Οικονομία|06.05.2021 18:32

Επιτυχημένες αλλά χωρίς αυτοπεποίθηση πολλές γυναίκες επιχειρηματίες στην Ελλάδα

Μαρία Λιλιοπούλου

Έλλειμα αυτοπεποίθησης εμφανίζουν οι γυναίκες επιχειρηματίες στη χώρα μας καθώς παρά το γεγονός ότι σε διάστημα μίας εξαετίας το ποσοστό των γυναικών που διευθύνουν επιχειρήσεις κατάφερε να αυξηθεί κατά 5,5%, μόλις 4 στις 10 αισθάνονται ασφαλείς για τις ικανότητές τους ως επιχειρηματίες. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε την Πέμπτη 6 Μαΐου η εταιρία ICAP στο πλαίσιο της συνεργασίας της με τη Vodafone, το ποσοστό διείσδυσης της γυναικείας επιχειρηματικότητας στη χώρα μας ανήλθε σε 25,1% το 2020, αυξημένο συγκριτικά με προηγούμενες αντίστοιχες μελέτες (2019: 24,9%, 2018: 24,2%, 2017: 23,6%, 2016: 21,1%, 2015: 19,6%). Οι εταιρείες που διοικούνται από γυναίκες – ανώτατα στελέχη (Διευθύνουσα Σύμβουλος, ή Διαχειρίστρια) ανέρχονται σε 9.468 σε ένα σύνολο 37.750 επιχειρήσεων προερχόμενες από όλους τους κλάδους δραστηριότητας.

Ωστόσο παρόλο που παρατηρείται συνεχής ενίσχυση της διείσδυσης των γυναικών στις υψηλόβαθμες θέσεις του ελληνικού εταιρικού τομέα (28%), όσο το μέγεθος της εταιρίας αυξάνεται τόσο η γυναικεία παρουσία στην ηγετική πυραμίδα μειώνεται. Ετσι, από το 28% πέφτει σε μόλις 10,5% για τις εταιρίες με τζίρο άνω των 50 εκατομμυρίων ευρώ. Οι γυναίκες διευθύνουν κυρίως πολύ μικρές ή μικρές επιχειρήσεις. Το υψηλότερο ποσοστό συμμετοχής τους εντοπίζεται στις επιχειρήσεις με ετήσιο κύκλο εργασιών μικρότερο από 2 εκατ. ευρώ (26,9%) και με αριθμό προσωπικού μικρότερο από 10 άτομα (25,8%).

Διαβάστε επίσης: FT: Ψήφος εμπιστοσύνης στην Ελλάδα από τις ξένες αεροπορικές εταιρείες

Κι αυτό την ώρα που σύμφωνα με την ανάλυση της ICAP, οι γυναίκες υπερέχουν σε δέκα βασικούς χρηματοοικονομικούς αριθμοδείκτες (κερδοφορίας, αποδοτικότητας, κεφαλαιακής διάρθρωσης) βάσει των στοιχείων του 2019.

Οπως προκύπτει, δίνουν έμφαση στην τακτοποίηση οικονομικών εκκρεμοτήτων, καθώς περιορίζουν τις υποχρεώσεις των επιχειρήσεων τις οποίες διοικούν. Διακρίνονται από συνέπεια, διαθέτουν όραμα και στρατηγική και εστιάζουν στη συνεχή ανάπτυξη των επιχειρήσεων των οποίων ηγούνται. Παράλληλα δίνουν έμφαση στην ελαχιστοποίηση της δανειακής εξάρτησης των επιχειρήσεων που διοικούν, περιορίζοντας την έκθεσή τους σε ξένα κεφάλαια, ενώ επιδεικνύουν ικανότητα στην ανάπτυξη κερδών, αφού διαχειρίζονται επιτυχώς τα ίδια και ξένα κεφάλαια που διαθέτουν.

«Ενώ όλα τα στοιχεία καταδεικνύουν ότι οι γυναίκες έχουν εξαιρετικά αποτελέσματα και πολύ καλά ανεπτυγμένες σημαντικές ικανότητες, συχνά χαρακτηρίζονται από έλλειψη αυτοπεποίθησης. Γνώμη μου είναι ότι αυτό οφείλεται στο ότι ένα μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας ακομα και σήμερα τις φορτώνει με ενοχές ως προς το χρόνο που αφιερώνουν στην οικογένεια και τις επηρεάζει αρνητικά με αποτέλεσμα να μην τις αφήνει να μεγαλουργήσουν» επεσήμανε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου ICAP, Νικήτας Κωνσταντέλλος.

