Οικονομία|29.01.2019 13:14

Μάχη για τις ράγες της Ευρώπης

Newsroom

«Συγκρατημένα αισιόδοξος» ότι η συµφωνία µεταξύ Siemens και Alstom για τη συγχώνευση των δραστηριοτήτων τους στον σιδηροδροµικό κλάδο θα περάσει από τις Συµπληγάδες της Επιτροπής Ανταγωνισµού της ΕΕ δήλωσε ο διευθύνων σύµβουλος της Siemens από το βήµα του Παγκόσµιου Οικονοµικού Φόρουµ στο Νταβός. Πλην όµως, η ∆ανέζα επίτροπος Ανταγωνισµού, Μαγκρέιτε Βέστεϊγερ, απειλεί να… εκτροχιάσει το deal, παρά τις ασφυκτικές πιέσεις που δέχεται από τις κυβερνήσεις Γαλλίας και Γερµανίας οι οποίες επιθυµούν διακαώς τη δηµιουργία ενός «Ευρωπαίου βιοµηχανικού πρωταθλητή», που θα µπορεί να αντιµετωπίσει µε αξιώσεις τον κινεζικό κρατικό κολοσσό CRRC και τις διεθνείς του φιλοδοξίες.

Η κ. Βέστεϊγερ έχει προϊδεάσει ότι προτίθεται να βγάλει «κόκκινη κάρτα», καθώς η συµφωνία SiemensAlstom στρεβλώνει τον ανταγωνισµό στη σιδηροδροµική αγορά της ΕΕ, δηµιουργώντας έναν όµιλο µε δεσπόζουσα θέση. «Μιλάµε για δυο πολύ ισχυρές εταιρείες, οι οποίες δραστηριοποιούνται µε επιτυχία στην ευρωπαϊκή και διεθνή αγορά» δήλωσε χαρακτηριστικά η κ. Βέστεϊγερ. Με την άποψή της συµφωνούν πολλές εθνικές αρχές ανταγωνισµού (µεταξύ των οποίων και αυτή της Γερµανίας) και φυσικά και οι… ανταγωνιστές των Siemens και Alstom, όπως η ιαπωνική Hitachi Rail, o διευθύνων σύµβουλος της οποίας Αλιστερ Ντόρµερ δήλωσε ότι η κινεζική απειλή χρησιµοποιείται ως «πρόφαση» για τη συγχώνευση των Siemens και Alstom.

Και η έρευνα των υπηρεσιών ανταγωνισµού της Κοµισιόν, άλλωστε, κατέληξε στο συµπέρασµα ότι οι Κινέζοι δεν θα εισέλθουν δυναµικά στον τοµέα των τρένων υψηλών ταχυτήτων στην Ευρώπη στο ορατό µέλλον. Αξίζει να σηµειωθεί ότι η κ. Βέστεϊγερ ζήτησε από τις Siemens και Alstom πρόσθετες παραχωρήσεις (κυρίως πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων) για να εγκρίνει τη συµφωνία, κάτι που η Siemens δήλωσε ότι δεν προτίθεται να πράξει. Στην υπόθεση αυτή «συγκρούονται» οι κανόνες ανταγωνισµού της ΕΕ (τους οποίους η κ. Βέστεϊγερ δεν δίστασε να εφαρµόσει µε αυστηρότητα σε πανίσχυρους πολυεθνικούς οµίλους όπως η Apple και η Google στο παρελθόν) µε τις ανησυχίες των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων για τη διείσδυση κρατικών κινεζικών οµίλων (οι οποίοι γιγαντώθηκαν χάρη στην προνοµιακή τους πρόσβαση στην αχανή αγορά της χώρας τους) σε στρατηγικούς κλάδους της ΕΕ, όπως είναι τα σιδηροδροµικά και ενεργειακά δίκτυα. «H απόρριψη της συγχώνευσης Siemens-Alstom θα αποτελούσε τεράστιο οικονοµικό και πολιτικό σφάλµα» δήλωσε ο Γάλλος υπουργός Οικονοµικών Μπρουνό Λεµέρ προ της συνάντησής του µε την κ. Βέστεϊγερ στο Παρίσι. «∆εν µπορούµε να λαµβάνουµε αποφάσεις για τη βιοµηχανία του 21ου αιώνα µε τους κανόνες ανταγωνισµού του προηγούµενου αιώνα» πρόσθεσε, υπονοώντας πως το ρυθµιστικό πλαίσιο της ΕΕ δεν αντανακλά πλέον τις σύγχρονες γεωπολιτικές πραγµατικότητες.

Η ∆ανέζα επίτροπος, όµως, η οποία έχει δείξει ότι δεν είναι ευεπίφορη σε πολιτικές πιέσεις (ακόµα και αν αυτές προέρχονται από τις δυο µεγαλύτερες οικονοµίες της Ευρωζώνης), φαίνεται να θέλει να αποκρούσει τις κατηγορίες περί «δυο µέτρων και δυο σταθµών» όσον αφορά την εφαρµογή του πλαισίου ανταγωνισµού της ΕΕ, ανάλογα µε την εθνικότητα των εµπλεκόµενων εταιρειών. ∆εν παραγνωρίζει τον παράγοντα «Κίνα», θεωρεί όµως ότι η ΕΕ πρέπει να τον αντιµετωπίσει µε άλλους τρόπους και όχι κάµπτοντας τους δικούς της κανόνες. Για παράδειγµα θα µπορούσε να κλιµακώσει τις πιέσεις για καλύτερη πρόσβαση των ευρωπαϊκών εταιρειών στην αγορά της Κίνας ή να επεκτείνει τους περιορισµούς στις κρατικές επιδοτήσεις που ισχύουν για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις στους ξένους οµίλους που κατεβαίνουν σε διαγωνισµούς προµηθειών στην ΕΕ.

Η Επιτροπή Ανταγωνισµού θα πρέπει να αποφασίσει την τύχη της συµφωνίας έως τα τέλη του µήνα και να κοινοποιήσει την απόφασή της έως τις 18 Φεβρουαρίου. Ο χρόνος µετρά αντίστροφα για τις SiemensAlstom και για την κ. Βέστεϊγερ, η οποία δεν αποκλείει το ενδεχόµενο να αλλάξει γνώµη, εάν οι δυο εταιρείες προσφέρουν πρόσθετα ανταλλάγµατα για να διασφαλίσουν τον υγιή ανταγωνισµό. Σε λίγες ηµέρες θα γνωρίζουµε αν το πολύκροτο deal θα προχωρήσει ή θα… βγει από τις ράγες. 

τρένοτρένα Ευρώπη