Οικονομία|17.02.2020 19:52

Επτά ιδιωτικοποιήσεις στο επίκεντρο της συνάντησης Μητσοτάκη και ηγεσίας ΥΠΕΝ

Μαρία Λιλιοπούλου

Οι επτά ιδιωτικοποιήσεις που ανήκουν στο χαρτοφυλάκιο του υπουργείου και αποτελούν ουσιαστικά τα 2/3 των ιδιωτικοποιήσεων που σχεδιάζει η κυβέρνηση, η απολιγνιτοποίηση, η ηλεκτροκίνηση αλλά και η επίλυση χρόνιων περιβαλλοντικών και χωροταξικών θεμάτων βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνάντησης που είχε σήμερα ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης με την ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο πλαίσιο της αξιολόγησης του έργου των υπουργείων και του προγραμματισμού νέων δράσεων για το 2020.

«Θέλω να σταθώ ιδιαίτερα στον τομέα της Ενέργειας, στην πολύ σημαντική πρόοδο η οποία έχει γίνει στη Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού, την οποία παραλάβαμε περίπου στα όρια της χρεοκοπίας. Σήμερα, όμως, έχει δημιουργήσει μία σημαντική δυναμική που της επιτρέπει να είναι πρωταγωνίστρια στις σημαντικές εξελίξεις στη δρομολογημένη μετάβαση σε μία οικονομία χαμηλών εκπομπών» επεσήμανε στην εισαγωγική του τοποθέτηση ο κ. Μητσοτάκης.

Ψηλά στην ατζέντα βρέθηκαν οι ιδιωτικοποιήσεις που έχει αναλάβει να «τρέξει» το υπουργείο και αφορούν τη ΔΕΠΑ Υποδομών, τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, τον ΔΕΔΔΗΕ, τον ΑΔΜΗΕ, την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου Καβάλας, τα ΕΛΠΕ και την περίπτωση της ΛΑΡΚΟ.

Ο ίδιος επανέλαβε τη σημασία που δίνει η κυβέρνηση στο ζήτημα της απολιγνιτοποίησης προσθέτοντας ότι «οι περιοχές οι οποίες θίγονται περισσότερο, ειδικά η Μακεδονία αλλά και ο δήμος της Μεγαλόπολης, να γνωρίζουν ότι έχουν τη στήριξή μας. Ότι θα μοχλεύσουμε όχι απλά ευρωπαϊκούς, δημόσιους αλλά και σημαντικούς ιδιωτικούς πόρους, ώστε οι περιοχές αυτές να ατενίζουν το μέλλον με περισσότερη κι όχι με λιγότερη αισιοδοξία».

Ειδική μνεία έγινε για τη στήριξη περιοχών που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές, όπως το Μάτι. Το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο για την πυρόπληκτη ζώνη, όπως είναι γνωστό, έχει ανατεθεί στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας και θα παραδοθεί έως το τέλος Ιουλίου.

Από την πλευρά του ο υπουργός Περιβάλλοντος, Κωστής Χατζηδάκης επεσήμανε ότι για το 2020 προγραμματίζονται συνολικά 61 δράσεις «δηλαδή περίπου μία για κάθε έξι ημέρες», όπως προσέθεσε.

«Μεταξύ των άλλων μιλάμε για 7 ιδιωτικοποιήσεις. Έχουμε ουσιαστικά τα 2/3 των ιδιωτικοποιήσεων της κυβέρνησης. Μιλάμε για δύο σημαντικές νομοθετικές παρεμβάσεις στους αμέσως επόμενους μήνες. Ένα μεγάλο νομοσχέδιο για το περιβάλλον και ένα άλλο μεγάλο νομοσχέδιο για τη χωροταξία, τα οποία επιδιώκουν να αναβαθμίσουν την προστασία του περιβάλλοντος και την ποιότητα της ζωής. Αλλά από την άλλη πλευρά να μην αγνοήσουν και τον παράγοντα ανάπτυξη και επενδύσεις».

Ιδιαίτερο βάρος στο σχεδιασμό του υπουργείου έχει η ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων, καθώς παραμένουμε 24οι στους 27 της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην ανακύκλωση και στη διαχείριση των απορριμμάτων, κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης.

Στη συνάντηση συμμετείχαν, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, ο υφυπουργός Ενέργειας και Φυσικών Πόρων, Γεράσιμος Θωμάς, ο υφυπουργός Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, Δημήτρης Οικονόμου, ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ, Αρμόδιος για το Συντονισμό του Κυβερνητικού Έργου, Άκης Σκέρτσος, ο Γενικός Γραμματέας Πρωθυπουργού, Γρηγόρης Δημητριάδης, η Γενική γραμματέας Συντονισμού Οικονομικών και Αναπτυξιακών Πολιτικών, Βίκυ Λοΐζου, η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου, ο Γενικός Γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, Κωνσταντίνος Αραβώσης, ο Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, Ευθύμιος Μπακογιάννης και ο Γενικός Γραμματέας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων, Μανώλης Γραφάκος.

