Πολιτική|08.02.2022 16:04

ΣΥΡΙΖΑ - Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης: Τι κερδίζουν οι πολίτες από την τροπολογία για τα καύσιμα - Αναλυτικά παραδείγματα

Newsroom

Επανακατέθεσε την τροπολογία που είχε καταθέσει αρχικά στις 28 Σεπτεμβρίου, για μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα η κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ.

Σκοπός της τροπολογίας, σύμφωνα με την αξιωματική αντιπολίτευση, είναι η «αναχαίτηση του μεγάλου κύματος ανατιμήσεων που πλήττει το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις». Η τροπολογία προβλέπει τη μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα, με βάση τους ελάχιστους συντελεστές της Ε.Ε. σε βενζίνη, πετρέλαιο κίνησης και φυσικό αέριο, όπως και στο πετρέλαιο (θέρμανσης και φωτιστικό), που χρησιμοποιούνται ως καύσιμα θέρμανσης για όσο διαρκεί η υπέρμετρη οικονομική επιβάρυνση των καταναλωτών.

Ο ΣΥΡΙΖΑ έδωσε συγκεκριμένα παραδείγματα για το τι θα κέρδιζαν οι πολίτες από την εν λόγω τροπολογία. 

Πετρέλαιο Θέρμανσης

Με την τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ το κάθε νοικοκυριό θα πλήρωνε τουλάχιστον 300€ λιγότερα ανά χίλια λίτρα πετρελαίου θέρμανσης, ανάλογα και με τη διαμορφούμενη τιμή σε κάθε περιοχή.

ΙΧ Βενζίνη

Με την τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ στην αμόλυβδη 95 ο κάθε πολίτης, για το ΙΧ αυτοκίνητό του, θα πλήρωνε λιγότερο τουλάχιστον 25 ευρώ ανά γέμισμα, ουσιαστικά δηλαδή κατά μέσο όρο τουλάχιστον 100€ λιγότερα μηνιαία για όσους μετακινούνται καθημερινά για την εργασία τους με το ΙΧ.

ΙΧ Πετρέλαιο

Με την τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ στο πετρέλαιο κίνησης ο κάθε πολίτης θα πλήρωνε τουλάχιστον 6€ λιγότερα για κάθε γέμισμα που θα έκανε στο ρεζερβουάρ του.

Φορτηγό από Κ. Ελλάδα προς Αθήνα

Ένα φορτηγό που εκτελεί μεταφορές από την Κεντρική Ελλάδα προς την Αθήνα και πίσω, χρειάζεται γύρω στα 300 λίτρα πετρελαίου για το κάθε δρομολόγιο. Στα 15 δρομολόγια που εκτελεί μηνιαία από και προς την Αθήνα, με την τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ, θα ξόδευε περίπου 450 ευρώ λιγότερα χρήματα μηνιαίως.

Αγροτικό πετρέλαιο

Μία μεσαία αροτριαία καλλιέργεια για όλο τον χρόνο χρειάζεται περίπου 20.000 λίτρα πετρελαίου. Με την τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ θα πλήρωναν λιγότερα 2.000€.

Βαμβακοσυλεκτική μηχανή

Μία βαμβακοσυλεκτική μηχανή με την τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ θα εξοικονομούσε σε κάθε γέμισμα 40€.

Νάσος Ηλιόπουλος: Μέχρι και η Λαγκάρντ συμφωνεί με τη μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα

«Την ώρα που οι κ. Μητσοτάκης, Σταϊκούρας και Γεωργιάδης αποκλείουν τη μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα με γελοίους ισχυρισμούς, μέχρι και η επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, Κριστίν Λαγκάρντ, μετά και την Κομισιόν, προκρίνει την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία για όσο διαρκεί η κρίση», τονίζει ο εκπρόσωπος Τύπου του κόμματος Νάσος Ηλιόπουλος, σε βιντεοσκοπημένη δήλωσή του. Όπως επισημαίνει, «σε ερώτηση του κ. Παπαδημούλη απάντησε ότι είναι ένα μέτρο που μπορεί να εφαρμοστεί για όσο διαρκεί η κρίση, προκειμένου να ανακουφιστούν οι πιο ευάλωτοι συμπολίτες μας».   «Στην Ελλάδα, οι αυξήσεις στη βενζίνη, το πετρέλαιο και τους λογαριασμούς του φυσικού αερίου έχουν την υπογραφή Μητσοτάκη», προσθέτει ο Ν. Ηλιόπουλος και καταλήγει: «Το μόνο που μένει πλέον στον κ. Μητσοτάκη είναι να υπερψηφίσει την τροπολογία που επανακαταθέτει ο ΣΥΡΙΖΑ για μείωση των ειδικών φόρων στα καύσιμα».  

