Οικονομία|18.02.2019 12:49

H&M: Στην αντεπίθεση ο σουηδικός κολοσσός

Πένυ Κούτρα

Οριακή άνοδος πωλήσεων πέτυχε η ελληνική θυγατρική του σουηδικού οµίλου H&M, η οποία κατάφερε ύστερα από ένα αρνητικό τρίτο τρίµηνο να γυρίσει σε θετικό πρόσηµο τις πωλήσεις της, το τελευταίο τρίµηνο της χρήσης που ολοκληρώθηκε στις 30 Νοεµβρίου του 2018. Παρά την κόπωση που εµφανίζει στα µεγέθη της, η ελληνική θυγατρική, η οποία ιδρύθηκε το 2007 στη χώρα, έχει καταφέρει να συγκαταλέγεται ανάµεσα στις 50 µεγαλύτερες πολυεθνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. ∆ιαθέτει πέραν του εκτεταµένου φυσικού δικτύου καταστηµάτων και online κατάστηµα ήδη από το 2016, το οποίο «αναφέρεται» απευθείας στη µητρική σουηδική εταιρεία, γεγονός που ίσως εξηγεί και τη µείωση του ρυθµού ανάπτυξης των πωλήσεών της στην Ελλάδα.

Από την άλλη, στο σύνολό του ο όµιλος H&M βρίσκεται σε φάση επανατοποθέτησής του στην παγκόσµια αγορά προκειµένου να αντιµετωπίσει τις διαρκώς µεταλλασσόµενες συνθήκες στην αγορά και τις προκλήσεις που προκύπτουν για το σύγχρονο λιανεµπόριο αλλά ειδικότερα για τις εταιρείες «γρήγορης» µόδας. Σύµφωνα µε όσα ανακοίνωσε επίσηµα ο σουηδικός όµιλος προσιτής µόδας, η ελληνική θυγατρική του εµφάνισε στην Ελλάδα πωλήσεις 165,88 εκατ. ευρώ την περίοδο ∆εκεµβρίου 2017-Νοεµβρίου 2018, οριακά ενισχυµένες κατά 3%, από 152,17 εκατ. ευρώ την προηγούµενη χρήση. Πορεία η οποία οφείλεται κυρίως στην ανάπτυξη κατά 5% του τζίρου της το τελευταίο τρίµηνο της περασµένης χρήσης.

Στο τέταρτο τρίµηνο, η H&M δεν άνοιξε κανένα νέο κατάστηµα πέρυσι (διατηρεί σε λειτουργία 35 σηµεία όπως και στην προηγούµενη χρήση) – οι πωλήσεις της ενισχύθηκαν κατά 5% στα 45,38 εκατ. ευρώ από 40,17 εκατ. ευρώ. Ωστόσο ενώ ο αριθµός του δικτύου τις δύο εξεταζόµενες περιόδους παρέµεινε ίδιος, υπήρξε αλλαγή σε τρία σηµεία. Συγκεκριµένα άνοιξαν τρία νέα καταστήµατα σε Αγία Παρασκευή, Λάρισα και Αγρίνιο, ενώ έκλεισαν τρία καταστήµατα σε Αθήνα και Λάρισα. Σηµειώνεται δε ότι η ελληνική θυγατρική έχει επίσης στην ευθύνη της την παρακολούθηση των αγορών της Βουλγαρίας και της Κύπρου, οι οποίες αποτελούν νεότερες επεκτάσεις της H&M και συνεχίζουν να αναπτύσσονται µε υψηλότερους ρυθµούς. Για την τρέχουσα χρήση η διοίκηση του σουηδικού οµίλου αναµένει σταθεροποίηση της ανοδικής τάσης στην ελληνική αγορά, ενώ στον σχεδιασµό της είναι η διεύρυνση του χαρτοφυλακίου των brands της πέραν των 9 που διαθέτει σήµερα παγκοσµίως και µε έµφαση στο ηλεκτρονικό εµπόριο. Ο όµιλος διαθέτει e-shops σε 47 αγορές.

ΕΝΙΣΧΥΣΗ 5%

Σε επίπεδο µητρικής οι καθαρές πωλήσεις ενισχύθηκαν πέρυσι κατά 5% στα 19,7 δισ. ευρώ, µε τον διευθύνοντα σύµβουλό της, Karl Johan Persson, να δηλώνει, µε αφορµή την ανακοίνωση των αποτελεσµάτων, πως ύστερα από ένα δύσκολο πρώτο εξάµηνο υπάρχουν ενδείξεις ότι οι προσπάθειες µετασχηµατισµού της εταιρείας αρχίζουν να αποδίδουν.  Σηµειώνεται ότι η H&M και η επίσης σουηδική εταιρεία Klarna, η οποία εξειδικεύεται στις ψηφιακές πληρωµές και θεωρείται σηµαντικός παίκτης στην αγορά FinTech, υπέγραψαν συµφωνία συνεργασίας, µε σκοπό να εκσυγχρονίσουν και να συνδυάσουν τα φυσικά και ψηφιακά καταστήµατα της H&M σε διάφορους τοµείς.

Σύµφωνα µε τη συµφωνία, η Klarna θα προωθήσει το πρόγραµµα µελών H&M Club, θα παράσχει πολυκαναλικές δυνατότητες πληρωµών στους πελάτες της, ενώ θα προσφέρει µια βελτιωµένη υπηρεσία µετά την αγορά, ως µέρος της εφαρµογής της H&M για έξυπνα κινητά και άλλων υπηρεσιών που θα ανακοινωθούν αργότερα. Η ιδέα είναι να προσφέρονται εύκολες αγορές, ανεξάρτητα µε την επιλογή των πελατών σε κατάστηµα ή online, συµπεριλαµβανοµένων των επιλογών πληρωµής µέσω smartphones, των παραδόσεων και επιστροφών προϊόντων, τα οποία θα µπορούν οι πελάτες να δοκιµάσουν πριν τα πληρώσουν.

Οι νέες υπηρεσίες θα ενσωµατωθούν στις επόµενες εκδόσεις των εφαρµογών της H&M και του H&M Club, ανέφεραν οι εταιρείες στο δελτίο Τύπου και αναµένεται να κάνουν την εµφάνισή τους το 2019 σε όλες τις 14 χώρες που δραστηριοποιείται η H&M, µε το Ηνωµένο Βασίλειο και τη Σουηδία να είναι στην πρώτη φάση ανάπτυξης. Σύµφωνα µε άλλες πληροφορίες, η H&M πραγµατοποίησε και µια επένδυση ύψους 20 εκατοµµυρίων δολαρίων στη σουηδική εταιρεία πληρωµών, αποκτώντας ένα µικρό µετοχικό µερίδιο. Σε αυτό το σηµείο θα πρέπει να αναφέρουµε ότι η Klarna έχει αποκτήσει τραπεζική άδεια στη Σουηδία από το 2017 και έχει δεχτεί επένδυση από τη Visa.

εμπορικά καταστήματαH&M