Auto|03.12.2019 11:28

Fondation VINCI Autoroutes: γονείς & υπεύθυνη οδήγηση - έρευνα

Νίκος Λουπάκης

Αποκαλυπτικότατα είναι τα στοιχεία έρευνας του Fondation VINCI Autoroutes που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Ipsos και αφορούσε το πόσο καλοί και συνετοί οδηγοί είναι οι σύγχρονοι γονείς. Σε σχετικό ερωτηματολόγιο κλήθηκαν να απαντήσουν 510 παιδιά, ηλικίας 8 ως 16 ετών, αλλά και 507 γονείς παιδιών της ίδιας ηλικίας, προκειμένου να διευκρινιστεί όχι μόνο η γνώμη των παιδιών για τους γονείς τους, αλλά και η γνώμη των ίδιων των γονέων για τον εαυτό τους. Ρωτήθηκαν, λοιπόν και οι γονείς σχετικά με το πώς αξιολογούν την οδήγησή τους παρουσία των παιδιών τους, για τις καλές και τις κακές συνήθειές τους, μάρτυρες των οποίων γίνονται τα παιδιά, τα οποία από τη θέση του επιβάτη συμμετέχουν ακούσια σε μια ιδιότυπη εκπαιδευτική διαδικασία, αφού αναμφίβολα το πρότυπο του γονέα παίζει σημαντικότατο ρόλο στη διαμόρφωση της συμπεριφοράς του παιδιού.

Ενώ λοιπόν τα παιδιά βάζουν στους γονείς τους μεγάλο βαθμό στον τομέα της οδήγησης – και συγκεκριμένα 8 με άριστα το 10 – και η εικόνα που έχουν για τον πατέρα τους ή την μητέρα τους οδηγό είναι σχεδόν ιδανική, οι απαντήσεις που έδωσαν σε αντίστοιχες ερωτήσεις αποκαλύπτουν μια σειρά από πρακτικές που ακολουθούν όταν μεταφέρουν τα παιδιά τους οι Έλληνες (και οι Ελληνίδες) οδηγοί, οι οποίες μπορούν να χαρακτηριστούν από μη καλές έως επικίνδυνες!

Όπως λοιπόν αναφέρεται και στην επίσημη ανακοίνωση του Fondation VINCI Autoroutes «…σύμφωνα με τα παιδιά, το 45% των γονέων δεν δένουν τη ζώνη ασφαλείας των παιδιών όταν κάνουν μικρές διαδρομές, αν και μόλις το 27% των γονέων παραδέχεται κάτι τέτοιο. Σε ό,τι αφορά τη χρήση ζώνης ασφαλείας από τους γονείς, το 38% των παιδιών διαπιστώνει ότι οι γονείς δεν δένουν τη ζώνη τους, ενώ μόλις το 28% των γονέων το παραδέχεται.

Επίσης, περισσότερα από 8 στα 10 παιδιά (82%) παρατηρούν ότι οι γονείς τους απαντούν στο κινητό τηλέφωνο και 6 στους 10 γονείς (59%) καλούν κάποιον ενώ οδηγούν. Ωστόσο, μόνο το 68% των γονέων παραδέχεται ότι απαντά σε τηλεφωνικές κλήσεις και το 48% ότι κάνει κλήσεις ενώ οδηγεί.»

Και παρόλο που η χρήση κινητού τηλεφώνου με blue tooth δεν απαγορεύεται, είναι από την άλλη γεγονός ότι αποσπά, σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό, την προσοχή του οδηγού, γεγονός που μπορεί να συμβάλλει στην εμπλοκή σε ατύχημα.

«Επιπλέον, τα παιδιά έχουν καλύτερη αίσθηση της αγένειας που κυριαρχεί στους ελληνικούς δρόμους ... Έτσι, το 62% των παιδιών ακούνε τους γονείς τους να βρίζουν (αλλά μόνο το 59% των γονέων παραδέχεται ότι βρίζει). Επίσης, το 61% των παιδιών ακούει τους γονείς να κορνάρουν απρεπώς σε έναν άλλον οδηγό, ενώ μόνο το 52% των γονέων δέχονται ότι κάνουν κάτι τέτοιο. Εξάλλου, τα παιδιά παρατηρούν ότι οι γονείς τους δεν σταματούν για να περάσουν οι πεζοί (44%), συμπεριφορά που παραδέχεται το 38% των γονέων...»

