Πολιτική|07.05.2024 06:20

Στέφανος Κασσελάκης: Η υπερβολική χρήση του «εγώ» προβληματίζει τους επικοινωνιολόγους

Νίκος Σβέρκος

Ένας μήνας και κάτι απομένει μέχρι τις ευρωεκλογές και το επιτελείο γύρω από τον Στέφανο Κασσελάκη μελετά με προσοχή τα δημοσκοπικά ευρήματα, ώστε να διαμορφώσει την πορεία που θα ακολουθήσει στον δρόμο προς την κάλπη. Στόχος να μειωθεί η προσωπική φθορά του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ, που έχει πάρει πάνω του όλη την προεκλογική καμπάνια της Κουμουνδούρου.

Πιστός στην τακτική του «εγώ»

Στελέχη δίπλα στον Στέφανο Κασσελάκη δηλώνουν σε συνομιλητές τους ικανοποιημένα από την επικοινωνιακή παρουσία του τις τελευταίες εβδομάδες. Τηρώντας πιστά την συμβουλή των επικοινωνιολόγων του να δίνει τροφή καθημερινά σε τηλεοπτικές εκπομπές και ιστοσελίδες, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ και τις ημέρες του Πάσχα επιδόθηκε σε απανωτές αναρτήσεις, στις οποίες εμφανιζόταν ευδιάθετος να συνομιλεί με πολίτες, ενώ προχωρούσε σε δηλώσεις απολύτως προσωπικού ύφους αναφορικά με τον χαρακτήρα του και (δευτερευόντως) με την πολιτική. Χαρακτηριστικά, αφού τσούγκρισε αυγά στην Κέρκυρα, είπε: «Δεν έχω ανάγκη τίποτα ξύλινο, ούτε ο λόγος μου είναι ξύλινος σαν όλους τους πολιτικούς στην Αθήνα, ούτε ξύλινη είναι η καρδιά μου σαν όλους αυτούς που συγκαλύπτουν τα εγκλήματα».

Πρόσωπα που συνομιλούν σε τακτική βάση με τον Στέφανο Κασσελάκη, τον περιγράφουν ως «καλό μαθητή», που έχει έφεση στο να μιλά σε προσωπικούς τόνους με κάθε ευκαιρία. Είναι μια σχολή, λένε, που εφήρμοσε σε έντονο βαθμό ο Κυριάκος Μητσοτάκης, που σε στιγμές κρίσεων επέλεγε να μιλά σε πρώτο ενικό, επιχειρώντας να εμφανιστεί συμπαθής και να σπάσει την εντύπωση πως έχει χαμηλή ενσυναίσθηση. «Ο Στέφανος», λένε, «έχει καλύτερες προοπτικές όταν χρησιμοποιεί την ίδια τακτική, γιατί είναι άγνωστος και δεν κυβερνά. Άρα δεν φέρει καμία ευθύνη για το τι συμβαίνει σήμερα».

Ωστόσο, αυτή η τακτική είναι δίκοπο μαχαίρι, διευκρινίζουν. Οι προσωπικοί τόνοι πάνε μαζί με την προσωπική ευθύνη. Και οποιαδήποτε μεγαλύτερη ή μικρότερη αποτυχία θα την κουβαλάει μόνο στους δικούς του ώμους, δεν θα μπορεί να την μεταθέσει σε κανέναν άλλον, ούτε στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ ούτε πολιτικό αντίπαλο.

Οι έρευνες και ο προβληματισμός

Στις τελευταίες έρευνες καταγράφεται ελαφρά επανασυσπείρωση της ΝΔ, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να παραμένει δεύτερος, ωστόσο υπολείπεται μακράν του κυβερνώντος κόμματος. Παράλληλα, μέχρι στιγμής δεν διαφαίνεται πως θα κλείσει ραγδαία η ψαλίδα ανάμεσα στα δύο κόμματα, γι' αυτό και συνεργάτες του Στέφανου Κασσελάκη αρχίζουν να σκέπτονται εναλλακτικές τακτικές για το έναν μήνα που απομένει μέχρι τις ευρωεκλογές.

