Σινεμά|18.05.2020 12:33

Επανέναρξη κινηματογραφικών γυρισμάτων: Όλα αλλάζουν ενώ η Ελλάδα περιμένει μεγάλη ξένη παραγωγή

Άντα Δαλιάκα

Κατόπιν συστάσεων της Επιτροπής Εμπειρογνωμώνων COVID-19 του Υπουργείου Υγείας, όσοι ξεκινούν από σήμερα γυρίσματα θα πρέπει να λάβουν ευλαβικά υπόψη τους τις οδηγίες ασφαλούς διεξαγωγής προβών θεαμάτων-ακροαμάτων που εξέδωσε το ΥΠΠΟΑ στις 14 Μαϊου και αφορούν και τα κινηματογραφικά γυρίσματα.

Όμως σε ποιο βαθμό καλούμαστε ως χώρα να εναρμονιστούμε με τα διεθνή στάνταρ που θα εφαρμοστούν για τα γυρίσματα των παραγωγών στις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης; Και τι θα γίνει με τις ξένες παραγωγές - ανάμεσα στις οποίες και το «Triangle of Sadness» του βραβευμένου με Χρυσό Φοίνικα, Ρούμπεν Έστλουντ («Το τετράγωνο»), που θα έρθει για γυρίσματα στην Εύβοια και έχει πρωταγωνιστές τους Γούντι Χάρελσον, Χάρις Ντίκινσον και Όλιβερ Φορντ Ντέιβις

Ρούμπεν Έστλουντ

Για την επανέναρξη των γυρισμάτων το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) και η Διεύθυνσή του Hellenic Film Commission (HFC) προσκόμισαν στο Υπουργείο Πολιτισμού τις προτάσεις με τις οδηγίες για ασφαλή γυρίσματα του European Institute for Health and Safety in Film Industry, καθώς και οδηγίες που είχαν αρχίσει να εφαρμόζουν κάποιες ευρωπαϊκές χώρες (π.χ. Νορβηγία, Φιλανδία). Το Υπουργείο Πολιτισμού συνεργάστηκε με την Επιτροπή Υγειονομικών Εμπειρογνωμόνων του Υπουργείου Υγείας προκειμένου να οριστεί ένα πρωτόκολλο ασφαλείας για τα γυρίσματα εφαρμόσιμο στην Ελλάδα και σύμφωνα με την αντιμετώπιση της πανδημίας στη χώρα μας.

Όπως εξηγεί στο ethnos.gr η κυρία Βένια Βέργου, διευθύντρια του Hellenic Film Commission του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου: «Η επίδραση της πανδημίας και οι τρόποι αντιμετώπισής της ποικίλουν από χώρα σε χώρα της Ε.Ε.. Κάθε χώρα καλείται να θεσπίσει ένα πρωτόκολλο ασφαλείας στα γυρίσματα αναλόγως με τις εισηγήσεις των εμπειρογνωμόνων της. Το Hellenic Film Commission εκπροσωπεί την Ελλάδα στο European Film Commissions Network (EUFCN) και στο Association of Film Commissioners International (AFCI), την ευρωπαϊκή και την παγκόσμια ένωση των film commissions, στις ιστοσελίδες των οποίων οι χώρες-μέλη καλούνται να αναρτούν τις οδηγίες και τα πρωτόκολλα των χωρών τους. Στην Ελλάδα, τα συνεργεία θα πρέπει να ακολουθήσουν το ελληνικό πρωτόκολλο ασφαλείας όπως αυτό οριστεί από τους αρμόδιους εμπειρογνώμονες.»

Βένια Βέργου, Διευθύντρια Hellenic Film Commission

Καθώς όλα αλλάζουν στο τρόπο που ζούμε και καλούμαστε να ακολουθούμε τις οδηγίες των ειδικών για να μένουμε ασφαλείς ενώ η πανδημία καραδοκεί, αλλάζει και ο τρόπος πραγματοποίησης των γυρισμάτων.

«Στα γυρίσματα των ξένων παραγωγών που θα φιλοξενούμε από εδώ και στο εξής, οι ελληνικές εταιρείες που θα αναλάβουν την εκτέλεση της παραγωγής (services) καλούνται να τηρήσουν το ελληνικό πρωτόκολλο ασφαλείας. Όλα αλλάζουν στον τρόπο που θα παράγονται τα οπτικοακουστικά έργα και όλοι οι εμπλεκόμενοι (παραγωγοί, studio, κινηματογραφιστές, σωματεία, κρατικοί φορείς, film commissions, επιστήμονες, εμπειρογνώμονες κτλ.) έχουν ανοίξει διάλογο για την “επόμενη ημέρα” σε σχετικά webinars που διοργανώνονται συνεχώς σε παγκόσμιο επίπεδο. Κρίσιμο σημείο στο διάλογο είναι ο ρόλος των ασφαλιστικών εταιριών και το κατά πόσο θα δέχονται να καλύψουν μια παραγωγή σε περίπτωση καθυστερήσεων λόγω κρουσμάτων του ιού κατά το γύρισμα», σημειώνει η κυρία Βέργου.