Ένα ακόμα ενδιαφέρον εύρημα της έρευνας αφορά την ελλιπή ανάπαυση των γονέων-οδηγών σε μεγάλα ταξίδια. Έτσι, παρόλο που το 71% των γονέων δηλώνουν ότι κάνουν περισσότερες στάσεις όταν ταξιδεύουν με τα παιδιά τους (με τα παιδιά να συμφωνούν σε μεγάλο βαθμό με τη διαπίστωση αυτή - 79%) τα μισά από τα παιδιά που ρωτήθηκαν θεωρούν, οι στάσεις που πραγματοποιούνται στα ταξίδια διαρκούν μόνο τόσο, όσο χρειάζεται να πάει κανείς στην τουαλέτα και να βάλει βενζίνη στο αυτοκίνητο, χωρίς επιπλέον χρόνο για ανάπαυση, φαγητό και καφέ.

«Και μάλιστα η στάση γίνεται αρκετά αργά και συγκεκριμένα κατά μέσο όρο μετά από 3 ώρες δρόμο. Επομένως, η πλειονότητα των γονέων (58%) δεν συμμορφώνεται με τη σύσταση για στάση κάθε δύο ώρες…» γεγονός που επιτείνει την κόπωση και αυξάνει τον κίνδυνο της υπνηλίας – και κατά συνέπεια την πιθανότητα εμπλοκής σε ατύχημα.

Bernadette Moreau, Επικεφαλής του Ιδρύματος Fondation VINCI AUTOROUTES

Τα αποτελέσματα της έρευνας, μαζί με τα αποτελέσματα του «Ευρωβαρόμετρου» παρουσιάστηκαν θες σε ειδική εκδήλωση, στο κέντρο της Αθήνας, από την Bernadette Moreau, Επικεφαλής του Ιδρύματος Fondation VINCI AUTOROUTES για την υπεύθυνη οδήγηση, παρουσία του Παναγιώτη Παπανικόλα, Διευθυντή Ελλάδας της VINCI CONCESSIONS, κυρίου μετόχου μεγάλων ελληνικών οδικών υποδομών όπως η Γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης» και η «Ολυμπία Οδός».

Παναγιώτης Παπανικόλας, Διευθυντής Ελλάδας της VINCI CONCESSIONS

Σχετικά με τη μεθοδολογία της έρευνας:

Από τις 6 ως τις 20 Νοεμβρίου 2019, το Ινστιτούτο Ipsos έστειλε ερωτηματολόγιο μέσω Διαδικτύου σε 510 παιδιά ηλικίας 8 ως 16 ετών και σε 507 γονείς παιδιών της ίδιας ηλικίας, δηλαδή ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα αυτών των πληθυσμιακών ομάδων σε ό,τι αφορά το φύλο, την ηλικία, την περιοχή, την κατηγορία αστικού κέντρου και το επάγγελμα (μόνο για τους γονείς). Τα παιδιά και οι γονείς δεν ανήκαν στην ίδια οικογένεια. Η αντιπροσωπευτικότητα του κάθε δείγματος διασφαλίζεται με τη μέθοδο των ποσοστώσεων.

Σχετικά με το Fondation VINCI Autoroutes για υπεύθυνη οδήγηση:

Το Ίδρυμα «Fondation VINCI Autoroutes» για την υπεύθυνη οδήγηση συστάθηκε τον Φεβρουάριο του 2011 και αποτελεί εργαστήριο, παρατηρητήριο και εργαλείο ενημέρωσης αφιερωμένο στην εξέλιξη των οδικών συμπεριφορών.

Το Ίδρυμα, αφού αρχικά ασχολήθηκε με την καταπολέμηση της οδικής ανασφάλειας, έχει στόχο να προωθήσει την υπεύθυνη συμπεριφορά στον δρόμο («καλώς οδηγείν»), ενώ το 2018 διεύρυνε το πεδίο δράσης του στους τομείς του περιβάλλοντος και της εκπαίδευσης («καλώς συμπεριφέρεσθαι»). Μεταξύ των δράσεων που υλοποιεί είναι: 

  • η χρηματοδότηση καινοτόμων επιστημονικών ερευνών σε ορισμένα πεδία επικίνδυνων συμπεριφορών, σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος και εκπαίδευσης, καθώς και νοοτροπίας των οδηγών ως φορέων βελτίωσης της συμπεριφοράς,
  • η διοργάνωση εκστρατειών ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης,
  • η υποστήριξη συλλογικών πρωτοβουλιών και δράσεων πολιτών για την υπεύθυνη οδήγηση.

http://fondation.vinci-autoroutes.com και λογαριασμός στο Twitter: @FondationVA

http://roulons-autrement.com  και λογαριασμός στο Twitter: @RoulonsA

αυτοκίνηταFondation VINCI Autoroutesπαιδί στο αυτοκίνητοοδική ασφάλεια