Αχτσιόγλου: Εσωτερική υπόθεση η προστασία από την ακρίβεια

«Ο πληθωρισμός τον Γενάρη φαίνεται ότι θα ξεπεράσει το 5,5% και έχει διαρκώς αυξητική τάση. Οι τιμές είναι εκρηκτικές όχι μόνο στην ενέργεια αλλά  σε όλα τα βασικά είδη διατροφής και ευρείας κατανάλωσης», δήλωσε η Έφη Αχτσιόγλου στο Real fm και υπογράμμισε  «το φαινόμενο έχει διεθνή χαρακτηριστικά όμως η προστασία που πρέπει να παρασχεθεί στην κοινωνία είναι εσωτερική υπόθεση, το κάθε κράτος μεριμνά και παίρνει μέτρα για να προστατέψει τους πολίτες του».

Η τομεάρχης Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ ανέφερε ότι «το πρόβλημα στην Ελλάδα έχει ειδικές διαστάσεις, η χονδρική τιμή στο ηλεκτρικό ρεύμα είναι η υψηλότερη σ ολόκληρη την Ευρώπη και αυτό γιατί λειτούργησαν καρτέλ στην αγορά ενέργειας κατά τη διακυβέρνηση Μητσοτάκη και το κράτος δεν παρενέβη. Αντιθέτως η Κυβέρνηση επέλεξε τη στιγμή που ο κόσμος πλήττεται από την έκρηξη της ακρίβειας, να ιδιωτικοποιήσει τη ΔΕΗ, επέλεξε να μην ασκήσει καμία παρέμβαση στην τιμολογιακή πολιτική της».

«Το ζήτημα της κοινωνικής προστασίας είναι το κρίσιμο. Θα πρέπει να γίνει μείωση στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στα καύσιμα. Αυτό δεν περιλαμβάνει μόνο το πετρέλαιο κίνησης και τη βενζίνη αλλά και το πετρέλαιο θέρμανσης. Μια τέτοια μείωση  θα είχε κόστος για ένα χρόνο 1,5δις . Ασφαλώς  ο δημοσιονομικός χώρος δεν είναι απεριόριστος , το θέμα είναι τι επιλογές κάνεις. Τι προτεραιότητες θέτει μια Κυβέρνηση. Η Κυβέρνηση της ΝΔ παίρνει μέτρα διαρκώς που ευνοούν τα ανώτερα εισοδήματα. Αρνείται να μειώσει το ΦΠΑ στα τρόφιμα που θα ευνοούσε τα λαϊκά νοικοκυριά αλλά έχει κάνει τη μείωση του φόρου στη συγκέντρωση κεφαλαίου. Κάνει επιλογές που εξαντλούν το δημοσιονομικό χώρο για ανώτερα εισοδήματα. Αυτή είναι η πολιτικήτους», σχολίασε η Έφη Αχτσιόγλου.

Η Έφη Αχτσιόγλου επισήμανε «ότι εξίσου σημαντικός με τις φοροελαφρύνσεις είναι ο έλεγχος στην αγορά, από τον οποίο επίσης απέχει η κυβέρνηση . Κανείς δεν ξέρει σε ποιο βαθμό οι εκρηκτικές τιμές που βλέπουμε είναι αποτέλεσμα των ανατιμήσεων ή είναι και αποτέλεσμα αισχροκέρδειας». Συνέχισε επισημαίνοντας, «Σ αυτή τη συνθήκη αν δεν παρέμβει το κράτος, δεν μπορεί να σταματήσει η διαρκής υποβάθμιση του εισοδήματος των πολιτών».

«Η Κυβέρνηση λέει ότι το διαθέσιμο εισόδημα δεν μειώθηκε, όμως η αγοραστική δύναμη των πολιτών έχει μειωθεί δραματικά. Το κρίσιμο είναι  τι αγοραστική δύναμη έχει ο μισθός.   Ήδη τον Δεκέμβρη η αγοραστική δύναμη του μέσου μισθού μερικής απασχόλησης μειώθηκε κατά 14% και του κατώτατου μισθού κατά 10%. Γι’ αυτό και εμείς πέρα από όλα τα άλλα μέτρα που προτείνουμε, έλεγχο στην αγορά, μείωση στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης ζητάμε τώρα αύξηση του κατώτερου μισθού στα 800€. Είμαστε η μόνη χώρα της Ευρώπης που δεν έκανε αύξηση την προηγούμενη χρονιά», δήλωσε η Έφη Αχτσιόγλου.

Κλείνοντας η τομεάρχης Οικονομικών υπογράμμισε ότι «Το κοινωνικό πρόβλημα που δεν βλέπει η Κυβέρνηση είναι το νέο επίπεδο τιμών. Διότι ακόμη κι όταν η αυξητική τάση του πληθωρισμού σταματήσει, πως θα μπορεί το εισόδημα των πολιτών να ανταποκριθεί στις τιμές που θα έχουν διαμορφωθεί; Αυτά είναι τα βασικά θέματα που θα έπρεπε να προβληματίζουν την Κυβέρνηση».

Το πλήρες κείμενο της τροπολογίας

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών: «Κύρωση της από 28.1.2022 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου “Επείγουσες φορολογικές, τελωνειακές και συναφείς ρυθμίσεις, επείγουσες διατάξεις για τη διασφάλιση του δικαιώματος αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας” (Α΄14)».

