Οικονομία|04.04.2020 08:51

Τεράστιες οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις από τα ηλεκτρονικά καταστήματα

Μαρία Λιλιοπούλου

Παντελώς απροετοίμαστα να αντιμετωπίσουν αυτήν την εκθετική αλλά και αιφνιδιαστική αύξηση της ζήτησης των online αγορών ειδών πρώτης ανάγκης αποδείχτηκε ότι ήταν τα ηλεκτρονικά καταστήματα τροφίμων αλλά και τα φαρμακεία.

Οι συγκεκριμένες δύο κατηγορίες, είναι άλλωστε αυτές, οι οποίες καλούνται να σηκώσουν σχεδόν το σύνολο του βάρους των ηλεκτρονικών αγορών της περιόδου της πανδημίας του κορονοϊού, ενώ σημαντικό μερίδιο έχουν και τα e-shops βιβλίων και παιχνιδιών.

Αν και τα φυσικά καταστήματα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ εξακολουθούν να κατέχουν τη μερίδα του λέοντος στην αγορά, τα τελευταία στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αποκαλύπτουν ότι ένα ποσοστό της τάξης του 10% των καταναλωτών δηλώνει ότι έχει αυξήσει τις αγορές τροφίμων μέσω διαδικτύου. Το ποσοστό θεωρείται πολύ αυξημένο αν αναλογιστεί κανείς ότι προ της συγκεκριμένης κρίσης δεν ξεπερνούσε το 1-2%. Είναι χαρακτηριστικό μάλιστα ότι το ποσοστό που αγοράζει online εμφανίζει ανοδική τάση καθώς την περασμένη εβδομάδα δεν ξεπερνούσε το 6%.

Η απαγόρευση της κυκλοφορίας έχει εκτοξεύσει τους χρόνους αναμονής για την παράδοση μιας παραγγελίας από ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ ακόμα και στον ένα μήνα.

Αποτέλεσμα είναι η πρώτη διαθέσιμη ημερομηνία παράδοσης απο online κατάστημα, το οποίο ασχολείται μόνο με ηλεκτρονικές αγορές και δε διαθέτει φυσικό κατάστημα, να ξεπερνά πλέον τις τρεις εβδομάδες, ενώ για κάθε μία μέρα καθυστέρησης της παραγγελίας, το σύστημα προσέθετε τουλάχιστον τέσσερεις ημέρες στην πρώτη διαθέσιμη ημερομηνία.

Αλλά και στο ηλεκτρονικό κομμάτι των σούπερ μάρκετ που διαθέτουν και φυσικά καταστήματα, τα πράγματα δεν ήταν καλύτερα. Σε ορισμένους ιστοτόπους ο φόρτος από την επισκεψιμότητα ήταν τόσο μεγάλος που οι σελίδες δεν άνοιγαν, ενώ σε άλλες περιπτώσεις το σύστημα δεν επέτρεπε καθόλου τις παραγγελίες καθώς δεν υπήρχε διαθέσιμη ημερομηνία παράδοσης εντός της τρέχουσας εβδομάδας από την ημέρα της παραγγελίας.

Σε καταστήματα, τα οποία συνήθως παρέδιδαν εντός της ημέρας ή το αργότερο την επόμενη μετά την ολοκλήρωση του ηλεκτρονικού καλαθιού και πριν το στάδιο της πληρωμής στο χρήστη εμφανιζόταν το μήνυμα «Δυστυχώς προς το παρόν δεν υπάρχουν διαθέσιμες ημέρες ή ώρες παράδοσης για παραγγελίες. Παρακαλούμε ξαναδοκιμάστε αργότερα».

Άλλοι ενημέρωναν εξαρχής για μεγάλες καθυστερήσεις και άλλοι συνέστηναν στους καταναλωτές να τοποθετήσουν ένα προιόν στο καλάθι τους ώστε να ελέγξουν εάν υπάρχει διαθέσιμη ημερομηνία παράδοσης.

Την ίδια στιγμή οι ελλείψεις σε προιόντα και κωδικούς που εμφανίζονταν διαθέσιμα τη στιγμή της παραγγελίας ήταν ο λόγος αναβολών ακόμα και την ημέρα της παράδοσης σε αγορές που είχαν γίνει ακόμα και δύο εβδομάδες πριν. Η μη δέσμευση των προιόντων την ημέρα της παραγγελίας αλλά και το γεγονός ότι οι περισσότεροι έχουν πληρώσει με κάρτα το καλάθι τους από εκείνη την ημέρα αλλά το βλέπουν στην πόρτα τους 2 -3 εβδομάδες αργότερα είναι από τα συχνότερα παράπονα που εκφράζονται από καταναλωτές στο διαδίκτυο.

Αν και έως τώρα ο Συνήγορος του Καταναλωτή δεν έχει λάβει σχετικές καταγγελίες για σούπερ μάρκετ, ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Παναγιώτης Σταμπουλίδης, με τον οποίο επικοινώνησε το «Εθνος της Κυριακής» παρακολουθεί στενά την αγορά.

