Οικονομία|10.03.2022 21:11

Πόλεμος στην Ουκρανία: Οι ανατιμήσεις απειλούν προϋπολογισμούς και χρονοδιαγράμματα έργων

Μαρία Λιλιοπούλου

Τους προϋπολογισμούς των έργων εξαιτίας των αυξήσεων του κόστους στα υλικά και κατά συνέπεια τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησής τους απειλεί ευθέως η περαιτέρω όξυνση των ανατιμήσεων μετά και τον πόλεμο στην Ουκρανία. Πρόβλημα ενδέχεται να αντιμετωπίσουν και μεγάλα έργα, αν και περισσότερα ευάλωτα στην κατάσταση, σύμφωνα και με τις εκτιμήσεις του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή είναι μικρότερα έργα Περιφερειών και δήμων και γενικότερα έργα μικρότερων αναθετουσών αρχών. Μία βασική αιτία γι΄ αυτό είναι οι πολύ μεγάλες εκπτώσεις που έχουν δοθεί, οι οποίες σε συνδυασμό με το αυξημένο ενεργειακό κόστος πιέζουν σημαντικά τους προϋπολογισμούς.

«Υπάρχουν απρόβλεπτοι παράγοντες. Οι ανατιμήσεις και πώς θα τις αντιμετωπίσουμε δεν είναι εύκολο θέμα. Ειδικά για τους μικρούς κατασκευαστές είναι πολύ πιο έντονο. Τώρα με όλη την κρίση στην Ουκρανία εκ των πραγμάτων οι τιμές έχουν εκτοξευθεί», σημείωσε ο κ. Καραμανλής στο πλαίσιο εκδήλωσης για την υπογραφή μνημονίου συνεργασίας με το δήμο Αθηναίων, την Αττικό Μετρό και την Ανάπλαση Αθήνας για τη γραμμή 4.

Ο ίδιος προσέθεσε πως αυτή τη στιγμή δεν μπορούμε να πούμε ότι άμεσα θα επηρεάσουν τους προϋπολογισμούς καθώς αυτό ενδεχομένως αποκλιμακωθεί στο επόμενο δίμηνο.

Πηγές του υπουργείου, μάλιστα, έφεραν ως παράδειγμα τις αναθεωρήσεις των τιμών, για τις οποίες ο τεχνικός κλάδος πίεζε να γίνουν εδώ και 1,5 χρόνο, γεγονός το οποίο εάν είχε συμβεί «στην ουσία θα λειτουργούσε εναντίον του δημοσίου συμφέροντος διότι θα αυξάνονταν οι τιμές και δεδομένου ότι δεν υπάρχει αυτοματοποιημένη διαδικασία θα παρέμεναν σε αυτά τα επίπεδα» έλεγαν με νόημα.

Σε κάθε περίπτωση το υπουργείο παρακολουθεί στενά την κατάσταση: «Θα αντιμετωπίσουμε όλα τα προβλήματα που ενδεχομένως προκύψουν και όπου χρειάζεται να παρέμβουμε, θα το κάνουμε», τόνισε ο υπουργός Υποδομών.

Υπενθύμισε ότι στον αναθεωρημένο νόμο 4412 που έχει ψηφιστεί, έχει δημιουργηθεί μια «διαδικασία η οποία σιγά – σιγά θα αυτοματοποιηθεί ώστε να μη χρειάζεται η πολιτεία να παρεμβαίνει κάθε 10 - 15 χρόνια».

Τόνισε μάλιστα ότι «το τελευταίο πράγμα που θέλουμε είναι αυτά τα έργα να μπλοκάρουν. Ειδικά τώρα που συμβασιοποιούνται σε όλη τη χώρα, που μόνο από το υπουργείο μας έργα άνω των 3,5 δισεκατομμυρίων και ήδη έχουν συμβασιοποιηθεί ακόμη 6,5 δισ».

έργαειδήσεις τώραΟυκρανίαΚώστας ΚαραμανλήςανατιμήσειςΥπουργείο Υποδομών και Μεταφορώνπόλεμος