ΘΕΜΑ :  Έκτακτες μειώσεις Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης Ενεργειακών Προϊόντων.

Α. Αιτιολογική Έκθεση

Με την προτεινόμενη διάταξη του άρθρου 1 της παρούσας προβλέπεται η μείωση των συντελεστών του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για τις περιπτώσεις β΄, γ΄, στ΄,  ιζ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 73 του ν. 2960/2001,  με βάση τους ελάχιστους συντελεστές της Ε.Ε. Η μείωση αφορά σε βασικά είδη ευρείας κατανάλωσης, όπως το φυσικό αέριο, η βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης και ισχύει για την περίοδο από 1η Οκτωβρίου 2021 έως και την 31η Μαρτίου 2022.

Με την προτεινόμενη διάταξη του άρθρου 2 της παρούσας προβλέπεται η μείωση των συντελεστών του ΕΦΚ στο κατώτατο επιτρεπόμενο όριο, με βάση τους ελάχιστους συντελεστές της Ε.Ε., για το πετρέλαιο θέρμανσης και το φωτιστικό πετρέλαιο, που χρησιμοποιούνται ως καύσιμα θέρμανσης, κατά την περίοδο από την 15η  Οκτωβρίου 2021 έως και την 30η Απριλίου 2022, όταν οι ανάγκες του πληθυσμού είναι αυξημένες.

Συγκεκριμένα, για τις ανωτέρω χρονικές περιόδους των αντίστοιχων άρθρων, ο φόρος που αντιστοιχεί στην αμόλυβδη βενζίνη και τη βενζίνη χωρίς μόλυβδο με προσθήκη ειδικών προσθέτων, μειώνεται από τα 700 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, στα 359 ευρώ ανά χιλιόλιτρο. Ο φόρος που αντιστοιχεί στο πετρέλαιο κίνησης (DIESEL) μειώνεται από τα 410 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, στα 330 ευρώ ανά χιλιόλιτρο. Ο φόρος που αντιστοιχεί στο πετρέλαιο θέρμανσης καθώς και στο φωτιστικό πετρέλαιο (κηροζίνη) θέρμανσης, μειώνεται από τα 410 ευρώ ανά χιλιόλιτρο στα 21 ευρώ ανά χιλιόλιτρο. Παράλληλα, το φυσικό αέριο που χρησιμοποιείται για θέρμανση και αφορά λοιπούς καταναλωτές, μειώνεται από 1,5 ευρώ ανά Gigajoule, σε 0,30 ευρώ ανά  Gigajoule.

Οι παραπάνω μειωμένοι συντελεστές κινούνται στα κατώτατα όρια των συντελεστών ΕΦΚ της Ε.Ε και επιφέρουν την αναγκαία και γενναία φορολογική ελάφρυνση των καταναλωτών. Απώτερος στόχος είναι η αναχαίτιση του νέου κύματος ακρίβειας που επιβαρύνει υπέρμετρα τους καταναλωτές, ενώ προβλέπεται και η  αύξηση της κατανάλωσης των εν λόγω προϊόντων, εξαιτίας της γενναίας μείωσης του ΕΦΚ.

Η χρονική διάρκεια ισχύος των παραπάνω άρθρων δύναται να παραταθεί για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί η υπέρμετρη οικονομική επιβάρυνση των καταναλωτών δυνάμει του οξυμένου κύματος ακρίβειας.

Β. Προτεινόμενη διάταξη

1. Ειδικά για την περίοδο από την 1η Οκτωβρίου 2021 έως και την 31η Μαρτίου 2022, με δυνατότητα παράτασης, οι περιπτώσεις β΄, γ΄, στ΄, ιζ΄ της παρ. 1 του άρθρου 73 του ν. 2960/2001, διαμορφώνονται και ισχύουν ως εξής:

2. Ειδικά για την περίοδο από την 15η Οκτωβρίου 2021 έως και την 30η Απριλίου 2022, με δυνατότητα παράτασης, το πρώτο εδάφιο της περίπτωσης α΄ της παρ. 2 του άρθρου 73 του ν. 2960/2001 διαμορφώνεται και ισχύει ως εξής:

α) Για την εφαρμογή των περιπτώσεων ζ’ για το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (DIESEL), και ια΄ για το φωτιστικό πετρέλαιο (κηροζίνη) της παρ. 1 του άρθρου 73 του ν. 2960/2001, τα οποία χρησιμοποιούνται ως καύσιμα θέρμανσης για τη χρονική περίοδο από την 15η Οκτωβρίου 2021 μέχρι και την 30η Απριλίου 2022, με δυνατότητα παράτασης, ο συντελεστής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) ορίζεται σε είκοσι ένα (21) ευρώ το χιλιόλιτρο.

Έφη Αχτσιόγλουειδήσεις τώρακαύσιματροπολογίαΣΥΡΙΖΑΝάσος Ηλιόπουλος