Πολιτική|05.07.2019 09:00

Τα κλειδιά για την ανάπτυξη στην ελληνική οικονομία την επόμενη μέρα

Newsroom

*Του Γιάννη Σαλαβόπουλου, MBA, MSc. CEO, CAPITALS Circle Group (Βερολίνο-Αθήνα, Strategy, Public Affairs, Investor Relations), Επισκέπτη Καθηγητή, Public Affairs, Entrepreneurship & innovation, Leadership, SRH Berlin & HMKW Universities (Βερολίνο), Πρώην Οικ. Διπλωμάτη       

Για να έλθει η πολυπόθητη ανάπτυξη στην ελληνική οικονομία, χρειάζεται η μετάβαση σε ένα πιο παραγωγικό μοντέλο οικονομίας, που τη από μια να βασίζεται σε χαμηλότερη φορολογία και απλοποίηση διαδικασιών, από την άλλη στην εξωστρέφεια, εξαγωγές, επενδύσεις, με έμφαση και στην ψηφιακή οικονομία.

Η τόνωση εξωστρέφειας και επενδύσεων, πιστεύω, ότι μπορεί να επιτευχθεί όχι μόνο αλλά και μέσα από την αναγκαία και θαρραλέα μεταρρύθμιση και μεταφορά όλων των σχετικών δομών, φορέων και υπηρεσιών εξωστρέφειας, επενδύσεων και οικονομικής διπλωματίας στο υπουργείο Εξωτερικών, ως του υπουργείου που έχει τεχνογνωσία εκπροσώπησης στο εξωτερικό (όπως έχω προτείνει εδώ και πολύ καιρό τόσο θεσμικά όσο και δημόσια, ενδεικτικά σε συνεντεύξεις μου για το θέμα στις 3.2.2019, Ελεύθερος Τύπος, σε ΄Άλφα Ράδιο και αλλού), οι οποίοι μέχρι σήμερα είναι διάσπαρτοι σε διάφορα υπουργεία χωρίς ορθολογικό συντονισμό (ΟΕΥ σε ΥΠΕΞ,  Δ/νσες Δ. Οικ, Enterprise Greece, ΟΟΣΑ, ΠΟΕ κλπ. σε ΥΠΑΝ κλπ).  

Για αυτό πιστεύω η φιλοσοφία και η πρόταση στο πρόγραμμα της ΝΔ για το θέμα με τη δημιουργία ενιαίου φορέα εξωστρέφειας και μεταρρύθμιση της οικονομικής διπλωματίας με όλες τις σχετικές υπηρεσίες και φορείς σε ένα υπουργείο το ΥΠΕΞ, στην οποία είχα την τιμή να συνεισφέρω, είναι ορθή και μπορεί να συνεισφέρει αποτελεσματικά στην τόνωση εξωστρέφειας και επενδύσεων.    Έχοντας την τιμή να έχω υπηρετήσει πάνω από 10 χρόνια ως Οικονομικός και Εμπορικός Ακόλουθος (ΟΕΥ) σε διάφορες Πρεσβείες και τα τελευταία χρόνια με άλλη ιδιότητα από την πλευρά της αγοράς, παραμένοντας στο χώρο εξωστρέφειας, επενδύσεων, συνεργαζόμενος και με φορείς και Πρεσβείες άλλων χωρών, μπορώ να πω με βασιμότητα, ότι πέραν της αλλαγής δομών, οι πρωτοπόρες χώρες, έδωσαν έμφαση στην συστηματική υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων και τη συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα. 

Άρα εξίσου σημαντικό είναι και συστηματική υλοποίηση της ως άνω μεταρρύθμισης και η αλλαγή κουλτούρας στο ΥΠΕΞ (η οποία προφανώς δεν επιτυγχάνεται από τη μια μέρα στην άλλη), αλλά και η ομάδα και τα πρόσωπα, που θα κληθούν να αναλάβουν να „τρέξουν“ το σχεδιασμό και υλοποίηση μεταρρύθμισης. Πιστεύω θα έχε προστιθέμενη αξία ο συνδυασμός προσώπων που γνωρίζουν διεθνείς αγορές, εξωστρέφεια, επενδύσεις αλλά και οικονομική διπλωματία. Πέραν της αλλαγής δομών, δημιουργία ενιαίου φορέα εξωστρέφειας και μεταφορά όλων των σχετικών υπηρεσιών στο ΥΠΕΞ, θεωρώ τα ακόλουθα μέτρα υλοποίησης ως μερικά από τα πιο σημαντικά:   

