Οικονομία|13.01.2019 16:43

Χειμερινές εκπτώσεις: Αντίδοτο στις χαµηλές πωλήσεις για τα καταστήματα

Newsroom

Απογοητευτικό δίµηνο -παρά τις συντονισµένες προσπάθειες τόνωσης της ζήτησης µέσω εκπτώσεων, προσφορών και Black Friday- διήλθε το ελληνικό λιανεµπόριο, το οποίο συνεχίζει να ελπίζει ότι οι χειµερινές εκπτώσεις στην αυγή του 2019 θα τονώσουν τουλάχιστον τη ρευστότητα των επιχειρήσεων. Παράγοντες της αγοράς του οργανωµένου λιανεµπορίου περιγράφουν µια κατάσταση «διατήρησης δυνάµεων» παρά ουσιαστικής ανάπτυξης, καθώς συνοµολογούν πως η πίτα της αγοράς δεν µεγαλώνει, ώστε οι ρυθµοί αύξησης των πωλήσεων να είναι ενδεικτικοί και εν πολλοίς διατηρήσιµοι. Παρά το γεγονός ότι ο ∆εκέµβριος εισέφερε -ως είθισται- πωλήσεις σε επιµέρους κατηγορίες του λιανεµπορίου, εντούτοις η σύγκριση µε το αντίστοιχο διάστηµα του 2017 αποδεικνύει πως η ζήτηση παρέµεινε αναιµική.

Οι λόγοι αποδίδονται αφενός στον έντονα εκπτωτικό Νοέµβριο και την περσινή Black Friday (η οποία διήρκεσε µια ολόκληρη εβδοµάδα), δηµιουργώντας «µαύρη τρύπα» στους τζίρους του τελευταίου διµήνου του έτους, και αφετέρου στην εξαιρετικά στοχευµένη και συγκρατηµένη κατανάλωση κατά τη χριστουγεννιάτικη εορταστική περίοδο. Σύµφωνα µε την πρόσφατη έρευνα του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ, για το 55% των επιχειρήσεων οι πωλήσεις είτε αυξήθηκαν είτε παρέµειναν στάσιµες, ενώ για το 42% των επιχειρήσεων οι πωλήσεις µειώθηκαν.

Επιπλέον, σχεδόν οι 6 στους 10 επιχειρηµατίες έκαναν προσφορές στα καταστήµατά τους κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, ποσοστό διπλάσιο σε σύγκριση µε πέρυσι, που αποδεικνύει πως το ύστατο µέσο προσέλκυσης των καταναλωτών είναι το εργαλείο των εκπτώσεων. Σε επίπεδο οργανωµένων µεγάλων λιανεµπορικών επιχειρήσεων η εικόνα παραµένει µεικτή.

Ο τοµέας των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών είχε την τιµητική του τον Νοέµβριο, ωστόσο οι ενδείξεις (καθώς δεν υπάρχουν σαφή επίσηµα στοιχεία) υποδεικνύουν ότι ο συνολικός τζίρος δεν αυξήθηκε σηµαντικά. Οι µεγάλες αλυσίδες αποδύθηκαν σε ένα ανταγωνισµό προσφορών προκειµένου να υπερασπιστούν τα µερίδια τους, χωρίς ωστόσο να έχουν να µοιραστούν µια µεγαλύτερη πίτα. Εξαίρεση αποτελεί ο τοµέας των λευκών οικιακών συσκευών -ο οποίος συνεχίζει να δείχνει µια κάποια δυναµική-, δίνοντας ιδιαίτερους πόντους στους παραδοσιακούς παίκτες της αγοράς, όπως η Κωτσόβολος και η Media Markt. Στον τοµέα του οικιακού εξοπλισµού και των επίπλων η ζήτηση παρέµεινε χαµηλή, αποδεικνύοντας ότι η αγορά παραµένει καθηλωµένη.

Η ΙΚΕΑ του οµίλου Φουρλή φέρεται να κινήθηκε στην Ελλάδα κατά το δ’ τρίµηνο του 2018 στα ίδια επίπεδα µε το γ’ τρίµηνο της χρονιάς, ενώ ο ∆εκέµβριος ήταν ελαφρά πτωτικός έναντι του αντίστοιχου µήνα του 2017. Ο τοµέας των καλλυντικών και ιδίως η επιλεκτική διανοµή είχε την τιµητική του, συνεχίζοντας να επιδεικνύει αντιστάσεις και να επωφελείται από τον 13ο µισθό. Τόσο ο όµιλος Σαράντη όσο και άλλοι παίκτες της αγοράς φέρονται να είχαν θετικό ∆εκέµβριο. Στο τελευταίο δίµηνο του έτους, ωστόσο, σηµαντικό ρόλο για την τόνωση της ζήτησης έπαιξαν τα έντονα εκπτωτικά προγράµµατα, κατ’ αρχάς από την Shiseido του οµίλου Folli Follie αλλά και από τους υπόλοιπους παίκτες της αγοράς.

Η αγορά ένδυσης -πλην της αθλητικής, που συνεχίζει να αναπτύσσεται- κινείται στην πλειονότητά της µόνο κατά τις εκπτωτικές περιόδους. Στο πλαίσιο αυτό, πλην εξαιρέσεων, ο Νοέµβριος ήταν θετικότερος µήνας από τον ∆εκέµβριο. Πίσω από τις επιδόσεις των φυσικών καταστηµάτων και αλυσίδων, αυξανόµενη δυναµική αποκτά το ηλεκτρονικό εµπόριο, το οποίο ωστόσο δεν περιορίζεται στα ελληνικά σύνορα, δηµιουργώντας έναν ισχυρό ανταγωνιστή για την εγχώρια αγορά. Η αυξανόµενη διείσδυσή του αποτελεί, δε, έναν από τους λόγους που η αγορά έσπευσε ήδη από την πρώτη εβδοµάδα του Ιανουαρίου να προχωρήσει σε εκπτώσεις, πριν καν την επίσηµη έναρξή τους στις 14 του µήνα. 

χειμερινές εκπτώσειςεμπορικά καταστήματα