Οικονομία|20.10.2018 21:35

Ανατροπές στην αγορά με τις ψηφιακές πληρωμές

Πένυ Κούτρα

Το εισιτήριο που αγοράζουμε μέσω Διαδικτύου, η πραγματοποίηση μιας συμμετοχικής επένδυσης σε μια οργανωμένη πλατφόρμα crowdfunding, το συμβόλαιο ασφάλισης αυτοκινήτου που «κλείνουμε» online, ή η επιλογή να πληρώσουμε τις ηλεκτρονικές μας αγορές μέσω μιας πλατφόρμας πληρωμών, αποτελούν σχεδόν πια καθημερινές συναλλαγές και υποστηρίζονται από έναν ολοένα αναπτυσσόμενο κλάδο που ψηφιοποιεί στην πράξη τις οικονομικές μας δραστηριότητες. Το FinTech (η συντομογραφία του financial technology) περιγράφει την είσοδο, την ανάπτυξη και την επίδραση της τεχνολογίας στον χώρο των οικονομικών και πλέον αναδιαμορφώνει ολόκληρους κλάδους, όπως το εμπόριο, τις υπηρεσίες πληρωμής καιμεταφοράς χρημάτων, τη διαχείριση περιουσιακών στοιχείων, τις ασφάλειες, ακόμα και το ίδιο το χρήμα με την είσοδο των κρυπτονομισμάτων όπως το bitcoin.

Ολο και περισσότερες επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους, διεθνώς αλλά και στην Ελλάδα, σπεύδουν να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία είτε για να αναμορφώσουν το μοντέλο λειτουργίας τους είτε για να παρέχουν νέες -ενδεχομένως φθηνότερες και σίγουρα ταχύτερες- υπηρεσίες στους πελάτες τους.

Πολλές δυνατότητες

Κατ' εξοχήν εκπρόσωπος του FinTech στην Ελλάδα είναι ο όμιλος Viva, o οποίος διαθέτει τραπεζική άδεια και προσφέρει πολλές και διαφορετικές δυνατότητες ψηφιακών συναλλαγών. Η εταιρεία, η οποία αναπτύσσεται και εκτός συνόρων, παρέχει -εκτός από τις τυπικές δυνατότητες αγοράς εισιτηρίων και κάποιων υπηρεσιών- ηλεκτρονικά πορτοφόλια αλλά και δυνατότητες συναλλαγών σε ιδιώτες και επιχειρηματίες.

Σημειώνεται ότι η Viva υπήρξε μία από τις συνομιλήτριες εταιρείες του κινεζικού κολοσσού Alibaba, στην προσπάθεια του τελευταίου να εισάγαγει στην Ελλάδα τις ηλεκτρονικές εφαρμογές πληρωμής της θυγατρικής του Alipay. Η Αlipay -που προσομοιάζει στην PayPal- αποτελεί ένα ολοκληρωμένο σύστημα πληρωμών και συναλλαγών, και μέρος του υπο-ομίλου Ant Financial που έχει δημιουργήσει η Alibaba για να εξυπηρετεί τις συναλλαγές στις πλατφόρμες της αλλά και για να εισέλθει δυναμικά στον διεθνή χώρο του financial technology. Η Αlipay αποτελεί το εργαλείο για το 60% των ηλεκτρονικών συναλλαγών που πραγματοποιούνται στην Κίνα. Η Ant Financial -στην ομπρέλα της οποίας βρίσκονται η εφαρμογή Alipay, μια ηλεκτρονική τράπεζα αλλά και ένα επενδυτικό ταμείο- αποτελεί μια από τις πιο ισχυρά αναπτυσσόμενες εταιρείες του financial technology παγκοσμίως. Πέραν των νέων πλατφορμών πληρωμής, ένα από τα πρώτα παραδείγματα αυτού του νέου τρόπου στο επιχειρείν ήταν η ασφαλιστική εταιρεία Hellas Direct, η οποία ιδρύθηκε από τον Αιμίλιο Μάρκου και τον Αλέξη Πανταζή, δύο πρώην στελέχη της Goldman Sachs, μέσα στην κρίση. Αντλώντας έμπνευση από το λειτουργικό μοντέλο που εφαρμόζει και διαρκώς βελτιστοποιεί η Amazon, η Hellas Direct έγινε μια αμιγώς online ασφαλιστική εταιρεία που βασίζεται στην τελευταία τεχνολογία και στην τεχνητή νοημοσύνη. Πέρα από τον έλεγχο του λειτουργικού της κόστους που της έδωσε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, η εταιρεία κατάφερε να δίνει προσωποποιημένες λύσεις αξιοποιώντας τις πληροφορίες που αντλεί και επεξεργάζεται, εξασφαλίζοντας παράλληλα διαφάνεια και ασφάλεια συναλλαγών.  

