Auto|24.09.2022 20:19

Η φούσκα με τη μία πόρτα που έσωσε την BMW από την χρεοκοπία έγινε 60 ετών

Κώστας Ασημακόπουλος

Με την ευκαιρία της υπερειδικής του Ράλι Ακρόπολις και των συνοδευτικών διοργανώσεων παρήλασαν από τη ράμπα του Ολυμπιακού Σταδίου όλα τα «θηρία» του μηχανοκίνητου αθλητισμού, αλλά την παράσταση έκλεψε μία... φούσκα 60 ετών που συντηρεί με μεράκι ο συλλέκτης παλιών αυτοκινήτων Γιώργος Καλαμάκης. Μάλιστα στο ΟΑΚΑ δεν το πάρκαρε δίπλα στα αυτοκίνητα, αλλά στις παλιές μοτοσυκλέτες και εξηγεί τον λόγο: «Είναι το μοναδικό αυτοκίνητο στον κόσμο που οδηγείται και με δίπλωμα μοτοσυκλέτας. Ο κινητήρας είναι από μοτοσυκλέτα BMW R25/3 με 250 κυβικά. Έχει 9 άλογα ιπποδύναμη, έχει 70 χιλιόμετρα τελική ταχύτητα και καίει μόλις 4,5 λίτρα τα 100 χιλιόμετρα».

Η μεγαλύτερη εν ζωή φυσαλίδα

Το χρώμα του συγκεκριμένου αυτοκινήτου παραπέμπει σε... στρουμφάκι όμως την εποχή που παρήχθη ήταν γνωστό ως «bubble car» («αυτοκίνητο φυσαλίδα»), λόγω του αυγοειδούς σχήματος του αμαξώματος και των πολλών γυάλινων επιφανειών πήρε το όνομα φυσαλίδα. Μετά από επτά δεκαετίες ζωής είναι σίγουρα η μεγαλύτερη εν ζωή φυσαλίδα...

Mπροστά από την εποχή του

Πέρα από το φουτουριστικό σχεδιασμό που ήταν έτη φωτός μπροστά από την εποχή του, το BMW Isetta Moto Coupe εντυπωσιάζει με τα «καλούδια», όπως το ανεμιστηράκι, το καλοριφέρ από την ψύξη της μηχανής, το ραδιόφωνο, τα φώτα καμπίνας, η ανοιχτή οροφή με πρόβλεψη και για σκίαση, κλειδαριά στον λεβιέ ταχυτήτων που τη δεκαετία του ΄50 θεωρούνταν τεχνολογική «επανάσταση».

Ρεκόρ με 161.728 κομμάτια

Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο παρήχθη το 1962. Ήταν η τελευταία χρονιά παραγωγής του συγκεκριμένου μοντέλου που συνολικά πούλησε 161.728 αντίτυπα μετά από 7 χρόνια επιτυχημένης παραγωγής. Ήταν αριθμός ρεκόρ για την ιστορία της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας και μάλιστα λέγεται πως η έκδοση του έσωσε την BMW από την πτώχευση στη μεταπολεμική Γερμανία.

Με δίπλωμα μοτοσυκλέτας

Στην άδεια του στη Γερμανία είναι χαρακτηρισμένο ως μοτοσυκλέτα διότι διαθέτει κινητήρα από την κλασσική R25/3  Μεταξύ των καινοτομιών ξεχωρίζει η απόσταση μεταξύ των δύο τροχών στο πίσω διαφορικό. Είναι μικρότερη των 80 πόντων. Έτσι ουσιαστικά θεωρείται τρίτροχο και διατηρεί το πλεονέκτημα να είναι το μοναδικό αυτοκίνητο στον κόσμο με άδεια μοτοσυκλέτας. 

Έχει τρία φρένα

Πρωτοπορία είναι και τα φρένα και ο Γιώργος Καλαμάκης εξηγεί: «Παρότι έχει τέσσερις ρόδες έχει τρία φρένα. Δύο στους μπροστινούς τροχούς και ένα φρένο στον έναν από τους δύο πίσω τροχούς. Λόγω της μικρής απόστασης μεταξύ των δύο τροχών φρενάρει μια χαρά και φρενάρει μάλιστα καλύτερα όταν επιβαίνουν δύο άτομα στο αυτοκίνητο. Η πόρτα κλείνει από το τιμόνι...».

4,5 λίτρα τα 100 χιλιόμετρα

Όσο για τα ταξίδια με το BMW Isetta Moto Coupe είναι απόλαυση: «Φυσικά και κάνω ταξίδια. Έχει αυτονομία γύρω στα 350 χιλιόμετρα και έχω και ρεζέρβα. Είναι πολύ οικονομικό. Καίει περίπου 4,5 λίτρα βενζίνη τα 100 χιλιόμετρα. Καίει όσο μία μοτοσυκλέτα. Είναι απόλαυση το να οδηγείς».

Έσωσε την ΒΜW

Το πρώτο BMW Isetta Moto Coupe παρουσιάστηκε στις 5 Μαρτίου 1955 και η έναρξη της παραγωγής έγινε τον Απρίλιο του ίδιου έτους. Στηρίχτηκε πάνω σε πατέντα των Ιταλών που παρουσίασαν το θρυλικό Iso Isetta στο Τορίνο στις 22 Απριλίου 1953. Κορυφαίο στέλεχος της BMW αναζητούσε λύσεις για τη σωτηρία της γερμανική εταιρείας που μέχρι τότε έφτιαχνε βαριά αυτοκίνητα και φυσικά τις μοτοσυκλέτες.

Bγήκε και 300 κυβικά

Το μποτιλιάρισμα στις μεγάλες πόλεις και η οικονομική κρίση έστρεψα τους πρωτοπόρους Ιταλούς σε μικρές κατασκευές και έτσι προέκυψε το Iso Isetta. Διορατικό το στέλεχος της ΒΜW εξασφάλισε από τους Ιταλούς τα δικαιώματα του αυτοκινήτου προσθέτοντας νέες ιδέες και καλούδια στον εξοπλισμό του. Μάλιστα από το 1957 ο κυβισμός των μηχανών αναβαθμίστηκε στα 298 κυβικά ισχύος 13 ίππους που έφτανε και τα 85 χιλιόμετρα τελική.

Το καλύτερα συντηρημένο

Οπως λέει ο Γιώργος Καλαμάκης τα εξαρτήματα στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο είναι όλα γνήσια εκτός από τη δερμάτινη βαλίτσα ταξιδίου που βρίσκεται εξωτερικά πάνω στη σχάρα στο πίσω μέρος. «Οταν τα αυτοκίνητο είναι συλλεκτικό υπάρχουν ανταλλακτικά΄αρκεί να τα ψάξεις και να τα βρεις», λέει ο ωστόσο παραδέχεται πως χρειάζεται χρόνος, χρήμα, γνώση και μεράκι για να συντηρηθεί αυτό το αυτοκίνητο. «Μετά από 60 χρόνια πιστεύω πως είναι σε άριστη κατάσταση. Δεν είναι το μόνο που υπάρχει στην Ελλάδα αλλά σε αυτή την κατάσταση είναι το μόνο. Έχω δεθεί μαζί του. Όσο με κρατούν οι δυνάμεις μου θα το συντηρώ και θα το προσέχω».

μοτοσυκλέταΓερμανίαΡάλι ΑκρόπολιςBMW Isettaαντίκα