Οι κυριότερες δράσεις του υπουργείου για το 2020, όπως επισημαίνονται στο ενημερωτικό σημείωμα του Μεγάρου Μαξίμου, είναι:

  • Λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης για την κατασκευή πλωτού τερματικού σταθμού LNG στην Αλεξανδρούπολη, θα ολοκληρωθεί ο αγωγός TAP
  • Περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ μέσα στο 2020
  • Ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ σε ποσοστό 49%, με ισχυρά δικαιώματα μειοψηφίας για την προσέλκυση στρατηγικών επενδυτών
  • Προχωρά η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ. Έως τις 21 Φεβρουαρίου ολοκληρώνεται η διαδικασία υποβολής ενδιαφέροντος για το 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών και μέχρι τις 6 Μαρτίου η αντίστοιχη διαδικασία για το 65% της ΔΕΠΑ Εμπορίας
  • Θα προχωρήσουν διαρθρωτικές παρεμβάσεις στην αγορά ενέργειας με εφαρμογή του Μοντέλου Στόχου (Target Model).
  • Εκσυγχρονισμός και απλοποίηση του πλαισίου για την περιβαλλοντική αδειοδότηση
  • Εκσυγχρονισμός και απλοποίηση του πλαισίου για την αδειοδότηση των ΑΠΕ. Οι προτάσεις βασίζονται στην κατάργηση της υποχρέωσης λήψης άδειας παραγωγής, η οποία θα επιφέρει μείωση των σταδίων της αδειοδοτικής διαδικασίας από 29 σε 13
  • Εκσυγχρονισμός του πλαισίου για τον χωροταξικό σχεδιασμό. Περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, σύνδεση κατηγοριών χρήσεων γης με τους κωδικούς οικονομικής δραστηριότητας και την κωδικοποίηση της χωροταξικής νομοθεσίας
  • Εκσυγχρονισμός του πλαισίου για τον πολεοδομικό σχεδιασμό. Θα θεσμοθετηθούν η Ψηφιακή Τράπεζα Γης και η ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου, ενώ θα κωδικοποιηθεί η σχετική νομοθεσία
  • Ανάληψη πρωτοβουλίας από την κυβέρνηση για την προώθηση μιας σειράς αστικών αναπλάσεων.
  • Ολοκλήρωση του Κτηματολογίου, με νομοθετικές ρυθμίσεις για την επιτάχυνση του έργου και μερική κύρωση των δασικών χαρτών της χώρας
  • Προχωρά το σχέδιο για τη δίκαιη μετάβαση των λιγνιτικών περιοχών της χώρας, με κατάρτιση του σχεδίου για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης, ενώ αποσύρονται οι λιγνιτικές μονάδες Αμύνταιο Ι-ΙΙ. Η Ελλάδα θα διεκδικήσει σημαντικά κεφάλαια από τον Μηχανισμό Δίκαιης Μετάβασης της ΕΕ για να διασφαλίσει τη δίκαιη μετάβαση των περιοχών που σήμερα βασίζονται οικονομικά στον λιγνίτη
  • Υιοθέτηση αρχών της κυκλικής οικονομίας στην αγορά και τη δημόσια διοίκηση. Κύριο εργαλείο προς αυτή την κατεύθυνση θα είναι η ενσωμάτωση Οδηγιών για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης καθώς και άλλων Οδηγιών για απόβλητα. Επίσης θα καταρτιστεί Εθνικά Σχέδιο για τις Πράσινες Δημόσιες Συμβάσεις
  • Προσπάθεια για την γρήγορη συμβασιοποίηση και απορρόφηση των 245 εκατ. ευρώ που έχουν εγγραφεί στο ΕΣΠΑ σε σχέση με την πυροπροστασία και τις αναδασώσεις, για τις οποίες επί 4 χρόνια ήταν μηδενική.
  • Προώθηση ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα - που αποτελεί στρατηγική επιδίωξη της κυβέρνησης - μέσω εκσυγχρονισμού του πλαισίου σχετικά με τον καθορισμό όρων και προϋποθέσεων για ίδρυση λειτουργία Φορέων Εκμετάλλευσης Υποδομών Φόρτισης (Ν.4643/2019). Το πρώτο εξάμηνο του 2020 θα συνταχθεί το Εθνικό Σχέδιο για την Ηλεκτροκίνηση. Θα θεσπιστεί επίσης πλαίσιο για τη ρύθμιση της αγοράς και θα καθοριστούν φορολογικά κίνητρα για τη διείσδυση της τεχνολογίας στη χώρα μας.
Κυριάκος Μητσοτάκηςιδιωτικοποιήσειςυπουργείο Περιβάλλοντος