Οικονομία|12.03.2019 18:04

Διαβεβαιώσεις για τον αγωγό φυσικού αερίου Θεσσαλονίκη - Σκόπια

Εύρης Τσουμής

Πρώτης προτεραιότητας είναι για τη Βόρεια Μακεδονία ο αγωγός φυσικού αερίου από τη Νέα Μεσήμβρια Θεσσαλονίκης στα Σκόπια που θα κατασκευαστεί σε συνεργασία με τον ΔΕΣΦΑ. Αυτό διαβεβαίωσαν οι αρχές της γειτονικής χώρας τα στελέχη του Διαχειριστή με τα οποία συναντήθηκαν τον περασμένο Φεβρουάριο.

Οι συναντήσεις μεταξύ υψηλόβαθμων στελεχών του ΔΕΣΦΑ και της κρατικής Εταιρείας Αξιοποίησης Ενεργειακών Πόρων MER JSC Skopje, έγιναν με στόχο την περαιτέρω προώθηση του έργου του αγωγού φυσικού αερίου. Η ανάγκη για τη συνάντηση προέκυψε μετά την έγκριση που δόθηκε από την ελληνική ΡΑΕ για την κατασκευή αγωγού φυσικού αερίου από την περιοχή της Θεσσαλονίκης στα Σκόπια και στην εταιρεία Windows International Hellas συμφερόντων του Ρώσου Λεονίντ Λεμπέντεφ, έργο ανταγωνιστικό προς τον αγωγό του ΔΕΣΦΑ.

Όπως ανακοίνωσε ο ΔΕΣΦΑ, οι εκπρόσωποι της MER διαβεβαίωσαν ότι κανένα άλλο παρόμοιο έργο δεν έχει αδειοδοτηθεί στο έδαφος της Βόρειας Μακεδονίας. Παράλληλα, τόνισαν ότι το έργο αποτελεί την πρώτη προτεραιότητα για τη χώρα τους, καθώς θα της προσφέρει μια εναλλακτική πηγή προμήθειας φυσικού αερίου, στοχεύοντας στη διαφοροποίηση των ενεργειακών πηγών και στην ενεργειακή ασφάλεια.

Επιπλέον, αναφέρθηκαν και σε μια ακόμη διάσταση του έργου, η οποία σχετίζεται με τον εφοδιασμό και άλλων βαλκανικών χωρών. Όπως ενημέρωσαν τα στελέχη της MER τον ΔΕΣΦΑ έχει ήδη υπογραφεί μνημόνιο κατανόησης (MoU) με τις αρμόδιες αρχές του Κοσόβου για τη διασύνδεση των συστημάτων των δύο χωρών. Από την πλευρά τους, οι εκπρόσωποι του Διαχειριστή σημείωσαν ότι το έργο της διασύνδεσης έχει την πλήρη υποστήριξη και των νέων μετόχων του ΔΕΣΦΑ.

Στη διάρκεια των συναντήσεων, τονίστηκε ότι ο νέος αγωγός προβλέπεται να είναι ανοιχτός σε πρόσβαση τρίτων, κάτι που σημαίνει ότι ο κάθε μελλοντικός χρήστης θα μπορεί να κλείσει χωρητικότητα και να μεταφέρει αέριο στη Βόρεια Μακεδονία σε πρώτη φάση και στη συνέχεια και σε άλλες χώρες. Παράλληλα, διαπιστώθηκε από κοινού ότι το έργο τυγχάνει της υποστήριξης των αρμοδίων οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ότι υπάρχει αξιοσημείωτο ενδιαφέρον για τη χρηματοδότησή του.

Τέλος, οι δύο πλευρές συζήτησαν σχετικά με την προϋπόθεση που έχει τεθεί από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας για την υλοποίηση του έργου, τη διενέργεια Market Τest από τον ΔΕΣΦΑ, προκειμένου να αποδειχθεί ότι υπάρχει επαρκές ενδιαφέρον από την αγορά ενέργειας.

Το έργο του ΔΕΣΦΑ για το οποίο έχει υπογραφεί από τον Οκτώβριο του 2016 μνημόνιο συνεργασίας με τη MER αφορά στην κατασκευή ενός αγωγού μήκους περίπου 160 χλμ. (50 χιλιόμετρα στο ελληνικό έδαφος και 110 στο έδαφος της Βόρειας Μακεδονίας) και χωρητικότητας 3 δισ. κ.μ. που θα ξεκινά από τη Νέα Μεσήμβρια, έξω από τη Θεσσαλονίκη, όπου θα διασταυρώνεται με τον TAP. Ο αγωγός εκτιμάται πως θα είναι έτοιμος το 2020 ενώ η επένδυση για την κατασκευή του και τη λειτουργία του θα φτάσει τα 100 εκατ. ευρώ.

Η Windows International Hellas είναι θυγατρική της Windows International και κατέθεσε την αίτηση για χορήγηση άδειας για την κατασκευή του αγωγού τον Μάρτιο του 2017. Ο αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου έχει σαν σκοπό την αρχική μεταφορά ποσοτήτων 1,5 δισ. κυβικών μέτρων. Η Windows International Hellas επιδιώκει την κατασκευή του αγωγού για την κάλυψη αναγκών της εσωτερικής αγοράς των Σκοπίων.

Στο σχεδιασμό του ομίλου του Λεμπέντεφ είναι, σύμφωνα με πληροφορίες, και η κατασκευή μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύσιμο το φυσικό αέριο. Ήδη μέσω εταιρείας έχει κατασκευάσει μονάδα φυσικού αερίου παραγωγής ρεύματος ισχύος 220 MW, στην οποία συμμετέχει με χαμηλό ποσοστό και η κρατική εταιρεία θέρμανσης.

ΣκόπιαΔΕΣΦΑΒόρεια Μακεδονίααγωγός φυσικού αερίου