Ο προβληματισμός τους έγκειται στο ότι τα ποσοστά του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ δεν «τσιμπάνε» στις ερωτήσεις που αφορούν το εάν είναι καταλληλότερος για πρωθυπουργός. Από τη στιγμή, δε, που ο Στέφανος Κασσελάκης επέλεξε να δώσει κεντρικά πολιτικά χαρακτηριστικά στην μάχη των ευρωεκλογών, καλώντας για «ανατροπή» και απαιτώντας να πέσει η κυβέρνηση Μητσοτάκη, ένα αποτέλεσμα αντίστοιχο με τα τρέχοντα δημοσκοπικά ευρήματα ίσως μοιάζει με αποτυχία.

Υπενθυμίζεται ότι ο Στέφανος Κασσελάκης έχει θέσει στόχο ο ΣΥΡΙΖΑ να υπερβεί το ποσοστό των εθνικών εκλογών (17,8%) και να πλησιάσει τη ΝΔ στον βαθμό που μια ανατροπή σε τρία χρόνια δεν θα μοιάζει με άπιαστο όνειρο. Αν, λοιπόν, η ΝΔ υπερβεί τον στόχο του 33%, που κατέλαβε στις ευρωεκλογές του 2019, και ο ΣΥΡΙΖΑ βρεθεί με δύναμη κάτω του μισού, τότε το αποτέλεσμα θα λογιστεί ως αποτυχία και ο Στέφανος Κασσελάκης θα είναι προσωπικά υπεύθυνος για αυτό, λένε οι ίδιοι έμπειροι επικοινωνιολόγοι.

Αρνητικά ή θετικά μηνύματα;

Ένα ερώτημα πάντως που ίπταται στον έβδομο όροφο της Κουμουνδούρου και συζητείται έντονα στις συσκέψεις του επιτελείου γύρω από τον Στέφανο Κασσελάκη είναι ποιο πρόσημο πρέπει να έχουν τα μηνύματα που εκπέμπει ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, θετικά ή αρνητικά. Με άλλα λόγια, πρέπει να δοθεί έμφαση στις αποτυχίες της κυβέρνησης Μητσοτάκη ή να προβληθεί το θετικό μήνυμα που θέλει να κομίσει ο Στέφανος Κασσελάκης;

Το πρώτο σποτ του ΣΥΡΙΖΑ που έκανε την εμφάνισή του στην τηλεόραση δεν ευδοκίμησε. Τουναντίον, δεν προβλήθηκε ξανά ούτε «ανέβηκε» στους λογαριασμούς του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το κύριο βάρος δινόταν στην αποτυχία της κυβέρνησης Μητσοτάκη στο πεδίο της ασφάλειας, ενώ οι πρώτες αντιδράσεις δεν ήταν ιδιαίτερα θερμές. «Γιατί να περιγράφεις στον κόσμο αυτό που ήδη ξέρει;» αναρωτιέται έμπειρος επικοινωνιολόγος, αντιτείνοντας πως «ο κόσμος δεν θα σε ψηφίσει επειδή είσαι ομορφούλης, αλλά για το τι τελικά προτείνεις και πόσο αξιόπιστος μοιάζεις».

Γι' αυτό και πρόσωπα που συνομιλούν με την ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ θεωρούν λάθος το ότι η προσωπική επικοινωνιακή προβολή του Στέφανου Κασσελάκη είναι δυσανάλογα εκτενέστερη από τις προγραμματικές προτάσεις του κόμματος. «Ακόμα και στα talent show κερδίζει όποιος έχει και καλή φωνή, όχι μόνο όποιος είναι ομορφούλης» λένε χαρακτηριστικά.

ΣΥΡΙΖΑΕυρωεκλογέςειδήσεις τώραΣτέφανος Κασσελάκηςευρωεκλογές 2024