Πολιτική|13.07.2020 21:28

Νομοσχέδιο - Hλεκτροκίνηση: Μεγάλες ελλείψεις διαπιστώνουν βουλευτές

Μαρία Λιλιοπούλου

Θυελλωδώς ξεκίνησε σήμερα η συζήτηση στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής του νομοσχεδίου του υπουργείου Περιβάλλοντος για την ηλεκτροκίνηση, το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή σχεδόν μεσάνυχτα την περασμένη Παρασκευή.

Οι βουλευτές διαμαρτυρηθηκαν σημειώνοντας ότι το τελευταίο διάστημα υπάρχει ένα μπαράζ νομοσχεδίων που κατατίθενται βιαστικά στη Βουλή με τις συνεδριάσεις στις Επιτροπές πολλές φορές να «πατάνε» πάνω σε αυτές της Ολομέλειας, η οποία συζητά άλλο νομοσχέδιο αλλά και στις συνεδριάσεις των μόνιμων Επιτροπών, στις οποίες συμμετέχουν ή ακόμα και στις συζητήσεις ερωτήσεων στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου.

«Τα ζητήματα της ορθής νομοθέτησης, του επιτελικού κράτους είναι επιχειρήματα που εσείς χρησιμοποιείτε» επεσήμανε στους βουλευτές της συμπολίτευσης ο βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής, Γιώργος Αρβανιτίδης. Για να προσθέσει: «Οι πράξεις και τα λόγια σας έχουν απόλυτη αναντιστοιχία». Σχολίασε μάλιστα ότι φτάνουν προς συζήτηση νομοσχέδια των οποίων τα άρθρα διπλασιάζονται στην πορεία ή αλλάζουν τίτλο απ΄αυτόν με τον οποίο κτατέθηκαν.

Σφοδρές επικρίσεις επί της διαδικασίας ακούγονταν επί μισή ώρα και από βουλευτές της επαρχίας αλλά και μικρών κομμάτων, οι οποίοι διαμαρτύρονταν ότι υπό αυτές τις συνθήκες δεν υπάρχει ο χρόνος να συζητηθούν ουσιαστικά οι νομοθετικές προτάσεις και να βελτιωθούν. Απάντηση στο επείγον του ζητήματος αναφορικά με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος, επιχείρησε να δώσει η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, Χαρά Καφαντάρη σημειώνοντας πως η βιασύνη μπορεί να οφείλεται στην ανάγκη της κυβέρνησης να βελτιώσει το περιβαλλοντικό της πρόσωπο, το οποίο «έχει καταρρεύσει με πάταγο μετά την ψήφιση του περιβαλλοντικού νομοσχεδίου» ή στο ενδεχόμενο επικείμενου ανασχηματισμού και την ανάγκη παρουσίασης έργου.

Το ζήτημα της κατάθεσης απανωτών νομοσχεδίων και της ορθής νομοθέτησης, πάντως, ακούστηκε σχεδόν ταυτόχρονα και στην αίθουσα της Ολομέλειας όπου διεξαγόταν η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τις οπτικοακουστικές παραγωγές, όταν ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ, Θανάσης Παφίλης διαμαρτυρύθηκε από το βήμα ότι συχνά οι αλλεπάλληλες καταθέσεις νομοσχεδίων και οι συζητήσεις τους Δευτέρα και Παρασκευή έχουν περιορίσει σημαντικά τον κοινοβουλευτικό έλεγχο.

Ταξικό νομοσχέδιο

Καλές προθέσεις αλλά σημαντικές ελλείψεις καταλόγισαν τα περισσότερα μελη της Επιτροπής στην ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος αναφορικά με το νομοσχέδιο της ηλεκτροκίνησης. Οι περισσότεροι, πάντως, σχολίασαν ότι οι προβλέψεις του όσον αφορά την επιχορήγηση της αγοράς ηλεκτρικού οχήματος έχουν «ταξικό πρόσημο». Κι αυτό διότι - όπως επεσήμαναν – η επιδότηση των 100 εκατομμυρίων ευρώ αφορά 6.000 επαγγελματικά αυτοκινητα εταιριών ενοικίασης, 3.000 σκουτερ, 2.000 ποδήλατα, 1.000 ταξί και 1.700 Ι.Χ χωρίς να αφήνει ουσιαστικό αποτύπωπα ως προς την αλλαγή της ποσόστωσης στο στόλο. «Δίνονται κίνητρα σε όλους χωρίς εισοδηματικά κριτήρια. Δεν μπορεί τα χρήματα του ελληνικού λαού να χρησιμοποιούνται ως επιδότηση πολυτελούς διαβίωσης» τόνισε ο κ. Αρβανιτίδης του Κινήματος Αλλαγής.