Οι ξένοι παραγωγοί παρακολουθούσαν όσα συνέβαιναν στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της καραντίνας, ζητώντας να ενημερώνονται σε εβδομαδιαία βάση για τα μέτρα που ισχύουν στη χώρα μας. Πολλοί είναι αυτοί που παρακολουθούν συστηματικά χώρες του ενδιαφέροντός τους προκειμένου να δουν ποιες θα «ανοίξουν» πρώτες προς τους ξένους.

Από την ενημέρωση που έχει το Hellenic Film Commission, καμία ξένη παραγωγή δεν «έφυγε» από Ελλάδα λόγω της πανδημίας. Μπορεί να άλλαξαν τα χρονοδιαγράμματά τους και τα γυρίσματα να μετατέθηκαν αργότερα για κάποιους μήνες, όμως όλες περιμέναν τα πρωτόκολλα ασφαλείας για να αρχίσουν. Η πιο αναμενόμενη παραγωγή αυτή την περίοδο είναι η νέα ταινία του βραβευμένου με Χρυσό Φοίνικα Σουηδού σκηνοθέτη Ρούμπεν Έστλουντ («The Triangle of Sadness»), σε συμπαραγωγή της ελληνικής εταιρίας Heretic, η οποία ήταν προγραμματισμένη να αρχίσει γυρίσματα στη Στερεά Ελλάδα εντός Μαΐου. Η παραγωγή είναι έτοιμη να ξεκινήσει, καθώς υπάρχει πλέον το πρωτόκολλο ασφαλείας, με προϋπολογισμένα τα επιπλέον κόστη για τα μέτρα ασφαλείας, ενώ αναμένει την έναρξη των πτήσεων από την Σουηδία και την επαναλειτουργία των ξενοδοχείων.

Triangle Of Sadness, IMDB

Οι οδηγίες για την ασφαλή διεξαγωγή των κινηματογραφικών γυρισμάτων αλλά και των προβών και παραστάσεων ζωντανών θεαμάτων είναι σαφείς και πρέπει να τηρούνται με ευλάβεια προκειμένου οι συμμετέχοντες να συνεχίσουν με ασφάλεια της εργασία τους.

Αναλυτικά τα μέτρα για τα κινηματογραφικά γυρίσματα από το υπουργείο Πολιτισμού

Το παρόν έγγραφο βασίζεται της οδηγίες και συστάσεις της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων COVID-19 του Υπουργείου Υγείας και παρέχει οδηγίες για την ασφαλή διεξαγωγή κινηματογραφικών γυρισμάτων.

Τα κινηματογραφικά γυρίσματα μπορούν να ξεκινήσουν ξανά από τις 18 Μαΐου, εφόσον το επιτρέπει η επιδημιολογική καμπύλη και σύμφωνα με τα επιδημιολογικά δεδομένα της χώρας.

α. Χώροι γυρισμάτων

Οι κλειστοί χώροι θα πρέπει να αερίζονται καλά. Ως προς τον κλιματισμό επιτρέπονται μόνο τα κλιματιστικά ανοικτού κυκλώματος.

Στους κλειστούς χώρους θα πρέπει να γίνονται απολυμάνσεις με διάλυμα χλωρίνης 10:1, δηλαδή 9 μέρη νερό και 1 μέρος χλωρίνης, πριν και μετά από κάθε γύρισμα. Αυτό ισχύει και για τους χώρους υγιεινής. Για επιφάνειες που είναι πιθανό να καταστραφούν από τη χρήση υποχλωριώδους νατρίου, μπορεί να χρησιμοποιηθεί αιθανόλη συγκέντρωσης 70%.

Ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει να δίνεται σε επιφάνειες που αγγίζονται συχνά όπως πόμολα, διακόπτες, κουπαστές κ.ο.κ.

Στους χώρους γυρισμάτων, προβών κ.λπ. θα πρέπει να υπάρχει αντισηπτικό αλκοολούχου διαλύματος (70%).

