Οικονομία|08.12.2023 17:00

Στο «κόκκινο» τα οικονομικά των ΕΛΤΑ - Σχεδόν 28 εκατ. ευρώ οι ζημίες για το 2022

Μαρία Λιλιοπούλου

Με πλήρη οικονομικό εκτροχιασμό απειλούνται τα ΕΛΤΑ, καθώς τα οικονομικά αποτελέσματα του 2022 που αναρτήθηκαν με σημαντική καθυστέρηση, επιβεβαίωσαν τις πληροφορίες που ήθελαν την προηγούμενη χρονιά να αποτελεί ένα έτος μεγάλης οικονομικής αιμορραγίας παρά τη σημαντική χρηματοδοτική ένεση ύψους 280 εκατ. ευρώ από το Δημόσιο τον Δεκέμβριο του 2020.

Τα αποτελέσματα του Οργανισμού μάλιστα οδηγούν τον ορκωτό ελεγκτή της Grant Thornton να αμφισβητεί ουσιαστικά το μέλλον της εταιρίας κάνοντας λόγο για «ουσιώδη αβεβαιότητα για τη συνέχιση της λειτουργίας της εταιρίας», η οποία υπενθυμίζεται ότι τους τελευταίους μήνες έκλεινε το ένα κατάστημα μετά το άλλο, με τα λουκέτα να φτάνουν σήμερα τα 145.

Κι αυτό καθώς σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα που δημοσιεύτηκαν, το 2022 ο Όμιλος ΕΛΤΑ κατέγραψε ζημίες ύψους 27,917 εκατ. ευρώ και η εταιρία 24,8 εκ. ευρώ, ενώ το σύνολο των ίδιων κεφαλαίων του Ομίλου και της εταιρίας στις 31/12/2022 ήταν αρνητικά κατά 102,277 εκατ. ευρώ και 74,5 εκ. ευρώ αντίστοιχα. Επίσης το σύνολο της αξίας των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων της εταιρίας υπερέβαινε τη συνολική αξία των κυκλοφορούντων περιουσιακών στοιχείων ενεργητικό κατά 181,44 εκατ. ευρώ!

Οι αποδόσεις αυτές είναι και η βασική αιτία για την οποία ο ελεγκτής αναφέρει χαρακτηριστικά: «Τα παραπάνω γεγονότα και συνθήκες ενδεχομένως να υποδηλώνουν την ύπαρξη ουσιώδους αβεβαιότητας, η οποία θα μπορούσε να εγείρει σημαντική αμφιβολία σχετικά με τη δυνατότητα του Ομίλου και της εταιρίας να συνεχισουν τη δραστηριότητά τους». Συμπληρώνεται ότι η διοίκηση των ΕΛΤΑ παραθέτει τα μέτρα που υλοποιεί για τη συνέχιση των δραστηριοτήτων. Παρόλα αυτά ο ελεγκτής αναφέρει πως «Η γνώμη μας δεν τροποποιείται σε σχέση με το θέμα αυτό».

Η οικονομική εικόνα της εταιρίας φαίνεται, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, να ενισχύει τις αμφιβολίες που είχαν εκφραστεί για τα έργα και τις ημέρες της προηγούμενης διοίκησης των ΕΛΤΑ, τα οποία υπενθυμίζεται ότι υπάγονται στο «μπουκέτο» εταιριών ευθύνης του Υπερταμείου.

Σε κάθε περίπτωση εγείρονται σοβαρά ερωτηματικά για τη διαχείριση της χρηματοδοτικής ενίσχυσης των 280 εκ. ευρώ που έλαβαν το 2020 από το Δημόσιο και λιγότερο από δύο χρόνια μετά βρέθηκαν με αρνητικά ίδια κεφάλαια και μάλιστα κατά σημαντικό ποσοστό.

Σύμφωνα με τη σημερινή διοίκηση των ΕΛΤΑ, η οποία ανέλαβε καθήκοντα στις αρχές του 2023, τα 140 εκ. από την εν λόγω οικονομική ενίσχυση προέρχονταν από την αποζημίωση της καθολικής υπηρεσίας, η οποία δεν είχε πληρωθεί στα ΕΛΤΑ από το 2013 έως το 2019.

