Οικονομία|23.07.2019 18:00

Καταναλωτές με φειδώ: Κυνηγούν προσφορές, αποφεύγουν πολυτέλειες

Γιώργος Μανέττας

Όλα τριγύρω αλλάζουν και όλα τα ίδια µένουν. Κάπως έτσι θα µπορούσε να χαρακτηριστεί η εικόνα που παρουσιάζει η καταναλωτική συµπεριφορά των Ελλήνων τα τελευταία χρόνια. Παρά την ορατή πρόοδο που έχει επιτευχθεί σε δηµοσιονοµικό επίπεδο και τη βελτίωση του κλίµατος στην αγορά, οι αγοραστικές συνήθειες των νοικοκυριών παραµένουν σταθερές, µε δυο στοιχεία να τις χαρακτηρίζουν: το κυνήγι των προσφορών και η αναζήτηση οικονοµικών λύσεων. Οπως λένε στελέχη του λιανεµπορίου, οι καταναλωτές στην πλειονότητά τους εξακολουθούν µέχρι και σήµερα να έχουν ως βασικό κριτήριο για την επιλογή ενός προϊόντος την τιµή και µετά όλα τα υπόλοιπα.

Η συρρίκνωση του διαθέσιµου εισοδήµατος σε συνδυασµό µε την αυξηµένη φορολογία που έχει επιβληθεί από το ξέσπασµα της κρίσης δεν «αφήνει περιθώρια για πολυτέλειες». Αντίθετα, η ανασφάλεια που συνεχίζουν να νιώθουν σε όλα τα επίπεδα, -αν και πλέον σε µικρότερο βαθµό-, τους υποχρεώνει να είναι ιδιαίτερα εγκρατείς… αν όχι σφιχτοί µε τις δαπάνες τους, ενώ προτεραιότητα παραµένει να καλύψουν τις βασικές ανάγκες της οικογένειάς τους. Η παραπάνω τάση αποτυπώθηκε γλαφυρά και στην πρόσφατη έρευνα που δηµοσίευσε η Nielsen για τις καταναλωτικές τάσεις µε τίτλο «The Conference Conference Board Global Consumer Confidence». Ενδεικτικά αναφέρεται πως 7 στους 10 Ελληνες προσπαθούν σε σταθερή βάση να περικόψουν τα έξοδα του νοικοκυριού τους (70%), κατά κύριο λόγο µέσω των περικοπών στα έξοδα για διασκέδαση εκτός σπιτιού (68%), της αγοράς φθηνότερων ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων (68%) και στα έξοδα για ρουχισµό (68%).

Εξίσου ενδεικτικό είναι ότι, παρότι ο δείκτης καταναλωτικής εµπιστοσύνης στο δεύτερο τρίµηνο 2019 αυξήθηκε κατά 2 µονάδες, 3 στους 10 Ελληνες ανησυχούν για την εργασία τους (32%). Η εργασιακή ανασφάλεια είναι από τις µεγαλύτερες ανησυχίες των πολιτών, µε τη χώρα µας να καταλαµβάνει την έβδοµη θέση στη σχετική λίστα, ενώ 2 στους 10 Ελληνες ανησυχούν για τα χρέη / οφειλές νοικοκυριού (20%), αναδεικνύοντάς την ως την τέταρτη ανησυχία, µε σηµαντικά υψηλότερα ποσοστά σε σχέση µε τον ευρωπαϊκό µέσο όρο (10%).

1. Χρειάζονται ρυθµοί ανάπτυξης της τάξης του 4% µε 5%, προκειµένου να καλύψει ο κλάδος τις απώλειες που υπέστη στη διάρκεια της κρίσης και να ατενίσει το µέλλον µε αισιοδοξία» σηµείωσε πρόσφατα ο επικεφαλής της ΑΒ Βασιλόπουλος, Βασίλης Σταύρου. 2. Ο επικεφαλής της Barilla Hellas, Γιώργος Σπηλιόπουλος, επιµένει πως δεν πρέπει να αγνοηθεί η ανάγκη των νοικοκυριών για φθηνότερες τιµές. 3. «Ηρθε η ώρα να µπουν σε πρώτο πλάνο η καινοτοµία, η ποιότητα και το value for money, και να περάσουν σε δεύτερο πλάνο οι προσφορές» επισηµαίνει ο ισχυρός άνδρας του οµίλου MetroMy Market, Αριστοτέλης Παντελιάδης. 4. Την καινοτοµία αναδεικνύει η εµπορική διευθύντρια της «Ηλιος», Αθανασία ∆άκου, λέγοντας πως µπορεί να κάνει τη διαφορά σε µια εποχή που τα νοικοκυριά αναζητούν, πέρα από την τιµή, νόστιµα και υψηλής ποιότητας προϊόντα.