Μία από τις μεγαλύτερες αγωνίες των γυναικών επιχειρηματιών είναι η εξοικείωσή τους με τις νέες τεχνολογίες, όπως προέκυψε από τη δεύτερη έρευνα που εκπονήθηκε από την εταιρία Focus – Bari για λογαριασμό της Vodafone. Σύμφωνα με τα συμπεράσματά της, οι γυναίκες επιχειρηματίες αναγνωρίζουν την αξία της τεχνολογίας στην ανάπτυξη της επιχείρησής τους, όμως αισθάνονται λιγότερο ασφαλείς με τη χρήση της, με αποτέλεσμα να περιορίζουν τη δυναμική τους.

Οπως εξήγησε η Founder & Managing Partner της Focus-Bari, Ξένια Κούρτογλου, οι γυναίκες ξεκινούν τη δική τους επιχείρηση με βασικό κίνητρο την εκπλήρωση των ονείρων τους και όχι μόνο με γνώμονα το κέρδος. «Μάλιστα, χαρακτηρίζονται από ρεαλιστικές προσδοκίες, υπομονή και ευελιξία, επενδύουν σε σταθερές, συναισθηματικές σχέσεις, κινούνται προσεκτικά, αποφεύγοντας τα μεγάλα ή μακροπρόθεσμα σχέδια, ενώ εκτιμούν έννοιες όπως την εξέλιξη, τη βελτίωση και τη γνώση. Ωστόσο, καταδεικνύουν μικρότερο βαθμό πίστης στις δυνατότητές τους ως επιχειρηματίες, δημιουργούν επιχειρήσεις με μικρότερη εμβέλεια και δυναμική και τείνουν να μην εκφράζουν τον ίδιο βαθμό εκτίμησης σε βασικές επιχειρηματικές αξίες, όπως η επιτυχία, το κέρδος και η συνεχής ανάπτυξη».

Την ανασφάλεια για τη χρήση των νέων τεχνολογιών έρχεται να καλύψει η Vodafone με την πρωτοβουλία WomenInBusiness.Connected σε μια προσπάθεια να τις μετατρέψει από πηγή αγωνίας σε εργαλεία εξέλιξης και ανάπτυξης των επιχειρήσεων.

Με το νέο πρόγραμμα παρέχει στις γυναίκες – επιχειρηματίες:

  • Δωρεάν για 1 χρόνο κατασκευή και λειτουργία website ή e-shop για την ψηφιοποίηση της επιχείρησής τους και την αύξηση των πωλήσεών τους με την υπηρεσία Vodafone Business Online.
  • Δωρεάν αναβάθμιση σύνδεσης σε υπερυψηλές ταχύτητες Vodafone Fiber 100 Mbps μέσα από το Vodafone Giga One Net, στην τιμή του ADSL για ένα χρόνο, ώστε να αυξήσουν την παραγωγικότητά τους
  • Εξειδικευμένη συμβουλευτική υποστήριξη από τους Vodafone Business Advisor, οι οποίοι βρίσκονται πάντα δίπλα τους για να τις ενημερώνουν για ό,τι νέο υπάρχει, να τις καθοδηγούν και να τις υποστηρίζουν με βάση τις ανάγκες και τις ιδιαίτερες συνθήκες που αντιμετωπίζει η επιχείρησή τους, τη δεδομένη χρονική στιγμή και ανάλογα με τον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιούνται.

«Στην πορεία της Ελλάδας προς ψηφιακό αύριο δεν θα πρέπει να μείνει κανείς πίσω. Μία ανοιχτή ψηφιακή κοινωνία, που θα τους χωράει όλους, βρίσκεται στον πυρήνα της εταιρικού μας σκοπού και έχουμε δεσμευθεί να συμβάλουμε στην υλοποίηση αυτού του οράματος στη χώρα μας. Αυτή μας τη στάση συμπυκνώνει άλλωστε και το νέο μήνυμα – υπογραφή μας, “Together We Can”, που εκφράζει όλα όσα μπορούν να καταφέρουν οι άνθρωποι, όταν συνεργάζονται και αξιοποιούν την τεχνολογία. Η Vodafone βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της προσπάθειας αυτής και στηρίζει με συνέπεια πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ισότιμη συμμετοχή των γυναικών στην οικονομική και κοινωνική ζωή, προσφέροντάς τους σημαντικές ευκαιρίες εξέλιξης» δήλωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Vodafone Ελλάδας, Χάρης Μπρουμίδης.

Διαβάστε επίσης: Επίδομα 534 ευρώ: Ενεργή η εστίαση, εκτός σταδιακά το λιανεμπόριο

γυναίκεςεπιχειρηματίαςVodafoneεπιχειρήσεις