Πολιτική|25.03.2019 22:27

ΝΔ: Ο γαλάζιος οδικός χάρτης για τα μεγάλα δημόσια έργα στην Ελλάδα

Σπύρος Μουρελάτος

Μετά την εξείδικευση της προγραμματικής δράσης της Νέας Δημοκρατίας στους τομείς της Παιδείας και της Υγείας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοινώνει το απόγευμα σε ειδική κομματική εκδήλωση στον «Ελληνικό Κόσμο» το γαλάζιο πρόγραμμα για την επαναδρομολόγηση των δημοσίων έργων, ύστερα από μία δεκαετία... άπνοιας κυρίως λόγω της δημοσιονομικής κρίσης, αλλά και της παντελούς έλλειψης στρατηγικής από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ την τελευταία 4ετία.

Ούτως ή άλλως, βασική κατευθυντήρια γραμμή του σχεδίου Μητσοτάκη για την επανεκκίνηση της Οικονομίας είναι η προσέλκυση σοβαρών και μακροπρόθεσμων επενδύσεων, αλλά και η διαμόρφωση εκείνου του θεσμικού πλαισίου, που θα διευκολύνει την εμπρόθεσμη εφαρμογή τους.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο πρόεδρος της ΝΔ, ο αρμόδιος τομεάρχης, Κώστας Καραμανλής, ο Αντιπρόεδρος, Κωστής Χατζηδάκης και ο πρώην ΓΓ Μεταφορών, Νίκος Σταθόπουλος, πρόκειται να παρουσιάσουν ένα επεξεργασμένο σχέδιο για τον «δεκάλογο» των δημόσιων έργων της επόμενης δεκαετίας, αλλά και μία καινοτόμα μέθοδο χρηματοδότησης με αναβαθμισμένο το ρόλο του ιδιωτικού τομέα, η οποία θα εγγυάται την αποκλιμάκωση του κόστους και την ταχύτερη υλοποίηση τους.

Ανάμεσα στις 10 ομάδες έργων του γαλάζιου σχεδίου είναι οδικά, ενεργειακά, περιβαλλοντολογικά, αλλά και σιδηροδρομικά. Στο πλαισίο αυτό η δημιουργία ενός εναλλακτικού αυτοκινητοδρόμου, η σύνδεση Ελευσίνας – Υλίκης, μήκους περίπου 50 χιλιομέτρων, που θα παρακάμπτει πλήρως την Αθήνα είναι μία φιλόδοξη σύλληψη του γαλάζιου επιτελείου.

Μεταξύ των οφέλων σύμφωνα με κομματικές πηγές η αποσυμφόρηση της κίνησης στον Κηφισό, η μείωση της ρύπανσης σε περιοχές, που είναι ήδη βεβαρυμένες, η αναβάθμιση της Ελευσίνας και εν γένει της Δυτικής Αττικής και η εξοικονόμηση χρόνου και κόστους για τις εμπορευματικές μεταφορές από και προς την Πελοπόννησο. Ανάμεσα στα σημαντικότερα οδικά έργα, που θα παρουσιαστούν είναι η σύνδεση Λαμίας – Καρπενησίου, και οι αντίστοιχες Έδεσσας – Θεσσαλονίκης και Δράμας – Θεσσαλονίκης – Αμφίπολης.

Κομβικό ρόλο στην περαιτέρω αναμόρφωση του Νομού Αττικής διαδραματίζουν και οι σχεδιαζόμενες επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Μάλιστα, ο κ. Μητσοτάκης θα επιστρατεύσει το παράδειγμα του ΒΟΑΚ ( Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης ) και την ανεπίτρεπτη καθυστέρηση στην υλοποίηση του, ώστε να αντιπροτείνει την δικό του οδικό άξονα για την έγκαιρη υλοποίηση των οδικών εργών. Για τον ΒΟΑΚ συγκεκριμένα, ο πρόεδρος της ΝΔ θα προτείνει κατά πληροφορίες την κατάτμηση του έργου σε δύο μέρη, ώστε να συντμηθεί σημαντικά ο χρόνος αποπεράτωσης του.

Αναφορικά με τους σιδηροδρόμους, το γαλάζιο σχέδιο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τη σύνδεση των λιμανιών Θεσσαλονίκης – Καβάλας – Αλεξανδρούπολης, ενώ στα ενεργειακά την υποθαλάσσια διασύνδεση της ηπειρωτικής χώρας με την Κρήτη και τα νησιά του Αιγαίου.

Κορωνίδα του γαλάζιου σχεδίου είναι η ενεργότερη εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα. Κομματικές πηγές εκτιμούν πως σε μάι περίοδο ισχνών αγελάδων με ένα εξαιρετικά περιορισμένο Π.Δ.Ε. ( Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ) και ένα σχετικά μικρό ΕΣΠΑ, η ανάθεση μεγαλύτερων πρωτοβουλιών στον ιδιωτικό τομέα δύναται να παρακάμψει τις υφιστάμενες αγκυλώσεις.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η ιδέα «μεταγγίζεται» από την Ιταλία και θέλει τον ιδιώτη να προτείνει ένα έργο, να καταθέτει τη σχετική μελέτη και το ύψος της χρηματοδότησης και να το Κράτος είτε να το εγκρίνει και να προχωρά άμεσα, είτε να το απορρίπτει και να αποτείνεται σε άλλον ιδιώτη για συμφερότερους όρους, με στόχο να αποκοπεί η χώρα μας από σημερινό κρατικοδιαίτο και αντιπαραγωγικό μοντέλο.

Μεθάυριο Πέμπτη, ο κ. Μητσοτάκη συγκαλεί κατά πληροφορίες την Κοινοβουλευτική Ομάδα του κόμματος, ενώ το προσεχές Σαββατοκύριακο είναι προγραμματισμένο να περιοδεύσει στη Μακεδονία και συγκεκριμένα στις Σέρρες και το Κιλκίς.

Κυριάκος ΜητσοτάκηςΝέα Δημοκρατία