Ανησυχία

Ιδιαίτερα προβληµατισµένοι µε τη στασιµότητα που παρατηρείται στην πορεία ανάκαµψης της κατανάλωσης δηλώνουν οι µεγάλοι λιανέµποροι. Οι ρυθµοί ανάπτυξης που καταγράφονται δεν φαίνεται να τους ικανοποιούν, ενώ εµφανίζονται συγκρατηµένοι σχετικά µε τις προοπτικές τα επόµενα χρόνια.

«∆εν αρκεί η σηµερινή ανάπτυξη. Αντίθετα, χρειάζονται ρυθµοί της τάξης του 4% µε 5% προκειµένου να καλύψει ο κλάδος τις απώλειες που υπέστη στη διάρκεια της κρίσης και να ατενίσει το µέλλον µε αισιοδοξία» σηµείωσε πρόσφατα ο επικεφαλής της ΑΒ Βασιλόπουλος, Βασίλης Σταύρου. Στο πλαίσιο αυτό, δεν είναι λίγοι στην αγορά εκείνοι που έχουν ενστάσεις σχετικά µε την πρόθεση κάποιων λιανέµπορων να µειώσουν την έκταση και την ένταση των προσφορών υιοθετώντας ένα πιο εξατοµικευµένο µοντέλο.

Η χρονική συγκυρία, όπως λένε, ίσως να µην είναι η καλύτερη για τέτοιου είδους κινήσεις, αφού, πάνω απ’ όλα, είναι ο καταναλωτής και οι ανάγκες του. Αυτός καθοδηγεί τις εξελίξεις, και οι εταιρείες έρχονται να απαντήσουν σε αυτές µέσα από τη στρατηγική τους. Μάλιστα, ο επικεφαλής της Barilla Hellas, Γιώργος Σπηλιόπουλος, επιµένει πως οι λιανέµποροι και προµηθευτές δεν µπορούν να αγνοήσουν την ανάγκη των νοικοκυριών για φθηνότερες τιµές. Αντίθετα, πρέπει να αφουγκραστούν τους πελάτες τους και µετά να προχωρήσουν στον σχεδιασµό τους.

Ωστόσο αναγνώρισε και αυτός τη σηµασία που έχει πλέον να βρεθεί µια ισορροπία στην αγορά και να µπει φρένο στις τυφλές προσφορές, τονίζοντας πως οι προσφορές πρέπει να µετεξελιχθούν και να αποκτήσουν… αξία. Να σταµατήσουν, µε άλλα λόγια, να είναι η κανονικότητα και η καθηµερινότητα.

Σε ανάλογο µήκος κύµατος κινείται και ο ισχυρός άνδρας του οµίλου MetroMy Market, Αριστοτέλης Παντελιάδης. Σύµφωνα µε τον κ. Παντελιάδη, κανείς δεν µπορεί να αγνοήσει τις προσφορές, οι οποίες, όπως λέει, «ήρθαν για να µείνουν». Ωστόσο χρειάζεται να αλλάξουν και να γίνουν πιο έξυπνες και πιο κοντά στις ανάγκες των καταναλωτών. «Ηρθε η ώρα να µπουν σε πρώτο πλάνο η καινοτοµία, η ποιότητα και το value for money, και να περάσουν σε δεύτερο πλάνο οι προσφορές που κάνουν τις επιχειρήσεις να µατώνουν» επισηµαίνει.

Ανέφερε, µάλιστα, ότι σήµερα σχεδόν δύο στα τρία προϊόντα που πωλούνται σήµερα στα ράφια των σούπερ µάρκετ, γεγονός υπερβολικό. Τη διάσταση και τη σηµασία της καινοτοµίας υπογραµµίζει και η εµπορική διευθύντρια και µέλος του διοικητικού συµβουλίου της «Ηλιος» Αθανασία ∆άκου, λέγοντας πως µπορεί να προσδώσει συγκριτικό πλεονέκτηµα και να κάνει τη διαφορά σε µια εποχή που τα νοικοκυριά αναζητούν, πέρα από την τιµή, νόστιµα και υψηλής ποιότητας προϊόντα. Η τόνωση της αγοραστικής δύναµης µέσα από την ανάπτυξη και τη δηµιουργία θέσεων εργασίας θεωρείται κοµβικής σηµασίας για την έξοδο από τη σηµερινή στασιµότητα – κάτι που επισηµαίνουν όλοι. Χωρίς αυτή οι προοπτικές για να αλλάξουν τα πράγµατα στην κατανάλωση είναι θολές. Oπως λένε, ο καταναλωτής θα συνεχίσει να… κυνηγά προσφορές και καλύτερες τιµές όσο τα εισοδήµατά του παραµένουν υπό πίεση

καταναλωτές