Οικονομία|25.05.2020 10:29

«Παράθυρο» για νέες ευκαιρίες: Στο τραπέζι νέες µειώσεις στα τιµολόγια

Newsroom

Μάχη µε τα προβλήµατα που έχει φέρει στην αγορά η υγειονοµική κρίση δίνουν οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη λιανική πώληση ρεύµατος και αερίου, καθώς έχει περιοριστεί σηµαντικά η κατανάλωση, ενώ και οι απλήρωτοι λογαριασµοί έχουν αυξηθεί κατά πολύ. Από την άλλη, η χονδρεµπορική τιµή τόσο στο ρεύµα όσο και στο αέριο έχει πέσει και ως εκ τούτου, όταν περάσουν τα δύσκολα του κορονοϊού, είναι πιθανόν να δούµε µεγαλύτερες µειώσεις στα τιµολόγια. Hδη από τον ανταγωνισµό των εταιρειών ο «κινητικός» καταναλωτής, αυτός δηλαδή που «κυνηγάει» τις ευκαιρίες, έχει όφελος, δεδοµένου ότι οι εταιρείες κάνουν προσφορές για να αποκτήσουν µερίδια. Στον τοµέα του ρεύµατος και του αερίου, όµως, η κινητικότητα δεν είναι µεγάλη, όπως είναι (για παράδειγµα) στις τηλεπικοινωνίες.

Ανεπηρέαστοι

Eτσι οι «παραδοσιακοί» προµηθευτές, δηλαδή η ΔΕΗ στο ρεύµα και οι ZeniΘ και «Φυσικό Αέριο» στο αέριο, διατηρούν στο πελατολόγιό τους τη συντριπτική µερίδα των καταναλωτών. Στον τοµέα του ρεύµατος, το κόστος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας έχει υποχωρήσει εντυπωσιακά λόγω της πτώσης των διεθνών τιµών του φυσικού αερίου, που αποτελεί το βασικό καύσιµο ηλεκτροπαραγωγής. Το γεγονός υπό άλλες συνθήκες θα «φούντωνε» πολύ περισσότερο τον ανταγωνισµό των τιµών λιανικής ανάµεσα στις εταιρείες προµήθειας, δεδοµένου µάλιστα ότι η ΔΕΗ έχει προχωρήσει σε αυξήσεις προκειµένου να ισορροπήσει οικονοµικά και συνεπώς έχει αφήσει µεγαλύτερα περιθώρια στους ιδιώτες για να είναι ανταγωνιστικοί. Ωστόσο οι εναλλακτικοί πάροχοι ρεύµατος αδυνατούν να προχωρήσουν, πέρα από ένα σηµείο, σε µεγάλες µειώσεις των τιµολογίων.

Από τους εναλλακτικούς προμηθευτές ρεύματος ξεχωρίζουν οι τρεις καθετοποιημένοι παίκτες (που έχουν δηλαδή και δικά τους εργοστάσια παραγωγής ρεύματος): Protergia, ΗΡΩΝ και Elpedison

Ο λόγος δεν είναι άλλος από το µεγάλο πρόβληµα που αντιµετωπίζουν οι περισσότεροι στην είσπραξη των λογαριασµών των πελατών τους, γεγονός που αυξάνει δραµατικά τις επισφάλειες και προκαλεί ταµειακή ασφυξία. Πιο συγκεκριµένα και σύµφωνα µε πληροφορίες, η ΔΕΗ και οι ιδιώτες προµηθευτές εµφανίζονται να έχουν λιγότερες εισπράξεις από τους λογαριασµούς σε ποσοστό που κυµαίνεται, ανάλογα µε την εταιρεία, από 10% µε 15% έως και 40% µε 50%. Την ίδια στιγµή καταγράφεται, µε στοιχεία Απριλίου, µια µείωση της κατανάλωσης ρεύµατος λόγω Covid-19 της τάξης του 14%, κυρίως λόγω των κλειστών καταστηµάτων και επιχειρήσεων που µόλις τώρα αρχίζουν να ξαναπαίρνουν µπροστά. Με βάση τα τελευταία στοιχεία του Μαρτίου η ΔΕΗ έχει χάσει συνολικά όλα αυτά τα χρόνια της απελευθερωµένης αγοράς περίπου το 32% της «πίτας» στην κατανάλωση ρεύµατος και κρατάει αντίστοιχα ένα ποσοστό της τάξης του 68%.

Η ΔΕΗ και οι ιδιώτες προµηθευτές εµφανίζονται να έχουν λιγότερες εισπράξεις από τους λογαριασµούς σε ποσοστό που κυµαίνεται, ανάλογα µε την εταιρεία, από 10% µε 15% έως και 40% µε 50%, ενώ τον Απρίλιο καταγράφηκε µείωση 14% στην κατανάλωση ρεύµατος

Από τους εναλλακτικούς προµηθευτές ξεχωρίζουν οι τρεις καθετοποιηµένοι παίκτες (που έχουν δηλαδή και δικά τους εργοστάσια παραγωγής ρεύµατος): Protergia µε 6,46%, ΗΡΩΝ µε 5,66%, Elpedison µε 4,97% και ακολουθούν εταιρείες που βρίσκονται στο 2% µε 3%, όπως NRG, Watt+Volt, Volterra και Volton (µετά την εξαγορά της ΚΕΝ). Ιδιαίτερη περίπτωση αποτελούν οι εταιρείες που είχαν παραδοσιακή δραστηριοποίηση στο αέριο (ZeniΘ και «Φυσικό Αέριο»), οι οποίες έχουν µερίδιο από το 1% και πάνω, αλλά έχουν πολύ ισχυρή βάση (εταιρική και καταναλωτική) αλλά και προοπτική. Με τον δεύτερο χειµώνα (οπότε γίνονται και οι µεγαλύτερες καταναλώσεις) της πλήρους απελευθέρωσης της λιανικής αερίου να έχει τελειώσει, η αγορά αρχίζει να αποκτά κάποια κινητικότητα.

Στον τομέα του ρεύματος, το κόστος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας έχει υποχωρήσει εντυπωσιακά λόγω της πτώσης των διεθνών τιμών του φυσικού αερίου, που αποτελεί το βασικό καύσιμο ηλεκτροπαραγωγής.

Με βάση τα στοιχεία Μαρτίου για τις περιοχές της Αττικής, της Θεσσαλίας και της Θεσσαλονίκης, εκεί δηλαδή που υπάρχουν οργανωµένα δίκτυα διανοµής, οι δύο «αεριάδες», η ZeniΘ και η Φυσικό Αέριο, διατηρούν και οι δύο µαζί ένα ποσοστό 85,39% του όγκου πωλήσεων στις οικιακές και εµπορικές συνδέσεις (46,14% η ZeniΘ και 39,25% η Φυσικό Αέριο). Δηλαδή οι δύο εταιρείες που είχαν το µονοπώλιο (η πρώτη σε Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία και η δεύτερη στην Αττική) έχουν χάσει περί το 15% της κατανάλωσης της αγοράς, ποσοστό το οποίο απέσπασαν οι υπόλοιποι προµηθευτές που µπήκαν στη λιανική του αερίου, µε τα µεγαλύτερα µερίδια να έχουν: η ΚΕΝ (5,25%), η Protergia (3,1%), η Elpedison (1,91%), η NRG (1,35%), η ΗΡΩΝ (1,05%), η Watt+Volt (0,75%) και η ΕΦΑ (0,76%).

Ενέργεια αφιέρωμα ΕΘΝΟΣ