Auto|29.11.2018 17:09

Ηλεκτροκίνηση σε δυο τροχούς

Νίκος Λουπάκης

Μικροί και μεγάλοι κατασκευαστές μοτοσικλετών, σκούτερ και κάθε είδους διτρόχων έχουν έτοιμες τις δικές τους προτάσεις μηδενικών ρύπων, που θα δούμε να κάνουν την εμφάνισή τους στην αγορά με την καινούρια χρονιά. Με αφορμή την πρόσφατη μεγάλη έκθεση μοτοσικλέτας στο Μιλάνο, παρουσιάζουμε μερικές από αυτές...

Curtiss Zeus

0-100 km/h σε 2,1 δευτερόλεπτα!

Προφανώς η μοτοσικλέτα Zeus της εταιρίας Curtiss, που παρουσιάστηκε σε δύο εκδόσεις, ανήκει στην κατηγορία των μοντέλων επιδόσεων. Διαθέτει δύο ηλεκτροκινητήρες συνδεδεμένους στον ίδιο άξονα μετάδοσης που διαμορφώνουν αυτό που η Curtiss αποκαλεί πλατφόρμα “E-twin”. Το σασί της είναι κατασκευασμένο από αλουμίνιο και μάλιστα αποτελείται από βιδωτά μέρη, κάτι που σημαίνει κατάργηση των κλασικών συγκολλήσεων. Οι ιδιαίτερες μηχανικές επιλογές συνέβαλαν στο να αποκτήσει η μοτοσικλέτα το ιδιαίτερα φουτουριστικό παρουσιαστικό που βλέπουμε στις φωτογραφίες.

Οι άνθρωποι της εταιρίας καυχώνται για το υψηλό επίπεδο της τεχνολογίας που ενσωματώνει η Zeus, η οποία αξιοποιεί υπερσύγχρονα συστήματα αποθήκευσης και διαχείρισης ενέργειας για να προσφέρει αυτονομία 450 km, ενώ με ισχύ 140 kW καταφέρνει να επιταχύνει αστραπιαία, με μόλις 2,1’’ για τα 0-100 km/h. Η Zeus βγαίνει μάλιστα νικήτρια στη σχετική σύγκριση με τον βασικό της ανταγωνιστή, την Zero DSR που διαθέτει αυτονομία 328 km και κινητήρα 52 kW.

Σημειώστε ότι η Curtiss είναι μια αμερικανική εταιρία με μακρά ιστορία, που ξεκίνησε το 1901, όταν ο Glenn Curtiss κατασκεύασε την πρώτη του μοτοσικλέτα. Ο ίδιος άνθρωπος έγινε λίγο αργότερα και πατέρας του κινητήρα V-Twin.

Τα Zeus Bobber (αριστερά) και Zeus Cafe Racer (δεξιά) θα αρχίσουν να παράγονται το 2020.

Kymco SuperNEX

Superbike μηδενικών ρύπων

Ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές σκούτερ στον κόσμο, η KYMCO, παρουσίασε ένα ηλεκτρικό “superbike” που μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα 250 km/h μέσα σε μόλις 10,9 δεύτερα ενώ για τα «κλασικά» 0-100 km/h χρειάζεται 2,9’’ επίδοση που είναι επίσης εντυπωσιακή. Πρόκειται προφανώς για μία από τις ταχύτερες ηλεκτρικές μοτοσικλέτες παγκοσμίως που απαιτούν μεγάλη εμπειρία για το χειρισμό τους, ωστόσο χάρη στο σύστημα Full Engagement Performance (FEP), που αποτρέπει τα σπιναρίσματα κατά την επιτάχυνση, αλλά και το ενδεχόμενο ανατροπής κατά την επιβράδυνση (σήκωμα πίσω τροχού) η SupeNex θα μπορεί να οδηγηθεί με ασφάλεια και από λιγότερο έμπειρους οδηγούς.

Η ηλεκτρική Kymco διαθέτει κιβώτιο με έξι ταχύτητες (μια επιλογή αρκετά ασυνήθιστη στο χώρο των ηλεκτρικών οχημάτων εν γένει, που συνήθως διαθέτουν μία σχέση μετάδοσης) που προσφέρει τη ρεαλιστική αίσθηση των βενζινοκίνητων μοτοσικλετών και συμβάλλει, σύμφωνα με τους ανθρώπους της Kymco, στην πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων του ηλεκτροκινητήρα και την επίτευξη των εντυπωσιακών επιδόσεων, αλλά που δεν προβληματίζει τον οδηγό με το χειρισμό του, καθώς οι αλλαγές γίνονται με τη βοήθεια πολύδισκων συμπλεκτών. Προς το παρόν δεν έχει ανακοινωθεί το πότε αυτή η μοτοσικλέτα θα αρχίσει να διατίθεται στο εμπόριο, το βέβαιο όμως είναι ότι δεν θα παραμείνει στο επίπεδο του εκθεσιακού πρωτότυπου.

Harley-Davidson

LiveWire: Έτοιμη για την αγορά

Από τον Ιανουάριο του 2019 θα αρχίσει να δέχεται παραγγελίες για την εντελώς νέα ηλεκτρική της μοτοσικλέτα LiveWire, που πραγματοποίησε το ευρωπαϊκό της ντεμπούτο στην πρόσφατη έκθεση EICMA στο Μιλάνο η φημισμένη αμερικανική εταιρία Harley-Davidson που φιλοδοξεί να γίνει πρωτοπόρος της δίτροχης ηλεκτροκίνησης, με πέντε ηλεκτρικά μοντέλα μέχρι το 2022. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η LiveWire ξεκίνησε την καριέρα της με τη μορφή πρωτοτύπου το 2014, που στη μορφή του μοντέλου παραγωγής διαθέτει ηλεκτροκινητήρα μόνιμου μαγνήτη, αλουμινένιο πλαίσιο και ρυθμιζόμενη ανάρτηση “Showa”.

