Ο Βρετανός auteur του πολιτικοκοι - νωνικού σινεµά ήρθε το 1998 στη Θεσσαλονίκη µε την ευκαιρία του αναδροµικού αφιερώµατος στο έργο του.

Κατρίν Ντενέβ

Η ντίβα του γαλλικού κινηµατογράφου λάµπρυνε µε την παρουσία της το 40ό Φεστιβάλ Κινηµατογράφου το 1999. Στο Ολύµπιον προλόγισε την ταινία του Φιλίπ Γκαρέλ «Ο άνεµος της νύχτας» και έγινε µία από τις µοναδικές «εικόνες» που θα οδηγήσουν τη διοργάνωση στο ταξίδι της προς τον 21ο αιώνα.

Ο Παντελής Βούλγαρης παραλαµβάνει τον Χρυσό Αλέξανδρο από τον Θόδωρο Αγγελόπουλο

Φέι Ντάναγουεϊ 

Η πρωταγωνίστρια του αµερικανικού σινεµά των 70s καταφθάνει το 2001 µε τον αέρα της ντίβας στους εργασιακούς χώρους του φεστιβάλ στις αποθήκες του λιµανιού. Δηµιουργείται το αδιαχώρητο, τα µάτια όλων είναι διαρκώς στραµµένα πάνω της, ενώ εκείνη παραµένει µια ντίβα.

Δέσποινα Μουζάκη

Η διευθύντρια και αντιπρό - εδρος του ∆Σ του φεστιβάλ από το 2005 µέχρι και το 2010 αναλαµβάνει τα ηνία της διοργάνωσης από τον Μισέλ Δηµόπουλο και µαζί την ευθύνη ενός φεστιβάλ που διογκώνεται σε µέγεθος µε πάµπολλες προβολές ταινιών και παράλληλες εκδηλώσεις, ενώ αστράφτει από την αίγλη των διάσηµων καλεσµένων του. Επί των ηµερών της το Φεστιβάλ Κινηµατογράφου µοιάζει µε ατέλειωτη γιορτή.

Φράνσις Φορντ Κόπολα

Ο γερόλυκος του αµερικανικού σινεµά φωτίζει το 46ο Φεστιβάλ το 2005 µε την οικογένειά του και τους βασικούς συνεργάτες τού «Αποκάλυψη τώρα», Βιτόριο Στοράρο και Ντιν Ταβουλάρις, ενώ το Ολύµπιον επευφηµεί σε γιορτινή ατµόσφαιρα.

Τζον Μάλκοβιτς

Το 2005 δεν ήταν µόνο η χρονιά του Κόπολα αλλά και της Τζούλιετ Λιούις, που ρόκαρε µε το συγκρότηµά της The Licks, του Βιµ Βέντερς, και φυσικά του Τζον Μάλκοβιτς, που έψαχνε κυριακάτικα σε κεντρικό κατάστηµα της πόλης τι να φορέσει γιατί είχε χάσει τη βαλίτσα του.

Όλιβερ Στόουν

 Κάθε άλλο παρά ένας από τους «εύκολους» επίσηµους προσκεκληµένους του φε - στιβάλ, ο βραβευµένος µε Οσκαρ σκηνοθέτης, δια - σηµότητα σε όλα του, αποτέλεσε το µέγα δέλεαρ της 49ης διοργάνωσης, ενώ ανέβηκε στη σκηνή της κατάµεστης Αποθήκης Γ’ για να τραγουδήσει µαζί µε τον Εµίρ Κουστουρίτσα και τους No Smoking Band.

Ο Αµπάς Κιαροστάµι στο λιµάνι

Γουίλεµ Νταφόε

Συνεπής απέναντι στον Θεόδωρο Αγγελόπουλο ως πρωταγωνιστής της «Σκόνης του χρόνου», στάθηκε στο πλευρό του σκηνοθέτη στηρίζοντάς τον στην παγκόσµια «πρώτη» της ταινίας, το 2008, στο Ολύµπιον. «∆εν µε ενδιαφέρουν οι ρόλοι, µε ενδιαφέρουν οι ανθρώπινες ιστορίες» δήλωσε.

Γιάννης Μπουτάρης

∆ιετέλεσε πρόεδρος του Φεστιβάλ Κινηµατογράφου από το 2011 µέχρι το 2014, ασκώντας παράλληλα τα καθήκοντά του ως δήµαρχος Θεσσαλονίκης στην περίοδο των χαλεπών χρόνων της κρίσης, όταν η πραγµατοποίηση της διοργάνωσης έγινε δύσκολη υπόθεση. Τον Μάρτιο του 2013 βρέθηκε στο επίκεντρο της διοργάνωσης του Φεστιβάλ Ντοκιµαντέρ ως πρωταγωνιστής του ντοκιµαντέρ «Ενα βήµα µπροστά» του ∆ηµήτρη Αθυρίδη.