Από την πλευρά του ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Φάμελλος χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «πουκάμισο αδειανό» σημειώνοντας μάλιστα ότι το Ταμείο Ρύπων, απ΄όπου θα χρηματοδοτηθεί η δράση δε διαθέτει αυτά τα ποσά και προσθέτοντας ότι τα διαθέσιμα για φέτος δεν ξεπερνούν τα 30 εκατομμύρια ευρώ: «Υποτιμάτε την κοινωνία και παίζετε με λίγους μεγαλοεισαγωγείς» τόνισε χαρακτηριστικά.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης ο υπουργός Περιβάλλοντος, Κωστής Χατζηδάκης ρωτήθηκε για τα διφορούμενα μηνύματα που εκπέμπουν δύο διαφορετικά υπουργεία της ίδιας κυβέρνησης με δύο νομοσχέδια. Πρόκειται ουσιαστικά για το αλαλούμ που έχουν δημιουργήσει οι προβλέψεις του υπουργείου Περιβάλλοντος για απαγόρευση εισαγωγής των πολύ παλαιών ρυπογόνων μεταχειρισμένων οχημάτων και οι προβλέψεις του υπουργείου Οικονομικών στο φορολογικό νομοσχέδιο για μεγαλύτερη φορολογική επιβάρυνση των συγκεκριμένων οχημάτων. Κριτική ασκήθηκε επίσης και για το γεγονός πως η πρόταση για την ηλεκτροκίνηση δεν επιχειρεί μία συνολική ρύθμιση για όλους τους κλάδους των μεταφορών (σιδηρόδρομοι, λιμάνια, κλπ). Για «μικρόψυχη αντιπολίτευση» έκανε λόγο ο κ. Χατζηδάκης απαντώντας κατά βάση στις αιτιάσεις του κ. Φάμελλου καλώντας τον να παρακολουθεί τις εξελίξεις και προσθέτοντας ότι η δράση μπορεί να χρηματοδοτηθεί και από το Ταμείο Ανάκαμψης πέραν του Ταμείου Ρύπων.

Σε μια προσπάθεια να απαντήσει με χιούμορ στην κριτική ότι πρόκειται για ένα «ταξικό νομοσχέδιο», ο υπουργός Περιβάλλοντος είπε χαρακτηριστικά ότι «Δέχομαι ότι είναι ταξική αλλα γιατί αφορά τα ταξί και μόνο γι΄αυτό», ενώ προσέθεσε «τον καθαρό αέρα θα τον αναπνέουν μόνο οι πλούσιοι; ποιοι θα καβαλάνε τα σκούτερ και τα ποδήλατα; η ολιγαρχία θα κυκλοφορεί με ποδήλατα από δω και πέρα; Να το δούμε κι αυτό». Ο κ. Χατζηδάκης κατηγόρησε τον ΣΥΡΙΖΑ ότι βρίσκεται ολοένα και σε μεγαλύτερη σύγχυση συμπληρώνοντας πως «Αυτό είναι δικός τους λογαριασμός. Δικός μας είναι να αγνοήσουμε αυτές τις μικρόψυχες φωνές και να προχωρησουμε στις πράσινες πολιτικές του υπουργείου μας».

Η συζήτηση θα συνεχιστεί αύριο με την ακρόαση 18 φορέων.

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο στη μορφή που κατατέθηκε

Στην κατεύθυνση της μείωσης των ρύπων, του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των μεταφορών και της προστασίας της δημόσιας υγείας επιβάλλεται περιβαλλοντικό τέλος 3.000 ευρώ (έναντι 4.000 που είχε προταθεί αρχικά) στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα τεχνολογίας Euro 4 (αυτοκίνητα 10ετίας - 12ετίας και πάνω). Εισάγεται επίσης περιβαλλοντικό τέλος 1.000 ευρώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα τεχνολογίας Euro 5A (αυτοκίνητα 8ετίας και πάνω).

Σύμφωνα με το υπουργείο, τα έσοδα που θα προκύψουν θα διοχετευθούν μέσω του Λογαριασμού Ειδικού Σκοπού για την ανάπτυξη και χρηματοδότηση δράσεων που θα υποστηρίζουν την μετάβαση στην κινητικότητα των μηδενικών και χαμηλών εκπομπών ρύπων. Παραμένει η πρόβλεψη για απαγόρευση των εισαγωγών των ακόμα παλαιότερων και εξαιρετικά ρυπογόνων οχημάτων (τεχνολογίας Euro 1,2 και 3).

  1. Τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα που υπάγονται στην κατηγορία L, δηλαδή οχήματα που ταξινομούνται ως δίκυκλα ή τρίκυκλα καθώς και τα ηλεκτρικά ποδήλατα, ωφελούνται του φορολογικού κινήτρου της έκπτωσης δαπάνης προσαυξημένης κατά 50% όπως τα λοιπά οχήματα. Έτσι για ένα ηλεκτρικό δίκυκλο η αξία του θα υπολογίζεται προσαυξημένη κατά 50% βελτιώνοντας το φορολογικό αποτέλεσμα της εταιρίας που ωφελείται του κινήτρου.