Αξιοποιώντας την αυξημένη της ροπή, η ηλεκτρική Harley δεν διαθέτει κιβώτιο ταχυτήτων ή συμπλέκτη, γεγονός που σε συνδυασμό με το χαμηλό κέντρο βάρους της διευκολύνει τον χειρισμό της, είναι δε εφοδιασμένη με πλήθος ηλεκτρονικών συστημάτων (ABS και TCS) προσφέροντας στον αναβάτη τη δυνατότητα επιλογής 4 προκαθορισμένων προγραμμάτων οδήγησης και 3 ακόμα τα οποία μπορεί ο ίδιος να διαμορφώσει, με βάση τις απαιτήσεις του. Η μπαταρία ιόντων λιθίου περιβάλλεται από ένα αλουμινένιο περίβλημα και μπορεί να φορτιστεί είτε με σύνδεση στο οικιακό δίκτυο με χρήση του ενσωματωμένου “Level 1” φορτιστή, είτε με συσκευές «ημιταχείας» φόρτισης, είτε με ταχυφορτιστές συνεχούς ρεύματος (DC) προδιαγραφών J1772 (ΗΠΑ) ή CCS2 – IEC type 2 (διεθνείς αγορές).

Vespa Elletrica

Ένας θρύλος χωρίς ρύπους

Στην εποχή των μηδενικών ρύπων πέρασε και ένα θρυλικό δίτροχο, η ιταλική Vespa, της οποίας η παραγωγή έχει ήδη ξεκινήσει, τον περασμένο Οκτώβριο, συνοδεύτηκε δε από το λανσάρισμα των αντίστοιχων «εξειδικευμένων» αξεσουάρ (κράνη, γυαλιά κλπ.) - για να μην ξεχνάμε ότι έχουμε να κάνουμε με ένα προϊόν που αγοράζεται για να προσφέρει κάτι παραπάνω από ένα απλό μεταφορικό έργο… Η Vespa Elletrica διαθέτει ηλεκτροκινητήρα 4 kW και μπαταρία ιόντων λιθίου (48 V/86 Ah) που μπορεί να φορτιστεί πλήρως μέσα σε 4 ώρες, προσφέροντας αυτονομία 100 χιλιομέτρων. Το ρόλο του πίνακα οργάνων παίζει μια έγχρωμη οθόνη TFT 4,3 ιντών που μεταξύ άλλων παρέχει και οδηγίες για τη βελτίωση του τρόπου οδήγησης με σκοπό την αύξηση της αυτονομία, ενώ το σύστημα Vespa Mia, που

εξελίχθηκε από το Piaggio Group, επιτρέπει την πλήρη συνδεσιμότητα του οχήματος και του smartphone του αναβάτη. Με τη βοήθεια μάλιστα του Bluetooth και ενός εξειδικευμένου app η οθόνη αυτή μετατρέπεται σε προέκταση του smartphone, επιτρέποντας την απάντηση κλήσεων, την ακρόαση μουσικής κ.α. χωρίς να χρειάζεται ο αναβάτης να πάρει τα χέρια του απ’ το τιμόνι. Η Vespa Elletrica διατίθεται ήδη στην Ευρώπη έναντι 6.300 ευρώ, ενώ από τις αρχές του 2019 θα αρχίσει να πωλείται σε Ασία και ΗΠΑ.

Ducati Mig-RR

Ηλεκτρικό moyntain bike

Μπορεί να μην έχει μέχρι τώρα δείξει κάποια ηλεκτρική μοτοσικλέτα η Ducati, αυτό όμως δεν την εμπόδισε να περάσει στο χώρο της ηλεκτροκίνησης, προσθέτοντας δύο… πεντάλ! Σε συνεργασία λοιπόν με την Thok E-bikes, η φημισμένη ιταλική εταιρία παρουσίασε στην EICMA ένα ηλεκτρικό mountain bike, που δίνει τη δυνατότητα ανάβασης σε μέρη που ακόμη και ο πιο έμπειρος και καλογυμνασμένος αναβάτης δεν θα μπορούσε να κινηθεί. Το Ducati MIG-RR είναι εφοδιασμένο με το σύστημα Shimano Steps E8000, ισχύος 250 W.

H ισχύς αυτή μπορεί να φαίνεται μικρή αλλά δεν είναι καθώς δεν έχουμε να κάνουμε με κάποιον κινητήρα τοποθετημένο στην πλήμνη του τροχού, αλλά με κινητήρα που «συνεργάζεται» με το σύστημα μετάδοσης 11-ταχυτήτων Shimano XT. Ο συγκεκριμένος ηλεκτροκινητήρας αποδίδει 70 Nm ροπής, ενώ την απαραίτητη για την τροφοδοσία του ισχύ προσφέρει μια μπαταρία 36V / 14 Ah (504 Wh). Σημειώστε ότι εμπρός τροχός είναι μεγαλύτερος από τον πίσω (29″ έναντι 27,5″) γεγονός που επιτρέπει στο Ducati MIG-RR να υπερπηδά πιο εύκολα τα εμπόδια, ενώ το βάρος του διτρόχου φτάνει τα 22,5 κιλά, που θεωρούνται πολλά για ένα mountain bike, είναι όμως σχετικά λίγα για ένα e-bike. Το ηλεκτρικό mountain bike Ducati θα αρχίσει να διατίθεται στην αγορά από την άνοιξη του 2019.

ηλεκτροκίνηση