Auto|04.06.2019 10:15

Toyota Moon Rover: Από τη Γη στη Σελήνη

Νίκος Λουπάκης

Με την ιαπωνική υπηρεσία εξερεύνησης του διαστήματος (JAXA - Japan Aerospace Exploration Agency) αποφάσισε να ενώσει τις δυνάμεις της η Toyota για να κατασκευάσει ένα όχημα που θα προσεδαφιστεί στο φεγγάρι το 2029. 

Πρόκειται για ένα εξάτροχο ηλεκτρικό όχημα με το μέγεθος δύο mini-bus (μήκος 6,0, πλάτος 5,2 και ύψος 3,8 μέτρα), αλλά και χώρο διαβίωσης 13 τετραγωνικών μέτρων, που θα προσφέρει τη δυνατότητα μετακίνησης δύο αστροναυτών στην επιφάνεια της Σελήνης, χωρίς την ανάγκη χρήσης των ειδικών στολών τους – θα διαθέτει δηλαδή συμπιεσμένη καμπίνα. Ενώ σε περίπτωση ανάγκης θα μπορεί να φιλοξενήσει ακόμα δύο άτομα.

Εντυπωσιακή αυτονομία

Το σεληνιακό όχημα της Toyota θα είναι ένα όχημα κυψελών καυσίμου (Fuel Cell Vehicle -FCV) που αξιοποιώντας την υψηλή τεχνογνωσία της εταιρίας στον τομέα αυτό θα είναι ηλεκτροκίνητο, αλλά αντί για μπαταρία θα χρησιμοποιεί ως κύρια πηγή ενέργειας μία κυψέλη καυσίμου που λειτουργεί με οξυγόνο και συμπιεσμένο υδρογόνο, τα οποία ως γνωστόν αντιδρώντας μεταξύ τους – με τη βοήθεια ειδικών διατάξεων και συμμετέχοντας σε μια χημική αντίδραση αντίστροφη της ηλεκτρόλυσης - παράγουν ηλεκτρική ενέργεια. Σημειώστε ότι η συγκεκριμένη τεχνολογία μηδενικών ρύπων χρησιμοποιείται ήδη στο περιορισμένης παραγωγής μοντέλο Mirai της Toyota.

«Οι κυψέλες καυσίμου χρησιμοποιούν καθαρές μεθόδους παραγωγής ενέργειας, εκπέμπουν μόνο νερό (σ.σ. με τη μορφή υδρατμών) και λόγω της υψηλής ενεργειακής τους πυκνότητας τους, μπορούν να παράσχουν πολλή ενέργεια, γεγονός που τις καθιστά ιδανικές για το έργο που συζητείται με τη JAXA», δήλωσε ο Shigeki Terashi, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Toyota.

Και πράγματι τα 10.000 χιλιόμετρα αυτονομίας που ανακοίνωσε η εταιρία, δείχνουν εξωπραγματικά σε σχέση με τα γήινα δεδομένα, ακόμα και αν ληφθεί υπόψη ότι η έλξη της βαρύτητας στη Σελήνη είναι έξι φορές μικρότερη απ’ ότι στη Γη. Από την άλλη μεριά, βέβαια, υπάρχουν αυξημένες απαιτήσεις σε σχέση με τις δυνατότητες κίνησης ενός τέτοιου οχήματος, καθώς στην επιφάνειά της υπάρχουν άφθονοι κρατήρες και άλλα φυσικά εμπόδια τα οποία ένα σεληνιακό όχημα θα πρέπει να είναι σε θέση να υπερπηδήσει, προσφέροντας ταυτοχρόνως την απαραίτητη προστασίας από τη διαστημική ακτινοβολία στους επιβαίνοντες. Ενώ θα πρέπει βεβαίως να διαθέτει και την απαραίτητη αξιοπιστία, ώστε να δίνει σε κάθε περίπτωση τη δυνατότητα επιστροφής των αστροναυτών με ασφάλεια στη βάση τους.

Έχουμε λοιπόν να κάνουμε με ένα όχημα κατάλληλο για αποστολές μεγάλης διάρκειας, που θα επιτρέπει στο πλήρωμά του την είσοδο και την έξοδο από αυτό, ενώ θα μπορεί επίσης να κινηθεί και αυτόνομα και με τηλεχειρισμό.

Μεγάλες προσδοκίες

Η ανακοίνωση της μεγάλης αυτής συνεργασίας έγινε σε χρόνο που παρατηρείται αύξηση της δραστηριότητας στον τομέα της εξερεύνησης του διαστήματος. Το τελευταίο διάστημα είδαμε μεταξύ άλλων την εκτόξευση του διαστημοπολοίου Dragon της εταιρίας SpaceX, το οποίο συνδέθηκε με επιτυχία στο διεθνή διαστημικό σταθμό (ISS) – πρόκειται για την πρώτη σύνδεση ιδιωτικού διαστημοπλοίου στον ISS -, αλλά και την προσεδάφιση στη σκοτεινή πλευρά του φεγγαριού της κινεζικής αποστολής Chang'e-4, τον περασμένο Ιανουάριο. Ενώ η υποστηριζόμενη από τηνJapan Airlines (Ιαπωνικές Αερογραμμές) start-up εταιρία “ispace” ανακοίνωσε ότι το 2020 θα τεθεί σε τροχιά γύρω από το φεγγάρι η αποστολή HAKUTO-R, για να ακολουθήσει - το 2021 - προσεδάφιση άλλης αποστολής στην επιφάνεια της σελήνης.

Όλα αυτά βεβαίως έχουν και το σχετικό οικονομικό κίνητρο, αφού είναι γνωστό ότι αρκετές πλέον εταιρίες ενδιαφέρονται για την αξιοποίηση των φυσικών πόρων του φεγγαριού, όπως το νερό σε μορφή πάγου στην επιφάνεια του φεγγαριού. Γιατί αυτό μπορεί θεωρητικά να διαχωριστεί στα στοιχεία από τα οποία αποτελείται, το υδρογόνο και το οξυγόνο, τα οποία με τη σειρά τους θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την τροφοδοσία πυραύλων που θα συμμετέχουν σε μελλοντικές διαπλανητικές αποστολές, αλλά και οχημάτων όπως αυτό της Toyota.

«Τα επανδρωμένα οχήματα με συμπιεσμένη καμπίνα θα είναι ένα σημαντικό στοιχείο που θα υποστηρίζει την εξερεύνηση της Σελήνης από τον άνθρωπο, που οραματιζόμαστε να πραγματοποιηθεί τη δεκαετία του 2030», δήλωσε ο Koichi Wakata, αντιπρόεδρος της JAXA. «Στόχος μας είναι να στείλουμε στο διάστημα ένα τέτοιο όχημα το 2029».

Toyota