Ελίζ Ζαλαντό – Ορέστης Ανδρεαδάκης

 Η δυάδα των Ελίζ Ζαλαντό (γενική διευθύντρια) και Ορέστη Ανδρεαδάκη (διευθυντής) είναι στο τιµόνι του φεστιβάλ από το 2016 και συνεχίζει προωθώντας ένα όραµα που ενδυναµώνει την προβολή της ελληνικής παραγωγής µέσα από το ελληνικό τµήµα (Ελληνικό Φεστιβάλ), προτάσσει τις κοινωνικοπολιτικές τάσεις όχι µόνο στο σινεµά αλλά και στο ευρύτερο φάσµα των τεχνών, ενώ φροντίζει να προβάλλεται η ταυτότητα του φεστιβάλ ως πεδίου δραστηριοποίησης επαγγελµατιών από όλο τον κόσµο.

Αλεξάντερ Πέιν

Ο Ελληνοαµερικανός δηµιουργός συστήθηκε στο κοινό το 1996, µε την πρώτη ταινία του «Πολίτης Ρουθ». Μερικές δεκαετίες αργότερα, αφού κατέκτησε το Χόλιγουντ µε ταινίες προσωπικού οράµατος, επανήλθε µε τον αέρα του κατακτητή των δύο Οσκαρ για τα φιλµ «Απόγονοι» (2011) και «Nebraska» (2013), στηρίζοντας έµπρακτα το φεστιβάλ που τον είχε ανάγκη σε χαλεπούς καιρούς. Το 2017 πραγµατοποίησε στη Θεσσαλονίκη επίσκεψη-αστραπή µε τον «Μικρόκοσµο».

Ακι Καουρισµάκι

 Παράξενος; Ισως. Μελαγχολικός; Μοναχικός; Λάτρης του αλκοόλ; Επίσης. Ο Ακι Καουρισµάκι, προσκεκληµένος του 53ου Φεστιβάλ για το αφιέρωµα στο έργο του, µπορεί να ήταν από τους πιο περίεργους ανθρώπους που είχαµε συναντήσει ποτέ, είχε όµως κάτι συναρπαστικό: ήταν… φτυστός οι ταινίες του, σε απόλυτη αρµονία µε τους ήρωές του. Με ένα τσιγάρο στο ένα χέρι και ένα ποτήρι στο άλλο µιλούσε αργά αργά για το «Λιµάνι της Χάγης»…

Η Ισπανίδα ηθοποιός Βικτόρια Αµπρίλ στην αγκαλιά του Γιώργου Χωραφά

Τζιµ Τζάρµους

Ο αναγεννητής του ανεξάρτητου αµερικανικού σινεµά δηµιούργησε αναστάτωση στους απανταχού Ελληνες σινεφίλ, καταφθάνοντας στη Θεσσαλονίκη για την έναρξη του 54ου Φεστιβάλ (2013), που σήκωσε αυλαία µε το «Μόνο οι εραστές µένουν ζωντανοί». «Η ανθρώπινη φαντασία είναι από τα ωραιότερα πράγµατα που έχουµε. Η φυσική παρουσία, της γης, του ουρανού, του σύµπαντος. ∆εν έχω κάποιο ναρκωτικό που προτιµώ, τα δοκίµασα όλα στο παρελθόν» είπε.

Σάκης Ρουβάς

Βάζοντας επίσηµο ένδυµα για την πρεµιέρα της αµερικανικής παραγωγής «Στα άκρα» (2009) του Τζόρνταν Μπάρκερ, καθώς και για το «Chevalier» (2015) της Αθηνάς Τσαγγάρη, ο αγέ - ραστος σταρ της ελληνικής ποπ σκηνής απέδειξε ότι µπορεί και ως κινηµατογραφικός ηθοποιός. Και τις δύο φορές που βρέθηκε στο φεστιβάλ δηµιούργησε ένα µικρό παραλήρηµα…

Ζαν-Μαρκ Μπαρ

Με τα φωτεινά γαλάζια µάτια του και την αντισυµβατική πολιτική νοοτροπία του ο πρωταγωνιστής του «Απέραντου γαλάζιου» κυ - ριάρχησε το 2017 ως φυσιογνωµία στο 58ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, που τον προσκάλεσε λόγω της συµµετοχής του σε δύο ταινίες («Dolphin Man», «Ο σπόρος»). «Οι διασηµότητες είναι δύσκολη υπό - θεση» είπε, και ο λόγος του είχε µια παράξενη µεταφυσική διάσταση.

ΕΞΥΠΝΗ ΠΛΟΗΓΗΣΗ