Οικονομία|17.06.2020 21:43

Ηλεκτροκίνηση: Αναρτήθηκε για διαβούλευση το νομοσχέδιο με τα κίνητρα

Μαρία Λιλιοπούλου

Δέσμη κινήτρων για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης περιλαμβάνει το σχετικό νομοσχέδιο, το οποίο είχε παρουσιαστεί στις 5 Ιουνίου και αναρτήθηκε από σήμερα έως την 1η Ιουλίου σε δημόσια διαβούλευση.

Αν και στο κείμενο του σχεδίου νόμου, δεν υπάρχει άρθρο για την επιδότηση ηλεκτρικού οχήματος, καθώς οι λεπτομέρειες του λεγόμενου οικολογικού μπόνους θα καθοριστούν με μεταγενέστερες υπουργικές αποφάσεις μέσω της δράσης «ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ», το νομοσχέδιο περιλαμβάνει όλα τα φορολογικά και κυκλοφοριακά κίνητρα, καθώς και την πρόβλεψη επιβολής περιβαλλοντικού τέλους 4.000 ευρώ για τα παλιά εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα.

Οσον αφορά στα φυσικά πρόσωπα, υπενθυμίζεται ότι η δράση «ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ» θα περιλαμβάνει:

  • Για τα ΙΧ, επιδότηση ίση με το 15% της λιανικής τιμής προ φόρων με όριο τα 5.500 ευρώ συν 500 ευρώ για την (προαιρετική) εγκατάσταση φορτιστή.

  • Εξαίρεση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου από τα τεκμήρια. Το μπόνους εφαρμόζεται μόνο για ηλεκτρικά (όχι για υβριδικά ΙΧ).
    - Για τα σκούτερ, επιδότηση 20% της λιανικής τιμής προ φόρων με όριο τα 800 ευρώ.
    - Για τα ποδήλατα, επιδότηση 40% της αξίας με όριο επίσης τα 800 ευρώ
    - Επιπλέον μπόνους απόσυρσης συμβατικού αυτοκινήτου ή δικύκλου (πλην ποδηλάτων) 1000 και 400 ευρώ αντίστοιχα.

Ως προς τα κίνητρα που αφορούν τις επιχειρήσεις, σε αυτά συγκαταλέγονται η έκπτωση δαπάνης για την αγορά και την μίσθωση αμιγώς ηλεκτρικού ή και plug-in υβριδικού οχήματος με την προσαύξηση να ανέρχεται στο 50% και 35% αντίστοιχα (75% ή 35% για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε νησιωτικές περιοχές), αυξημένους συντελεστές απόσβεσης παγίων, κάλυψη του κόστους φόρτισης και της παροχής οχήματος σε εργαζόμενους χωρίς αυτά να τους επιβαρύνουν ως φορολογητέο εισόδημα, αλλά και εξαίρεση της αγοράς οχήματος μηδενικών ρύπων από την ετήσια αντικειμενική δαπάνη και δαπάνη απόκτησης περιουσιακών στοιχείων από φυσικά πρόσωπα.

Ταυτόχρονα ενθαρρύνεται μέσω φορολογικών κινήτρων και η ανάπτυξη υποδομών φόρτισης καθώς προβλέπεται αυξημένος συντελεστής απόσβεσης παγίων και έκπτωση δαπάνης για την αγορά και εγκατάσταση δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης με την προσαύξηση να φτάνει το 50% και το 70% σε νησιωτικές περιοχές, ενώ στην περίπτωση αποκλειστικής χρήσης αυτών από τους εργαζόμενους η προσαύξηση θα ανέρχεται στο 30%.

Το ...καλό παράδειγμα θα κληθεί να δώσει το Δημόσιο καθώς εισάγεται υποχρεωτική ποσόστωση στις δημόσιες προμήθειες καθαρών οχημάτων προκειμένου να εκσυγχρονιστεί ο στόλος οχημάτων. Συγκεκριμένα, προβλέπεται το 25% των νέων οχημάτων από τον Αύγουστο του 2021 να είναι ηλεκτρικά. Επιπροσθέτως, εισάγονται υποχρεωτικά «πράσινα» κριτήρια επιλογής και αξιολόγησης στις διαδικασίες ανάθεσης του δημόσιου τομέα συμβάσεων που είναι συναφείς με χρήση στόλου οχημάτων, ώστε να έχουν προβάδισμα οι υποψήφιοι που διαθέτουν οχήματα χαμηλών εκπομπών.

Παράλληλα δρομολογείται η στήριξη της βιομηχανίας και η προσέλκυση επενδύσεων με την πρόβλεψη κινήτρων που στοχεύουν στην εγκατάσταση παραγωγικών επενδύσεων σε τεχνολογίες και τομείς της ηλεκτροκίνησης (μπαταρίες, φορτιστές, εξαρτήματα οχημάτων) στις λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης.