«Ήδη έχει συμφωνηθεί οι παραδόσεις να γίνονται με πιο εντατικούς ρυθμούς με στόχο να ομαλοποιηθεί κάπως η αγορά, ενώ αναμένουμε την ανακοίνωση της επέκτασης συνεργασίας της αλυσίδας Σκλαβενίτης με την πλατφόρμα e-food, η οποία έχει ξεκινήσει πιλοτικά από το Περιστέρι σε ακόμα 42 σημεία της Αττικής» επισημαίνει.

Υπενθυμίζεται ότι η συγκεκριμένη συνεργασία προσφέρει στους χρήστες του efood τη δυνατότητα παραγγελίας και αγοράς ανάμεσα σε 2.500 βασικά προϊόντα. Η παράδοση της παραγγελίας πραγματοποιείται αυθημερόν για παραγγελίες μέχρι τις 4μμ ή την επόμενη ημέρα για παραγγελίες μετά τις 4μμ. Οι πληρωμές γίνονται με κάρτα, ενώ σύντομα θα υπάρχει και η δυνατότητα παραλαβής έτοιμης της παραγγελίας από το κατάστημα.

Παράλληλα τόσο το ΙΕΛΚΑ όσο και ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA) «τρέχουν» ήδη σχετικές έρευνες προκειμένου να μετρηθεί το μέγεθος του προβλήματος. Ετσι το ΙΕΛΚΑ διερευνά αυτήν την περίοδο καθυστερήσεις και στρεβλώσεις της αγοράς, ενώ ο GRECA ξεκινά μελέτη μεταξύ των καταναλωτών για να καταγραφούν παράπονα και καταγγελίες.

Γεγονός είναι, πάντως, ότι το σύστημα των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ έχει ξεπεράσει προ πολλών ημερών τα όριά του καθώς ένας τομέας, ο οποίος καλούνταν έως τώρα να εξυπηρετήσει το πολύ το 2% της αγοράς, βρίσκεται αντιμέτωπος με μία πρωτόγνωρη ζήτηση που μόνο σταδιακά δεν ήρθε.

Η κατάσταση μάλιστα έχει ελάχιστες πιθανότητες να βελτιωθεί καθώς η ουσιαστική ταχύτερη εξυπηρέτηση απαιτεί επενδύσεις, με το οικονομικό ρίσκο να παραμένει αφού κανείς δε γνωρίζει πόσο θα διαρκέσει η συγκυρία και τι απόνερα θα αφήσει.

Οι επενδύσεις που θα μπορούσαν να βελτιώσουν το τοπίο αφορούν κυρίως την αγορά οχημάτων μεταφοράς των παραγγελιών καθώς όσους υπαλλήλους και να διαθέτει μία εταιρία, εάν δεν έχει τα κατάλληλα οχήματα πάλι δε θα μπορέσει να εξυπηρετήσει την αυξανόμενη ζήτηση. Πρόκειται για δραστηριότητα υγειονομικού ενδιαφέροντος δεδομένου ότι μεταφέρονται τρόφιμα και ως εκ τούτου τα οχήματα πρέπει να είναι ψυχόμενα να πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές. Αποτέλεσμα είναι το συγκεκριμένο έργο να μην μπορεί να ανατεθεί σε βαν απλών διανομέων ή ταξί.

Να σημειωθεί, πάντως, ότι και οι προσλήψεις δεν είναι το ευκολότερο εγχείρημα αυτήν την περίοδο εξαιτίας του φόβου που έχει καταλάβει τον κόσμο αλλά και της αγωνίας για τον αυξημένο κίνδυνο όσων εξακολουθούν να βγαίνουν από τα σπίτια τους καθημερινά για εργασία. Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση αλυσίδας σούπερ μάρκετ, η οποία έχει ανακοινώσει μαζικές προσλήψεις άνω των 700 ατόμων.

Εκτός των σούπερ μάρκετ, πάντως, έντονη είναι η γκρίνια και τα σχόλια και όσον αφορά τα ηλεκτρονικά φαρμακεία, μία κατηγορία, στην οποία στράφηκαν επίσης οι καταναλωτές. Αιτίες τριβής είναι και εδώ οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις αλλά και η έλλειψη σε προιόντα, όπως είναι τα αντισηπτικά, τα οποία εξακολουθούν να είναι εξαφανισμένα από την αγορά παρά τους περιορισμούς στην ποσότητα που έχουν επιβληθεί.

Η έλλειψη αντισηπτικών αλλά και απολυμαντικών προϊόντων καθαριότητας έχει στρέψει μάλιστα πολλούς καταναλωτές και σε μεγάλες διεθνείς πλατφόρμες, όπως το e-bay, στο οποίο μπορεί αυτές τις μέρες κανείς να συμμετάσχει σε δημοπρασίες ακόμα και για ...καθαριστικά.

παραγγελίεςΚορονοϊόςηλεκτρονικά καταστήματα