  2. Ηλεκτρικά οχήματα αξίας έως 50.000 ευρώ (Λιανική Τιμή Προ Φόρων) θα εξαιρούνται από το τεκμήριο διαβίωσης, ενώ για ηλεκτρικά οχήματα αξίας άνω των 50.000 ευρώ ορίζεται τεκμήριο διαβίωσης 4.000 ευρώ.

  3. Για την εγκατάσταση δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης που τροφοδοτούνται αποκλειστικά από ΑΠΕ, θεσπίζεται ακόμα πιο αυξημένος συντελεστής απόσβεσης παγίων και έκπτωση δαπάνης (70% έναντι 50% που είχε προβλεφθεί αρχικά). Με τον τρόπο αυτό καθίσταται ελκυστικότερη η εγκατάσταση υποδομών φόρτισης που θα λειτουργούν με ενέργεια προερχόμενη από εναλλακτικές πηγές. καθιστώντας έτσι την φόρτιση 100% πράσινη.

  4. Αποσαφηνίζεται η διαδικασία που θα επιτρέπει τη δωρεάν στάθμευση των ηλεκτρικών οχημάτων στους χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης των πόλεων, με γνώμονα την όσο το δυνατόν πιο εύκολη και γρήγορη εξυπηρέτηση των κατόχων τέτοιων οχημάτων.

  5. Ορίζεται επακριβώς το πλαίσιο των αρμοδιοτήτων των φορέων που εποπτεύουν την αγορά της ηλεκτροκίνησης.

  6. Προβλέπεται η εκπόνηση Σχεδίου Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων και από τους μικρούς δήμους της χώρας, ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη γεωγραφική κάλυψη με υποδομές φόρτισης τα επόμενα χρόνια.

  7. Απλοποιείται περαιτέρω η διαδικασία εγκατάστασης ιδιωτικών σημείων φόρτισης σε όλες τις κατηγορίες κτιρίων και ειδικότερα στις πολυκατοικίες.

Υπενθυμίζεται ότι τα οικονομικά κίνητρα που έχουν ήδη ανακοινωθεί και αναμένεται να «ξεκλειδώσουν» με τη δράση «Κινούμαι Ηλεκτρικά» συνοψίζονται ως εξής:

  • Για αγορά ηλεκτρικού Ι.Χ. η επιδότηση καλύπτει το 15% επί της λιανικής τιμής πώλησης προ φόρων και έως 5.500 ευρώ

Χωριστή ενίσχυση 500 ευρώ για την εγκατ΄σταση «έξυπνου» οικιακού σημείου επαναφόρτισης.

Περαιτέρω ενίσχυση 1.000 ευρώ για την απόσυρση παλαιού αυτοκινήτου

Για την αγορά ηλεκτρικού scooter (δικύκλου ή τρίκυκλου): Επιδότηση στο 20% επί της αξίας αγοράς και έως 800 ευρώ.

Περαιτέρω επιδότηση για την προαιρετική αντικατάσταση παλαιού δικύκλου (εξαιρουμένων των ποδηλάτων): 400 ευρώ

  • Για την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου: Επιδότηση που φτάνει το 40% της αξίας του και έως 800 ευρώ

Για την αγορά ταξί:

  • Αμιγώς Ηλεκτρικό Όχημα (BEV) επιδότηση 25% επί της αξίας και έως 8.000 ευρώ.

  • Υβριδικό Όχημα Plug in (PHEV) (εκπομπές αερίων έως 50g CO2/km) επιδότηση 15% επί της αξίας και έως 5.500 ευρώ.

  • Είναι υποχρεωτική η απόσυρση, αντικατάσταση και αποχαρακτηρισμός παλαιού οχήματος ταξί έναντι πρόσθετης επιδότησης ύψους 2.500 ευρώ.

  • Για την αγορά και μίσθωση ηλεκτρικών οχημάτων από εταιρείες προβλέπεται αυξημένη έκπτωση της δαπάνης από τα έσοδα. Στην περίπτωση των εταιρικών οχημάτων επιδοτείται και η απόκτηση υβριδικών (όχι μόνο ηλεκτρικών) οχημάτων. Το επιπλέον ποσοστό έκπτωσης είναι αντίστοιχα 50% για ηλεκτρικά και 30% για υβριδικά επί της πραγματικής δαπάνης (π.χ. αν το μηνιαίο μίσθωμα είναι 300 ευρώ, θα εκπίπτουν 450 ή 390 ευρώ αντίστοιχα) και η παραχώρηση στον εργαζόμενο δεν θα φορολογείται ως παροχή σε είδος.

νομοσχέδιοηλεκτροκίνησηΒουλή