Συγκεκριμένα προβλέπεται:

  • μείωση του φορολογικού συντελεστή κατά 5% και για πέντε κερδοφόρες χρήσεις,

  • αύξηση των συντελεστών απόσβεσης παγίων και δυνατότητα απόσβεσης της επένδυσης σε μόλις τρία χρόνια από την έναρξη λειτουργίας της μονάδας,

  • έκπτωση δαπάνης εργοδοτικών εισφορών κατά την φάση κατασκευής και ανεξάρτητα από την ηλικία του εργαζομένου με προσαύξηση της δαπάνης κατά 50%,

  • προσαύξηση της κεφαλαιουχικής δαπάνης για τα πάγια στοιχεία ενεργητικού της μονάδας κατά 15%.

  • επιτάχυνση της έκδοσης άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας, προκειμένου η διεκπεραίωση της διαδικασίας να γίνεται κατά προτεραιότητα από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Τρίτο πυλώνα του νομοσχεδίου αποτελεί η δημιουργία δικτύου υποδομών φόρτισης. Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα εκπονήσει ειδικά σχέδια φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων μέσω των οποίων θα χωροθετηθούν θέσεις στάθμευσης και φόρτισης, προβλέποντας μάλιστα την δωρεάν στάθμευση των ηλεκτρικών οχημάτων σε αυτές.

Ειδικές θέσεις στάθμευσης και φόρτισης θα δημιουργηθούν σε όλα τα κτίρια των δημόσιων υπηρεσιών τα οποία διαθέτουν χώρους στάθμευσης. Επίσης προτείνεται η δημιουργία χώρων στάσης-στάθμευσης ταξί όπου θα εγκατασταθούν υποδομές φόρτισης, και στις υφιστάμενες και στις νέες πιάτσες, ώστε οι οδηγοί ηλεκτροκίνητων ταξί να μπορούν να χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες επαναφόρτισης κατά την αναμονή επιβατών. Αντίστοιχες προβλέψεις υπάρχουν για τα νέα και ανακαινιζόμενα κτίρια αλλά στα αμιγούς επαγγελματικής χρήσης υφιστάμενα κτίρια. Ωστόσο και στα υφιστάμενα κτίρια κατοικίας, απλοποιείται η διαδικασία ώστε ένας κάτοχος ηλεκτρικού οχήματος που κατοικεί σε πολυκατοικία να μπορεί να εγκαταστήσει έναν οικιακό φορτιστή στο ιδιωτικό χώρο στάθμευσής του. Επιπλέον, όπως επισημαίνεται σε ανακοίνωση του υπουργείου Περιβάλλοντος, με γνώμονα το «φορτίζω παντού, οποιαδήποτε στιγμή, με χαμηλό κόστος και εύκολη πρόσβαση» προωθούνται ρυθμίσεις με στόχο την απρόσκοπτη πρόσβαση των πολιτών σε υποδομές φόρτισης.

Συγκεκριμένα:

Δημιουργείται Μητρώο Υποδομών και Φορέων της Αγοράς Ηλεκτροκίνησης με στοιχεία τόσο για τους φορείς της αγοράς όσο και για τα δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης. Μέσω αυτού ο πολίτης αποκτά ψηφιακή πρόσβαση στο δίκτυο φόρτισης, λαμβάνοντας ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο μέσω του κινητού τηλεφώνου για την διαθεσιμότητα του εγγύτερου σημείου φόρτισης. Ταυτόχρονα παρέχονται σε πραγματικό χρόνο όλες οι απαραίτητες πληροφορίες για το κόστος φόρτισης, την πλοήγηση σε διαθέσιμο σημείο φόρτισης, την κράτηση θέσης και τη σύγκριση τιμών.

Καθορίζεται ρητά ο ρόλος του ΔΕΔΔΗΕ που υποχρεούται να διευκολύνει τη σύνδεση σημείων φόρτισης με το δίκτυο διανομής, συνεργαζόμενος κατά τρόπο που δεν εισάγει διακρίσεις με κάθε επιχείρηση που αναπτύσσει και λειτουργεί τέτοια σημεία.

Ρυθμίζονται θέματα τιμολόγησης των υπηρεσιών φόρτισης, στη βάση της ελεύθερης τιμολόγησης και της διαφάνειας τιμών και χρεώσεων, ενώ θεσπίζεται η δυνατότητα ad hoc χρέωσης χρηστών ηλεκτρικών οχημάτων (δηλαδή για μεμονωμένη φόρτιση) σε όλες τις δημοσίως προσβάσιμες υποδομές φόρτισης, προς όφελος πάντα του χρήστη ηλεκτρικού οχήματος.