Στους χώρους υγιεινής θα πρέπει να εφαρμόζονται κανόνες υγιεινής οι οποίοι περιλαμβάνουν:

o Καλό αερισμό

o Κλειστό καπάκι λεκάνης πριν χρησιμοποιηθεί το καζανάκι

o Η χρήση χάρτινων ή πλαστικών καλυμμάτων λεκάνης μίας χρήσης είναι επιθυμητή

o Τρεχούμενο νερό και εφοδιασμός με σαπούνι, χάρτινες χειροπετσέτες, ποδοκίνητο δοχείο απορριμμάτων

o Όπου είναι εφικτό να χρησιμοποιείται εξοπλισμός με φωτοκύτταρο ή με διακόπτη ποδιού (π.χ. για τη βρύση, το σαπούνι)

o Να μην χρησιμοποιείται μηχάνημα για στέγνωμα των χεριών o Ουρά με αποστάσεις 1.5 μέτρου

o Σύσταση για χρήση μη ιατρικής μάσκας

o Σε περίπτωση που νιπτήρες έχουν να χρησιμοποιηθούν πολύ καιρό συστήνεται να τρέξει ζεστό νερό για 5 λεπτά πριν από την πρώτη χρήση.

o Τα ντους δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούνται

Θα πρέπει να υπολογιστεί επαρκής χώρος στα αποδυτήρια και καμαρίνια, και αλλαγές ρούχων να γίνονται μόνο όποτε είναι απολύτως αναγκαίο. Σε περίπτωση που ο χώρος δεν επαρκεί για όλους θα πρέπει είτε να χρησιμοποιείται εκ περιτροπής ή να χρησιμοποιηθούν άλλοι διαθέσιμοι χώροι ως επιπλέον αποδυτήρια/καμαρίνια. Τα προσωπικά ρούχα των συντελεστών θα πρέπει να φυλάσσονται κλεισμένα.

β. Διεξαγωγή γυρισμάτων

Ισχύει ο κανόνας της απόστασης του 1,5 μέτρου σε ανοικτούς χώρους και των 2 μέτρων σε κλειστούς.

Συστήνεται η χρήση προστατευτικής μη ιατρικής μάσκας ή προσωπίδας την ώρα της πρόβας, και χρήση αντισηπτικού αλκοολούχου διαλύματος (70%) καθώς και για τους συντελεστές σε όλη τη διάρκεια των γυρισμάτων, εκτός από τους ηθοποιούς που εμφανίζονται στην κάθε σκηνή

Ειδική μέριμνα θα πρέπει να υπάρχει για συντελεστές που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες

Συντελεστές που εμφανίσουν συμπτώματα ασθένειας θα πρέπει να απομακρύνονται άμεσα από τον χώρο φορώντας οπωσδήποτε μάσκα

Όλος ο εξοπλισμός που χρησιμοποιείται θα πρέπει πριν τοποθετηθεί στον χώρο να έχει απολυμανθεί με τον ενδεικνυόμενο από τον κατασκευαστή τρόπο

Εάν στην πρόβα ή στο γύρισμα απαιτείται άγγιγμα, οι ηθοποιοί που συμμετέχουν είναι υποχρεωμένοι να απολυμάνουν τα χέρια τους πριν και μετά τη σκηνή, και η επαφή να είναι πού σύντομη. Επίσης, θα πρέπει να αποφεύγονται σκηνές όπου ο ηθοποιός πρέπει να αγγίξει το πρόσωπο άλλου ηθοποιού.  

Σχετικά με κοστούμια, περούκες, μακιγιάζ κ.λπ.:

o Θα πρέπει να χρησιμοποιούνται από τους καλλιτέχνες που τα φορούν μόνο και οι καλλιτέχνες να ντύνονται μόνοι τους o Τα προσωπικά ρούχα θα πρέπει να φυλάσσονται κλεισμένα (βλ. παραπάνω) και τα κοστούμια θα πρέπει να φυλάσσονται σε ξεχωριστά καλύμματα.

o Τα κοστούμια θα πρέπει να καθαρίζονται με ατμό πριν και μετά τη χρήση.

o Οι εργαζόμενοι στα κοστούμια, στις κομμώσεις κ.λπ. θα πρέπει να έχουν και αυτοί επαρκή χώρο εργασίας ώστε να μπορεί να εφαρμοστεί η απόσταση του 1,5 μέτρου.

