Οικονομία|03.05.2019 12:58

Πρόγραμμα Σταθερότητας: «Κάβα» 5,5 δισ. € για παροχές κι ελαφρύνσεις

Ελευθερία Αρλαπάνου

Δηµοσιονοµικό χώρο που προσεγγίζει τα 5,5 δισ. ευρώ την τετραετία 2019-2022, για ελαφρύνσεις και παρεµβάσεις που θα στοχεύουν στη στήριξη της ανάκαµψης και των κοινωνικά ευάλωτων οµάδων, εντοπίζει το Πρόγραµµα Σταθερότητας (Stability Program 2019) που εστάλη στις Βρυξέλλες στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαµήνου.

Αν και ο «λογαριασµός» διαφέρει σε σχέση µε το νέο Μεσοπρόθεσµο Πλαίσιο που πρόκειται να κατατεθεί στην ελληνική Βουλή µέσα στον Μάιο, ενσωµατώνοντας προβλέψεις και για το 2023, οι εκτιµήσεις και οι υπολογισµοί του Προγράµµατος Σταθερότητας αποτελούν προποµπό των προθέσεων για παροχές και νέα µέτρα. Ενδεικτικό είναι ότι µέσω του Προγράµµατος Σταθερότητας «φωτογραφίζεται» η πρόθεση για νέες φορολογικές ελαφρύνσεις στο εισόδηµα και στην περιουσία, χωρίς να προσδιορίζονται συγκεκριµένες παρεµβάσεις.

Πρέπει να σηµειωθεί πως την ερχόµενη εβδοµάδα, µε την επιστροφή των επικεφαλής των θεσµών στην Αθήνα για τρεις ηµέρες (6, 7 και 8 Μαΐου), τα σχέδια της κυβέρνησης για το νέο πακέτο θετικών µέτρων θα τεθούν επί τάπητος, προκειµένου να οριστικοποιηθεί και να ποσοτικοποιηθεί το νέο πακέτο στο πλαίσιο του Μεσοπρόθεσµου Πλαισίου Δηµοσιονοµικής Στρατηγικής 2019- 2023, που πρέπει να «κλειδώσει» και να υποβληθεί µέσα στις επόµενες εβδοµάδες.

Σύµφωνα µε το Πρόγραµµα Σταθερότητας που εστάλη ήδη στις Βρυξέλλες:

  1. O επιπλέον δηµοσιονοµικός χώρος θα φθάσει φέτος το 0,6% του ΑΕΠ ή 1,1 δισ. ευρώ, το 0,4% του ΑΕΠ το 2020 (800 εκατ. ευρώ), το 0,6% το 2021 (1,22 δισ. ευρώ) και το 1,1% το 2022 (2,33 δισ. ευρώ). Αθροιστικά την τετραετία 2019-2022 η ελληνική κυβέρνηση προβλέπει πρόσθετο δηµοσιονοµικό χώρο ύψους 2,7% του ΑΕΠ ή περίπου 5,5 δισ. ευρώ.
  2. Στο Πρόγραµµα γίνεται λόγος για παρεµβάσεις προοδευτικής µείωσης του φορολογικού βάρους, υπό την προϋπόθεση ότι επιτυγχάνονται οι δηµοσιονοµικοί στόχοι που έχουν τεθεί (3,5% του ΑΕΠ πρωτογενές πλεόνασµα κάθε χρόνο), ενώ επισηµαίνεται πως ο πρόσθετος δηµοσιονοµικός χώρος που φθάνει το 1,1% του ΑΕΠ το 2022 θα χρησιµοποιηθεί για την εφαρµογή δηµοσιονοµικών µέτρων για τη στήριξη της ανάπτυξης και την προστασία των πιο ευάλωτων.
  3. Σε όρους µεταµνηµονιακής εποπτείας, προβλέπεται πρωτογενές πλεόνασµα 4,1% του ΑΕΠ φέτος, από 4,3% το 2018, ενώ το 2020 αναµένεται πρωτογενές πλεόνασµα 3,9% του ΑΕΠ, το 2021 πλεόνασµα 4,1% του ΑΕΠ και 4,6% το 2022. Ο στόχος είναι να επιτευχθεί οπωσδήποτε πλεόνασµα 3,5% του ΑΕΠ και οτιδήποτε άνω αυτού του ορίου λογίζεται ως επιπλέον δηµοσιονοµικός χώρος.
  4. Σχετικά µε τις παρεµβάσεις στα φορολογικά έσοδα, µε στόχο -όπως αναφέρεται- την προοδευτική µείωση της φορολογικής επιβάρυνσης, µε παράλληλο, πλήρη σεβασµό των µεσοπρόθεσµων δηµοσιονοµικών στόχων, «φωτογραφίζονται» παρεµβάσεις που συνδέονται µε τη µείωση της φορολογίας εισοδήµατος και περιουσίας.
  5. Στο µέτωπο της ανάπτυξης, εκτιµάται πως φέτος θα επιτευχθεί ανάπτυξη 2,3%, από 2,5% που προβλεπόταν προηγουµένως, ενώ αναµένεται αύξηση 4,5% στους µισθούς, σε σχέση µε άνοδο 3,6% που είχε καταγραφεί το 2018. Οδηγός για την ανάπτυξη µεσοπρόθεσµα θα είναι η ιδιωτική κατανάλωση και οι επενδύσεις, µε ιδιαίτερη έµφαση στη συνδροµή των κλάδων ενέργειας, µεταφορών, logistics, ναυτιλίας, τουρισµού, αγροδιατροφής και µεταποίησης. Συγκεκριµένα, αναµένεται άνοδος 3,9% στις επενδύσεις φέτος και περαιτέρω άνοδος 12,9% το 2020, 8% το 2021 και 7,9% το 2022. Η ανεργία προβλέπεται να αποκλιµακωθεί από το 17,8% φέτος στο 16,5% το 2020, στο 15,3% το 2021 και στο 14,2% το 2022.
  6. Αναµένονται δηµοσιονοµικά πλεονάσµατα 1,6% του ΑΕΠ φέτος, 1,1% το 2020, 1,3% το 2021 και 1,7% το 2022.
  7. Το χρέος αναµένεται να κινηθεί πτωτικά µετά και την απόφαση για πρόωρη αποπληρωµή των ακριβών δανείων του ∆ΝΤ και συνολικά θα µειωθεί κατά περίπου 28 ποσοστιαίες µονάδες την περίοδο 2019-2022, υποχωρώντας από 181,1% του ΑΕΠ το 2018 στο 170,6% του ΑΕΠ φέτος (325,8 δισ. ευρώ) και σταδιακά στο 153,3% του ΑΕΠ (327 δισ. ευρώ) το 2022.
  8. Βασικοί κίνδυνοι στην εξέλιξη του ελληνικού σχεδίου είναι τα ρίσκα που απορρέουν από την εξέλιξη της παγκόσµιας και ειδικά της ευρωπαϊκής οικονοµίας, και συγκεκριµένα το εύρος των επιπτώσεων από την επιβράδυνση της οικονοµίας. Ταυτόχρονα, παράγοντας που εντάσσεται στα µεσοπρόθεσµα ρίσκα για την ελληνική οικονοµία είναι οι γεωπολιτικές εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.
δημοσιονομικά στοιχείαΑΕΠπαροχές