Λαμβάνεται μέριμνα για τη σταθερότητα και την απρόσκοπτη, με το μικρότερο κόστος, λειτουργία του ηλεκτρικού δικτύου υιοθετώντας τις βέλτιστες πρακτικές, όπως είναι η «έξυπνη» φόρτιση. Ενθαρρύνεται έτσι η μεγιστοποίηση της χρήσης ΑΠΕ για τη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων, χρησιμοποιώντας ενέργεια από εναλλακτικές πηγές

Παράλληλα, όπως είχε ήδη ανακοινωθεί από τους υπουργούς Περιβαλλοντος και Ενέργειας, Κωστή Χατζηδάκη και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, εισάγεται κατάλληλο τεχνικό πρότυπο για την εγκατάσταση των υποδομών φόρτισης, θεσπίζεται το πλαίσιο λειτουργίας των συνεργείων επισκευής και συντήρησης οχημάτων υψηλής τάσης, ενώ οι τεχνίτες των συνεργείων θα εκπαιδεύονται και θα πιστοποιούνται για τις γνώσεις τους και την άσκηση του επαγγέλματος. Με υπουργική απόφαση που θα ακολουθήσει θα καθοριστούν και οι ακριβείς λεπτομέρειες για τη διενέργεια του τεχνικού ελέγχου των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στα δημόσια και ιδιωτικά ΚΤΕΟ.

«Το νομοσχέδιο αυτό έχει προετοιμαστεί συστηματικά και με διάλογο με όλους του εμπλεκόμενους φορείς. Ωστόσο, η δημόσια διαβούλευση μπορεί να προσθέσει ιδέες και να διορθώσει ατέλειες. Περιμένουμε τη συμμετοχή όλων και ιδιαίτερα των νέων, καθώς δεν μιλάμε μόνο για αυτοκίνητα, αλλά και για δίκυκλα και για ποδήλατα. Μαζί μπορούμε να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για πράσινες μεταφορές στην Ελλάδα» επεσήμανε σε δηλώσεις του ο κ. Χατζηδάκης.

Παλαιά εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα

Στην κατεύθυνση της μείωσης των ρύπων και του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των μεταφορών, επιβάλλεται περιβαλλοντικό τέλος 4.000 ευρώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα παλαιού τύπου (τεχνολογίας Euro 4), με τα έσοδα που θα προκύψουν να προορίζονται μέσω του Λογαριασμού Ειδικού Σκοπού για την ενίσχυση των φιλικών προς το περιβάλλον μεταφορών.

Ταυτόχρονα επιβάλλεται απαγόρευση των εισαγωγών των ακόμα παλαιότερων και εξαιρετικά ρυπογόνων οχημάτων (τεχνολογίας Euro 1,2 και 3).

Το περιβαλλοντικό τέλος καταβάλλεται άπαξ και υπό την προϋπόθεση ότι υφίσταται υποχρέωση ταξινόμησης, ενώ τα έσοδα απ αυτό εισπράττονται από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και στη συνέχεια πιστώνονται υπέρ του Λογαριασμού Ειδικού Σκοπού στην Τράπεζα της Ελλάδος για τη χρηματοδότηση έργων και δράσεων για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης.

Να σημειωθεί ότι, όπως επισημαίνεται στην αιτιολογική έκθεση, ο τομέας των οδικών μεταφορών αποτελεί την κύρια πηγή ρύπανσης της ατμόσφαιρας, αντιπροσωπεύοντας το 30% της τελικής κατανάλωσης ενέργειας και το 20% των εκπομπών του θερμοκηπίου. Τα πλέον έντονα προβλήματα ρύπανσης εντοπίζονται στις πυκνοκατοικημένες περιοχές λόγω της αυξημένης κυκλοφορίας και του μεγάλου πληθυσμού. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση οι αστικές περιοχές συγκεντρώνουν το 72,5% του πληθυσμού. Πρόσφατη μελέτη του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας εκτιμά σε 6,5 εκατ. παγκοσμίως τους θανάτους που αποδίδονται στην ατμοσφαιρική ρύπανση ετησίως, ενώ στην Ελλάδα η εκτίμηση αφορά 8.500 θανάτους ετησίως, καθιστώντας τη μετάβαση σε μη ρυπογόνες μεταφορές απαραίτητη.

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, ο παγκόσμιος στόλος ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το 2019 ξεπέρασε τα 7,2 εκατομμύρια. Σε αυτό το πλαίσιο, προβλέπεται ότι το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων ως προς τον συνολικό κυκλοφορούντα στόλο θα αυξηθεί από 0,8% το 2019 σε 13,4% το 2030 παγκοσμίως.

νομοσχέδιοηλεκτροκίνηση