Στην ερώτηση εάν η διοίκηση είναι σε θέση να γνωρίζει ακριβώς που κατευθύνθηκε το σύνολο της χρηματοδότησης των 280 εκ. ευρώ από τους προκατόχους της, ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ, Γρηγόρης Σκλήκας είχε απαντήσει πως το ζήτημα ελέγχεται από εξωτερικό ελεγκτή: «Το μόνο που μπορώ να προσθέσω είναι ότι όταν υπάρχει εταιρία που κλείνει ισολογισμούς κάθε χρόνο, υπάρχουν ορκωτοί ελεγκτές που κάνουν ταμειακό έλεγχο. Το να σου λείψουν εκατομμύρια αποκλείεται, είναι επιστημονική φαντασία», είχε αναφέρει χαρακτηριστικά.

Στα οικονομικά αποτελέσματα, αναφέρονται και οι συνέπειες της εθελουσίας εξόδου, με την οποία αποχώρησαν περίπου 2.000 υπάλληλοι των Ελληνικών Ταχυδρομείων. Το πρόγραμμα κόστισε 137 εκατομμύρια ευρώ και παρόλο που επέφερε μείωση του μισθολογικού κόστους κατά 22%, γέννησε ανάγκες αναπλήρωσής τους από εργαζομένους χαμηλότερου κόστους, ενώ παράλληλα «άδειασε και τη δεξαμενή» έμπειρων στελεχών, κάτι που «επηρέασε την καθημερινή εύρυθμη λειτουργία της εταιρίας», όπως αναφέρεται.

Να σημειωθεί ότι αυτήν την περίοδο, στα ΕΛΤΑ βρισκεται σε εξέλιξη διαχειριστικός έλεγχος για τα έτη 2021 - 2022.

Το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης

Να σημειωθεί ότι τα ΕΛΤΑ υλοποιούν ήδη σχέδιο αναδάρθρωσης εφαρμόζοντας ένα πλάνο 18 μηνών, ύστερα από το οποίο η διοίκηση εκτιμά ότι η εταιρία μπορεί να επιστρέψει σε κερδοφορία και να είναι ανταγωνιστική.

Οπως αναφέρεται και στις οικονομικές καταστάσεις, στην πρώτη γραμμή του επιχειρησιακού ανασχεδιασμού τοποθετείται η αναμόρφωση και υποκατάσταση μέρους του δικτύου της εταιρίας και οι συγχωνεύσεις υπηρεσιακών λειτουργιών που αφορούν το δίκτυο καταστημάτων και διανομής, τις διαβιβάσεις και τη διαλογή.

Το πλάνο ανασχηματισμού προέβλεπε σε πρώτη φάση το κλείσιμο 145 καταστημάτων και την αντικατάστασή τους με ένα πλαίσιο συνεργασιών με ανεξάρτητους πράκτορες, κάτι το οποίο έχει ήδη προχωρήσει. Η διοίκηση εκτιμά ότι η κίνηση αυτή θα έχει ως αποτέλεσμα την εξοικονόμηση πόρων από ενοίκια και δαπάνες, αλλά και την άμεση σημαντική μείωση της εξάρτησης των ΕΛΤΑ από τρίτες εταιρίες, όπως οι υπάλληλοι outsourcing καθώς επίσης και τον περιορισμό των αναγκών σε ενοικιαζόμενο προσωπικό.

Σημαντική μείωση του κόστους αναμένει και από την αντικατάσταση μέρος του στόλου οχημάτων με νέας τεχνολογίας με τη μέθοδο του leasing.

Επίσης όπως αναφέρεται εντός του 2023 ή στις αρχές του 2024 αναμένεται η είσπραξη των οφειλόμενων αποζημιώσεων Καθολικής Υπηρεσίας ύψους περίπου 20 εκ. ευρώ για τα έτη 2020 και 2021 και η εντατικοποίηση μεριδιου της αγοράς.

Αναφορικά με την ΕΛΤΑ Courier, στις εκθέσεις σημειώνεται πως η δυσμενής οικονομική της απόδοση «οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αποδιοργανωση λόγω αποχώρησης σημαντικού αριθμού στελεχών στον χώρο των ταχυμεταφορών». Στο πλάνο ανασχηματισμού προβλέπονται ενέργειες επαναστελέχωσης της εταιρίας και εκμετάλλευσης των υποδομών της μητρικής με στόχο η θυγατρική να αποφέρει σε ετήσια βάση κέρδη προ φόρων ύψους άνω των 5 εκ. ευρώ.

Οι εν λόγω ενέργειες, όπως υπογραμμίζεται στις οικονομικές καταστάσεις θα ολοκληρωθούν εντός του 18μηνου και η επίδρασή τους στα καθαρά αποτελέσματα του Ομίλου αναμένεται να γίνει εμφανής από το 2025.

ΕΛΤΑοικονομικά αποτελέσματαταχυδρομείοειδήσεις τώρα