Οικονομία|01.06.2020 14:33

Εστίαση – Λιανεμπόριο: Τι έδειξε το crash test μετά το lockdown

Γιώργος Μανέττας

Εάν κάτι συνειδητοποίησε ο εμπορικός κόσμος κατά τις πρώτες ημέρες  επαναλειτουργίας της αγοράς είναι πως «τα πράγματα είναι… δύσκολα». Τουλάχιστον για τη φετινή χρονιά. Το στοίχημα, όπως παραδέχονται πολλοί στην αγορά, είναι πόσοι θα μπορέσουν να αντέξουν και να επιβιώσουν από τις πρωτοφανούς μεγέθους επιπτώσεις της πανδημίας. Το «πάγωμα» της οικονομικής δραστηριότητας για περίπου δυο μήνες και η ασθενική ζήτηση – με κάποιες εξαιρέσεις- που καταγράφεται μετά την άρση του lockdown σε συνδυασμό με την τραυματισμένη τουριστική κίνηση προμηνύεται τεκτονικές αλλαγές στον επιχειρηματικό χάρτη.

Ακόμη και εύρωστοι όμιλοι με ισχυρό αποτύπωμα στην αγορά έχουν αρχίσει και οχυρώνονται για να ξεπεράσουν αυτή την «ασύμμετρη απειλή» με τις λιγότερες δυνατές απώλειες. Τα κυβερνητικά μέτρα που έχουν ληφθεί μέχρι στιγμής, παρ’ ότι κινούνται στη σωστή κατεύθυνση εκτιμάται πως δεν είναι ικανά για να καλύψουν τη ζημιά στο σύνολό της (Βέβαια, όλοι περιμένουν να δουν στην πράξη πως ακριβώς θα βοηθήσουν τα χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης που ανακοίνωσε η Κομισιόν).

Η μεγαλύτερη ανησυχία, σύμφωνα με παράγοντας της αγοράς, πηγάζει από την αντίδραση των καταναλωτών στη νέα πραγματικότητα. Όπως λένε έμπειροι επιχειρηματίες, μια μεγάλη μερίδα καταναλωτών εμφανίζεται ιδιαίτερα επιφυλακτική στις εξόδους κυρίως εξαιτίας του φόβου για τη μετάδοση του κορονοϊού. Είναι ενδεικτικό ότι η κίνηση στα εμπορικά κέντρα (malls) είναι ιδιαίτερα χαμηλή, σε αντίθεση με τις περιφερειακές αγορές που υπάρχει μια μεγαλύτερη κινητικότητα αλλά και κάποιες επώνυμες αλυσίδες.

Με μελανά γράμματα περιγράφεται και η κατάσταση στο κέντρο της Αθήνας. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρο Καφούνη, οι πωλήσεις των καταστημάτων είναι αισθητά μειωμένες σε σχέση με πέρυσι καθώς πέρα από την απροθυμία των Ελλήνων να ψωνίσουν, απουσιάζουν και οι χιλιάδες τουρίστες που κατέκλυζαν το κέντρο πέρυσι τέτοια εποχή. Με το… αριστερό ξεκίνησε και η εστίαση κατά τις πρώτες ημέρες επαναλειτουργίας καθώς η προσέλευση του κόσμου στα εστιατόρια ήταν υποτονική παρά τα ειδικά μενού και τις προσφορές. Καταλυτικό ρόλο πέρα από την πίεση που δέχεται το διαθέσιμο εισόδημα έπαιξαν και οι κακές καιρικές συνθήκες που δεν ευνόησαν την παραμονή σε εξωτερικούς χώρους.

Σταύρος Καφούνης, πρόεδρος ΕΣΑ

«Ο κόσμος δείχνει επιφυλακτικός, είναι ακόμη φοβισμένος και δεν βγαίνει για φαγητό όπως πριν την πανδημία…», σημειώνει ο ιδιοκτήτης του ομίλου Καστελόριζο, Αντώνης Σταύρου, σπεύδοντας ωστόσο να τονίσει πως είναι ακόμη πολύ νωρίς για συμπεράσματα. Αυτή η επιφυλακτικότητα αποτυπώθηκε και σε πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), σύμφωνα με την οποία ένας στους δυο καταναλωτές δεν σκοπεύει να επιστρέψει στην οργανωμένη εστίαση μέσα στο 2020. Σε καλύτερη μοίρα βρίσκονται οι καφετέριες, οι οποίες είναι αυτές που επωφελούνται κατά κύριο λόγο από τη μείωση του ΦΠΑ στον καφέ και στα αναψυκτικά.

ελληνική οικονομίαελληνικές επιχειρήσειςεστίασηΚορονοϊόςκαταναλωτέςλιανεμπόριοlockdownαγορά