  • Σταδιακή αλλαγή κουλτούρας στον καθημερινό τρόπο λειτουργίας Πρεσβειών και Γραφείων ΟΕΥ με κουλτούρα κοντά στις ανάγκες και τις απαιτήσεις της αγοράς.
  • Η εν λόγω μεταρρύθμιση σημαίνει και αναδιοργάνωση και αναβάθμιση της Γεν, Γραμματείας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Αναπτυξιακής Συνεργασίας, υπό την οποία θα πρέπει να ενταχθούν και οι νέες υπηρεσίες και φορείς  πέραν των Β Δ/νσεων.  
  • Προς καλύτερο συντονισμό κρίνεται σκόπιμο να ενταχθούν και οι Ακόλουθοι Τύπου υπό μια νέα αναβαθμισμένη υπηρεσία ενημέρωσης, που θα πρέπει να ασχολείται και με τη λεγόμενη ψηφιακή διπλωματία.        
  • Αναβάθμιση του Enteprise Greece σε ένα πιο ευέλικτο οργανισμό που θα μπορεί να λειτουργεί με πραγματικά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και να συνεργάζεται στενά με τις Πρεσβείες και τα Γραφεία ΟΕΥ.
  • Παροχή πιο σύγχρονων εργαλείων τεχνολογίας στα Γραφεία ΟΕΥ, όπως π.χ. αναβάθμιση του online portal agora.mfa.gr με την παροχή περισσότερων online υπηρεσιών στις ελληνικές επιχειρήσεις αλλά και στους υποψήφιους επενδυτές (περισσότερες online πληροφορίες εκεί στα αγγλικά για επενδυτές κλπ.), συνδρομές σε σοβαρές  βάσεις δεδομένων κ.α. για μπορούν να επιτελέσουν το έργο τους.     
  • Μεσοπρόθεσμη στρατηγική και ετήσιος ποιοτική και ποσοτικοποιημένη σχεδιασμός στόχων και δράσεων (π.χ. απσστολών, εκδηλώσεων, μελετών αγοράς, B2B κλπ) ανά γεωγραφική περιοχή και χώρα αλλά κα κλάδους. Δυνατότητα προτάσεων σε συγκεκριμένες προθεσμίες όχι μόνο από Δ/νσες και άλλα υπουργεία, αλλά και από κλαδικούς συνδέσμους και επιμελητήρια. Σε κάθε χώρα στόχο η ετήσια στρατηγική θα πρέπει να υλοποιείται όχι μόνο σε συνεργασία με την Πρεσβεία και το Γραφείο ΟΕΥ αλλά και με το Enterprise Greece. Πέραν των ΟΕΥ και οι Πρέσβεις θα πρέπει να ασχολούνται με τα οικονομικά θέματα.
  • Στενή και πιο ενεργή συνεργασία και καλύτερος συντονισμός κεντρικής υπηρεσίας, νέου φορέα, Enterprise Greece αλλά και Πρεσβειών και Γραφείων ΟΕΥ με συνδέσμους, επιμελητήρια, εταιρείες κλπ.
  • Σύσταση κατά το πρότυπο άλλων χωρών (Αγγλία, Σκωτία, Δανία, Ολλανδία, Αυστραλία  κλπ.) λίγων π.χ. 5 γραφείων digital & innovation offices εξωτερικού είτε ως γραφεία του Enterprise Greece είτε ως αυτόνομα γραφεία που θα έχουν ημι-διπλωματικό στάτους για να μπορούν να λειτουργούν ευέλικτα με όρους ιδιωτικού τομέα στις προηγμένες χώρες και πόλεις, innovation hubs π.χ. Σαν Φραντσίσκο, Βερολίνο, Λονδίνο, Παρίσι, Σαγκάη κλπ), να αφοσιωθούν σε θέματα ψηφιακής οικονομίας, tech investor road shoes, tech market reports κλπ.   
  • Συνεχής κάθε έτος μετεκπαίδευση των ΟΕΥ και Διπλωματών από εταιρείες και στελέχη της αγοράς, ώστε να είναι πάντα market updaed.    
  • Η αξιολόγηση Δπλωματών και ΟΕΥ θα πρέπει να είναι όχι μόνο ποιοτική αλλά και ποσοτική με βάση στόχους Δ/νσης, Φορέα ή Πρεσβείας.     

Με τόλμη για μεταρρυθμίσεις η ελληνική οικονομία μπορεί να ξαναπάρει μπροστά. Το Brand Name, Ελλάδα, πρέπει και μπορεί να φτάσει ψηλά. Η οικονομία το χρειάζεται και το αξίζει.


αποτελέσματα εκλογών 2019εκλογές 2019εθνικές εκλογές 2019