o Ιδανικά οι καλλιτέχνες θα πρέπει να επιμελούνται μόνοι τους το μακιγιάζ τους. Σε περίπτωση που αυτό δεν είναι εφικτό, το μακιγιάζ θα πρέπει να γίνεται με τη χρήση προσωπικού σετ για κάθε καλλιτέχνη, τηρώντας παράλληλα τις οδηγίες ατομικής ασφάλειας. Ο σταθμός του μακιγιάζ πρέπει να καθαρίζεται μετά από κάθε χρήση. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να είναι μακριά το ένα σετ από το άλλο. Πρακτικά τίποτα να μην είναι κοινό. o Ιδανικά ούτε τα είδη κομμωτηρίου θα πρέπει να είναι κοινά

o Οι επαγγελματίες κομμωτές, μακιγιέρ, ενδυματολόγοι κ.λ.π θα πρέπει να φορούν υποχρεωτικά γάντια (που θα αλλάζουν για κάθε διαφορετικό καλλιτέχνη) και μη ιατρική μάσκα κάθε φορά που επιμελούνται την εμφάνιση ενός καλλιτέχνη. Σε περίπτωση που ο καλλιτέχνης επιλέξει να επιμεληθεί μόνος του την εμφάνισή του, θα έχουν συμβουλευτικό ρόλο, τηρώντας τις αποστάσεις. 

Στα γυρίσματα θα πρέπει να παρίστανται μόνο όσοι συντελεστές είναι αναγκαίο. Στον βαθμό που είναι εφικτό, τα γυρίσματα να γίνονται με ευέλικτο ωράριο ώστε να μην συνωστίζονται τα άτομα.

Για την ευκολότερη ιχνηλάτηση συστήνεται η καταγραφή εισερχομένων-εξερχομένων στις πρόβες και η ύπαρξη τυχόν συμπτωμάτων

Δεν συστήνεται θερμομέτρηση καθώς δεν αποδίδει ως μέσο ελέγχου της διασποράς  

Οι χρησιμοποιημένες υφασμάτινες μη ιατρικές μάσκες θα πρέπει να τοποθετούνται σε πλαστικές σακούλες, να πλένονται στους 60ο βαθμούς και να σιδερώνονται.

Το διάλειμμα για φαγητό θα πρέπει να γίνεται σε χώρο που να μπορεί να εφαρμοστεί η απόσταση ασφαλείας του 1,5 μέτρου κατ’ ελάχιστον καθώς και οι κανόνες υγιεινής. Ο χώρος, τα τραπέζια και οι καρέκλες θα πρέπει να απολυμαίνονται πριν κάθε χρήση. Τα φαγητά θα πρέπει να έρχονται σε ατομικές μερίδες τυλιγμένες σε ζελατίνα. Θα πρέπει να διανέμονται από προσωπικό που θα φέρει προστατευτικό εξοπλισμό (γάντια, μάσκα) έτσι ώστε να μη δημιουργείται ουρά. Νερά, αναψυκτικά κ.λπ. θα πρέπει να διανέμονται σε ατομικές κλειστές συσκευασίες. Μετά το φαγητό τα απορρίμματα θα πρέπει να μπαίνουν σε ειδικές στεγανές συσκευασίες και να πετιούνται.

Οχήματα που μεταφέρουν προσωπικό θα πρέπει να απολυμαίνονται καθημερινά, πριν και μετά τη μεταφορά.  

Ακροάσεις συστήνεται να γίνονται κατά το δυνατό μέσω τηλεδιάσκεψης ή βίντεο.

Τα παραπάνω μέτρα είναι ενδεικτικά, δεν μπορούν να καλύψουν όλες τις πιθανές περιπτώσεις και εφαρμόζονται παράλληλα με τα ευρύτερα μέτρα τα οποία ισχύουν. Για το λόγο αυτό πρέπει να υπάρχει διαρκής παρακολούθηση των σχετικών εξελίξεων μέσα από την ιστοσελίδα του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας στην διεύθυνση https://eody.gov.gr/neos-koronaios-covid-19/.

Όλοι οι εμπλεκόμενοι θα πρέπει να επιδεικνύουν την απαραίτητη ατομική ευθύνη, προστατεύοντας τον εαυτό τους και τα άλλα άτομα. Ειδικά οι εταιρείες παραγωγής θα πρέπει να μεριμνούν για την προστασία των εργαζομένων και να προβούν κατά την κρίση τους και στην λήψη επιπλέον μέτρων που συγκεκριμένες ιδιαιτερότητες ενός χώρου ή ενός γυρίσματος ενδεχομένως απαιτούν.

Τυχόν επιπλέον λεπτομέρειες θα δημοσιευθούν σε σχετική ΚΥΑ που θα ακολουθήσει.

κινηματογραφικά γυρίσματαHellenic Film CommissionΡούμπεν Έστλουντ