Αντίστοιχες κινήσεις ψηφιακής μετάβασης πραγματοποιούν οι τράπεζες αλλά και διάφορες εταιρείες παροχής υπηρεσιών. Ηδη ο ΟΤΕ έχει αιτηθεί τη χορήγηση τραπεζικής άδειας από την Τράπεζα της Ελλάδος, μια τάση που φαίνεται ότι ακολουθούν και άλλοι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι παγκοσμίως. Οι συγκεκριμένοι οργανισμοί διαθέτουν μεγάλη επαφή με την τεχνολογία -και άρα δύνανται να την αξιοποιήσουν πολλαπλώς- αλλά και μεγάλο πελατολόγιο. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η δημιουργία ενός FinTech κλάδου για ηλεκτρονικές πληρωμές από τις μεγάλες τηλεπικοινωνιακές εταιρείες προκρίνεται αφενός για να εξοικονομήσουν προμήθειες που σήμερα πληρώνουν στο παραδοσιακό τραπεζικό σύστημα, αφετέρου για να εκμεταλλευτούν στο μέλλον το συγκεκριμένο κανάλι, ώστε να δημιουργήσουν νέες υπηρεσίες και προϊόντα προστιθέμενης αξίας. Επιπλέον, η νέα οδηγία πληρωμών PSD 2 αναγκάζει στην ουσία τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών να ζητήσουν άδεια από τους τραπεζικούς ρυθμιστές, ώστε να παρέχουν ηλεκτρονικές πληρωμές.

Καινούργια δεδομένα

Σύμφωνα με πληροφορίες, εκτός από τον ΟΤΕ και η Wind προετοιμάζεται για τα νέα δεδομένα, έχοντας τροποποιήσει το καταστατικό της. Συγκεκριμένα, στον σκοπό της εταιρείας αναφέρεται πως είναι -μεταξύ άλλων- και «η παροχή και διάθεση στο κοινό πάσης φύσεως ηλεκτρονικών υπηρεσιών και συναφών υπηρεσιών, όπως, ενδεικτικά, υπηρεσιών ηλεκτρονικού εμπορίου (eCommerce), υπηρεσιών ψηφιακών πληρωμών (e-payments) και μικροπληρωμών (micro-payments), υπηρεσιών έκδοσης εισιτηρίων (ticketing), υπηρεσιών managed services, υπηρεσιών software as a service, υπηρεσιών επιχειρησιακής συνέχειας (business continuity), υπηρεσιών υποστήριξης εμπορικών συναλλαγών, υπηρεσιών ηλεκτρονικών δημοπρασιών (e-auction), υπηρεσιών διαμεσολάβησης, πρακτόρευσης, τηλεπωλήσεων ή/και σύστασης πελατείας προς τρίτους ή/και για προϊόντα τρίτων, υπηρεσιών εξυπηρέτησης πελατείας για λογαριασμό τρίτων».

Στον χώρο του FinTech, ωστόσο, εισέρχονται σταδιακά με νέα εργαλεία και εταιρείες που έχουν βάση την τεχνολογία και τελικό αποδέκτη τον καταναλωτή. Πρόσφατα, η εταιρεία QIVOS, μέλος του ομίλου Folli Follie, ανακοίνωσε τη σύσταση του νέου τμήματος που θα παρέχει υπηρεσίες FinTech, συνδυάζοντας τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις με τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες.

Η  QIVOS στοχεύει στη συνεχή ενδυνάμωση των προγραμμάτων loyalty αλλά και πιστότητας του καταναλωτή και σχεδιάζει νέες λύσεις, όπως την εφαρμογή «πορτοφολιών» σε φορέσιμες συσκευές (wearables). Οι ταχύτατες αλλαγές που έχουν σημειωθεί στον τρόπο πραγματοποίησης των συναλλαγών, όπως η αύξηση των ηλεκτρονικών πληρωμών, ο περιορισμός του φυσικού χρήματος και η δημιουργία νέων, online μοντέλων, εκτιμάται από την QIVOS ότι δημιουργούν μεγάλες προοπτικές για την εμφάνιση νέων εργαλείων.